Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 8098 ggr
emsems
0

Hundcoachen

Vad tror ni om detta program som ska börja på 4+ nästa måndag?
http://www.tv4.se/1.687047

Marylojs
0

Inte imponerad, inte alls.

emsems
0

Har du sett det, eller hur tänkte du nu? Eller hänvisar du till något annat?

pippa__
0

Ska bli intressant att se..har aldrig sett eller hört ngt om honom

Marylojs
0

Personen ifråga imponerar inte på mig, dels pga hans egen tävlingsstatistik (lätt att kolla t ex på brukswebben), dels pga de hundar han föder upp och dels pga hans träningsmetoder.

ingann
1

det lilla jag sett på reklamen har inte imponerat på mej men jag ska iaf titta på nåt avsnitt…  det de visat än så länge betyder ju inte automatiskt att det är dåligt;) 

Dock kommer jag missa första avsnittet på måndag eftersom jag sitter på en Ålandsbåt med en god drink i handen då Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zebben
0
AnneN
0

Är för nyfiken av mig för att inte kolla på första avsnittet ikväll kl 21 på 4+

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rackartyg
0

Nu har jag sett skiten.

Hoppas inte han blir "svennsons" guru för problemhundar.

Denna kommentar har tagits bort.
Marylojs
0

Tyvärr precis vad jag väntade mig. Usch vad detta kommer betyda problem för många hundar i landet…

Karmatarerskanise
0

Kan någon berätta om honom?

Vad är det som är dåligt? Vad har han för metod?

Anett Lindbom
0

Jag tittade hellre på Cityakuten på tv3:) , Det lilla jag har sett av hundcoachen som dom har visat reklamsnuttar av på tv:n har jag inte haft så mycket till övers för, det lilla man såg då var det lite för mycket ryckande i kopplet & sånt imponerar inte på mig..

[Malin3033]
0

#11 håller med dig, skulle också vilja veta lite mer, varför "alla" är så anti.

Tittade lite idag, dock inte länge, men jag hann se att han påstod att man inte ska berömma det självklara, te.x att hunden är tyst vid hundmöten. Men om min hund (te.x) är osäker och rädd/aggressiv eller liknande och morrar, (då det är självklart för den), ska man inte berömma den om den är tyst då? För mig är det självklart att berömma det som är rätt, om det är något som hunden måste träna på. Det självklara som att kissa utomhus, det berömmer jag inte längre, eftersom jag har en hanne som kissar minst 100ggr!

rackartyg
0

Du berömmer väl ändå inte att din hund kissar?

Berömmer du när den somnar, tvättar sig och äter med?

Zebben
0

#10 Utveckla gärna Ditt uttalande.

[Malin3033]
0

#14 nej, det gör jag inte, för det är en självklarthet enligt mig. Men när en hund kissar som valp ute, Ja, då berömmer jag, för det är inte en självklarhet för valpen! det jag reagerade på var just det ang. hundmöterna som jag skrev i tidigare inlägg, för det är inte självklarhet för mig. Däremot, berömmer jag inte när den sover, eller äter, för det är en självklarhet.

rackartyg
0

Bra det =)

Marylojs
0

#15 Jag förväntade mig inget annat än ryck och slit och dominansdravel av denna man. Hans träningsmetoder är inte kul och han är bl a anmäld till disciplinnämnden. Jag är rädd att folk kommer börja apa efter och orsaka en massa skada i sin okunskap. 

F ö kan man ju spekulera i vad som skedde när kamerorna och ägarna inte var närvarande. Borde han inte jobba med ägarna istället för hunden?

pippa__
0

#18 Vad är han anmäld för?

Blev inte heller speciellt imponerad, men förstår inte vrf alla ska spy galla över honom och sen inte ha något bättre att komma me Obestämd

Zebben
0

#18 Men nu undrade jag vad som var så hemskt i det som visades på TV?

AnneN
0

#20 av det lilla man fick se så var det en jädra massa ryckande i kopplet… Och vette 17 vad han gjorde med blandisen under sin promenad då varken ägare eller kameror var med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Zebben
0

Kan inte säga att jag upplevde det som en massa ryckande i koppel. Eller räknade Du stadgaövningen som ryckande i koppel?

Vad som händer bakom kamerorna vet man aldrig, men jag tror inte att hunden är några egentliga problem. Det hela hänger nog hos husse som totalt tappade kontrollen över sig själv. Kan ju undra hur det ser ut till vardags när kamerorna inte är med? Hunden ska tydligen inte vara några problem att få hundmöte med tillsammans med andra, bara sin husse. Men om det är sant eller inte, vet jag inte. Det är bara vad jag läst på annnat forum.

MoaL
0

#21 Var var det en massa ryckande i kopplet? Förmodligen ryckte han litegrann i kopplet under de minuter som han gick ensam med blandrashunden utanför kameran, men so what? Det dör inte hunden av. Kan det tvärtom hjälpa hunden så är det ju alldeles utmärkt. I övrigt ryckte han inte alls, utan tvärtom pussades och gullade han väldigt mycket med hundarna, samtidigt som han visade vad hundarna skulle göra - vilket är helt korrekt.

#13 Fredrik sa att man inte ska göra så stor sak av att han höll tyst, eftersom det ska vara helt självklart för hunden. Han ska inte vara "superjätteduktiggullegubbe" bara för att han höll tyst, utan det ska vara "bra" och ett smek över kinden. Jag förstår precis vad Fredrik menade.

#18 Den som snackar dravel är du, för det var varken ryck eller slit. En hund ska ha en ledargestalt, det mår den absolut bäst av. En hund ska inte vara jämlik med sin förare, that´s it. Inbillar du dig det så är det du som är okunnig.
Jag begriper inte heller vad han är anmäld för. Det låter verkligen som dravel med stort D. :)

Sedan förstår jag precis varför ägaren reagerade som han gjorde, för man blir till slut tokig när man har en hund som beter sig sådär - tro mig, jag vet. Han älskade verkligen sin hund, och började gråta två gånger under programmet för att han var så ledsen över att hunden betedde sig på detta vis. Hundar är oftast bättre på att sköta sig med en "främling", eftersom de är osäkra på denna person, och utmanar inte denne lika mycket till en början. Med ägaren vet de hur långt de kan gå, vad de kan göra, och de är säkra på att ägaren inte gör dem någonting eftersom sådana hundar ifråga har blivit alldeles på tok för självsäkra - vilket som ni ser inte alls är bra.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

chrissan
0

Det största felet med programmet var att man klippt ned det så att det skulle verka som det gick på ett ögonblick. Man skulle naturligtvis fått se mer av hur Fredrik skapade respekt egentligen. Jag kan inte bedöma alla men har mot förmodan fått god erfarenhet av liknande metoder (som de visades i TV), se inlägg i samma fråga på Blandrashundar. I korthet så tog det bara några minuter för att min i 3 år apportvägrande "apporterande" fågelhund skulle upptäcka vad hon egentligen är till för efter många generationers avel, när en kunnig person med liknande metoder träffade henne. Och rädd blev hon inte, tvärtom.

Håller med #23 och skulle vilja lära mig mer. Men programmets producenter var inte pedagogiska.

Freke
0

Det är väl som med alla Tv-program..

Det är en produktion.. allt som är producerat är och för blir vinklat och hur och vad som görs kommer man aldrig att få full insyn i..

Själva programformen är densamma som DogWhisper och även där är en produkt..

Och om man inte vill inse att det är det så kommer man aldrig att komma längre.. Allt som produceras görs av en anledning! Att i slut ändan tjäna pengar..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

emsems
0

Det enda jag tänkte om programmet var att han gjorde så hunden lyssnade på honom jättebra, vilket är super, men varför lärde han inte ägarna? Han visade lite snabbt och sedan åkte han, istället för att förklara för ägarna och sedan träna tillsammans med dem båda.

Tycker nog inte att han ryckte särskillt mycket i kopplet, däremot är det lite synd kanske att man inte får se mer.

chrissan
0

Ja, det är just det som ska visas i programmet - hur får man ägaren att visa lite ledarskap?

rulda
0

Jag såg inte programmet… men har läst era inlägg.
Hur långt var programmet? En timme? 30minuter?
Hur lång tid tror ni att han var hos familjen?

För en timmas program kan jag nästan lova er att dom har 4-5 timmar som inte kom med i serien. Det filmar otroligt mycket bara för att dom ska kunna välja ut dom bästa bitarna.
Bara för att det inte visades på tv så kan det vara så att han satt ner med husse och att han fick träna.
Ska kolla nästa måndag.. hmm undrar om det går på web tv. Klockan nio sover jag redan :S

Zebben
0

Räknar man bort reklamen så var det bara 20 min.

Tina-A
0

Jag tyckte inte det var en massa ryckande i kopplet. Ni som påstår det, var såg ni det? Och att "han ryckte säkert när inte kamerorna var med" kan väl ingen av er bevisa, eller hur.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Linnda
0

Hejsan, jag tyckte pogrammet var bra. Det enda "felet" var ju att det var på tok för kort, en timme hade varit bättre per avsnitt. Jag tänker i allafall se det på måndag igen.

Eriiccaa
0

Jag tycker inte pogramet var något bra alls.
Han visade bara vad dom skulle göra. Men dom fick aldrig chansen att prova.. Han tog hunden och sen gick allt. I ett sådant pogram tycker jag dom ska visa vad dom ska göra med hunden. Visst dom kanske gjorde de när dom inte filmade. Men tycker tittarna också ska få en chans att se.
Personligen tycker inte jag om hans knep. Som tillexempel pussa en annan hund i ansiktet. Det är något jag aldrig skulle göra av egen enfarenhet. Och med blandisen när han la den i backen för att man skulle visa att man var ledare, kan jag inte heller hålla med om. Om någon ink jag skulle Viggo hugga pga av att han känner sej förolämpad.

Så nej. Inge bra program

Mischa
0

såg inte alls något mer än trailern till det.

Har hört om denna man sedan tidigare så jag vet ungefär vad man kan vänta sig, men det jag läst hittils om programmet verkar vara att han kommer glidandes i en bil sen är allt så hårt redigerat att det inte finns rum till något annat, är det för att det inte är intressant för tittarna eller för att korta ner programmet?

Vidare verkade det inte finnas rum för någon förklaring om vad och varför han gjorde som han gjorde eller orsaken till beteendet.

≧◔◡◔≦

pippa__
0

#33 Nä det håller jag me om. Det var inte mkt till förklaring om olika saker. Bara massa lösningar på problemen

Mulla
0

#33 exakt så skulle jag beskriva programmet! Han förklarade saker som för mej är självklarheter! Och då är jag LÅÅÅNGT ifrån något proffs när det gäller hundar!

Programmet var enligt min åsikt ett rent skämt! Kändes som att personerna i fråga fått repliker som dom var tvungna att säga! Kändes inte äkta på något sätt!!!

Men det är vad jag tycker!

TinaH
0

Detta programmet var efter helt mitt tycke och tänkande. Han gör precis som jag gör i min uppfostran.
Det vill säga, blandnin med massa metoder.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Cerrolyn
0

Håller helt med #23

Jag tycker att programet skulle bli bättre om det var längre så att det fanns mer utrymme till förklaringar mm. Men jag tänker fortsätta att titta i alla fall.

**MVH Cerrolyn

Eva63
0

Jag tycker tv 4 skulle ha lagt programmet till 1 timma. Alldeles för kort med 30 min, och då dessutom reklam mitt i.

Gillade inte programmet i helhet, det var inte direkt något nytt Fredrik kom med. Hans metoder används av många, tex hundkurser.

Jag kommer inte att titta något mer, vi använder oss av metoder som passar våran hund. Men visst kan vissa tips vara bra som han ger…Cool

Zebben
0

Det som är så tråkigt är att TV inte tillåter att hundtränarna får vara med och ha något att säga till om hur de ska redigera och klippa ihop så att programmet blir bra. Istället sitter det några icke hundkunniga som klipper och gör att det blir ett väldigt hattigt program. Men ett program som lockar folk. Tex att berner sennen "bet" honom, de var väldigt duktiga på att zooma in hans hand. Men det var ju knappt en rispa under det lilla blod som fanns.

Hundtränaren får 2 hundar att "utreda" på 20 min. Det finns inte en chans i världen att få bra hundträning av det. Även om filmningen pågår i flera timmar med varje hund så ska man sen få ihop beteendet, träningen och resultatet på 10 min/hund. Omöjligt. Samtidigt så måste man få fram resultat, för att få behålla tittare. För även om de hundkunniga inte tycker om programmet och vad de ser, så gör många andra det. Mer eller mindre hundkunniga

Tyvärr kommer det inte bli bättre hundtv än så här, det finns ingen som vill sitta och titta på en instruktör som ska lära en Berner att klippa klorna i sammanlagt 10 avsnitt efter varann. Man vill se nya problem och lösningar, även om lösningarna inte är korrekta alla gånger. Tyvärr är det så och det vet TV. Vet flera mkt duktiga hundinstruktörer som dels blir nekade att medverka och dels instruktörer som inte vill vara med just pga hur filmningen vinklas.

Freke
0

Kan bara hålla med! Det är så otroligt vinklat som alla program.

Och personligen ser jag allt med otroligt kritiska ögon, just för att jag jobbar med videoproduktioner dock inte hundar. Men som en herre sa engång i tiden det finns bara två saker man ska undvika att jobba med! Barn och Djur.. eftersom är svårare att regissera..

Och det finns så många bättre instruktörer som är fullt medvetna om problemen som kommer med filmingar och vinklingar så dom nobbar all inblandning. men visst är det underhållande men ack så felaktiga signaler det sänder ut till alla nyblivna 1:a hundsägare som verkligen tror att dessa som visar sin kunskap på Tv framstår som gudomligt duktiga med hundarna…(även 2-3-4:e hundsägare)

Om det nu skulle vara så enkelt och lättvinnligt? hur kommer det sig då att det finns så många dysfunktionella hundar i samhällen? om dessa "Gudomliga" tränare lyckas så snabbt..

Varför finns det då hundproblem?!

kan kanske vara en tanke värd att ställa sig?!

Hälsn. Freke

Bleenda
0

Jag har bekanta som gör filmer. Jag har själv medverkat i flera. Jag lovar. Ska man ha en 1/2  timmes filmsnutt går det åt många timmar. Det är ett otroligt jobb bakom kamerorna.

Allt negativt prat om att de här personerna gör si eller så fel. Ta och försök att ta till er det positiva i stället. De flesta av er sitter och letar felen. Är ni så super duktiga är ni inte kan ta till er mer kunskap. Plocka åt er godbitarna och njut av dom i stället.

Ett exempel. Ta "sommartorpet" Hur mycket har ni sett av det. Alla centimetrar dom sågat. Alla spikar som slagits ner. Allt dom rivit och byggt upp igen. Många timmar som inte kommer i TV men som endå existerar.

De här programen är till för att skapa nya ideer, inspiration och glädjen att kunna klara av att renovera en byggnad eller lösa ett problem med sin goa kompis hunden.

Vi är så otroligt olika individer. Även hundarna.

Ni måste kunna se åt båda hållen och inte bara rakt fram.

Jag till exempel gillar inte att spika. Men att skruva går väldigt bra. Med det vill jag visa att man kan lösa olika situationer  på olika vis och i slutändan så blir det i alla fall lyckat.

TinaH
0

# 41

mycket bra skrivgt! =)

Mvh TinaH

Bleenda
0

#42 Tackar. Det är min tankegång och många med mej tänker nog i samma banor.

Man måste ha ett öppet sinne och ta till sej allt positivt.

spikes
0

41, jag håller med dig om att man ska ta till sig allt som är positivt….men samtidigt så är det ju många av dessa program som lär ut sånt som kan förstöra en hund för evigt, och är man då kanske inte van hundägare så tror man ju att det är rätt, och det tycker jag är rena bedrövelsen….

Anne85
0

Jag har skummat igenom vad ni andra skriver och jag kan bara tala för mig själv.
Jag såg slutet av programet och jag tyckte det verkade bra, som någon av ovan talare sagt va det för kort önskar man fått se mer.

Jag kan säga att jag ser hellre på detta än på "mannen som kan tala med hundar".

Killen som har detta pogrammet verkar vara kunnig inom områden och verkar okej men jag hade nog hälst av allt sätt ett program med Anders Hallgren.

Men ska definitivt se det ikväll.

spikes
0

45,håller helt med dig om anders…jag ska också se hela programmet i kväll så ska ni få veta vad jag anser i morrn;-)

Karmatarerskanise
0

Tyvärr krockar programmet mer ER. Synd då jag vill se vad det är för en typ.

rackartyg
0

Nu sitter jag och kollar på Hundcoachen, andra veckan.

Och jag fattar inte hur han fick ett eget tv program.

Alla ni som ogillar CM -för att han är "hård" och rycker i kopplet, vad tycker ni om den här killen?
Någon som såg hur han hanterade Rottisen?

Babbett1
0

#48 Den där råttisen skulle han lagt i backen redan innanför grinden. Eller nej, hundens matte skulle ha gjort det….fast sedan hon var handikappad så borde hundcoachen gjort det!

Zebben
0

#49 Och vad skulle de vinna på att lägga ner han i backen? Tillit?

Mischa
0

instämmer med #50

nu har jag inte sett programmet, men man vinner inget på att alfarulla, det man får är en hund som saknar tillit för dig.

≧◔◡◔≦

Anne85
0

missade dagens del då min kära karl satt och såg sitt favorit pogram csi
men men hoppas på repris eller något.. skulle gärna vilja se detta avsnittet.

Babbett1
0

#50 och #51 Hur gör en alfa mot en flockmedlem som rider på en och biter på en? Ger den en godis?

Chippers
0

Usch, han är verkligen inte duktig enligt MIG iaf. Vem som helst kan ju typ göra det han gör, tycker han är för icke-lugn, pussar och klappar på hundarna för mkt, om inte ens han kan uppfostra sina hundar, hur ska han då kunna hjälpa andra på rätt sätt? Hans egna hund stod ju t.om vid trädet fastbunden, hoppade och skällde? Och sen fattar jag ingenting, han förklarar ju inte hur han tänker, varför han gör si o så osv..? Aja :P Det är min åsikt i alla fall.

Jag tittar hellre på CM, han är duktig :)

Babbett1
0

#54 Hans bullterrier var ant. en valp…klart den hoppar och skäller om husse leker med en annan hund.

Zebben
0

#53 Vem pratar om godis? Förklara gärna vad Du anser att hundägaren/tränaren vinner på att lägga ner hunden. Och hur skulle Du tipsa ägaren som absolut inte skulle orka lägga ner sin hund att hantera den om nedläggning är det enda rätta? Hur ska folk överhuvudtaget kunna hantera stora hundar om det enda som fungerar är att lägga ned?

Hur tror Du en nedläggning påverkar relationen mellan ägare-hund?

Chippers
0

#55 Mjo, det var den iofs, men om du har kollat på CM.s program så är hans valp han har inte som den, även när han kelar och leker med andras hundar ;) Den är lugn och Cesar är inte så "vild" som den mannen utan är lite duktigare på det här med hundar, jag tycker hans hund var ouppfostrad. Men jag respekterar om du har andra åsikter Flört

Zebben
0

#57 Nu har han iof inte haft hunden så länge. Men sen ser jag hellre en glad hund som vill till husse när denne busar med en annan hund, än Cms hundar som antingen är kuvade eller inte har intresse av att leka med sin husse. Sen om man kallar det uppfostran eller inte. Men det är min åsikt.

Anne85
0

#58 kan hålla med dig angående CMs hundar och ditt inlägg där skrev det som jag tänkte

spikes
0

Kommer aldrig mera att titta på denna dåre lika lite som på cm…..

Chippers
0

#58 Okej. Ja, kanske det, visst om den sitter där och kollar/viftar på svansen men den hoppade, slet i kopplet och skällde, det anser jag som inte uppfostrad, men men. Och Cms hundar har intresse av att leka med honom, men inte när som helst, han bestämmer ju när de får leka och så. Han brukar ju ta de till öppna ytor och kasta bollar och allt möjligt.

Zebben
0

Kasta bollar är ingen lek med husse. Och hur kul är det att ständigt bara få leka när husse bestämmer? Om Cm kan så mkt om hund bör han ju förstå att man inte alls förlorar något "ledarskap" över den genom att bestämma när man leker. Snarare skulle han få sig en rejäl uppsving om han var lite mindre stel med sina hundar och bjöd på sig själv.

Chippers
0

#62 Jag gissar på att hundarna självklart leker lite med varandra när dom vill också, menar inte att dom ligger stilla hela dagarna. Men han har pli på sina hundar. Jag vill hellre ha en hund som sitter lugnt och stilla fastbunden kanske är glad och så (men vältränad) än en hund som skäller, sliter i kopplet. Det är lite skillnad.

Tycker heller inte att han är stel, utan lugn och avslappnad. Men visst kanske han kunde bjuda lite mer på sig själv! :) Där kan jag hålla med dig.

Men aja, vi lär inte komma någon vart Flört Det jag ville säga är att jag ogillar hundcoachen, och att han inte verkar vara vettig med sitt "hundtränande". Och Ceasar är inte perfekt heller, absolut inte. Men jag gillar honom mer iaf och hans program går att kolla på.

rackartyg
0

"Hundcoachen" saknar helt auktoritet.

TinaH
0

# 64

Ja det gör du också!

Det var inget fel i hur han "behandlade" rottisen, han gjorde helt rätt.

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Jag gillar Fredrik. Och jag tycker att det är bra. Förstår faktiskt inte varför det alltid ska bli massa tjabb så fort det kommer något i rutan. Alla är olika tycker/känner/vill olika. Därför vore det bra (tycker jag) om det fanns flera olika program för oss hundägare där många olika metoder finns med. Alla tror vi på vår egna metod och vill ju helst se att den används i programmen, men alla instruktörer är väl kanske inte så intresserade av det eller (troligast) är inte TV-världen det.

**MVH Cerrolyn

spikes
0

66,jag håller helt med dig om olika program där….dom borde verkligen visa olika sätt att handha en hund,men jag undrar om det kan vara så att tex Anders Hallgren skulle bli för dyr att göra ett program med;-)

ingann
0

nu har jag sett hundcoachen och jag tycker att CM är bra mycket bättre. han var alldeles för hoppig, stirrig och fladdrig för min smak… inte alls samma lugn som CM..

/Ingalill

Babbett1
0

#56 Jag ska försöka förklara.

Gör man saker mindre fel från början så kommer man inte behöva göra "alfarullningar" senare.

I mina ögon så handlar inte ridande och bitande om brist på tillit utan om brist på ledarskap.

Jag undrar hur ni definerar en sk. alfarullning sedan det ses som något negativt.

För mig är en alfarullning ett sätt att bryta ett mycket oönskad beteende och det görs som en sista utväg. Och ja, för mig är en alfarulling ett sätt att visa för hunden att jag är över honom.

Det är ant. helt fel enligt de flesta här inne. Berätta hur ni skulle göra med rottisen på tv igår? Jag lär mig gärna nya metoder…

Ang. det med alfarullning av stora hundar för "små" människor…

Är man en "klen" människa bör man veta vad man gör innan man skaffar en hund som kommer väga typ 40-50 kg som vuxen. Då ska man aldrig behöva göra en "alfa"… Det är min åsikt.

Hur skulle er älskade CM göra med en sån här rottweiler? Har han någonsin haft en sån hund med i sina program?

Jag har sett hans program ca. 1½ gång (och hundcoachen 1 gång) och har bara sett hundar som är jobbiga mot andra hundar eller knähundar som "chefar" över matte (fast utan att rida och bita).

TinaH
0

kastar du ner din hund i backen, så fort den har gjirt fel?
eller gör som du kallar en "alfarullning".

Mvh TinaH

ingann
0

Jag håller nog med babbett1 där.. hade han lagt ner rottisen direkt hade han klart och tydligt markerat att det inte var ett acceptabelt beteende… jag vet flera som gjort så med liknande typ av problem och det har verkligen funkat… hunden har varken blivit rädd eller undergiven av det…

/Ingalill

Babbett1
0

#70 Nu var det inte mig och min hund som skulle diskuteras men svar nej. Min nuvarande hund behöver inte "alfarullas".

Jag fick hem en 18 mnd. omplassering (rhodesian ridgeback på 45 kg) som fick sig några såna dock. Han blev inte "kastad i backen så fort han gjorde något fel". Han blev nerlagd lugnt och sansad när han gjorde totalt oacceptabla saker som liknar det rottisen på tv´n gjorde igår. Och jag berättade för honom att sånt beteende kom han ingenvart med så det var lika bra att låta det bli sista gången….typ Kyss

Zebben
0

#69 Hur hanterar Ni då en hund som svarar upp på alfarullningar? En riktigt förbannad rottishane på 60 kg rår man inte på. Och hur skulle Ni hantera samma rottishane som har lärt sig att varje gång det blir en jobbig situation så kommer husseförbannad och försöka sig på att lägga ner hunden, vilket resulterat i att hunden står på alla fyra och med ett gurglande beredd på att svara upp när husse kommer nära? Ska man ändå gå fram och försöka rulla runt? En ond cirkel som kommer sluta med avlivning.

Men ska vi prata Freddes hantering av Rottisen, så nej, då skulle jag inte heller ha låtit detta hoppande pågå lika länge som han gjorde. Men samtidigt är det svårt att säga då jag inte träffat hunden. Rottisen hade kanske svarat upp på ett helt annat sätt då.

Det lustiga är att det i Sverige finns erhört många duktiga kvinnliga hundinstruktörer. Hur tror Ni dessa hanterar stora tuffa hundar som har kommit på fel kant med ägaren? Inte är det genom alfarullning, men ordning på hundarna blir det ändå.

Sen varför Du skriver min älskade CM förstår jag inte alls?Antagligen för att Du inte läst mina tidigare inlägg, för då skulle Du veta att jag absolut inte är anhängade av honom. Finns mkt lite jag gillar i hans hantering av hund.

Zebben
0

#67 Nej, Anders skulle inte bli för dyr för tv. Men han har blivit nekad att delta. Sen vet jag fler som helt enkelt inte vill vara med, just för att TV vill göra underhållning. Ska man ha underhållning och hundar i samma program så var ju Top Dog utmärkt tv.

rackartyg
0

#65 Moget svar, verkligen=)
Att jag saknar auktoritet , Vad grundar du det påståendet på? Obestämd

Sen skriver du ""Ja, det gör du också" Ska jag tolka det som att du iaf håller med om han med saknar auktoritet? 

Hanterade han inte Rottisen på fel sätt?

För det första va han upprörd när han korrigerade hunden.
Och sen måste du ha missat att han skakade hunden i skinnet runt halsen när den bet efter honom?!
För det första tog han i hårdare än nödvändigt och han va dessutom inte lugn när han korrigerade, utan upprörd.
Det pinsamaste av allt var att han skakade och slet till hunden en gång "extra" när hunden hade lugnat sig.

Det är ganska enkelt - OM han hade hanterat hunden på rätt sätt hade han inte blivit biten , iaf inte mer än EN gång - han hade blivit hppad på och riven och hade han haft auktoritet hade hunden inte juckat på honom.

rackartyg
0

Rottis är CM.s favorit ras.

Om du tittar på gårdagens program så hade han faktiskt en Rottis med.

NU va det ganska mycket om allt runt omkring igår, men söker du på hans program så hittar du många avsnitt om Rottis.

OM jag inte minns fel hade han 19 Rottisar när hans barn var små.

rackartyg
0

Jag har haft hand en Rottis hane - 4 år gammal och med ett liknande beteende som Rottisen på Tv igår.

Hunden saknade helt ledarskap och hade aldrig blivit ifrågasatt av sin matte och husse. 

Givetvis svarar en hund som den igår på lite motstånd. Men man korrigerar aldrig en hund om man själv är arg eller osäker.
Det märker hunden på en gång, och en korrigering när man själv känner sig osäker, rädd eller arg ger inte ett önskat resultat.. utan ett resultat som dethundcoachen fick igår.

Om man korrigerar i ett sånt läge litar inte hunden på att man vet vad man håller på med, och reagerar såklart med att hugga vilt omkring sig för att komma loss. 
En korrigering måste vara bestämd men inte obehaglig för hunden. 

Dom flesta hundarna som hamnar hos mig är stora och tillhör de raserna som nekas kurser hos hundtränare och brukshundsklubbar. Och jag är tjej=)
Så jag håller med om att man inte behöver "alfarulla" en hund för att få ordning på den. Men vist måste man ta tag i det.

Desutom är "Alfarullning"  ett knepigt begrepp och verkar alla har sin egen tolkning av vad det innebär.

Jag "alfaRULLAR" inte mina hundar. Men jag lägger dom ner om dom beter sig som Rottisen gjorde igår.

rackartyg
0

Vet du varför man har nekat honom att delta?

spikes
0

74, ja just ja det var ju så det var;-), och jag har ju också hört att han inte vill göra underhållnings tv, utan i så fall vill göra längre avsnitt så allt kommer med……..

78,har för mig att det var för att han använder mjuka metoder alltså väl genomtänkta metoder, det skulle nog bli för långa program helt enkelt

spikes
0

77, vad jobbar du med om jag får fråga??

rackartyg
0

Jag arbetar som konsult.

spikes
0

(1, jag har pmat dig eftersom det blir OT

Linnda
0

Ja jag tänker i allafall fortsätta att titta på pogrammet. Tycker det är intressant även om det är i kortaste laget. Jag tycker att ett pogram kan vara bra även om man inte själv använder alla metoder som hundtränaren i pogrammet gör. Det kan vara kul att titta på ändå helt enkelt. Och kanske lär man sig något nytt?

Anett Lindbom
0

Det var ju en himla tur att jag inte tittade på hundcoachen igår, för betedde han sig så himla illa som bla rackartyg beskriver det här ovan så borde han inte ens få vara med i tv, Jag blir bara så förbannad när folk bär sig illa åt med hundar, En sådan människa skulle då aldrig få komma i närheten av min hund eller mina hundar som jag har haft.

Anne85
0

#67 Ja du det undrar jag med, han  hade ju varit suverän att få se på tv :)

Anne85
0

även jag tänker försöka se fler avsnitt då jag anser att på två avsnitt kan man inte få en helhelts uppfattning om denna människa och hans metoder.  Jag gilla CM till en början men efter ett par avsnitt och lite sökande om honom på internet fick jag se mycket mer än jag önskade. Han är inte den bästa hundpsykologen som finns eller vad han kallar sig, hans metoder är enligt mig för råa i vissa fall och i andra kanske ja det fungerar.. så innan jag ratar detta pogram så som danksarna och många svenska gjorde med CM så kommer jag se några fler avsnittt.

TinaH
0

# 75

Att du saknar auktoritet, kan man bara läsa med dina inlägg.
Så det är avklarat nu.

Skulle inte du bli upprörd om du hade varit i hans kläder och blivigt juckad, biten, och nabbad, och blivigt nypt av hunden som han blev?
Jag tror inte att du direkt skulle sätta dig ner och gulli-plutta, med hunden.

Att han ryckte en gång x-tra?, hunden var inte ens lugn då.
Kände du hunden, hur vet du om han skakade eller gjorde nått med kraft mot fredrik som inte vi såg?

Den rottisen var tyvärr förstörd, innan Fredrik kom dit.
Fredrik anser jag är en person som har mer Auktoritet än dig, i detta sammanhang.

Mvh TinaH

ingann
0

#87 Fredrik borde inte blivit upprörd där enligt min åsikt… Han visste när han kom dit vad som var problemet så om han nu är så duktig borde han varit förberedd på det… För de åker knappast ut till hundar de inte vet om de blir attackerad av direkt…

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

#88 Håller med. En bra instruktör blir inte upprörd, eftersom denne är förberedd och vet med sig att upprördhet inte hjälper, utan stjälper.

rackartyg
0

Kan du LÄSA dig till att jag saknar auktoritet?
Underligt.
Vet du vad auktoritet betyder?

Om jag skulle bli upprörd på en hund juckar, biter och hoppar på mig?
Absolut inte, det är inte ju hundens fel.

En tydlig och trygg förare eller i det här fallet en hundtränare skall ALDRIG reagera med ilska. 
Då får man den reaktionen som hundcoachen fick igår. 

Och som ett litet p.s
Den Rottisen var absolut inte "förstörd", den saknade bara tydliga regler och trygghet.
Du såg inte hur Rottisens matte hanterade hunden eller? 
Det förklarar väl allt?
Hundens matte sa i början av programmet att problemen började för ett halvår sedan, alltså när hunden var 6 månader!
Håller tummarna för att hon omplacerar hunden till någon som vet vad dom gör.

Marylojs
0

#90 Jag håller verkligen med dig i det inlägget, jag såg en helt vanlig ung rottis utan uppfostran och uppgifter här i livet.

ingann
0

#90 Hon har inte hunden kvar. Fredrik tog den ju med sig och det de visade om nästa program så var han med hunden till försvaret och frågade dem om de ville testa om de hade användning för honom, eller om någon väktare eller polisen ville ha honom om han inte var farlig. Med hans kommentar där att "vill de ha honom får de ta honom" (eller nåt liknande) gav mig uppfattningen (bäst att förtydliga att det var min uppfattning) att han lämpade över träningen/rehabiliteringen på andra så varför ens ta upp just den hunden i programmet som nån han hjälpt?

/Ingalill

TinaH
0

# 92

Ja det ska bli intressant och se om den hunden kan få ett riktigt arbete och aktivitet.
Med folk som kan hund och vill den väl.
Visst, det ville familjen med…men det bidde bara så "fel"….tyvvärr…

Mvh TinaH

ingann
0

#93 det hoppas jag verkligen! han var ju så ung så med rätt träning tror jag det kommer bli en jättetrevlig hund till slut;) han var ju inte aggressiv på det sättet att han högg, jag uppfattade honom mer som en slyngel utan regler och uppfostran,  men hade han varit kvar hos ägaren och fått fortsätta som han gjort i ett halvår hade det säkert slutat på det sättet..

/Ingalill

rackartyg
0

Fan, då måste jag ju kolla nästa vecka med=)

Bleenda
0

#95 Det vore bra om du inte svor så mycket härFlört

rackartyg
0

Oups.. sorry.

Ska försöka skärpa mig.

Bleenda
0

#97 Skrattande

Cerrolyn
0

Jag undrar (tror mig veta svaret Flört) om rottisen hade gjort likadant om hon hade cycklat med den, dvs att den fått utlopp för sin överskottsenergi. Hade varit lite kul att testa (men jag tänker inte göra det…).

Sedan varför skaffa man sin en bruksras som sällis om man bara tänker gå koppelpromenader och inte låta den få använda hunudet? I mina öron låter det som att bädda för problem. Men det är ju bara min åsikt.

**MVH Cerrolyn

rackartyg
0

Den hunden behöver mer än bara motion.
Att bara cykla med den hunden hade inte hjälpt.

Iaf inte om (som jag tolkar dig ) bara för att tömma hunden på energi.

Cerrolyn
0

Menar inte enbart, och till en början. Naturligtvis behöver den mer. Men 1 tur på ca 1timme är bättre än 0…

Och då den inte var van så tror jag att det skulle tömma det tillfälligt.

Eller så lägger man ett ordentligt spår till honom (hmm ännu bättre förslag till och me).

**MVH Cerrolyn

rackartyg
0

Ja. den hunden behövde arbeta med huvudet.

Det går inte att tömma en hund på energi enbart med motion.

TinaH
0

För att töma en hunds huvud krävs det aktivering av något slag. Tex. Spår, Lydnads-pass…etc..
Spår är jätte bra.
MEN jag skulle inte spåra med denna hunden om det inte hade gjorts som #101 sa, att cykla med hundnen en timme först. Så han värkligen rastar av sig, och få bort all överskotts energi.

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Ja annas kan man prata om att ta spåret i 200 knyck.

**MVH Cerrolyn

Vattnadal
0

En hund som knappt får någon motion och aldrig cyklats, skulle nog bli trött i huvudet oxå, av en cykeltur, första gången i alla fall.

Nya saker tröttar ut skallen oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TinaH
0

# 104

Sånna snabba spår gör bara tysseTungan ute

Men sist, så regnade det, och han tog och markerade pinnarna!!!Förvånad

husse och han fick en 9aFlört

Mvh TinaH

Smiggo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Angående rottisen i det senaste programmet så kan jag inte ens fatta varför den människan ens köpte rottweiler! Blir så trött, rottisen är en bruks ras och är gjord för att arbeta! Jag vet själv, har en rottis tik på 3 år som tränas i sök, spår, lydnad, uppletande å får en massa konditionsträning, går med klövjeväskor, lär henne massa tricks och mycket annat. Och där av har jag en mycket trevlig och nöjd hund. En liten bild på min tik här brevidGlad

Men i alla fall så ska den där rottisen på tv blivit omplacerad och när den nya hussen skulle plocka en fästing så ska hunden ha bitit honom i ansiktet å hunden ska nu vára avlivad. Det är vad jag har hört…

ingann
0

#107 var har du hört det? enligt slutet i måndags ska de i nästa avsnitt besöka försvaret med honom och testa om han kan användas inom försvaret, polisen eller som väktarhund…

jag får väl missa halva ER på måndag med då för att se vad som händer Glad

/Ingalill

Linnda
0

Jag tycker inte heller en rottweiler kanske var det bästa valet av hund för denna familjen. Men ibland blir det helt enkelt fel. Själv tycker jag att uppfödare har ett visst ansvar när de säljer valpar, alltså att förklara för eventuella köpare vad just rasen man säljer kräver.

rackartyg
0

Rottisen är tyvärr avlivad - polisen och försvaret ville inte ha hunden (inte förvånad)

Hundcoacehn lämnade hunden till kille med "stor" hundvana och tidigare erfarenhet av "den här typen av hund" - jag undrar just hur stor den hundvanan var eftersom hunden är avlivad nu?

rackartyg
0

Vart ligger köparens ansvar då?

chrissan
0

Jag tycker beslutet att avliva var korrekt och att det framgick varför. Harley fick alla chanser, men han var rädd-aggressiv och högg utan varning. Man får acceptera att det finns sådana hundar, om det sedan är fel uppfödning eller fel ägare från början som är grundorsaken. Bra varning till alla som köper gulliga valpar av alldeles fel ras. Dessutom är det ingen lycklig hund som beter sig så.

ingann
0

#110 jo jag såg det. jag funderade också på hur stor hundvanan var…  med stor hundvana av den typen av hund borde han inte utsatt sig för risken att bli huggen vid kloklippning utan haft munkorg på då.

(bäst att påpeka att detta är min åsikt innan nån börjar klaga på detta inlägg…)

/Ingalill

rackartyg
0

Håller med dig om att hunden inte mådde bra.
Ingen hund utan en trygg flock / förare mår bra. 

Men det var väl därför dom kontaktade hundcoachen?`
Avliva hunden hade dom klarat utmärkt själva.

Med lite träning och rätt förare hade det blvit ordning på den hunden med.

Pinsamt för hundcoachen att han inte kunde "lösa problemet" och att hunden avlivades.
Det var inget fel på hunden, och det var dessutom bara en unghund, ett år gammal om jag inte minns fel?

Om han inte kan hantera och få ordning på en unghund - hur ska han då klara en vuxen hund?

Hundcoachen verkar inte kunna hantera "riktiga problem"

Mischa
0

Såg mitt första avsnitt av denna programserie idag och blev ganska avskräckt hur man kan dömma ut en hund som lömsk efter att (som främmande människa) gått på en hund fysiskt som troligtvis inte blivit hanterad, självklart kommer hunden svara med samma mynt.

Att sen ta upp och konka omkring honom som om han vore paris hilton var bara löjligt med komentaren om att man får akta ansiktet utifall, vad skulle det vara bra för? att kunna få hunden att tappa kontroll över sin kropp? att visa upp sin egna fysiska styrka?

Men hellre att han får somna in än slussas fram och tillbaka till "hundkunniga" personer.

Blev dock förvånad (posetivt) över att människan vågade ta i en klicker, men utan förklaring till hur en klicker används eller hur pass viktigt det är med tajmingen….

≧◔◡◔≦

Mulla
0

Tycker nog att det var rätt av dom att ta bort harley! Han fick en värdig chans och det tycker jag är viktigt! Han kunde kanske hittat "den rätta" ägaren till Harley men på vägen dit kunde han bitit någon mer, ett barn, en annan hund mm.! Tror att denna killen hade kunnat få vandrat runt till många olika bra människor/men oxå klåpare, och det sätter sina spår det oxå! Tycker trotts allt att hunden verkade få ett värdigt slut!
Tråkigt när det inte går rätt men alla hundar har inte samma förutstättningar att "lyckas", precis som oss människor!

Är själv inget förtjust i hundcoachen men i detta fall kanske hunden fick det bättre!

(detta är vad jag tror!) säger inte att det är rätt eller fel!

Mulla
0

#115 håller med i att det var riktigt skrattretande när han gick och bar på hunden! Satt bara och gapade framför tv'n! heheFörvånad

Har varit inne å kollat på hans sida! Med han alla erfarenheter och utbildningar så kan man inget annat än att förvänta sej mkt mer av honom tycker jag!Obestämd

pippa__
0

#114 Håller me!

Blir så förbannad att så pass unga hundar ska mista livet bara för att människan inte vet vad den ger sej in på när den skaffar en så pass powerful ras. Skrikandes

Zebben
0

#114 Att det inte var något fel på hunden och att det skulle bli ordning på den vet Du så klart för att Du sett hunden i sammanlagt 10 min på tv?

Det krävs lite mer än så för att läsa av och veta hur en hund fungerar.

gejsa
0

Herregud vad ni håller på. Första avsnittet som jag såg i dag. Hittade inget större fel på killen faktist. Han hanterade hunden på ett bra sätt.

Den hunden fick ju många möjligheter att bli bra men blev det inte. Förmodligen kanske något från födseln eller hanteringen när den var mindre. Ingen som vet.

Synd att behöva avliva en frisk hund som var så fin. Men själv skulle jag inte våga ha en sådan hund i mitt hem iaf. Den varnade ju inte utan det tände till på en gång. :( Så något fel var det nog tyvärr.

Karmatarerskanise
0

Och jag har fortfarande inte sett ett enda avsnitt Obestämd

India
0

Att välja att avliva en hund ksn vara ett ansvarsfullt och vettigt beslut tycker jag.

chrissan
0

#122 Håller med.

Man hade ju kunnat välja att visa bara de lyckade fallen, TV är ju inte verklighet utan blir vad man väljer att visa. Nu fick vi se (alltför kort) en hund som inte var lämplig som familjehund och en stor GD som var det, men bara lite valpbusig. Kontrasten var nog avsiktlig och visade verkligheten. Tycker att man försökte få fram hur viktigt det är att välja hundras efter sina förhållanden. Inte en arbets- och motionskrävande brukshund till gulledjur som ska gå på tomten och vara lekkamrat åt barnen. Sedan vet vi inte om hunden hade ett medfött temperamentsfel - inte minst på detta forum läser vi om alla dåliga uppfödare som finns.

Om polisens hundtränare avvisar hunden så bör det beslutet vara vägledande. De är vana vid hundar med hög aggressivitet - en polishund ska ha hög aggressivitet, men den är kontrollerad, det finns en on-off knapp, vilket Harley verkade sakna.

Cerrolyn
0

Tycker att det var tråkig att det skulle bli som det blev. Men det var ju väntat. Jag tycker att det var bra att de tog upp ett fall där det inte slutade lyckligt utan att det kan gå så ibland. Hunden var riktigt snygg tycker jag, och även frisk (leder mm) så det var ju synd att det blev så. Men nu blev jag nyfiken på hur hans kull syskon är? Om man tittar på dem så får man ju svar på några frågor i alla fall.

**MVH Cerrolyn

Freke
0

Jag är mest fundersam? Om FSteen är så duktig och har vigt sitt liv åt hundar, varför tog han inte själv hand om Harley??

Såg bara slutet av första avsnittet! Hade Harley bitit familje han kom ifrån?

Men jag förstod defenitivt inte det där med om varför han skulle bära runt på jycken??

Hälsn. Freke

chrissan
0

#124 Man vet ju ingenting om bakgrunden hos hunden, föräldrar, kullsyskonen etc.

Kände en gång en flattemix som var precis som Harley, men mindre och lättare att hantera. Ägarna gjorde precis allt för den och tog verkligen ansvar i flera år men till slut fick man avliva honom eftersom han gav sig på deras lilla spädbarn. Hunden var hur gullig som helst men plötsligt bet den utan varning och utan synbar anledning. Det var som den var mentalsjuk med hallucinationer och inte själv fattade vad den gjorde. Den hunden togs från sin mor alldeles för tidigt (5 veckor) eftersom det var en icke-seriös uppfödare. Föräldradjuren var heller inte stabila. De som köpte den tyckte synd om den lilla valpen. Jag tror inte den hunden var lycklig alls och den mådde till slut bäst av att slippa leva. Undrar hur det går för alla de valpar vi läser om här, som föds upp av ökända hundfarmare? Hur många blir till slut hopplösa fall?

ingann
0

#125 Nej, han hade inte bitit familjen men de var oroliga för att det skulle hända. Han hade naggat i händerna på dem och rivit dem…

Det de visade från de 2 veckor Steen hade honom, så funkade det ju bra. Tycker också han kunde haft honom kvar. I alla fall tills han hittat nån med verklig kunskap om ouppfostrade, lömska unghundar.

/Ingalill

Babbett1
0

#127 Han hade bitit mattes pojkvän i ansiktet och även bitit dottern, de hade omplasserat honom en gång och även där hade han bitit barnen i familjen därför fick de honom tillbaks.

Att Steen skulle ta hand om alla problemhundar han träffar är inte realistisk, fast här på iFokus finns så många duktiga. Några kanske kan anmäla sig som omplasseringshem?

Jag tycker det är lite trist dock att de även i nästa program ska visa en problemrottis, det hjälper inte till att bättra på rasens rykte. Det kanske är på gott och ont dock, de som inte har tillräckligt med hundkoll kanske blir skrämda och skaffar en tyghund istället…

rackartyg
0

Ja, det krävs iaf inte mer än så för att se att hunden inte behövde bli avlivad.

Och det är inte så svårt att sätta ihop två och två, eller?
Hunden har levt i en barnfamilj - och som jag fattade det har han inte bitit någon.

Sen är hunden ETT år gammal.
Ingen hund är så förstörd vid ett års ålder att den måste avlivas.

Mirzadancing
0

jag tkr nt om det pogramet

rackartyg
0

""Hittade inget större fel på killen faktist. Han hanterade hunden på ett bra sätt.""

Du såg inte hur han slet hunden i huden kring ansiktet? Inte alls konstigt att hunden bet honom i det läget. Hunden biter i panik, för att komma loss. 
Man får tänka på att hunden aldrig har fått en tillsägelse innan. 

""Den hunden fick ju många möjligheter att bli bra men blev det inte."
Pratar du om Rottisen verkligen?
Vad menar du med "många möjligheter" ?

""Men själv skulle jag inte våga ha en sådan hund i mitt hem iaf. Den varnade ju inte utan det tände till på en gång. :( Så något fel var det nog tyvärr.""

Alla hundar varnar inte övertydligt med ett morr eller skall.
Om du tittar på avsnittet igen så ser du att hunden faktiskt varnar.
Hunden visar ganska tydligt att han är osäker på "hundcoachen"

Så nej - det va nog tyvärr inte inget fel på hunden alls.
Mer än att den saknade en förare som den hade förtroende för.

pippa__
0

#129 ¨Måste faktiskt hålla med. Att avliva en väldigt understimulerad och dominant hund vid ett års ålder tycker jag är dumt. Han kunde blivit jättefin!

Men så är det när "experter" talar så följer vissa människor rådet..=(

rackartyg
0

""Det kanske är på gott och ont dock, de som inte har tillräckligt med hundkoll kanske blir skrämda och skaffar en tyghund istället..""

Hahahahaha - man kan ju hoppas!

rackartyg
0

Du kan se det på nätet.

Zebben
0

#125 Att Fredde Sten har familj själv är inte så viktigt kanske när man vigt sitt liv åt hundar. Kan ju vara så att hans familj har lite att säga till om. Att han dessutom har en del egna hundar i sin familj så det kan bli lite komplicerat med att ta emot en hund med problembeteenden kan ju också vara en orsak till varför man inte vill/kan ta hem hundar man tränar.

Hundinstruktörer har också ett liv och familj.

Zebben
0

#129 Vem skulle ta hand om honom då? Familjen hade lämnat över honom. Polisen/väktaren vill inte ha honom för att han för stora rädsle/agg problem, vilket inte är en rolig kombination. Killen med stor hundvana och kunskap om denna typ av hund slutade på akuten.

Varför ska man rädda alla hundar? En hund som upprepade gånger bitit människor, vilket denna hade. En hund med rädsle/agg problem. Det är så lätt att sitta och säga att man inte ska avliva. Ni som tycker det är så otroligt fel, varför erbjuder inte Ni Er att ta emot hundar med dessa problem. Hundstallarna har flera hundar med liknande problem. Sitt inte och säg att folk agerar fel om Ni inte själva gör något åt dessa problem som många hundar har. Dessa hundar måste även bo någonstans, inte bara rehabiliteras. Var finns dessa hem? Är det bättre att hamna i en omplaceringskarusell?

gejsa
0

#125# Han möter nog många hundar som han skulle vilja ta hand om. Men han kan ju inte ta hand om hur många som helst. :)

#128# Men det är ju bra isf om folk tänker sig för både en och två ggr innan dom skaffar sig hund. Problemet är ju att folk köper utan att blinka ibland och ångrar sig senare.

#131# Ja, jag såg hur han hanterade hunde och jag tror inte att du heller skulle hålla lite löst i en hund som börjar bita dig i handen. En sådan hund måste man visa att man inte blir rädd för.

rackartyg
0

Frågan är ju hur STOR kunskapen faktiskt var hos " Killen med stor hundvana och kunskap om denna typen av hund" 
Steen har ju enligt dig också en stor kunskap av den här typen av hund.
Ändå blev han biten, hoppad på och juckad på.

Om du frågar mig är det verkligen att ta i när man säger att Steen har stor kunskap av den här "typen av hund"

Steen är säker jätte duktig på att lära labbar sitt och ligg - men en instabil Rottis har han bevisat att han inte hanterar något vidare bra. 

Alternativen för en "problemhund" är inte avlivning eller omplacerings karusellen.

Det finns många som faktiskt kan hantera den här typen av hundar.

Jag hade gärna tagit hem honom själv. Men jag kände inte till honom innan jag såg programmet igår Rynkar på näsan

Marylojs
0

#136 Här håller jag verkligen med. Fredrik Steen är långt ifrån en personlig favorit, men i det här fallet tycker jag rätt beslut fattades.

Hunden hade säkert inte ett särskilt bra paket med sig från födseln (vilken bra och seriös uppfödare säljer rottisvalp till den familjen?) och hade bevisligen mycket problem med rädslor och lätt till bett. En sådan hund kan man ALDRIG lita på, hur gärna man än försöker och vill. Att sedan hunden fått den uppväxt han fått hjälpte ju inte direkt till. 

Alla hundar kan och bör inte räddas.

rackartyg
0

Jag skulle snarare säga att hans reaktion visade på just rädsla.

När man arbetar med hundar får man ALDRIG ta ut sin frustration eller rädsla på en hund - vilket var precis det han gjorde.

Edit: Att "hålla lite löst i en hund" är inte samma sak som inte vara bestämd.

Marylojs
0

#140 Här håller jag med dig Rackartyg, Fredrik Steen blev tydligt skrämd och reagerade på ett sätt som någon med hans meritförteckning inte borde, med ilska.

gejsa
0

#138# Ha ha det är ju skrattretande att folk här tror sig vara bättre i hundhantering än folk som har det som yrke.

Säger som Zebben, ni har sett hunden i 10 minuter på tv och "experterna" här vet att den går att fixa. Tillåt mig småle. *fniss*

rackartyg
0

Jag har det som yrke.

spikes
0

håller med zebben jag med,man kan inte avgöra hela situationen om man inte har sett den med egna ögon,och på 10 minuter hinner man inte det, hur mycket man än jobbar med hundar…..

rackartyg
0

Jag har inte påstått det heller.

Men på dom 10 minuterna hinner man lista ut att hunden inte behövde avlivas.

Som jag har sagt innan - hunden var bara 1 år gammal.
Hade hunden varit fem år hade det varit en annan sak.

spikes
0

145,jag svarade inte dig då hade jag satt ditt nr där…..jag talade om min åsiktFlört

gejsa
0

#145# Tyvärr så tror jag inte att du har det som yrke.

Eftersom du har kommit med sådan dumma kommentarer många ggr här på hundar. Den dagen du visar dig med dina hundar här på forumet och inte är så hemlig så kan man ju börja tro på dig. Men en som inte ens visar sina hundar eller ngt annat tror jag inte ett dyft på. För mig kan du vara vem som helst.

rackartyg
0

Skulle bilder på mina hundar göra mig mindre anonym menar du?
Bild på mig finns i mitt krypin - samma bild som jag har som Avatar.

Jag tror att vi är klara med diskussionen om varför jag inte vill publicera bilder på iFokus? Eller?

Vad är det för "dumma kommentarer" du tänker på?

Du får ju såklart tro eller tycka precis vad du vill, men du kunde vara kul att höra hur du menar.

gejsa
0

#145# Du skriver bl a att hunden är ju bara 1 år. Ja, och ett år är lång tid om den bor hos någon som är elak tex eller gör helt fel. Finns hundar tex som sitter bundna i grovköket dag ut och dag in. Du tror inte att det kan tära på ett psyke på en unghund tex. Så sluta dra upp hur gammal hunden är. För det har inte med det här att göra.

Jag tycker också att det var för jäkligt att avliva hunden. Den såg så snäll och fin ut i vissa situationer. Men så många som var involverade ang denna hund så förlitar jag mig på att dom gjorde rätt som avlivade honom. Alla djur föds inte friska heller.

gejsa
0

#148#  Vem har sagt att vi är klara med diskussionen? Inte jag iaf.

Den som inte vill visa något, som skriver som du gör, att du inte har några hemligheter tex på din sida gör att jag inte tror på personen. För den har något att dölja. Du kan ju låtsas vara vem som helst. Inte så kul att skriva till/med en person som man inte vet ett dyft om heller.

spikes
0

148,ja det skulle det ju på ett sätt,för man ser oftast på hundarna vem matte eller husse är,och det ger ju ett trovärdigare intryck på ett forum att vara öppen om man nu ska diskutera hundar vill säga….för man vill ju bli trodd i det man skriver….det vill i alla fall jagFlört.

i övrigt är jag helt enig med149,i detta……

rackartyg
0

Hundens ålder har absolut en betydelse.

Och nu pratar vi inte om en hund som har suttit bunden eller blivit slagen
(inte av det som har framkommit iaf) 

En vuxen rädd och osäker hund är klart värre än en unghund utan hyffs.

rackartyg
0

Nähä.. jag trodde att vi var klara med den diskussionen faktiskt.
Men om du känner att du vill diskutera det kan du skicka ett PM till mig.

rackartyg
0

Nu fattar jag ingenting=)

""a det skulle det ju på ett sätt, för man ser oftast på hundarna vem matte eller husse är""

Marylojs
0

Rackartyg: Intressant att du jobbar med hundar. Då kanske du har en hemsida eller liknande man kan kika på? Eller så kanske du kan beskriva vad du gör? Det borde ju vara perfekt för dig att få kunder via det här forumet om du står för allt du gör och säger, eller hur?

spikes
0

154,men det är faktiskt så tro det eller ej, åker jag och köper en hund hos en uppfödare jag inte känner, så tar jag med mig både barn och hundar,det är så mycket lättare för dem att se vem som vill ha valpenFlört,jobbar man med hundar så ser man sånt….

rackartyg
0

Jag är inte inne på forumet för att få nya kunder=)
Men om det är någon som behöver hjälp med sin hund får dom givetvis kontakta mig i ett PM.

Jag arbetar som konsult.
Framförallt arbetar jag med "problem" hundar och lite större raser.

Jag är utbildad och har arbetat som hundförare.

Många av dem hundarna vi arbetar med är hundar som inte är välkomna på hundklubben, tyvärr.
Antingen för att dom anses "farliga" eller för att "rasen" inte är välkommen.

Eftersom jag själv har Amtaff / Pitbull så har jag lite förkärlek till så kallade "kamphundar"

rackartyg
0

Fattar ändå inte hur du menar.

Vi snackade om ett foto. Och det var ditt svar?

spikes
0

158, mycket konstigt att du inte begriper…om du nu jobbar med problem hundar så borde det vara något av det första man lär sig tyda och se….

TILL ALLA……..

Är det flera som inte förstår hur jag menar?

rackartyg
0

Inte på ett foto.

India
0

Intrycket man får av dig "Rackartyg" är att du ägnar mycket tid att att slå dig för bröstet och racka ned på andra men du står inte för vem du är. Så upplever jag det i alla fall. Lite ödmjukhet skadar inte ibland..

rackartyg
0

Om du har missat det så handlar den här tråden inte om mig - och ännu mindre om dina åsikter om mig.

Ett tips till alla er har åsikter om min personlighet, mitt arbete , mina hundar eller min attityd och faktiskt tror att jag bryr mig om det kan kontakta mig i ett PM - så lovar jag att svara med ett PM och förklara hur lite jag faktiskt bryr mig.

**Eller så kan ni starta en egen liten tråd där ni har ni era gissningslekar - så slipper alla andra som inte heller bryr sig se skiten. ALLA är inte lika intresserade av mig som ni tycks vara. Flört 
**

Zebben
0

#138 Var har jag skrivit att Fredde har stor kunskap om just hundar som rottisen?

rackartyg
0

Skrev jag just Rottisen?

Du tror inte att han har kunskap nog menar du?

Då kan man ju undra varför han tog sin an hunden.
Vore kanske bättre att lämna över till någon som kan hantera typ Rottisar?

Eller?

Zebben
0

Rackartyg. Om Du genom att endast se på 10 min av Harleys 525600 min som han levt, kan säga att han inte behöver avlivas, så måste jag säga att jag även tror på människor som säger sig kunna  prata med djur.

Om Du tror att det är dessa 10 min, som vi sett Harley, som avgjort att han skulle avlivas så kanske Du ska tänka om. Dessa människor har jobbat med Harley i flera veckor och därefter kommit fram till detta beslut.

Men Du gillar kanske C.M också, Han kan ju se fotot av en hund och säga att den är dominant. Obestämd

Anne85
0

Att hunden är ett år spelar inte så stor roll, min familj avlivade en golden retriver för att den högg tre barn i ansiktet helt utan orsak. vid obduktion senare visade sig att hunden hade en stor tumör på hjärnan..

Sen kan jag bara säga min åsikt om "problem hundar" de existerar inte för oftast är  probleet som människan ser inte hundens utan ägarens. såg dock inte de senaste två avsnitten av Fredrik då jag haft fullt upp med skolan, men av den bakrgrundsfakta som finns om Fredrik på nätet så tycker jag att han är värd att visa vad han kan och sen tycker jag nog att tv kan berätta hur lång tid det verkligen tar att få Rätsida med sina problem.. Jag menar man ser 10 min av en hund och kanske ytterligare 10 min av hur fredrik gör, men all det vi inte ser hur mycket tid han lägger ner egentligen.
Ska försöka se nästa måndag så jag med kan bilda mig en bättre uppfattning av tv programmet inte om fredrik då jag anser att man inte kan få en uppfattning av en person via ett tvprogram som visas i 30 min, än mindre tid utan reklam.

spikes
0

166,helt riktigt, man kan egentligen inte bilda sig en uppfattning om ett hundprogram på dessa korta stunder och därför blir det så fel i rutan,om man inte gör som cm förstås använder el och stackel synbart,då är det ju inte så svårt att få en bild av den uppfostran

Anne85
0

#167 Kan inget annat än hålla med dig.

Zebben
0

Tycker hela idén med att visa träning av hundar med problembeteenden på Tv är värdelös. Ok om man vill lära ut hur man klickar in en hund och sedan lär den lite trick och trix. Eller hur man lär hunden hindrerna i en agilitybana. m.m Men att lära ut om hundar som har problem, kan bara bli fel. Det finns inte den tiden som krävs. Det gör också att hundägare med egna hundar som har liknande problem som den de "utreder" på tv struntar i att söka instruktörshjälp till sin egna hund utan kör samma träningsmetod som de gjorde på tv. Men det kan ju ligga helt olika orsaker bakom ett beteende. Bara för att tant Agdas Tax slutade med utfall när de kastade en påse med ölburkar i, på den så behöver det ju inte betyda att Tuffa Viktors rottishane kommer sluta med sina utfall genom att kasta en påse med skrammlande burkar på den. Man måste ju utreda orsaken till varför beteendet ens uppkommer. Och på det finns ingen universallösning. Det är ett hundgöra att gräva i ursprung, bakgrund, uppväxt, uppfostran, hantering, socialisering m.m m.m innan man kan ana en orsak bakom en hunds problembeteenden.

Zebben
0

#164 Gör Dig inte löjlig. Du förstår mkt väl vad jag menar med min fråga.

Du skrev i #138 Steen har ju enligt dig också en stor kunskap av den här typen av hund.

Så var har jag skrivit att han ska ha stor kunskap?

rackartyg
0

Du kanske bara skulle göra klart vad du tycker i istället?

Verkar inte det betydligt enklare än att försöka rätta mig, om jag nu misstolkade dig?

spikes
0

171,varför kan inte du svara på en fråga man ställer till dig tex zebbens fråga nu? varför glider du undan så fort du inte kan svara?,sluta diskutera om du inte kan ta att folk ser att du har fel…..är man konsult så borde man inte spela som du gör utan kunna svara rakt och rent på alla frågor….

India
0

#169 Kan inte tant Agda få ha en rottishane och Tuffe Viktor en Tax?Flört

rackartyg
0

Läs 164

Och som jag skrev till Zebben. Om jag missförstod vad hon menade är det väl enklare att förklara.. än att "bjäbba" om det i flera inlägg?

Zebben
0

#173 Och vad hade Du tänkt att Tant Agda skulle döpa sin rottishane till? Tore eller Runar?

Och Tuffe Viktor då. Ska lilla taxen heta Killer?  Funkar inte förstår Du väl. Tungan ute

spikes
0

174,hahaha bjäbbet står du för själv så ingen annan behöver,du e en expert på det måste jag erkännaSkrattande

175 vad är det för fel på humle o dumleSkrattande

Babbett1
0

#161 "…är att du ägnar mycket tid att att slå dig för bröstet och racka ned på andra"

Sedan tråden redan spårat ur rätt ordentligt vill jag bara göra en kort kommentar….

Ska man räkna upp alla som ägnar mycket tid åt det här inne så blir det en lång tråd!

Tyst

Zebben
0

Bjäbba i flera inlägg?  Nja, riktigt så är det väl inte. Att förklara för Dig känns lite meningslöst, Du läser ju in vad Du vill i ens meningar ändå. Ditt inlägg #164 vittnar ju om det.

India
0

#177 Hihi..

spikes
0

177,jag håller då med 161

Babbett1
0

#180 Du får hålla med precis vem du vill Kyss

spikes
0

180,vad braKyss,om du tänker efter gör ju du precis samma sak själv nuFlört

[randi]
0

Jag tycker att programet är bra och att det kan ge tips på en del saker som är självklara för oss som har erfarenhet av olika situationer. Tyckte att det var ledsamt att hunden var tvungen att avlivas, men har hunden den tendensen att hugga utan förvarning så kan den inte leva vidare. ALLA HUNDAR KAN MAN INTE RÄDDA!. Tycker att folk som skall köpa en hund skall ta reda på så mycket som möjligt om rasen, och att även uppfödare skall ta sitt ansvar och informera om vad det är för en ras/hund man sä intresserad av att köpa. Har själv träffat F . Steen privat och han är mycket kunnig och trevlig, så man kanske inte alltid skall säga saker som man har hört från  andra och tredje part. Vi kan alla sitta och döma honom, men han har trots allt en väldigt stor meritlista bakom sig. Sen att alla inte kan tycka om samma sak är ju en självklarhet. Det vet ju alla att ingen tycker lika dant när det gäller hundar mm. Vi har olika erfarenheter och upplevelser, och man blir ju aldrig fullärd, för varje hund är ju en egen individ.

Anne85
0

Läste om han på internet och får en uppfattning om att han vet en hel del och kan en hel del och har utbildning på en massa saker.

rackartyg
0

Undra när han skall visa det?

Just nu beter han sig som vilken amatör som helst nämligen.

Anne85
0

#185 Ja du det kan inte jag svara på, men det är en sak att ta en hund i 30 min tv och ta en hund i verkligeheten i flera dagar..

Det är inte lätt att göra underhållnings tv med hundar vilket jag fått uppfattningen om att tv4 är ute efter.

Freke
0

rackartyg? Du har hundar som yrke? eller??

Hälsn. Freke

Marylojs
0

#187 Ja det har hon skrivit, ja…

TinaH
0

Förvånad OJ! ska Rackatyg JOBBA med hundar??!!? Förvånad

Mvh TinaH

Bleenda
0

Jag måste säga att "hundcoachen" får många tittare på grund av erSkrattande

Alltså höga tittarsiffror vilket tyder på ett mycket bra program

ingann
0

Ska den här tråden också urarta till mobbing? Kanske dags för admin att komma in och tala om vad som gäller på iFokus?

Jag fick ett Pm nyligen om att inte lägga mig i avsändarens diskussioner med rackartyg, borde inte det gälla avsändaren ifråga själv då när andra diskuterar med rackartyg???

/Ingalill

TinaH
0

# 190

ja, jag följer det, för jag tycker han när bra.
Han gör som jag gör i min träning - blandar olika metoder, och det tycker jag är bra.Glad

Mvh TinaH

SaraC
0

Jag ber alla att hålla sig till ämnet i tråden och att vara trevliga mot varandra! En uppdatering om våra skriv- och trivselregler kanske?

Kommer fler inlägg som jag (eller någon annan av oss ansvariga för sajten) anser otrevliga på något sätt, så låser vi tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Tack Eros.

rackartyg
0

OT

Va det inlägget till mig TinaH?

Eller bara kräktes du upp lite?

Du kan ju skicka ett PM till mig om du vil diskutera mitt yrke.

Bleenda
0

#194  Det låter mycket kloktFlört

Babbett1
0

Jag ser att mitt inlägg försvann, var det mitt inlägg som menas med mobbning? Vilket förslag på vad man kan jobba med inom "hundbranschen" är det som inte tolkas som mobbning? Hundförare inom polisen? Meningen med mitt inlägg var att det finns många som jobbar med hund, på olik nivå.. I vissa jobb krävs mer kunnskap och erfarenhet, i andra mindre….

Bleenda
0

Här sitter ni med massor av olika kunskaper om hundar. Dela med er av dessa istället för att bråka.

Ett tips är att en skriver att " jag gör si och en annan svarar " va kul, jag gör så" Och så utbyter ni era tips i stället.

Ni är ju jätte bra på det ni håller på medSkrattande Ni är bara hemskt olika. Och det är ju egentligen det som är bra, eller…?

TinaH
0

# 197

OT:

Man blir illa mående i dåligt sällskap…du vet…

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Eros dags att låsa tråden?

Freke
0

Jag erbjuder dig i egenskap av Producent att göra ett program med dig som instruktör, handledare med inriktning Hund-Problem-Hund.

Du får bestämma upplägget och får vara med vid redigering..

Jag erbjuder detta endast far dina uttalanden om att du skulle göra så mycket bättre!

Välkommen med ett PM eller i en Öppen tråd.. Men jag är av den inställningen..

Upp till Bevis eller tiga still!!

Nu har du chansen att visa "hur man ska göra" om man gör allt rätt enligt din skola..

Hälsn. Freke

TinaH
0

tycker jag lät som ett bra erbjudande,
hoppas hon tar det,vore himla instressant. ;-)

Mvh TinaH

spikes
0

203,vilket bra erbjudande,det kan ju ingen missa,måste vara kul att få göra en sådan grej frekeFlört

Mammi
0

# 203 Men det va väl ett bra erbjudande!! Glad

rackartyg
0

Oj. roligt.

Det låter helt klart intressant.

Har du lite mer detaljer?

SaraC
0

#199 Jag har inte tagit bort några inlägg i tråden

SaraC
0

Eftersom flera uppenbarligen helt ignorerade mitt inlägg om skärpning så kommer nu tråden att låsas!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer