Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1163 ggr
Karmatarerskanise
0

Max ska opereras.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mammas hund Max, som är lite över 6 år ska opereras. Han har en fettknuta på sidan av bröstkorgen som växer. Nu vill vet operera eftersom den snart kan börja trycka på något.

Dom vet inte hur den sitter, om den sitter under muskler och så, så antingen blir det en lätt operation, eller så kan den bli komplicerad.

Och hans exem går inte bort trots att mamma ger honom spruta varannan vecka. Nu hade han dessutom jästsvamp i ett av exemen, trots att mamma tvättar honom med ett medel som är MOT sånt. Han har exem över hela kroppen och får gå med sin tratt. Annars slickar han sig blodig.

Stackars mamma. Nyss låg Max ju på sjukan länge pga inflamation i bukspottskörteln och han ska äta specialfoder resten av sitt liv antagligen.

Max är alltså mammas hund.
Här kommer dom.

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, vad tråkigt Gråter Hoppas operationen går bra och att hans eksem blir bättre!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

Tack!

Exemen har han tyvärr haft länge nu. Ibland blossar det upp något hemskt. Och vi kan inte se vad det är som gör det. Han får samma dos i sprutan var gång.

ingann
0

Har de gjort allergitest? vissa allergier kan ju blossa upp som eksem…

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

#3 Haha självklart har man tagit tester. Han får ju sprutor nu Flört kvalster och pollen är det dom hittade som jag kommer på nu.

gejsa
0

Kvalster tålde ju inte min schäfer heller. Men hon fick tabletter (kortison) mot det. Det hjälpte bra. Vad är det för sprutor hunden får?

Karmatarerskanise
0

#5 Hypoposensibilitering tror jag det heter.

Kortison hjälper för stunden, men sen är det tillbaka igen. Och kortison är inget bra för kroppen. Dessutom blir han pinkig en gång i timmen då han käkar dom. Det är inte hållbart.

gejsa
0

#6# Kortison åt min schäfer i 9 år så visst kan dom äta det. Hyposencillibering är ju att hunden får mer och mer av dosen som den inte tål för att försöka göra den immun mot det.

Dom erbjöd mig att göra det på min tik med när hon var 1 år gammal. Men det hjälper tyvärr inte alla hundar och en del kan t o m bli sämre sa dom till mig. Bättre med tabletter som man ger själv. Då kan man öka eller minska dosen varteftersom.

Kortison hjälper inte mot stunden eftersom dom får äta varje dag eller om det var varje vecka nu minns jag inte det längre fast hon fick det i 9 år. Dom får äta det livet ut det är riktigt.

Karmatarerskanise
0

#7 Av nämnda aneldningar kan Max inte äta kortison mer än korta perioder.

Och eftersom det inte är bra för människor, tror jag inte det är bättre för djuren.

Som människa måste man gå på kontroller då man äter kostison, eftersom det inte är bra.

Karmatarerskanise
0

ingann; mitt inlägg till dig ser kanske lite hårt ut, så var inte alls meningen!

gejsa
0

#8# Av nämnda anledningar? Var har du skrivit något om det.

Klart att cortison inte är bra men om man ska välja mellan kolera eller pest så finns det kanske inte så mycket annat att göra. Så länge hunden äter cortison så mår den ju bra. Det du berättar nu så mår ju inte ens hunden bra av sprutorna. Det menade jag.

Klart det inte är bra att äta men måste man så måste man ju. En hund har ju inte så lång livslängd heller så den hinner inte bli så dålig av tabletterna.

Karmatarerskanise
0

"Och kortison är inget bra för kroppen. Dessutom blir han pinkig en gång i timmen då han käkar dom. Det är inte hållbart."

gejsa
0

#11# Har ni prövat att ge det en längre period?

För min schäfer blev inte kissnödig oftare än normalt.

Karmatarerskanise
0

Fick nu veta att han ska opereras redan på måndag.
Och hans bukspottskörtels värden har stigit igen Obestämd

Karmatarerskanise
0

#12 Ja det har hon provat. Men fick sluta med det just eftersom han inte kunde hålla sig. Rev sönder en dörr för att han försökte komma ut då han var ensam hemma 2 timmar.

Var tvungen att gå ut flera gånger om nätterna.

gejsa
0

#14# Sa dom att det berodde på cortisonet? Mycket märkligt.

kerstinjo
0

En av bieffekterna på Kortison är ökad törst o ökad urinmängd.

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

#15 Inget märkligt alls. Läs det Kerstin skrev.

ingann
0

ingen fara Flört det var bara en tanke eftersom vissa vettar skriver ut medicin utan riktig koll :)

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

Okey, bra Skrattande

[randi]
0

Hade en schäfertik som var allergisk mot dammkvalster och foderkvalster. När hon ätit kortison i nästan 2 år,så svullnade hon upp och kunde inte hålla sig utan börjae kissa inne, de trodde att hon var början till diabetes. Det är som med människor, en del funkar medicinen på andra inte. Hälsa din mamma och lycka till med operationen.

gejsa
0

Ja, jag märkte inget iaf. Hon åt dom i 9 år. Ingen som sa om sådana bieffekter heller. Men å ena sidan kan det ju vara bättre med det mot att hunden kliar sönder sig. Om inte censibillicering fungerar så finns det ju ingen annan utväg än att ge tabletter eller avliva. Sedan beror det ju på hur mycket hunden kliar sig. Ibland kan det ju vara skönast för hunden att slippa leva om det är mycket.

Jag laborerade själv och gav mindre än vad veterinären skrev ut. Gav så mycket att hon inte kliade sig. Och det var ungefär hälften än vad dom tyckte. Kanske var därför som hon klarade sig så länge som 9 år. Och då var det ändå inte det som gjorde att jag fick avliva henne utan armbågarna.

Karmatarerskanise
0

#20 Det ska jag göra.