Hundköp!!!
Hej alla,
jag är i farten att köpa en jättefin staff som är 18 månader! Min fråga är nu ifall det är en bra ålder?! Vilken är den optimala åldern på en hund/valp man vill köpa. Är det olika ålder för olika raser?
jag skulle nog köpa min hund från valp…..8-10 veckor

TS
Om hunden är 18 månader så är det en omplacering gissar jag?
Att ta över en hund i den åldern är i sig inga problem.
Sen hur "enkelt" det blir beror så klart på hur hunden har haft det i sitt tidigare hem.
Vad har du haft för hundar innan?

#2. Ja det stämmer och det är en barnfamilj som har haft honom tidigare och vad jag kan förstå så räcker inte tiden till riktigt för att aktivera eller umgås med hunden.
Jag har bara erfarenhet av jakthundar genom min far och ett ex som var polis och vi hade en polisrottis som jag fystränade en heldel.. Har aldrig haft en helt egen hund.

Ok.
Vet du varför hunden skall omplaceras?
Är det en Amstaff?
Varför omplasseras hunden? 18 mnd. är en rätt vanlig ålder på omplasseringar sedan de ofta är rätt jobbiga då..
Har du träffat hunden och ägaren och sett hur de fungerar ihop?
Min mening är att det är inget fel att ta en 18 mnd. omplassering fast det är bra om man vet så mycket som möjligt om hunden man tar hem. Har man bara mailat eller pratat med ägaren på tel. så kan man få en helt annan bild av hunden än den som stämmer med verkligheten….då kan man få mera jobb än man är berädd på.

#4 Det är en småbarns familj så jag tror inte dom riktigt har tid.
Det är en Staffordshire Bullterrier.

#5 Jag har inte träffat ägarna eller hunden än men jag kommer att ha hököga på hur dom funkar med hunden*L* Dom verkar väldigt seriösa av vad jag kan bedöma genom mail. Dom är väldigt noga med hur mina hemförhållanden är. Dom vill inte gärna sälja hunden till en soffpotatis med små barn eller någon som inte kan umgås mycket med hunden. Det verkar ju bra att dom är intresserade av den nya ägaren.

#5 Jag hade tänkt att om jag nu får köpa honom anmäla oss direrkt till en hundkurs. Jag tror att det är ett bra sätt att lära känna varandra.
Vad som är en optimal ålder är ju en smaksak.
Skulle snarare råda dig att träffa hunden och bilda din egna uppfattning om den, han är ju fortfarande en ung hund, men samtidigt kan han varit med om saker som format honom hittils.
*nyfiken* vet du vad för uppfödare han kommer från?
≧◔◡◔≦