Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2893 ggr
Karmatarerskanise
0

Han har kennelhosta.

Hades har fått kennelhosta. Låter hemskt!
Tycker så synd om honom.

Har någon en hund som haft det?

anaprincess
0

Blir inte alla hundar vaccinerad mot det när dom är valp eller har jag fel?

Karmatarerskanise
0

Jo, han är vaccinerad mot det, men det ger inte 100% skydd.

spikes
0

min kingen dog i det blott nio år gammal och han hade vaccinet så det stämmer det hera säger,vad jag kommer ihåg ingår inte det i valp vaccinet utan den sprutan får man ta bredvid……men det går säkert bra med hades, han är ju yngre…..

sagalisa
0

esther hade det när hon var ca 2 år men det gick över efter en dag. hon hostade upp slem oavbrutet i ett dygn men sen var det över och hon är även vaccinerad mot det.

TinaH
0

Min veterinär ger alltid vanlig vaccination + för kennelhosta.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

TinaH
0

Sänder en länk om kennelhosta.

Man får INTE träffa andra hundar under kennelhostetiden, samt 10 dagar efter sjukdomstiden, hunden måste hållas isolerad från andra hundar.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjo
0

Tyvärr ger inte vaccinationen fullgot skydd mot kennelhostan, men sjukdomtiden förkortas och symtomen blir mildare.

Eftersom det ofta rör sig om virussjukdomar behandlar man inte kennelhosta med antibiotika, utan vila och kontroll av hundens allmäntillstånd är det som gäller.

Normalt tillfrisknar hunden av sig själv efter cirka två veckor. För att underlätta för hunden kan slemlösande medel användas.

Puss till Hades!

Kerstin 

Mammi
0

Stackars Hades! Rynkar på näsan Vår förra hund fick kennelhosta trots vaccin när hon var ca4 år, och det lät fruktansvärt när hon fick sina hostattacker där hon hostade upp slem! Blev hon uppspelt blev det 7 ggr värre så det var ett schå att försöka få henne i stillhet!

Fanns inget annat att göra än att vänta ut det heller och jag tror det höll i sig i ca 2 veckor om jag minns rätt…

Hoppas han kryar på sig snabbt!

Freke
0

En orsak till att man inte ska låta alla hundar hälsa på allt och alla andra..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anett Lindbom
0

Våran varghund som vi hade fick kennelhosta när han var bara några år gammal, det var knappt så vi fick komma in till veterinären, jag antar att han som hade jour då mitt i natten kanske hellre ville sova eller bara slappa, men efter att vi ringde & fick tjata några gånger så fick vi komma in till slut, och då var Bruno jättedålig, han fick både kortison & antibiotika. Whippeten som vi också hade då klarade sig och blev aldrig sjuk.

kerstinjo
0

# 10 Men antibiotika biter inte på virus. Obestämd

Kerstin 

Anett Lindbom
0

Men han fick det i alla fall, Bruno var riktigt dålig då när vi äntligen fick komma in med honom,

Kristina-
0

Vaccinet mot kennelhosta hjälper inte till 100% utan ca 80% och måste även förnyas varje år då det ger ett kort skydd. ( info från min vetklinik )

Yessica
0

#10 Hundar med kennelhosta ska inte ens få gå in till veterinärkliniken har jag hört, då det är väldigt smittsamt…

Mina hundar är inte ens vaccinerade mot det… Men jag funderar på att göra det. Men vet inte än.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Karmatarerskanise
0

Tack! Hades pussar tillbaka!

Stackars Hades, man ser hur ledsen han är när han hostar upp slem och klöks. Inget kan jag göra heller för att hjälpa.

Det finns hostmedicin man kan ge, så om det inte blir bättre snart köper jag nog det.

Självklart får han inte träffa andra hundar och han får inte springa och busa. Bara vanliga rundor blir det nu. Vilket bli jobbigt då han blir så tråkig här inne och går runt och piper.

Bleenda
0

Grannens hund fick det för ett par veckor sedanRynkar på näsan Och här sitter vi och har 2 tikar parade och 3 valpar. Det blev lite panik, men nu är grannens hund frisk.

Vi kom överens om att inte gå samma vägar och inte träffas alls.

Eländet smittar strax innan det bryter ut och just när hostan börjar.

Men nu tror jag paniken börjar lägga sej.

Inte kul om 12 hundar blev sjuka. Fy sjutton!

SaraC
0

Krya på dig Hades!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stackars "lilla" Hades! Åskar skickar en kryapådig Kyss

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Anett Lindbom
0

#14, Just då innan vi fick komma till veterinären visste vi inte att Bruno hade just kennelhosta, men han kunde knappt andas stackarn så vad gör man inte för sina stora älskling jo man åker till veterinären när han var så himla dålig.

Maddepadde
0

Man vaccinerar mot Parainfluensaviruset, vilket utgör 80% av "sjukdomen". Övriga 20% är en massa andra virus som ger upphov till infektioner i luftvägarna.

Så även om hunden är vaccinerad finns det risk att dom kan bli sjuka.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

Tack alla!

[randi]
0

Hoppas att ha snart blir bra igen. Kanske du skall ge honom riktigt mycket glass mmOskyldig, så han riktigt känner sig ompysslad.

Karmatarerskanise
0

#22 Han får inget sånt. Han får bara ben och sin mat.
Kanske en bit köttfärs då och då. Men tack Skrattande

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en hälsning!

ingann
0

lilla gubben då… där ser han verkligen lidande ut.. hoppas det går över snart!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mammi
0

Men lillvännen, så trött han ser ut!! Krama om honom från Bella och mig!! Kyss Det blir snart bra!!

Karmatarerskanise
0

haha han blinkade precis, sååå sjuk är han inte :)

Ska krama honom!

kerstinjo
0

# 27 Fast han tyckte nog att vi skulle tycka synd om honom och skicka lite goda tuggben. Glad

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Hehe mmm Flört

Maddepadde
0

Åh ja, det kan väl vara jobbigt för dom att hosta, men det är ju inte direkt så att han är döende av sin förkylning. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

gejsa
0

Oj ge honom en puss från mig. Hoppas han kryar på sig.

Karmatarerskanise
0

Ska jag göra gejsa Glad