Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3350 ggr
Zebben
0

Ceasar M.

Ja, så var han nu anmäld för djurplågeri. Något som inte alls förvånar mig.

Karmatarerskanise
0

Var har du fått veta detta? Kan man läsa om de?

kerstinjoh
0

Kan bara inte förstå hur folk kan bli så imponerade av honom!

Mymlan
0

Var finns källan? URL vill jag se vart man kan läsa detta..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Karmatarerskanise
0

Det är väl inte så konstigt? Jag har aldrig sett honom använda sig av ngn metod som inte är laglig i Sverige. Jag har alltid tyckt han är bra. Han har fått det att funka mellan hundarna och deras ägare så vitt jag har sett.

Dessutom hjälper han till med hemlösa hundar, och det är ju super bra.

Skulle vara kul att läsa om allt som tydligen ska vara så dåligt.

Mymlan
0

#4 Han har anv ngt som är förbjudet i Sverige Stackel eller vad det hette.

Karmatarerskanise
0

Ja folk säger det, men som sagt har jag aldrig sett det. Därför är det inte konstigt att folk gillar honom. Svarade på Kerstins fråga på hur folk kan vara imponerade av honom :)

Mymlan
0

Såg det programmet. De har andra regler i USA vad som får anv o inte användas.

Zebben
0

Det är en journalist som kommit till honom med sin hund. Det som hände mellan tagningarna räckte för att anmäla honom för djurplågeri. Och då är ändå stackel och elhalsband godkänt i USA, så frågan är vad som hände där. Har inte läst det, men fick det berättat för mig av A. Hallgren nu under min kurs i helgen.

Karmatarerskanise
0

#7 Jag vet.

Karmatarerskanise
0

#8 Om han nu är så dålig på att ha hand om hundar tycker man ju att ngn borde ha anmält honom för länge sedan.

Konstigt det där.

Karmatarerskanise
0

#8 Om han nu är så dålig på att ha hand om hundar tycker man ju att ngn borde ha anmält honom för länge sedan.

Konstigt det där.

Mymlan
0

Hur kan det då komma sig inte fler har anmält han? då borde väl de som anlitat han och fortsätter med det han lärt ut oxå rimligt vara djurplågare, de kändisar som t ex Oprah vara det med..

Zebben
0

#11 Inte konstigt alls. Folk som har problem med sin hund litar på att en instruktör vet vad de pratar om. Varför skulle de inte tro på någon som utger sig för att vara så bra på hund som han gör? Har man ingen hundkunskap alls, så låter väl hans argument ganska bra. Och de hundägarna som varit med i programmen har inte mkt kunskap alls om dessa fyrbenta som springer hemma hos dem, skrämmande! Hade de haft den allra minsta kunskap om hunden, hade de insett att en hund som bara får 15 min promenad/veckan börjar med problembeteenden.

Karmatarerskanise
0

#13 Men nog ser alla när det är djurplågeri. Även om de inte insett att en hund begöver mer träning.

Mymlan
0

Ja säg den i USA som har kunskap många kan sållas bort direkt. Nu är ju detta en i USA och vad jag vet så är det ingen i Sverige som lär ut det Ceasar M lär ut. Och tror inte det kommer hit.. Men det han lär funkar ju tydligen på de hundar man sett.

Zebben
0

#15 Det är inte det Du sett som fungerar på hundarna, det är sånt som händer när Du inte ser, som ger "resultatet"

Velsan
0
Cesar Millan Sued

The San Jose Mercury News reported today that television producer Flody Suarez is suing Cesar Millan, of National Geographic channel's "The Dog Whisperer," for injuries that his dog allegedly sustained while having some behavioral problems "dealt with" at Millan's training facility. The workers in the suit are accused of placing a choke collar on the dog and overworking him on a treadmill. According to Suarez, he later found his dog, Gator, "bleeding from his mouth and nose, in an oxygen tent gasping for breath and with severe bruising to his back inner thighs."

And if you still think Cesar Millan is a good trainer, be sure to check out Pat Miller's review of his new book in the current issue of Bark magazine. If injuries and lawsuits aren't enough to convince anyone, Miller provides a clear-eyed critique of Millan's technique that dispels the myth that Millan's training techniques are safe or effective.

Zebben
0

#14 Nä, tyvärr tror jag inte att folk förstår det. C är duktig på att få med folk och att få dem att tro att han vet vad han pratar om.

Karmatarerskanise
0

#16: Alltså åter igen, konstigt att ingen annan som medverkat anmält honom. Eller folk i personalen.

Nej, jag finner det skumt. Vill veta mer innan jag dömer en person som jag tycker är duktig och rolig.

Mymlan
0

Mkt möjligt men vad kan vi svenskar göra? inget det är amerikanarna som i så fall som ska säga ifrån. Finns säkert instruktörer här i Sverige som kanske inte heller är så bra..

Karmatarerskanise
0

Javisst finns det inkompetenta människor innom alla yrken. Det svåra är att sålla bort dem.

Zebben
0

#20 Absolut finns det instruktörer i sverige som inte heller är bra. Men de går heller inte ut i tv, hrm….med undantag för vissa. Oskyldig 

Det vi svenskar kan göra är att vidarebefodra att hans träning är dålig träning. Det är tyvärr många som tror på hans metoder och att qvick-fix är en metod som fungerar i längden.

Varför får man inte se en uppföljning av C. alla hundar han har "hjälpt"? Troligen för att de återgått till sitt dåliga beteende några dagar senare.

Mymlan
0

Maila fråga tv bolaget. Att sprida ut hans sätt att lära det kan amerikanarna göra. Bättre lägga ner våran energi på de svenska djur som far illa, dem kan man hjälpa/göra ngt för. Amerika kan lösa sina egna problem.

Karmatarerskanise
0

Jag tänker inte föra vidare ngt som jag inte vet ngt om.
Ingen här i Sverige vet ju ngt om honom och hans hundar.

Vad menar du med att hans träning är dålig?
Förklara gärna ingående.

Zebben
0

Jo, fast det blir ju våra problem. För det är okunniga svenskar som använder hans tillvägagångssätt i deras träning av hund.

Mymlan
0

Vill nog även höra fler i amerika som säger han är dålig etc. Sedan tror inte hans metoder kommer ens läras ut här i sverige ens en gång.

Sedan vad lär uppfödare sina köpare? borde de ej upplysa hunden ska ha si o så många timmar i promenad/motion? uppfödarna borde lära ut mer, kanske de säljer till första bästa för ej bli sittandes med valpar vad vet jag.

Liss
0

Jo, men nu ser jag iof att svenskar kan sålla vad dem kan använda. För vissa saker han gör hjälper faktist. Men visst, jag kan förstå dig. Vissa svenskar är inte så hundkunniga och kanske använder sig av allt han gör. Men då kan du också tänka på att dem faktist inte visar nått av de dåliga beteende han använder här i sverige. Dem visar bara klipp i princip som dem klippt ihop till en funkande program. Och vi vet nog när de går så långt som misshandel!

Förstår inte att ni fortfarande diskuterar CM. Han har vissa jävliga sätt som jag avskyr mer en nått annat och anser vara misshandel jaa. Men alla tycker ju olika här inne..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zebben
0

Ja, alla har olika åsikter. Jag kan inte hålla med Dig när Du skriver att de inte visat något klipp där han visar dåliga träningsmetoder. Programmen jag sett har många klipp där han använt sig av både elhalsband och stackel.

Men visst är C.M ett mkt uttjatat ämne.

Mymlan
0

#27 Jag gillar inte allt, gillar inte allt en svenska instruktörer lär ut heller  men ej gått till ngn ens fast jag hade schäfer som var totalt blockerad rädd för andra hundar då hon blivit attakerad av annan hund..

USA gör mkt dåliga saker men även bra saker. Man får lära sig ta det som är bra och kasta bort det dåliga. Misshandel försvarar jag inte..

Finns det inte en tjej i USA tror jag det var eller var det annat land en från Israel som gjorde/jobbade i militären med hundförarna som studerade vargar och lärde sig deras beteende och testade eller gjorde detta även mot tamhundar och det fungerade? minns ej namnet men tror hon var med i oprah.. Hon verkar lära ut bra men såg bara små snuttar.

Liss
0

Jo, men de är ju antagligen program inte svensons ser då? eftersom folket här inte vet om att han använt stackel. jag har med sett det, men dem ser ju bara den vänliga sidan som sagt. Så de är nog egentligen ingen större fara med vad svenskarna gör därefter. Som jag sa, vissa saker funkar ju faktist.

De är skillnad mot vissa svenska tränare.. herregud! de skulle inte hjälpa om man så.. jaa jag vet inte vad! Som ett program när hon stog och gorma och gorma och när han väl kom var han duuuuuuuuktig.. åååhhh.. sååå duuuktig!:P

mm.. väldigt utjatat. Jag är skit trött, så svamlar lite känner jag.

Liss
0

#29 the loved dog, eller nått heter hennes bok:) hon verkar riktigt bra!

Mymlan
0

Fråga Högberg som var med i tv 18.15 tisdagar tror jag det var i tv 2 en instruktör. Hon hade ju bra lära men vad vet jag som inte gått på brukshundklubb mer än med laikka över 15 år sedan.

Mymlan
0

#31 antar den ej är utgiven på svenska.. Klarar ej det engelska språket :-(

SaraC
0

Jag tycker inte att det inte är konstigt att han inte blivit anmäld för djurplågeri tidigare. De har en HELT annan syn på hund-och djurhållning i USA. Som sagt tidigare i tråden är ju t.ex. stakel och el tillåtet där.

Jag tycker att det är bra att han blivit anmäld, då kanske de "lurade" tv-tittarna funderar lite över om han verkligen är så bra som de tror.

Sedan tycker jag faktiskt att det är otroligt att vissa personer absolut ska försvara en person som de aldrig mött och som de enbart sett ur den bild media visar upp i utvalda scener.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mymlan
0

#34 Jag försvarar ej men vill nog höra fler i amerika som anmäler han i så fall inte bara komma från en svensk instruktör. Jag ser inte ens på alla hans program ens..

Karmatarerskanise
0

Otroligt att snacka skit säger då jag. Som sagt ser vi bara det som händer på TV. Varken mer eller mindre. Så ingen här ska döma. Alla har ju sett samma utvalda scener.

Och att en person anmält honom säger mig inget.
Om han nu är så dålig mot djur som ni påstår skulle han blivigt anmält långt tidigare.

De lurade TV tittarna? Hur har tittarna blivigt lurade? Och varför har inte du de? :)

Mymlan
0

Vill ha fler bevis, vill se en fällande dom i rätten för i USA kan de väl bli dömda i rätten?

SaraC
0

Och min bild har jag skapat efter det jag sett i media. Vadå snacka skit? Jag går inte runt och trycker på folk mina åsikter om honom, pratar aldrig om honom om det inte skulle vara någon annan som tar upp ämnet.

Så du tycker inte att det är "så dåligt" att t.ex. använda stakel?

Varför skulle jag bli lurad?

Karmatarerskanise
0

Jag menade snacka skit om honom.
Vad är det du tycker han gör så fel i sitt prog?
Jag gillar inte stackel speciellt mkt, men sen har jag inte sett honom använda det heller. Och sen känner jag att visst, använder han det bland gör det inte att alla andra metoder han använder sig av är fel.

Du säger ju att folk är lurade, på vilket sätt? Vad har du sett i TV som inte andra ser. Varför har inte du blivigt lurad som de andra du pratar om?

SaraC
0

Fortfarande, vadå snacka skit? Varför snackar jag skit när jag säger min åsikt och inte du?

Det största felet med honom är självklart att han använder stakel och el. Och att han sedan gör det på skrämda/rädda hundar, ännu värre. Tätt efter kommer det som Zebben var inne på, så lånar hennes uttryck quick-fix. Vissa tror att det är så enkelt och gör likadant, därav anser jag att vissa blir lurade.

Vill du se de filmer på när han använder sig av dessa metoder kan du titta i gamla trådarna om honom, där finns länkar till dem.

Det är min åsikt, inget mer med det. Andra får tycka precis som de vill.

Mymlan
0

Nu vet inte jag vad detta är: quick-fix har säkert missat det programmet.

Mymlan
0

Okej quick-fix ngt som ska gå snabbt enligt google..

Karmatarerskanise
0

Jag ser det som att snacka skit om honom. Att prata så dåligt om ngn du inte träffat och bara sett på TV.
Men de är jag det :)

Är inte bra på att söka, så om ngn hittar länkarna får ni gärna kopiera in dem här :)

Men vad är dessa metoder? quick-fix? Ge exempel.
Och åter igen. Alla hans metoder är inte dåliga.
Alla tycker ju olika.

Men att påstå att folk är lurade tycker jag är fel.
Hade hans metoder inte fungerat hade ju säkert ngn som varit med i programmet gått ut i media och talat om det.
Jag tror inte att amerikaner är oförmögna till att se problemen eller djurmisshandel.

SaraC
0

Jag tror nog varenda människa har "pratat dåligt" om minst en offentlig person någon gång. Så om du aldrig fällt en kommentar om någon "kändis", är nog du undantaget. Sen tycker jag fortfarande inte att det är att snacka skit när man uttrycker sina åsikter om hans metoder.

Sedan orkar jag faktiskt inte ge mig in i den här diskussionen om hans metoder hit och dit. Har gjort det tidigare, men det leder ändå ingen vart. Alla tycker olika och så kommer det förbli.

Mymlan
0

Är tydligen väldans snack om denna man inne på forumet vovve.net har oxå, samt på alltomhundar… Enligt google.. Är inte in på de forumen längre..

SaraC
0

#45 Det har varit väldigt mkt snack om honom, ja. Men inte alls lika mycket längre, folk har tröttnat. Förmodligen av samma anledning som mig, det leder ingenstans eftersom det alltid kommer finnas olika åsikter :)

Karmatarerskanise
0

Neeej, jag har inte för varana att snacka skit om främmande.

Ja, smaken är som baken. Och tur är faktiskt det.

Var går gränsen mellan att säga sin åsikt och att snacka skit om ngn? Ligger det i hur man utrycker sig kanske?

Mymlan
0

Jag är varken för eller emot han. Endel saker är bra andra saker dåligt men så är det med allt oavsett vad det är och handlar om.

Vi får väl se om fler anmälningar kommer, om det blir en fällande dom. Alla vi som har hundar fostrar ju våra hundar olika. Vi anv oss av olika metoder.

Men man ska anv sunda förnuftet. Inte ta till våld, slag, misshandel eller verbal misshandel.

SaraC
0

För mig är snacka skit när man pratar bakom ryggen på folk, oftast tillvridet eller helt osant.

När man väljer att bli offentlig person så gör man samtidigt valet att man kommer bli älskad av vissa och hatad av andra. Folk kommer ha åsikter om allt från ens klädstil till hur man uppfostrar sina barn.

Karmatarerskanise
0

Haha, ja tänk vad lite folk då har att göra om de till och med har åsikter om klädstil och barnen ;)

SaraC
0

Det kan man ju undra de gånger man slår upp en skvallertidning..

Xiox
0

Va är stackel för något? och elhalsband?

Velsan
0

stackel är ett halsband med taggar vända inåt. Och elhalsband är för att hunden inte ska skälla, då får den en stöt.

lena1
0

det är inte så lätt att få någon fälld som har etablerat sig inom tv och media världen,zebben har helt rätt där hon skriver att många som inte kan detta med lydnad går säkert på vad han säger och tror att det är rätt,men det var för något år sedan folkstormning bland annat i norge,då dom skulle börja sända hans program, många skrev protestlistor och ville att hans program inte skulle sändas för att det var djurplågeri,och det har varit exakt samma sak här i sverige…..men som sagt gäller det djur så vet väl alla att det rullar mycket sakta inom deras rättigheter.

I mina ögon är han hemsk,och jag skulle inte vilja möta honom mellan 4 ögon, för då skulle jag göra mig mycket olycklig på människan.

Karmatarerskanise
0

KOnstigt hur olika uppfattning man kan ha. Har iof bara sett ett 10tal prog, men inte har jag fått känslan av att han är en hemsk människa.

Velsan
0

Jag gillar ceasar, överlag så har han vettiga saker att säga, och jag kan ju bara grunda på vad jag sett. Gillar självklart inte att han använder stackel och sånt. Men i USA har de inte samma syn på vad som är grymt. Det var ju vanligt i sverige också för inte så längesen. Och han använder samma metod som ägarna gör, vilket jag tycker e lite synd, de borde ju ändra även det hos ägarnas betende. Men jag gillar hans "Body, Mind, Heart" koncept, det är väldigt sant. Jag anser också att man ska se på hunden som en hund, jag använder samma kroppsspråk som de gör i en vargflock, och det funkar kanon, mina hundar har alltid varit lugna och harmoniska. jag har aldrig varit hård mot dem. Men alltid visat att det är jag som är flockledaren, de får inte äta min mat och sånt tex.

Zebben
0

quick-fix betyder snabb lösning. Jag gillar inga instruktörer som använder sig av symptomträning! Ska man träna problemhund så är det orsaksträningen man ska ge sig på. Utan att veta orsaken till ett problembeteende så kommer man aldrig någonsin bli av med problemmet om man inte gör som C.M i vissa program, att  skrämma dem till lydnad.

lena1
0

55,men det har jag,och det är rätt lätt att se på folk om dom har den rätta känslan för det dom ger sig i kast med, alltså om man kör mjuk eller hård lydnad,jag tittade på ett halvt program och blev jätteförbannad över hans arroganta skryt fasoner.

Karmatarerskanise
0

Konstigt, jag tycker han är trevlig ;)

Mymlan
0

Om ni ej gillar Ceasar varför tittar ni då på programmet? ngt måste ju fachinera er. Jag avskyr Ernst-Hugo Järegård inte tusan kikar jag på hans filmer etc han gjort/varit med i. Jag avskyr Thåström *ogillar rösten* samma där.

Så varför titta på hans program?

lena1
0

jag har inte tittat sedan dess, men har en son i norge som berättade det, sedan räckte det för mig att se länkarna angående stackel och el…..

Karmatarerskanise
0

Användes inte stackel i Svergie av polisen för inte så längesedan? eller har jag fått helt fel för mig?

pippa__
0

Det där me att man inte kan hantera ett problem utan att få en skrämd hund är inte riktigt sant…har själv tränat enligt hans metoder och inte har jag fått nån rädd hund efter det…så neeee inga rädda hundar är tvunget nee!!!

Beafer
0

gillade också honom förr. men sen jag såg dom där avsnitten där han använder stackel och elhalsband så tycker jag att han är en djurplågare. dessutom när Zebben har förklarat skillnaden på symptomträning och orsaksträning så tycker jag verkligen att inte att han är nå bra! tur att nån har varit förnuftig och anmält honom! för gör man illa ett oskyldigt djur så ska man anmälas!

Karmatarerskanise
0

Det jag har sett honom göra är att få människan att bestämma, inte hunden.

Det ser jag som bra.

pippa__
0

#64 Får jag fråga var förklaringen mellan dom är? Vill oxå se det..=)

kerstinjoh
0

För att förklara lite så handlar inte tråden om CM, som person, utan endast om hans metoder.

Karmatarerskanise
0

Det går ju lite hand i hand tycker jag.

kerstinjoh
0

Nej, det är ibland viktigt att kunna skilja på person och metoder.

Kan man inte det så blir det lätt personangrepp. Det är inte CM, som person som kritiseras, utan endast hans metoder.

Karmatarerskanise
0

Men för att använda vissa metoder krävs en viss personlighet.

kerstinjoh
0

Upprepar;

Nej, det är ibland viktigt att kunna skilja på person och metoder.

Kan man inte det så blir det lätt personangrepp. Det är inte CM, som person som kritiseras, utan endast hans metoder.

Zebben
0

#66 Är det skillnaden på symptom och orsaksträning Du vill veta?

Symptomträning är när man jobbar bort ett problembeteende utan att bry sig om orsaken till varför hunden beter sig som den gör. Det är alltså en väldigt snabb (quick-fix) lösning, men problemet återkommer inom några veckor så resultatet är inte bestående.

Orsaksträning eller riktigt problemhundsträning går på djupet. Man utreder varför hunden gör som den gör och lägger upp träningen därefter. Tex så har minst 80% av alla problemhundar någon sorts smärta de går med så det är i allra högsta grad viktigt att utreda varför.

Karmatarerskanise
0

#71 Jag håller inte med.

Karmatarerskanise
0

Såg dagens prog och kunde inte se ngt fel i hur han tränade hundarna och ägarna.

Men vad vet jag :)

kerstinjoh
0

Fundersam

SaraC
0

Läste nyss på ett annat forum att han använt stackel på två schäfrar i dagens program.

(Tittar inte själv, så kan inte gå i god för att det stämmer)

Karmatarerskanise
0

Det var 3 program idag. Såg inte det sista med schäfrarna, elelr jo lite, men då hade han inget sånt iaf.

pippa__
0

Såg heller inget fel idag heller…=) Rätta mej om jag har fel…

V-lang
0

Jag säger bara en sak, det var på tiden…sen jag såg det här med stackel och elhalsband då försvann allt som man tyckt var bra med honom. Hoppas dom slutar visa honom här i sverige nu också…

Therese_Melberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu måste jag lägga mig i här.

Nu har inte jag sett C.M anända varken stackel eller elhalsband, men har han gjort det tycker jag precis som alla andra att han ska anmälas.

Trots det tycker jag att mycket av det han säger är vettigt. En hund ska behandlas som en hund (vilket inte är samma sak som att det är okey att slå och sparka på den). Man måste som hundägare kunna läsa hunden och veta vad den säger för att kunna reagera därefter. Tror stenhårt på hans metod att vara lugn, konsekvent och tydlig för att få hunden att förstå vad man vill. Tycker heller inte det är något konstigt när han säger att hunden behöver veta sin plats i flocken och vad som förväntas av den för att må bra. Men det är ju bara min tolkning, och vill man tolka det som att det är okey att misshandla sin hund så får man väl det.

De problemhundar som han tränar är ju såna som skulle avlivas om ingen hade gjort något åt problemet. Jag tror inte man kan träna såna hundar om man inte vet vad man gör. Att gå i kamp med en stor schäfer eller pitbull är nog inget man gör frivilligt utan att veta vad man ger sig in på. Sen att ägarna tilll många av dessa hundar inte vet ett skit om hund överhuvudtaget är ju en tydlig orsak till varför hunden har blivit som den är.

Jag har två terrier som båda skulle klassas som problemhundar av många människor. Våran welshterrier är väldigt tuff. Hon började hota oss redan som 8 veckor valp och att "tala förstånd" med henne fungerade inte. Hon kunde morra i flera minuter och så fort man släppte taget om henne flög hon upp och högg efter händerna på en. Hon motade ner min lillasyster från soffan och morrade så fort hon inte fick som hon ville. Vi fick kämpa något enormt med henne när hon var unghund, men med mycket hjälp av brukshundklubben och uppfödaren tog vi oss igenom det och nu är hon en fungerande och lugn hund, även om hon fortfarande morrar ibland.

Vår andra hund fick vi som 1.5 åring av en familj som inte kunde ha kvar honom längre. Till skillnad från Mitzy var han extremt osäker. Han kissade på sig när man hälsade på honom, han kunde inte vara inne själv, ens för en kort stund och han var väldigt osäker, och kunde bita, när han träffade främmande människor. Till skillnad från Mitzy, som hotade länge innan hon bet, kunde han bita på två sekunder, innan man ens hann reagera. Med mycket träning har även han blivit en jättehärlig, om än lite feg, hund.

Det jag har lärt mig när jag har växt upp med dessa två hundar, är att alltid läsa av och svara på vad hunden säger. Jag tror inte jag hade blvit så bra på hundspråk som jag är idag om jag hade haft två snälla, okomplicerade hundar.

Karmatarerskanise
0

#80 Det kan ju inte vara det han är anmäld för eftersom det är lagligt där :)

lena1
0

näe jag håller med erfarenheten är bäst, men jag vill nog tipsa om anders hallgrens "alfa syndromet", för vill man öppna ögonen för något annat än herarki inom flocken, vilken är en sedan många år välbeprövad metod, så tycker jag att man läser den.

Det kommer alltid nytt så detta med rang ordning och flockkänsla behöver förnyas inom många klubbar ;-).

cisi
0

Jag kan hålla med om att man måste våga tänka lite "nytt" angående hierarkin i flocken,,,

Men jag vill samtidigt säga att CM har många bra ideer som fungerar, sedan att han använder sådant som är förbjudet i svergie är jag emot förstås. De som dömer ut honom tror jag int har provat en del av hans metoder, eller inte behövt göra det kanske. Alla hundar är så väldigt olika och jag tycker inte att man skall döma ut någon så om man inte träffat honom själv!

Egentligen så är allt han säger väldigt basic, som många i usa inte verkar veta och det är ju det som är det tråkiga….

Zebben
0

Som skrivit i alla andra trådar som handlat om denna man så har i alla fall inte jag sagt att jag dömer ut hans metoder helt och hållet.

Han gör även några vettiga saker, men överlag så är jag emot honom, då det är väldigt mkt quick-fix och hårda metoder.

Han har rätt i att man ska behandla en hund som en hund, men det är inte alltid han lever som han lär….. vet inte om Ni minns jakthunden som han tränade. Den skulle han lära bort nosandet på. :-S  Är det att låta hunden vara hund?

june
0

hm.. jag har sett på programmet hans,och jag gillar hans metoder,bortsett fra el  osv .men det har jag heller aldri sett på tv heller. jag personlig tycker hund ska få vara hund. jag har aldrig sett honom bruka vold eller lignande på tv.bra kroppspråk.och det ble nevnt her at man aldig visade hundar som hade varit hos han om igen. men det stemmer inte. det ble vist en grandanoa som inte ville gå på halt golv.han hade varit hos han et år tidligare.

det var min mening da,sorry min svensk norsk skrift:)

SaraC
0

Fast jag måste säga att jag inte tycker hans metoder stämmer överens med hur hundar faktiskt är emot varandra. Och hur mycket begär vi inte av våra hundar, som inte begärs av dem hundar emellan. Tycker det är viktigt att ha i åtanke. Vi kan som människor aldrig tro att vi kan uppträda som en hund emot våra hundar, däremot kan vi givetvis underlätta för oss genom att lära känna hundars beteende och dra nytta av det.

#82 Håller med dig, fler borde läsa den boken… Kanske CM också.

Rommel
0

Den här stämningen är gammal och utredd. Läste nyligt en intervju med honom på ett annat forum, där han förklarar att det var en olyckshändelse. Jag tror inte att han medvetet går in för att skada hundar. Se på hans egen flock, Verkar de rädda för honom? Jag skulle snarare säga tvärtom, de känner tillit, för att de har en ledare som de litar på.

Jag har använt hans metoder, för att få Bozoierna att inte göra utfall mot små hundar, i vinthundars huvuden blir små hundar "byten" och de kan bli helt blockerade. Detta gjorde jag långt innan C.M sändes i tv. Fick bara bekräftelse på att det  jag gjort var riktigt och mina hundar han aldrig varit rädda för mig. Tvärtom. Dessutom kunde mina andra två passera alla hundar utan problem, vilket de jag har idag också gör, även då alla är ute samtidigt.

Jag sätter upp regler för valpen på ett sätt som inte hör till det vanliga vad jag kan förstå. Det tysta sättet. Ex.vis när valpen försöker komma upp i soffan, då ställer jag mig o markerar att det är mitt revir. Utan att använda rösten. Precis som C.M. förespråkar. Det vanliga är att man höjer rösten och säger ett argt nej.

Så jag gillar hans metoder. I stort sett. Har ju använt dem i tio år men jag har aldrig någonsin tagit till stackel eller el-halsband. Tror inte heller att den vanlige hundägaren skulle tänka den tanken..

Hundinstuktörer som har kunskapen om hur det används utan att skada hunden har använt det även i sverige. Åtminstone stackel vad jag vet. Även en del s.k. "kamphundsägare" har haft det på hundarna, för att göra dem kampbenägna, då det gör ont på dem, använt på fel sätt, naturligtvis.

Metoderna som C.M. förespråkar för övrigt tycker jag är bra mycket bättre än att först försöka övertala hunden, som man övertalar ett barn att "inte göra så lilla vän" och sedan ryta fram "för för helvete inte om det där". Det anser jag är djurplågeri. Inte att med kroppen kommunicera med hunden.

pippa__
0

MKT väl sagt Rommel!!!! Är helt och hållet me dej!! =)

Rommel
0

pippa…tack för de orden.

Zebben
0

#87 Jag är inte för metoderna att övertala hunden heller. Men som jag haft som exempel tidigare. Hunden som var livrädd för motorcyklar. Att sätta stackel på den hunden och samtidigt rycka till och starta motorn. Hur seriös hundträning är det? Vad lär sig hunden? Att motorcyklar innebär smärta. Hunden var så rädd så jag satt bara och väntade på att den skulle kissa ner sig.

Det är ett tydligt exempel på att han i måånga fall endast tränar symptomträning. Samtidigt som C.M säger att hunden är "botad" så sitter den intill motorcykeln och slickar sig om munnen, vänder bort blicken, öronen bakåtstrukna och är väldigt obekväm i situationen. Runt halsen har han en stackel. Kan man kalla det ett gott resultat? Kan man inte utreda orsaken till ett problembeteende så ska man inte kalla sig instruktör. Men det är min åsikt.

Jag daltar inte med mina hundar, men jag tar hänsyn till deras psykiska och fysiska välbefinnande när jag tränar dem. Och de kan man göra samtidigt som de behandlas som hundar.

lena1
0

kunde inte sagt det bättre själv zebben

Rommel
0

#90: Det avsnittet har jag inte sett. Trots att jag sett alla som gått på tv, sedan i januari. Men håller med om att man inte sätter stackel på en rädd hund. Appselut.

Grejjen är väl, både här och i Amerrkat att folk inte socialiserar hundarna, de får inte se motorcyklar, mopeder, bilar och annat som bullrar. Eller så tröstas hunden för att den ryggar tillbaka för sådana saker. Det blir för hunden en positiv förstärkning och detta upprepas.

Om man istället skulle inse att när hunden ser bilar, motorcyklar o dyligt och den bara tittar, utan att rygga, eller om den fortsätter att gå och man uppmuntrar det istället, så skulle problemen med rädslan för detta inte ens uppkomma.

När valpen har sett mopeder, ungar på skateboards, motorcyklar och bilar och bara nyfiket tittat på dem (de finns naturligt i vår omgivning, så vi ser dem varje dag eftersom gården är mycket trafikerad av diverse fordon o annat) så har jag förstärkt det beteéndet med "godis" och beröm. Nu reagerar han inte alls..

C.M. jobbar med hundar där problemen redan finns men han säger också att om man börjar från dag ett, när valpen kommer hem, med att låta den möta det som finns och alltid kommer att finnas, så blir det inget problem om man gör det till en positiv upplevelse. Jag har sett andra avsnitt, där han har fått en rädd Grand Danois att våga gå över ett golv, som den inte vågade sätta tassen på innan. Och där använde han bara "övertalning" medelst kroppsspråk, inget stackel, inget el.

Zebben
0

#92 Visst, han säger en del vettiga saker. Han har rätt i att man redan från början måste socialisera valpen och vänja den vid olika miljöer. Men det försvarar inte hans sätt att träna bort problembeteendena sen.

Det finns flera fall där han genom enkla och helt ok metoder löser problemmen. Men oftast handlar det då om rätt enkla problem, som daglig motion skulle ha rått bot på.

Men jag har tyvärr sett alltför många avsnitt där stackel, el och symptomträning är redskapen och i mina ögon är det åt fanders fel! Inte mitt sätt att träna.

Rommel
0

#93 Som sagt inte mitt heller, inte med redskap öht. Inte Halti, inte sele, ingenting som jag anser vara "konstgjort" bara vanligt halsband. Men i det stora hela, samma metod, den tysta kommunikationen.

Och, ja, daglig motion av vuxna hundar är A och O. Tyvärr verkar folket i amerrkat inte ha förstått det. För de klienter som han kommer till verkar ju inte veta något alls om vad de har i snöret och hur de ska ska bära sig åt med det som sitter där.

pippa__
0

Är fortfarande me Rommel här :D

Karmatarerskanise
0

#95 Jag med.
Men jag tror på Zebben med när hon säger att han ÄVEN använder dåliga metoder. Jag har inte sett så många avsnitt, lyckas av ngn anledning alltid missa dem :)
Så min personliga erfarenhet är bra. Jag har inte sett stackel, elhalsband eller snabb fixar. Men jag tror inte folk ljuger om att han använt det.

Men jag tycker att han är bra på många sätt.

AnneN
0

Jag vet att jag sett avsnitt med stackel å elhalsband, tycker inte heller om det hansmå sparkar vissa hundar men han har även endel bra idéer

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

Snabbfixar är ju ungefär allt han gör, förutom att hundarna i alla fall får komma ut och röra på sig ett par gånger i veckan…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Vintisen, måste bara fråga.. När du säger att sele är ett konstgjort redskap, menar du "vanlig" sele då eller syftar du på diverse anti-drag selar o dylikt?

Zebben
0

#99 Tror hon menar antidragsele och liknande selar. En vanlig sele är det bästa Du kan ha på Din hund under promenader.

SaraC
0

#100 Jo, det tycker jag med att det är. Och en vanlig sele är ju inte mer "konstgjord" än ett halsband.

Rommel
0

I måndags sa han i programmet att det inte handlar om "snabb-fixar" det beror på hur stort problemet är, det kan ta allt mellan två veckor och ett år att få ordning på ett hundproblem. Och det är människorna som måste ändra på sig. Man måste helt enkelt kunna se livet ur hundens perspektiv. Det är inte lätt, men man kan lära sig det. Att "tänka som en hund". Ungefär. Sen är det ju också så, att om man nu hjälper en hund som "hamnat snett" att komma över rädslan, eller vad det nu kan vara, så är det inte färdigt, med det, utan detta pågår hela hundens liv. Man måste påminna hunden om och om igen. För det är ju så att bara för att man "fått bort" ett för människan oönskat beteénde så är det inte likamed att en del har bytts ut. Som i en video, eller tv.

Det gör jag med min Borzoi, som inte kunde se små hundar, då han kom för 2 år sedan, drygt. Han fick för sig att det var "hare" och det får man jaga, enligt honom, tyckte han då. Idag har hans beteénde "försvunnit" men om jag inte påminner honom då och då, så kommer det att komma tillbaka. När han hör mitt speciella ljud, då han ser en hund, så ser jag att han befinner sig i samma avslappnade tillstånd som innan hunden dök upp. Förr kunde han bli stelbent och stressad. Killen var alltså 8 år när han kom, så det var ingenting som har kommit efter att han kom till mig. De andra två var likadana. Men de vände också, fast jag fick ju finnas där och visa dem vad de skulle göra. Jag hade lika gärna kunnat be dem "ta fast" och de hade gjort det också.

SparklingTindra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar inte C.M alls! Han har otrevliga metoder och det här han håller på med när han tvingar hundar till det dom är rädd för gör juh så att dom inte kan lite på sina ägare! Sen har jag aldrig sett honom använda stackel, men det tror jag stenhårt på att han gör! Jag har däremot sett han gå så lång när han pressar en hund så att den hunden biter honom. Det har jag förresten sett ett flertal gånger.

Jag tycker inte att tv4+ borde visa ett sådant program, eftersom att det finns folk som tar efter hans metoder på sina egna hundar och det kan ibland göra mer skada än nytta. Visst, allt kanske inte är fel men alla kan inte sålla det bra från det dåliga och det är då det kan sluta illa.

Och, jag menar, vem i hela fridens namn kan tycka att det är okej att träna in hund på ett löpband istället för att gå långpromenader. Har man inte tid att gå ut så pass mycket med sin hund så ska man inte ha en hund, eller så får man se till att skaffa hjälp med rastningen! Varför skaffar man en hund om man inte ska ta hand om den?

Nä, bort med C.M från tv!

knutteknop
0

ursäkta men vem är ceasar??

Myrtorpets Möss och Kaniner

AnneN
0

Ceasar är Mannen som talar med hundar på tv 4+

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

#105 Du menar mannen som trycker till hundar på tv4+  Oskyldig

lena1
0

hahah zebben den satt där den skulle:-))))

pippa__
0

SUCK!!!!!!

[Linsenhejhej]
0

Vem är Ceasar M.? Förlåt om jag inte hänger med här ^^

SaraC
0

#109 Du fick nyss svar i inlägg #105 ;)

AlbaStiffler
0

Härregu vilken hetsjakt! Ni håller ju er inte ens till det som är relevant, dvs det han blivit anmäld för.

Det var ju tydligen för att han låtit en hund gå på löpband med ett stryphalsband. Det har ju ingenting med stacklar eller elhalsband att göra. Och ja, USA har annan syn på djurhållning, men de har åxå en annan syn på stämningar. Du stämmer för allt och inget. Tycker hela den här tråden är Skit, vad gäller fåniga påhopp. Håll er till ämnet, dvs om stämningen, inte att stämningen är ett bevis på att han är dålig. Oskyldig tills dömd skyldig, heter det väl även i sverige? Right?

Nu säger jag inget om vad jag tycker om stacklar eller elhalsband, men jag tycker inte det är relevant i frågan. Det har inget med stämningen att göra. Dessutom verkar ingen ha riktig bakgrund till vad som egentligen hänt mer än denna korta notis som kanske lika gärna är vinklad av samma sorts personer som hoppat på honom i denna tråd.

Nån skrev att den personen tyckte det var konsigt att folk kunde försvara honom fast de inte kände personen i fråga. Men hur fan kan man kasta skit på en person man inte känner då? Själv anser jag det som värre!

AlbaStiffler
0

Det var dessutom innan sommaren 2006 då detta hände!!!

AlbaStiffler
0

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Cesar_Millann

"May 5, 2006, Flody Suarez, a television producer for the TV series 8 Simple Rules, filed a lawsuit against Millan, claiming that his labrador retriever had been seriously injured while at Millan's training facility during an exercise routine on a treadmill.[7] National Geographic released a statement that Millan was not present at the facility at the time of the alleged incident. Millan has also claimed that Suarez's personal dog trainer was with the dog, Gator, while it was at the Dog Psychology Center and that he did not charge for use of the facilities. He allowed the trainer to bring Gator to the center as a favor. The hearing was cancelled, since a settlement (the terms of which were not made public) was reached on March 29, 2007"

Alltså för att sammanfatta: Millan var inte ens själv på centret när detta hände. Däremot var ägarens privata hundtränare med på centret, där hunden fick vara som en tjänst till ägaren gratis. Så är det ändå Cesars fel att han blev anmäld? Mjä, knappast… och kom ni inte och tjafsa om stacklar och elhalsband eller om uppgörelsen, för uppgörelsen vet ni inget om.

Rommel
0

#112 Mycket bra skrivet.

Det är otroligt att folk hakar upp sig på saker som hänt för längesedan, det är ju historia. Tidigare i tråden påpekade jag samma sak, att denna stämning är av gammalt datum.

dorkey
0

KÄLLKRITIK - hallå? eller tror ni på allt ni ser och hör?

Celine-
0

putt, jag vet att det är en gammal tråd, men jag tycker som #115 och vill ha källkritik!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.