Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5447 ggr
cupcakes
1

Första hund?

Hej!
Jag har alltid velat ha en hund, så länge jag kan minnas, men det har inte funkat då hunden hade fått vara ensam så mycket. Jag har även alltid älskat rasen Golden Retriever och tror att den är perfekt till mig och min livsstil.

Nu ska jag söka ett hundsportgymnasium snart, och då kommer jag ha tid för hunden. Så som jag planerat kommer jag även ha tid för den efter de tre åren i gymnasiet. Men jag undrar, skulle ni rekommendera en golden retriever som förstahund?

Min mamma är erfaren med rasen och senast hon hade en vara den hon uppfostrade själv när jag var liten, han avlivades dock när han blev sjuk.

Jag skulle iallafall antagligen skaffa en omplacering, så ingen direkt liten valp antagligen, beror på vad mamma tycker också. Men Golden Retriever eller nån fin blandras då golden är lite dyra. Har ni tips på raser som passar? Jag vill ha en mellan eller stor hund..

cupcakes
0

Kanske ska tillägga att jag har hunderfarenhet. Jag har varit med kunniga personger och tränat, jag har lånat hundar och tränat med, jag har varit med delvis på en hundlydnadskurs (med hundar då) och min kusin har haft och har hund jag hjälper till med.

spikes
0

vad roligt för dig,men kan du räkna upp lite flera raser du kan vara intresserad av kanske? och vad du tänkt ha hunden till, hemma hund eller gå kurs eller träna själv osv osv….

Singo-Torpet
0

kul… min första egna hund är en JRT, en bästa vän som älska allt man tar sig för, träning som hemma myss..

vi hade en golden förut, en omplacering efter min morbrors bort gång.. en supper pojk men allt för stor hund för mig just nu.. och tur var väl de annars hade ja inte skaffat denna underbara ras =)

Persifone
1

Det kanske inte är så smart att skaffa hund om du inte har råd till en renrasig?

Hunden kostar livet ut med försäkringar, mat, sjukvård m.m.

När det gäller hundköp ska man inte vara snål, bättre att spara länge så du får exakt den hund du vill ha ^^

Lycka till!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Singo-Torpet
0

på ett sätt håller jag  med #4 för om man ser till helheten är hunden det billigaste… mat försäckring vet m.m.   .m.m. m.m kostar en hel del mera.

giffan
0

Då måste jag vara "kärringen mot strömmen" Jag tycker faktiskt att den svåraste summan är just inköpet. En bra försäkring som täcker in det mesta på autogiro, är inte kostsamt. Mat är heller inte så dyrt, oavsett ras. Allt beror ju på hur mkt man kan av-vara i månaden.

Jag tror att mina hundar kostar omkring 300kr i månaden + lite onödiga utgifter. Om jag inte skulle ha de 300 kr att lägga ut varje månad och absolut inte kunna dra ner på något för att kunna ha hunden, ja då skulle jag nog få inse att det är för dyrt. Men annars så fixar det sig, har gjort i alla år jag haft hund iaf. Och jag har inte haft pengar undanlagt för oförutsagda kostnader.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ingann
0

Håller med #6… och med If´s djurförsäkring som har en fast självrisk så klarar man även större "problem" relativt smärtfritt Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Singo-Torpet
0

nu syfta ja på i längden iofs.. totala kostnaden… och med de menar ja om man  redan nu börjar lägga undan så har man nog råde med den hund man vill ha till det är dax, som ja förstod det börjar man ju inte ny skolan förs efter sommaren..

försäkringarna är inte farlig per månad de håller ja med om..

men ja tror ni miss uppfatta mig och ja erkänner viligt att ja inte förklara något vidare.

ingann
0

#8 jo, men de löpande utgifterna har man ju även om man köper en dyr hund…

hittar man bara "rätt hund" till sig själv tycker inte jag det spelar så stor roll om det är renras eller blandras Flört

/Ingalill

Babbett1
0

Om man anser att man inte har råd med en renrasgolden (som kostar mellan 7000 och 10000), har man då råd med en bra försäkring som kostar runt 2000kr per år?

Skaffar man en såpass stor ras och ska ge den ett bra foder så får man räkna med ca. 500kr. i mnd. (6000/år).

Valpen/hunden ska vaccineras och en golden bör ant. röntgas mellan 12 och 18 mnd? De kostnaderna kan variera enormt men går man till en billig vet. så kostar väl vaccineringen 350-500 kr och röntgen 1000-2000 kr.

Bra läderkoppel (eller sele) går lätt på ett antal hundringar, en skön sovplats likaså. Leksaker till valpen/hunden.. Säg en startkostnad på ca. 1000kr för tillbehör så tar man inte i för mycket..

Tycker man att de här kostnaderna inte är några problem så kan man med lätthet spara ett år och köpa en renras!

Skrattande

ingann
0

Jag tycker att det är upp till var och en att välja om de vill ha renras eller blandras!

Ingen av oss med blandraser försöker få er med renraser att köpa blandisar så kan ni vara snälla att sluta att hela tiden klanka ner på blandisar??? För det är precis vad ni gör när ni tjatar om "spara till renras", "har du råd med…"! Låt folk få bestämma själva!!!

Jag tror nog att de som planerar köpa hund vet vilka kringkostnader som finns…. visste vi inte det skulle vi inte ha hund öht!

Ber ni dem som planerar skaffa barn spara ihop alla kostnader också innan födseln? Enligt en statistik skatteverket hade för nåt år sen kostar ett barn 1,2 miljoner under 18 års tid….

Undrar hur jag klarar mej med 2 tonåringar, 1 hund och 2 katter på en sjukpension? Kanske borde jag göra mej av med alltihopa och lägga pengarna på skit istället?

#10 försäkring och mat är löpande kostnader… inget man köper för ett år i taget och alla, vad jag vet, har månadsinkomster och inte lön en gång om året så man måste betala allt på en gång! Köper du kanske hundmat 1 gång om året? Isf måste du ha stora förvaringsutrymmen…

/Ingalill

Persifone
0

Jag hoppas att de som har blandras hundar också vaccinerar m.m kostnaderna som du just tog upp?

Sedan lägger man väl pengar på en röntgen för att veta att höfter och armbågar är fria? Eller vill man inte veta något om det och sedan med tiden märka problem?

Som tur är är antagligen en Goldens föräldrar röntgade just för att det inte ska bli några problem längre fram i leden.

Men vill man chansa så köp en blandning.

Fortf, jag vill inte bli påhoppad ang renras kontra blandras.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Singo-Torpet
0

jag struntar blankt i vad personer väljer för hund, men i mina ögon lätt det som en pengar fråga och då menar ja bara att man ska tänka en gång till för de är inte bara en en gångs kostnad… sen kan man säckert finna både blandras/renras för 1000kr och lika så upp imot 20.000kr och säger inte att någon är bättre än den andra… men de kostar livet ut.. och ja är i mot att köpa en blandras för man inte har råd med den hunden man vill.. bättre att vänta med köpet och spara då.

detta menar ja inte med något påhopp till nån och ja vill heller inte ha dem på mig pga hur ja ressonerar..

ingann
0

#12 Jag tror nog inte det är någon skillnad på vad man gör för sin hund oavsett om man har stam eller inte…

Eller det kanske det är förresten… Jag har blandis och vaccinerar varje år, kollar hellre med vet en gång för mycket än en gång för lite om jag är orolig för nåt.. en ytligt bekant har renras, vaccinerar var annat till var tredje år, söker vet endast om det är allvarligt… hosta eller noskvalster får läka ut av sig självt osv…

Du vill inte bli påhoppad ang renras kontra blandras? Från min synvinkel är det du som gör påhoppen på oss med blandras…

/Ingalill

SaraC
0

Jag tycker först och främst att man ska bestämma sig för vad man vill ha för hund och sedan rikta in sig på det.

Drömmer man t.ex. om en golden retriver, så satsa på det. Köp inte en annan ras eller en blandras bara för att det blir billigare. Det kan ju bli så fel.

Spara pengar, skaffa ett extraknäck/sommarjobb..

Vill du verkligen ha en omplacering så är de ju oftast billigare och behöver absolut inte vara någon dum idé. Men då ska du ju vilja ha en sådan och inte vara ute efter en valp. Vill du ha en omplacering tycker jag du ska kontakta valpförmedlaren på rasklubben ifråga och därigenom få tips och råd.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

zoolatri
0

Jag hoppas att de som köper en blandras inte köper den just för att den är billigare, utan för att dom helt enkelt springer på den hund som passar dom! Och oftast är det väl så? Om man lägger undan lite pengar varje månad och sedan hittar en hund som man blir helt såld på, ja då tror jag att man slår till även om det är en riktig gatukorsning. Och då är har man ju mer pengar att lägga på tillbehör om det är en blandras. Jag kan själv tänka mej en blandras fast jag själv har en renrasig hund. Visst känns det tryggt att veta hundens bakrund och att man kan följa släktingars sjukdomar och öden långt tillbaka i tiden. Men man vet aldrig;) Ibland känns det ju rätt ändå.

TS- Vill du ha en renrasig hund så lägg undan pengar när du kan, om du inte vet vad du letar efter så lägg undan pengar iallafall, det finns alltid något roligt hundrelaterat att lägga dom på om det blir en blandras. Man vill ju inte behöva välja hund efter sin ekonomi.

Golden kan väl passa mkt väl som första hund, men har man bara hjälp och stöd från någon hundkunnig i ens närhet så brukar det gå bra.

Babbett1
0

#11 Att försäkring och foder är löpande kostnader som fördelas på året har du rätt i, det är även sparandet som i längden gör att man kan köpa vad man vill.

Som jag förstår det så önskar TS en renrasgolden och därför tycker jag att h*n bör spara tills h*n har råd att köpa en.

Att vissa tydligen tycker att man ska rusa iväg och köpa en blandras bara för att det är billigare kan inte jag stå för…

Jag förstår inte din agressiva ton och många av dina formuleringar. Vaddå bestämma själv? Alla bestämmer väl själv, det här är ett forum och jag skriver vad jag tycker.

För att svara på TS fråga ang ras så tycker jag vallhundar är en bra första ras. De är framavlade för att samarbeta med husse/matte och är oftast rätt lyhörda. Vill man inte jobba väldigt aktivt med hunden så kan man välja en hund från linjer med lägre drifter.

ingann
0

#17 TS skriver Golden eller fin blandras… Direkt så kommer tex ditt inlägg med "Om man anser att man inte har råd med en renrasgolden (som kostar mellan 7000 och 10000), har man då råd med en bra försäkring som kostar runt 2000kr per år?" (nu är bara ditt ett exempel eftersom det verkar vara du som tar åt dig)

Det ser jag som att du anser att de som inte köper renras har råd med de löpande utgifterna… 

Och precis som du så skriver jag vad jag tycker! Mitt inlägg var dessutom allmänt (och inte aggressivt skrivet utan det är enbart din egen tolkning) förutom sista stycket som var adresserat till dig personligen…

Och om du tror att alla rusar iväg och köper blandras bara för de är billigare så är du verkligen ute och cyklar. Hur länge planerade du ditt hundköp? Jag planerade mitt i över 8 år för att veta att jag kan ge min blandras de absolut bästa förutsättningarna till ett bra liv…

/Ingalill

[randi]
0

Du kan ju ta reda på om någon uppfödare behöver ha en fodervärd. Kontakta även hundhem. Lycka till!

India
0

TS Vill du ha en renrasig Golden ska du så klart satsa på det. Bättre att spara och lägga undan några månader till och få det du verkligen vill ha. Tycker jag!

Jag har ju själv en blandras och jag kan uppleva att det är väldigt känsligt för en del här om man nämner nackdelarna med blandras. De begränsningar som finns i bla tävlingssammanhang har ju ingenting att göra med att våra underbara kompisar skulle vara sämre på minsta vis. Det är ändå viktigt att kunna diskutera detta på ett öppet sätt.

giffan
0

TS Jag skulle fråga mig själv…Vad vill jag kunna göra med hunden?

Själv kan jag inte komma på vad JAG vill göra, så jag har rättat mig efter de hundar jag haft. Allt är precis lika kul med hundar, bara man har rätt hund till det man gör.

jag menar om du gillar hundkapplöpning, skaffar du ju en hund till det ändamålet och inte en golden.

Själv har jag två blandraser nu, för mitt enda krav på mina hundar just nu är att de ska hålla sig på gården och vara trevliga glada och följa med mig på det jag gör.

Jag har nyligen tagit en omplacerings hund och kan verkligen tänka mig att ta flera. Men just nu räcker det m de hundar jag har.

Hoppas att du hittar den hund du kommer trivas med ras ren el inte…

#12 Varför skulle man inte vacinera en blandras??

~ Anneli ~ 

Babbett1
0

#18 Du glömde "…då golden är lite dyra."

Vilket är ganska vesentligt i sammanhangen.

cupcakes
0

Oj, här har det kommit många svar. Jag ska försöka svara på alla, det här kommer bli ett långt inlägg…

#2 Oj.. Jag har alltid varit inne på Golden Retriever så jag vet inte riktigt vad som skulle passa mig. Men jag skulle självklart träna själv men också gå kurser. Kanske lite hobbyagility och hobbytävlingslydnad för att prova på olika saker..

#3 Haha kul, en av mina kusin har en JRT :) Men jag vill ha mellanstora/stora hundar då jag aldrig varit ett fan av små hundar.

#4 Självklart ska jag spara så jag får hunden jag vill ha och om jag köper hund så kommer min mamma betala de flesta löpande kostnaderna, jag kommer isåfall antagligen betala inköpspris och tillbehör till den.. Jag vet att det är dyrt med hund och tänker inte köpa en bara för att den är billig - jag ska ha en som passar mig. :)

#5 Man kan väl säga att jag svarat dig också i #4 :)

#6 Jo, jag har ju pengar undanlagda och så men det är så mycket de ska räcka till. Jag tar alla jobb jag får tag på och håller med att inköpspriset är svårast genom att det är den delen jag ska betala om det blir en hund.

#7 Skönt att höra ^^

#8 Om det blir en hund så hade jag nog faktiskt tänkt köpa den i början av sommaren, så jag har tid att lära känna den tills skolan börjar. Eftersom jag är väldigt inne på en omplacering så känns det som att jag vill ha sommarlovet på mig att lära känna hunden.

#9 Jag håller med - känner man att det är rätt hund så bryr iallafall inte jag mig om hur många raser det är i. Man kanske inte köper en jättesjuk hund bara för att den känns rätt - men inte heller en renras som inte känns rätt bara för att.

#10 Nu kommer jag repetera tidigare inlägg lite men jag ska antagligen stå för inköpspris och tillbehör, medan försäkring, mat, vet och nästan allt sådant får min mamma betala. Så även om inte jag har råd med en renras just nu så kommer hunden fortfarande få allt den behöver. Och så kostar inte en hund 10 000 i månaden som de flesta renrasiga kostar i inköpspris, om inte mer. Det är en ganska stor klumpsumma.

#11 Öh ja, jag håller med är väl allt jag kan skriva till dig :)

#12 Vet väl inte riktigt vad jag ska svara här heller, börjar få slut på fantasin ^^

#13 Eftersom jag inte har kollat på speciella individer än så kan jag inte säga att jag inte har råd med den hunden jag vill. Men för mig duger en blandras precis lika bra som en renrasig Golden om jag och individen bara passar ihop. Sen spelar ju såklart en hel del andra saker in men viktigast är ju att man passar ihop med hunden.

#14 För mig är det självklart att man tar lika bra hand om en blandras som renras, individ som individ. Jag tycker ju inte mindre om en kompis för att den kommer från ett annat land till exempel.

#15 Nej nej, jag funderar inte på blandras bara för att det är billigare. Det är ju också ett alternativ för blandraser kan vara lika härliga som renrasiga hundar. Som jag skrev till någon här över så tar jag alla jobb jag får tag på och jag sparar varje månad sen långt tillbaka för att kunna köpa sådant jag vill ha. Jo, en omplacering känns bra dels för att man tar hand om en hund som inte har något riktigt hem och dessutom finns det superhärliga hundar till omplacering. Tack för tipsen, så fort jag fått klartecken från mamma ska jag ta kontakt med rasföreningen och se om de har några råd.

#16 Om jag träffar på två hundar, en blandras och en renras, och jag faller för blandrasen så tar jag ju såklart den. Det ska ju kännas rätt också. Pengar lägger jag som sagt redan undan. Eftersom det finns massor av hundkunniga på gymnasiet, jag kan en del, har kontakt med folk över internet och dessutom har familj och släkt så tror jag iallafall att det kommer gå bra :)

#17 Jag har faktiskt funderat lite på vallhund och det är ett alternativ.. Resten av det du skrivit - om du vill ha mina synpunkter så finns de i svar här ovan..

#18 Jag håller med och har även angett mina synpunkter här längre upp :)

#19 Hundhem kommer jag kontakta när jag väl ska börja leta. Jag har också funderat över fodervärd men kommit fram till att efter tre år kommer jag ha fäst mig såpass vid hunden att det kommer göra riktigt ont att lämna tillbaka den. Sen finns ju fodervärd på livstid som man såklart kan tänka på - men det är svårt att hitta en som man tycker om.

#20 Även här har jag svarat på synpunkterna längre upp. Men självklart är inte en blandras sämre än en renrasig. Men jag kommer leta bland både blandraser och renrasiga för att hitta den rätta hunden.

#21 Jag vill kunna ta långa härliga promenader, leka och träna och umgås. Jag har skrivit om detta till #2 nästan längst upp i mitt inlägg. Det viktigaste för mig är att jag får umgås med min hund och att den ska åtminstonde försöka - som de flesta hundar som trivs gör. Jag har inga krav som att "Jag ska tävla högsta klassen i agility" eller så.. Bara lite hobbygrejer.

#22 Jag tror jag har skrivit om detta tidigare i mitt inlägg..

Det blev ett ganska väldigt långt inlägg, men jag hoppas jag fått fram allt jag ville.

giffan
0

#23 Tycker det låter som du vet vad du ger dig in på, och att du kommer att klara av det oxå. Bara att kolla runt på lite olika hundar då. Kolla med hundstallarna som finns om du vill ha en omplaceringshund mm.

~ Anneli ~ 

cupcakes
0

#24 Tack så mycket! Och jo, genom med mitt hundintresse så har jag ju sugit åt mig fakta om hundar genom alla år och dessutom fått utöva en del i praktiken och jag är medveten om kostnader och ansvaret som följer med så det känns ganska bra. Vi ska först se så att jag kommer in på skolan, om jag gör det (Jag tror att jag har ganska bra chans) så börjar vi leta direkt. Jag kommer ju hålla koll, men vi köper den inte förrän vi vet att jag kommit in. På Forshaga som jag ska söka till tyckte jag också att hundstallarna, där hunden kommer vara när jag är på lektioner, var riktigt fina! Så det blir nog bra :)

Aribigga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara säga att Golden retrivers är så sjukt härliga hundar! Om du är inne på en sån så tycker jag defenitift att du ska höra av dig till lite olika kennlar och åka och hälsa på.

Golden retrivers är sällskapliga, aktiva och trevliga hundar som verkligen tyr sig till en.

Ja, jag är partisk ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 tycker det låter som du har bra koll på vad du vill Flört

lycka till med ditt hundköp oavsett om det blir renras eller blandras! det viktigaste är att det känns rätt för dig;) så resonerade iaf jag när jag köpte den underbaraste hunden som finns trots att han innehåller 3 raser Skrattande

/Ingalill

Dama
0

Nu förtiden kostar en blandras i större format oftast över 5000 kr och kan vara lika bra som en renrasig har själv två renrasiga och två blandraser och jämför jag dem så är ingen sjukare eller sämre mentalt sätt än den andra tycker diskutioner om renras eller blandras är tråkigt att läsa om man köper den hund man vill men man ska även tänka på vad man ska använda den till tävlas det med den bör man ha en renrasig hund pga av vilkor och krav de har i tävlingarna som oftast SKK står för.

Idag med 20 års erfarenhet så köper jag den hund jag vill ha antingen renrasig eller blandras

tänk på att alla hundar egentligen är blandraser ifrån början

Ha en bra morgon

sagalisa
0

jag skulle aldrig kunna tro att en person köper en hund av blandras bara för att man inte har råd med sin "drömhund" (som nu verkar vara renrasig av nån anledning)!!!! det är väl till exempel ingen piratkopia av en väska man köper heller!!!Ska man gå o tänka den hundens liv då att "jaja, jag kan ju ha den här hunden så länge för jag hade inte råd med en annan…." Ska jag skratta eller gråta=)

sagalisa
0

#0 För övrigt (jag glömde) så som svar på din fråga vilken hund som kan passa….du verkar ha bra koll på läget o tror nog du hittar din drömhund vare sig det är en golden eller en liten blandis, alla hundar är mysiga på sitt sätt bara man vet vilka egenskaper man vill ha=) Lycka till

SaraC
0

#23 Det låter som att du tänker efter ordentligt. Du kommer säkert hitta "din" hund, förr eller senare. Lycka till!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

cupcakes
0

#26 Jo de är superhärliga och jag har ju som sagt fastnat för rasen. Du råkar inte veta några kennlar med mörka hundar? Jag gillar både mörka och ljusa men mörk är nog trots allt favoriten. Sen som jag sagt tidigare kommer jag ju välja en ljus eller blandras om det visar sig vara hunden för mig.

#27 Tack! Jo, blandraser kan vara riktigt bra hundar de med, ingen skillnad egentligen om man inte räknar papper och tävlilngar.

#29/30 Självklart går man ju efter hunden som individ :) Tack!

#31 Jo, jag har ju haft ett par drömmande år på mig att tänka.. Tack :)

Jag har pratat lite till med mamma som sagt att om jag kommer in på Forshaga (Det ska väl inte vara omöjligt..) så köper vi hund! Skrattande <3