Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6238 ggr
[Mova]
0

fråga om stamtavla?

Om både mamma hund & pappa hund har stamtavlor då borde väl valparna också få det? (hon som jag köpte himla av har en annaons ute där det står, föräldrarna har stamtavlor men inte valparna? låter inte det väldigt konstigt?)

anaprincess
0

Är det en annons om shih-tzu valpar?

AnneN
0

Oftast om båda föräldrarna har stamtavla men inte valparna så bör man dra öronen åt sig…

Vanliga orsaker till att valparna inte har stamtavla trots att båda föräldrarna har det är:

• Någon av föräldrarna har avelsförbud
  • Någon av föräldrarna uppfyller inte rasens krav för att få registrera valparna (då kan man ju undra varför de inte uppfyller kraven)
  • Uppfödaren har blivit utesluten ur SKK (brukar vara mycket goda orsaker till att de utesluts)
  • Det hela var en tjuvparning

Finns säkert fler men det är dessa jag kan komma på

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maddepadde
1

Om det är en tjuvparning (mellan 2 hundar av samma ras) går det att X-regga…

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

AnneN
0

#3 vad är X-regga?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

snackar vi X registret handlar det snarare om blandraser under SKKs regi (främst stövare)

Oavsett om det är tjuvparning eller ej, är föräldrardjuren reggade kan man regga valpkullen om inte kan man ställa sig frågan varför.

≧◔◡◔≦

Bleenda
0

Om du ringer till uppfödaren så kan du be om reg nummret på föräldra djuren. Har hon inget att dölja kommer du att få det. Genom reg nummret kan du kolla hundarna lite närmare. Kan du inte det själv så kan du PM,a mej så hjälper jag dej.

India
0

Vad är det för ras? Om det är BC har föräldrarna inte gjort godkänt vallprov och då kan valparna inte reggas.

anaprincess
0

har en fråga, varfö kan man inte få stamtavla om det är en tjuvparning av samma ras. Hur kan SKK veta att det är en tjuvparning?

Bogart
0

#8 Man kan regga tjuvparningar… En uppfödare jag besökte när vi letade valp hade faktiskt en kull valpar som var resultatet av en tjuvparning. Så man ska verkligen se upp när någon försöker sälja oreggade rasrena hundar på grund av "tjuvparning", brukar finnas en annan orsak till att valparna inte är reggade.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

anaprincess
0

#9 jo men det förstår jag men kan inte en uppfödare låtsas att en kull var väntad fast det var en tjuvparning?

Maddepadde
0

Varför ska man låtsas?
Om det är en seriös uppfödare som satsar på kvalité hos sina hundar och föräldradjuren inte är dom man tänkt sig så finns det ingen anledning att hävda att det är en tilltänkt parning. Dåligt rykte om det blir en dålig kull!

Men börja grina då!

Alexaandraa
0

Dom vi köpte Kenzo av sa att både pappan och mamman hade stamtavlor men inte valparna, i annonsen stod det att stamtavlan skulle hänga med, men sa dom att dom inte fått den, och dom skulle skicka den. När Kenzo var 9 månader fick vi ta bort honom pga ryggen höfterna, armbågarna och vad det nu var :(

Senare fick vi veta att pappan hade D höfter. Och att det var en tjuvparning. Det är vårat fel också eftersom vi köpte en schäfer utan stamtavla, och så kort tid efter Axess död, Så man kan säga att Kenzo var ett impulsköp. Men det är mest uppfödarnas fel(Om man ens kan kalla dom det) dom sa samma dag som vi skulle ta med Kenzo hem att vi kunde ringa och berätta hur det går med honom å lite så, men när vi ringde så ville dom knapp prata… och det var någonting i Jönköping med hundar, där träffade vi hon vi köpte Kenzo av, hon hälsade inte ens :O Även om vi hade med Kenzo.. Och sen senare nån tid så fick vi veta att det hade ringt andra köpare i samma kull som ringt å sagt att dom vill ha pengarna tillbaka m.m

Och jag kan ju säga att det är inte kul å förlora två hundar på ca. 9 månader, Först en hund man haft hela livet och sen en hund man bara haft nårra månader :S

Oj shit vad långt inlägg :O Det var inte meningen.

Maddepadde
0

Jag har en renrasig hund utan stamtavla. Köpet berodde på okunskap. Skulle aldrig mer göra tabben att köpa en oreggad hund, framför allt inte en renrasig oreggad.

Men börja grina då!

anaprincess
0

#11 tror nog att det finns många uppfödare som skulle kunna göra så bara för att kunna ta ett högre pris för valparna..

Bleenda
0

#8 Det kan vara så att det är en ras som kräver en ögonlysning innan parning, eller hd röntgen mm. Och finns inga godkända papper på en sån undersökning kan dom inte reggas. Det är för att man ska få bukt på nedärvbara deffekter.

En del bryr sej tydligen inte.

Min första hund var en "olycka"Skrattande Hon köptes 1970 och var en blandning av labrador och Bearded Collie. Pappan var bearded och utställnings champion. Hon kostade 50 kronor.

Bogart
0

#14 Finns väl ingen anledning att ljuga då det är helt okej att regga tjuvparningar? Tror inte ens att det skulle fungera att ljuga, en parning brukar ofta planeras långt före (om det gäller en seriös uppfödare) och jag har i alla fall fått intrycket av att uppfödare inom en ras har koll på varandra. Man vet vilka parningar som planeras.

Uppfödaren jag pratade om hade planerat att para tiken i fråga, men inte med den hanen. Så den som har lite koll på andra uppfödares planer borde fatta att det var en tjuvparning…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.