Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 858 ggr
Sofiawi
0

Överviktig hund! Tips?

Hejsan!
Min lilla hane har ökat väldigt mycket i vikt efter att han vart kastrerad okt-07. Han "normala" vikt ligger nog på 6-6,5 kg, men nu väger han nästan 8 kg Gråter.

Han får royal canin light, men har även testat eukanuba light, men det biter inte på honom. Vi är ute och går mycket, långpromenad på minst 1½ timma varje dag.

Visst att det är ohälsosamt att vara överviktig, men saken är den att han också har problem med sin luftstrupe så när han överantränger sig (springer och busar) börjar han hosta och på djursjukhuset sa dem att han absolut inte får gå upp i vikt pga detta. + att han har ett blåsljud på hjärtat Rynkar på näsan.

Så jag kan ju inte öka motionen mer till exemel cykla eller jogga. Agility brukar gå rätt bra däremot, så länge han inte stressar upp sig alldeles för mycket.

Vad ska jag göra?! Hur ska jag banta honom?! Hörde att man kunde ge enbart kött, att det är väldigt bra! Men vad för kött? Och hur mycket? Behöver man inte ge något utöver det?

/Orolig matte

AnneN
0

Finns en artikel om övervikt hos hundar som kanske kan vara till hjälp.

I de allra flesta fall så brukar det hjälpa med att helt sluta ge godsaker, eventuellt minska fodermängden, byta till ett lightfoder/dietfoder, öka motionen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sofiawi
0

Tack för ditt svar! Och den intressanta artikeln!

Sammy får aldrig matrester, godis osv. Och av lightfodret får han nästan hälften av vad han ska ha. Oftast är vi ute runt 2½-3 h mitt på dagen, men alltid minst 1½ h och jag har inte möjlighet att motionera honom mer Rynkar på näsan… Fattar verkligen inte varför han inte går ner!!!

Ingen som vet något om "kött-metoden"?

rackartyg
0

Du måste ju inte jogga eller cykla.

Han får lika bra motion av långa promenader - i lugn takt.

AnneN
0

#2 om han inte går ner i vikt trots det så kanske det är dags att kolla upp hans ämnesomsättning mm hos veterinären?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

jag tycker det låter lite konstigt att han inte kan cykla eller jogga med dig, men han kan träna agility,det om någonting är ju ansträngande för hunden….eller tar du det väldigt lugnt då?….bara undrar?Flört.

Vad menar du med bara kött?, menar du barf foder? eller färskfoder) eller annat?……

Vattnadal
0

Testa ett dietfoder, inte bara light. Det finns olka hos veterinärer, och eukanuba har ett som säljs i fackhandeln som heter Exess wheight.

Öka på promenaderna med några minuter varje dag. Har han dåligt flås, gå hellre 2 x 60 min än att lägga allt på samma promenad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Yessica
0

#5 Agility är inte att rekommendera på en överviktig hund då det kommer slita otroligt mycket på hunden istället för att hjälpa.

Säger som #6 bättre att göra flera korta promisar för det är ju nästan som om man själv jobbar stenhårt 2h i rad en gång per dag. Det ger ine lika mycket som att göra kortare pass (så muskler och allt) orkar mera, och då bränner man mera :)

Man kan ju även kolla med resten av familjen, så att det inte finns delade meningar om vad hunden får och inte får äta ;D hehe. Eller så kanske hunden hittar egen mat att gluffsa i sig när den är ensam. Eller så kan det vara bra att åka till veterinären med hunden som AnneN sa. Då kan man få hjälp med vad man ska göra också tror jag :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

spikes
0

7,det var ju just det jag skrev…

Yessica
0

#8 Förlåt. läste fel. Det var lite konstigt formulerat. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

spikes
0

9,ingen fara lätt häntFlört

Dama
0

Kan du ha ha din hund? lös så han får göra det han klarar av själv springa leka mm bättre motion finns inte då hunden kan springa fritt i sitt eget tempo

TinaH
0

vad menar du med "kött-metoden" ?!?

Är det BARF, du menar, Biologiskt Anpassad Rå Föda?
Så finns det en artikel om det här.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~