Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1810 ggr
Chippers
0

Nyår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det ju ett litet tag kvar, men vår hund blir helt galen inomhus då det smäller ute. Ut vägrar han att gå, direkt om han hör nåt smälla. Efter nyår tar det flera månader innan man kan gå ut normalt med honom. Och vänja honom vid att kunna vara ute vid mörker.

Det är verkligen jobbigt. Vi funderar på att lämna honom till landet hos någon erfaren, några dar innan och efter, då det är som allra värst. Vad tror ni om det?
Eller finns det nåt man kan få från veterinären? Det bästa vore om han fick "sova" om han är hemma, kl 12 då alla smäller. Men det kanske är för riskabelt? Hur gör ni?

Inne skäller han, skakar osv när det smäller. Ute drar han som en galning hemåt eller tvärvägrar att gå ut. Inte alls kul. Vi har försökt med det mesta. Men det är svårt för mig, då även jag ogillar smällare. Inte rädd, men tycker att det är obehagligt.

pippa__
0

Förstår dej för jag är likadan! Är ingen bra förebild för min hund. Det är väl ingen dålig idé att lämna ut honom på landet bara över dagen/natten till någon du känner =)

chrissan
0

Lugnande medel kan man ge men det är inte så kul, dock bör det vara snällare mot hunden än utan. Alternativet att lämna honom på landet låter bäst. Men smällare hörs ibland även där och är de känsliga så kan de bli rädda, men det brukar vara mindre. Vi åker alltid till landet (ödemarken), hunden är inte rädd nu men vi vill inte att den ska bli det.

AnneN
0

Varför inte försöka tränabort rädslan? det finns en cd som heter "Fyrverkeri, åska och skott - Ljud för hundträning" som jag vet har fungerat bra för väldigt många. Kan ju vara värt att testa.

Googla på namnet så hittar ni vart den finns att köpa

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chippers
0

Okej. Blir nog att lämna bort honom tillfälligt…

Att träna bort rädslan skulle vara en idé iofs. Men det kommer nog ta väldigt lång tid, men visst, bättre att börja nu än att vänta. Tack för tipset iaf =)

SaraC
0

Att träna bort rädslan kan vara väldigt, väldigt svårt. Men det är ju absolut värt att testa.

Jag har en hund som också är jätterädd. Vi åker alltid ut på landet när det är pangpang på gång. Att lämna bort honom kan ju fungera, om ni tror att han känner sig trygg att vara med andra på ett främmande ställe. Annars kanske ni kan åka bort till någon, hyra eller låna en stuga?

Min mosters förra hund var också livrädd. Det enda som fick honom lugn var att åka bil.

Lugnande medel ska man vara försiktig med. Rådgör noggrant med vet. DAP finns ju också, men det har inte gett något resultat för mig. Inte heller naturläkemedel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chippers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jo, precis. Och nu är det ju inte så jättelång tid kvar, så ja. Men som sagt, värt att testa =)

Okej, hyra en stuga skulle kunna vara en idé, ska höra med mina föräldrar. Annars får vi helt enkelt lämna bort honom, visst skulle han bli lite förvirrad (han är hemma-hund egentligen, trivs inte såå bra på ställen han inte känner igen sig om vi inte är med), men tror ändå att det skulle fuka bättre än här, där alla smällare hörs mkt mkt väl.

Åka bil hatar han tyvärr. Vi har ju inte bil själv, så han är inte van =(

DAP har vi hemma, funkar inte det minsta lilla här heller. Synd =/

Tack för ditt svar :)

Karmatarerskanise
0

En bekant till oss gav lugnande till sin hund. Tydligen slappnade bara kroppen av, inte knoppen och hunden blev ännu mer rädd och högg.

Så man ska vara försiktig med lugnande.

Chippers
0

#7 Aha.. ajdå. Förvånad Nä, då blir det nog inget lugnande, om man inte kan vara säker på att det går bra. Blir som sagt landet nånstans eller hyra stuga, ev försöka träna bort rädslan Glad