Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1899 ggr
simzonites
0

Äter andra hundars bajs

Jag har en whippetkille på dryg 9 månader. Som valp var han hopplös på att äta andra hundars bajs, vilket jag hört är ganska vanligt. Sen verkade det som om han växte ifrån det här beteendet men så för några veckor sedan började han igen. Han är precis tokig med att leta efter hundbajs när vi är på promenad. Varför gör han så? Och vad kan vi göra för att han ska sluta med detta? Han är avmaskad.

/Lotta

/Lotta

simzonites
0

Ingen som har eller har haft samma problem med sin hund?

/Lotta

spikes
0

har inte haft dem på problemen själv men vet andra, det är bara att ligga i och säga nått kommando som "spott ut" eller nått när dom närmar sig en skithög,till slut lär dom sig att låta bli, glöm inte berömett och gotta när dom har undvikit det….

simzonites
0

#2 Jodå, vi kör med "lämna" när han tar det i munnen eller "nej" när han får syn på det om vi ser det först vill säga men just nu funkar det inte att ha honom lös för han springer bara och letar efter hundbajs. Och folk här där vi bor här så väldigt dåliga på att plocka upp efter dina hundar.

/Lotta

/Lotta

chrissan
0

Min hund äälskar bajs! Speciellt grävlingbajs och hästbajs. De har tyvärr sådana intressen, hundarna. Lite kan man träna bort, men det finns alltid där - hittar de något speciellt gott bajs så äter de.

[lillbrun]
0

Som tur är äter ingen av mina hundar nåt dom hittar ute. Men min mor hade en basset som hela sitt liv letade bajs så fort dom va ute.

Men en fd. arbetskamrat hade en schäfer som åt bajs, hon fick tips att byta foder till hill´s tror jag de va och då slutade han. Jag vet inte om det var just fodret eller om han växte ifrån det. Men det kan ju vara värt att testa!

Zebben
0

Sök på koprofagi om Du vill läsa mer om bajsätandet.

Det är jättesvårt att bli av med problemmet. Man får helt enkelt ta det på lydnad. Om de äter sin egen avföring är det lättare, då kan man lägga i ananas i maten så slutar de allra flesta.

Men just att äta andras är svårare. Varför de gör det är för att det helt enkelt är gott. Om de äter allas bajs eller bara vissa högar är olika och det beror faktiskt på vad hunden som lämnat högen har ätit. En del hundar tuggar inte maten ordentligt, vilket gör att det kommer ut halvtuggat mer eller mindre. En del har kanske fått något smaskigt i maten och då luktar bajset, för hunden också smaskigt.

Men läs lite om det. Kanske dyker det upp lite tips hur man kan träna bort det.

Anett Lindbom
0

Whippeten som jag har nu äter "bara" ur kattlådorna, ute äter han inte ngt bajs.

Men en Whippet som jag hade för många år sedan var hopplös på att äta bajs ute oavsett om det var hundbajs eller bajs efter hästar eller älgar tex.,Jag hade då flera whippets samtidigt och då kunde denna tik vara väldigt snabb ibland med att dra i sig det dom andra bajsade ur sig, ibland hann jag ju på för att stoppa henne men det hände ju att hon var bra mycket snabbare än mig, som tur var så var just den tiken inte så mycket för att pussas för det hade inte varit så värst mysigt.. Då var det bara hon som höll på så där mina andra tikar gjorde det inte.

Varför en del hundar gör så vet jag inte, jag gissar på att det många gånger bara är en dumhet som dom gillar att pyssla med.

simzonites
0

Tack för era svar. Jag funderade på om det kan vara någon brist på något eftersom han slutat med det ett tag för att nu börja igen?

/Lotta

SundblomMaria
0

Har en bajsätare, träna in loss är väl det enda smarta jag klurat på, det funkar på allt annat men oftast vill hon inte släppa sin korv, men vi arbetar på det, har jag något gott att erbjuda så gör jag det ihop med LOSS, för då släpper hon. Det är nog helt enkelt bara gott, en dumhet.