Sjuk schäfer?
Min Arras har börjat bete sig mycket märkligt.
Det är svårt att beskriva hans beteende med ord, men jag ska försöka lite.
Först och främst har han blivit mycket vaktig. Vrålar bara han genom fönstret ser någon som går på vägen utanför vårt hus.
Vid 2 tillfällen då vi promenerat i skogen har han skällt på barn (han är mycket barnvan och har aldrig skällt på människor alls innan)
Ena gången så skällde han på en flicka vi känner, och stötte en tass i magen på henne.
Men det konstigaste är hans beteende här hemma.
Han springer och söker efter något som vi tror inte finns.
Först trodde jag det var en mus i golvet, men det har vi nu avfärdat.
Han söker i halvcirklar åt höger. (Ex. Arras ligger och vilar. Jag kallar på honom. Han springer halva vägen fram till mig. Sen "tappar han bort mig" ocg börjar söka längst golvet)
Har blivit väldigt gnällig och pipig. Lyssnar dåligt och har svårt att ligga stilla.
Jag ska ringa veterinären nu på måndag morgon igen och få en tid.
Han går ju nästan alltid med huvudet på sned också.
Det har han gjort sedan liten valp.
Någon som känner igen något i detta beteende?

Låter onekligen mycket mysko…
Kan det vara vestibularissyndrom? Har för mig att de då kan bete sig konstigt och hålla huvudet lite snett
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

"Vestibularissyndromet

Ibland drabbas hundar av något som ser ut som den har fått en hjärnblödning men som beror på en störning i innerörats balansorgan. Den får yrsel, kan gå i cirklar, ramlar ibland omkull och kan även kräkas. Det kan se mycket dramatiskt ut men de flesta hundar tillfrisknar helt efter ett par veckor."
Källa: http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31033
_**/Mvh Anne

Har han avmaskats nyligen? Eller fått fästingmedel?

Usch det låter inte bra. Kan det vara en tumör i hjärnan eller något annat som trycker i örat? Så att han glömmer bort vad han höll på med. Demens för tidigt osv. Något i hjärnan är det nog iaf. Hoppas det går att åtgärda. Att det inte är farligt. Håller tummarna på måndag.

#2 Hans balans är det inget fel på
#3 Inga fästingmedel alls. Avmaskad för ca tre månader sedan.
Var det något särskilt du tänkte på?
#4 Har fått en tid på torsdag för bla röntgen.

#5 Vissa fästingmedel och avmaskningsmedel kan ge neurologiska störningar med balans och med hallucinationer, symptomen låter som de var neurologiska. Men det skulle varit i nära anslutning till behandling.

Nej men usch så hemskt :( Hoppas ni får reda på vad det är för något och att det inte är allt för farligt.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Kan det vara ngn nerv som har kommit i kläm, eller att synen kanske inte är som det ska vara..

Åh vi får hålla tummarna på torsdag.
Själv ska jag till djursjukhuset på tisdag i morgon. Ultraljuda henne för att se om njurarna är bra när hon äter medicin.

Öron inflammationer brukar ju göra att hunden har huvudet på sned, balans grejset sitter ju också i örat och kan påverkas…Men det borde ni ju ha märkt, om det var öron inflammation alltså, hmm ja du får nog vänta på veterinärens utlåtande, hoppas på det bästa!!!!
Usch vad hemskt! Vi håller tummarna för att det inte är något allvarligt!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Åh fy fasiken vad gulligt det där fotot är. hihi
Om han är argsint också kan det vara i örat. Vet en hund som betedde sig så där med.
14.

den var bra…tack kerstin för att du bjuder på dig själv
hihi, det som ligger på golvet ser ut som salta pinnar ;)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Usch vad jobbigt för dig Nicki, jag håller tummarna för dig på torsdag.
Håller tummarna för dig och lillsnuttan också Lantisen.
Fästingsjukdom? Erlichios?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Hoppas att allt kommer att gå bra.
**MVH Cerrolyn

Nu är vi hemma från veterinären. Han fick medicin mot öroninflamation. Inte för att vetten sån något i hans öron, utan för att på så sätt iallafall utesluta att det var en djup öroninflamation.
Något med kotor eller nerver i nacke/hals trodde han inte riktigt eftersom Arras inte alltid lutar huvudet åt samma håll.
Efter undersökningen pekade han på knoppen och sade att det kanske sitter där inne.
Så svarar inte Arras på medicineringen på 10 dagar så är isåfall nästa steg Datortomografi (CT)
nere i Gtb.
Hoppas nu på att det bara är en besvärlig öroninflammation. Även om jag inte tror att det är så.

*håller tummarna*
_**/Mvh Anne

Håller tummarna att det är öronen och han blir bra igen.
Fy vad läskigt, jag håller tummarna!

Lycka till!

Nä, för tomtarna fick han penecillin.
Tyst med dig! 

Jag tror att han har blivit knäpp för att han träffat en viss marodör för mycket. Det har smittat. Går nog över av antibiotikan ska du se. :) Men se till att dom inte träffas på ett bra tag nu efter det. Har hört att man blir bara smittad en gång sedan och efter medicin så får dom inte det tillbaka. OM dom inte träffas för tidigt vill säga. :) Lycka till!
håller tummar och tassar hårt nicki!
# 28
Elakingen, med tomtar på loftet, var hos mig i onsdags. Han var jätteelak! Slängde sig på mig, brottade ner mig och tog ett bitande stryptag runt min hals och var ARG!!
På mig, en go marodör?
Jag hade ju inget gjort Snacka om tomtar på loftet!
//Amos
# 27
Vad är PENECILLIN?
Något som shaffrar får?

Typiskt dumma flabbar och deras uråldriga mattar som inte vet vad penecillin är *fnys*
Vad tror ni egentligen? Att en fin schäfer som jag skulle få penicillin?! *dubbelfnys*
Och bara så du vet så sade d i n husse att det var rätt åt dig att jag tuggade på dig lite eftersom du var så jobbig och inte fattade något.

#32# Oj, jag visste inte att hundar också behöver glasögon ibland. Låna din mattes som hon stulit av lantisen. Dom är skitbra och starka. :)

*fniss*
Hade inte de där 2 varit så söta så skulle man kunnat tro att det var labradorer.

Låter väldigt mkt som det är öronen det är vajsing på. Djupgående öroninflammation ser inte en vet om de inte söver hunden och går ner med kamera. Behöver inte lukta illa ur öronen heller. Men jag är ingen veterinär så jag hoppas det går över och han blir en stolt och fin schäfer igen.
Som instruktör däremot, så rekommenderar jag Dig å starkaste att hålla honom borta från flabbar. Inte bara nu, utan för alltid. De saknar något som alla andra raser har medfött och inbyggt och det är…….håll för öronen KerstinJo…………….vett!
Lycka till med Din prins! Två vackra schäferflickor hälsar.

#38# Amen! :)
40, ja en öron inflammation, kan göra ondare än vad man tror på dem, så helt omöjligt är det inte, min väninna fick öroninflammation på sin hund och det syntes inget alls i örat, men den blev behandlad för det ändå…..så jag hoppas verkligen det är en sådan;-)

Ja, öroninflammation är faktiskt riktigt läskigt. Det kan te sig i alla möjliga beteenden. Och några kan gå och vara hur snälla och trevliga som helst och så visar det sig senare att trumhinnorna är trasiga. AJ!
Det fanns för några år sedan en schäferhane som helt plötsligt började morra och göra skenutfall mot barnen i familjen. Ägarna valde att avliva hunden då de ansåg den opåligtlig. Vid obduktionen som gjordes visade det sig att hunden hade en hel blyertpenna intryck i örat. Smärta? Det kan man nog lugnt påstå. Otroligt att hundar ändå kan uppföra sig så snällt. Hade jag haft en penna intryck i örat skulle jag nog se svart och handla därefter.

#37 *nickar* Imorgon blir det massor av ljus i tårtan.
(M Å N G A! Tror det blir dyrare att köpa ljusen än det var att köpa tårtan)
Var där med barnen tidigare idag med en tårta som vi ska bjuda på imorgon. Sonen min tejpade ihop hela tårtkartongen så att mormor hans inte skulle glömma av att det är först imorgon som vi ska äta den.
#38 2 ståtliga killar hälsar tillbaka

#44 Fina killar!!

#14 Ser ut att vara dyrt att vara flabbeägare. Ständigt söndertuggade prylar och så minst en plocka-ut-uppätna-prylar-operation i veckan på djursjukhuset.
Täcker försäkringsbolaget så många operationer? 
# 45 Fina killar?? Har du också tomtar på loftet??
# 43 *fnys* komma hit med en tårta och KLISTRA igen hela kartongen och märka den med bokstäver.
Nu har jag ett jä&5(kla besvär med sax och förstoringsglas.
Förresten är jag nog inte hemma i morgon.
# 46 Tack o lov att du betalar in dina försäkringspengar så snällt så att det räcker till Marodören.

#43# Förstår att det måste ha varit dyrt med en massa ljus. Hon borde vara med och betala dom eftersom hon är så oförskämd och fyller så många år.
Haha dina killar ser ut som dom sitter ihop ju.
Ser att du har samma sorts IKEA luckor som vi har och likadana handtag med. Fast vi har den ljusgula färgen. :)
Men det är klart har man så fina shaffrar så har man likadant kök också. Det hör ihop liksom.
Den som äger en marodör har ett kök som man förtjänar. Fult och trasigt. hihi
# 48 *fnys*
IKEA luckor? Ånä, här har vi genuina träluckor från 60-talet, som det tål att bitas i.
Har du aldrig hört talas om stora blockljus i tårtan? Då räcker det med ett! Förresten kommer jag inte in i tårtkartongen, en massa tejp och så är det skrivet på tejpen så jag kan inte fuska och byta.
Står något om att mormor inte får kika. *dubbelfnys* Tårteländet kan ju stå där och bli för gammalt. 

Haha känner jag er rätt så är den uppäten nu. Och inte en enda bit fick jag. :(

*slurp*
Den var god, trots alla hålen efter ljusen.
Men vad gjorde det, hålen smakade ju inget.
*nickar*
Vi har bra smak vi Gejsa 

Haha nu missförstod du oss igen kerstin. Nicki menade att vi har bra smak ang IKEA luckorna.
Stackars dig! Har du blivit virrig nu kerstin.
Hur många år fyllde du egentligen. Var det 99 år eller?

#54# Ja, du får sluta att fylla så många år. Så slipper du så många hål i tårtan vet du. 
Hahaha, ni är bra roliga ni 
Hur är det med den sjuka schäfern?
(Labben verkar ju vara obotlig…) Eller är det bara "sådan matte sådan hund" som slagit ut?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Min goe Marodör är inte alls obotlig, fast just nu har han drabbats av tillfällig dövhet och fått smådjävlar (
sorry) i ögonen och sugproppar i tassarna.
Vad då hormoner? De sitter väl inte i öron och tassar?
Tusan, jag har slarvat bort bruksanvisningen på marodörer.
Shaffer-Arras har lika många tomtar på loftet fortfarande, inte tar antibiotika bort det. Fast det kan man ju alltid lura i en shafferägare, för de har ju också tomtar på loftet.

*dubbelfnys*
Man ska inte kasta sten i glashus. Har faktiskt bildbevis på att Amos har många fler tomtar än vad jag och Arras har ihop.
Kolla på bilden bara…
"Man ska inte äta den kaka man gjort själv"
Knäppa flabbe *suck*
Arras äter sin medicinkur just nu.
Kortison och penicillin. Får se om det hjälper mot tomtar eller öroninflammation.

Hoppas det hjälper Arras. Märker du ingen skillnad än? Hur länge har han fått det?

Nja, ingen direkt skillnad ännu.
4 dagar kvar av medicineringen.