Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 499 ggr
june
0

avels hund

hei. hvor kan man lete etter godkjente avelshanner? ser etter blue merle hane .langhåra collie.Har sett på colliesiden,men finner bare masse kennel navn.vert inne på de. men det finnes vell flere en de?noen her som har godkjent?

kemikal
0

Har inte rasföreningen en medlemstidning eller möjlighet att annonsera på sin hemsida? Att sätta ut en annons i en rasspecifik tidning tycker jag skulle vara ett bra sätt.

june
0

jo  det er noen i rastidningen, men jeg har ikke vært medlem så lenge ,så jeg har vell bare tre tidninger. ingen blue merle der.

bejtedejte
0

Det bästa är nog att ringa runt till lite olika uppfödare och fråga dem. Och lär dig så mycket som möjligt om just individer inom rasen och vilka avelshundar som finns. Jag tror jag har koll på nästan alla avelshundar inom old english sheepdog, och de flesta dobermannhanar som används just nu, så mitt tips är nog att läsa massor med stamtavlor för att kunna se hundarnas namn och veta vad de lämnat för valpar. :)

SKK har en jättebra databas med över 2 miljoner hundar där man kan söka. http://kennet.skk.se.

Så kolla namnen på de som ställts ut t.ex. och deras fäder och kolla ägare och så i SKK:s register och ta kontakt.

Hoppas du hittar! :)