Kloklippning!
Hur gör ni med kloklippningen på era hundar?
Har en liten valp här hemma som jag klippt ca 3ggr.. Har aldrig klippt pulpan eller nära den! Har bara tagit lite på ytan oftare!
Har alltså klipp hans klor 3ggr, Har gått bra första 2gångerna MEN NU har han blivit tokig!
Ikväll när jag skulle ta lite på ytan igen så sprattlade, SKREK, bet mm. mm.
Satt där och tog det lungt och sansat, klappade honom, kliade honom, men försökte att inte göra så stor grej av det.
Ville inte ge honom godis som belöning efter varje klipp för jag tänkte att han kanske tror att jag belönar skriket/bråket!
Varje gång jag klippt klorna så har vi haft godiskalas och myskalas och han har varit jättetyst och jätteduktig dom 2 tidigare gångerna!
Kan tilläggas att han bara är 12veckor! Men jag är orolig att jag ska göra fel!
Har ni några bra tips?

Oj, såg att jag var otydlig! Har bara belönat honom med "kalas" när han varit totalt lugn och sansad samt tyst och jätteduktig EFTERÅT!!
Skulle bli jätteglad om någon kunde komma med tips och ideer samt era tidigare erfarenheter!

man får gå en liten balans gång ibland,men det första tipset jag vill ge är att ta en klo om dagen……fick hem en omplacering för några år sedan och han var livrädd och högg hej vilt kring sig för mycket saker,bland annat kloklippningen,men jag körde utbytes metoden med honom,en klo en godis osv osv i en lugn miljö,och det funkade till slut kunde jag ta 2 klor beröm och gotta….det roliga var att han stannade där hela tiden,alltså vid 2 klor och sedan en gotta,och jag fick banne mig inte tassen annars
,men inte gjorde det nått jag fick ju klippa dom i alla fall…

#3 Va bra att det funkar. Ska testa ditt tips på min tik:)
4,lycka till med gotta kan man komma långt ibland,man får liksom släppa på principen att ge gotta efteråt emellanåt,och i ett sånt här tillfälle gör det ju inget, bara man får klippa klorna

Ett tips är att klippa då hunden är trött, tex efter att ha tränat lite så h*n är mentalt trött för stunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#5 och #6 Bra ideer, ska testa dom nästa gång det blir kloklippning! Tack så mkt!

min är också lite vild men han blev klippt i pulpan när ja hämta honom, och ja stod och titta på och tyckte så synd om honom… var nog inte de bästa.. men nu går de bra.. tar honom när han är lite trött sätter honom på bordet och muttar med godis, men han brukra dock inte vilja ha godiset….

#8 det låter som min hund hehe
Här har vi problemet att det är JAG som inte gillar att klippa klorna, så den biten lejer jag bort.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

jag fick lära mig det på en hund-djurvårds kväll vi hade på klubben, att om man har en hund liggandes ner på sian, så kan hunden uppleva det som obehag.
Låt hunden stå upp, och klipp dem ståendes, så blir det minre obehag och hunden ser inte vad man pysslar med. :-)