FÄSTINGBÄTT NU!!!
Hejsan.. Satt här vid datorn nu ikväll och gosade samtidigt lite med min valp Arrak! Kände något konstigt och tittade efter! En fästing!!! NU! Vet att dom lever året om men har aldrig sätt någon såhär års!
Iallafall så fick jag bort hela fästingen levande (död nu) och tittade efter, det var som en bula runt själva bettet, tvättade rent och då kom det endel var! Han har varit riktigt risig i magen idag och lite sämre matlust men trodde det berott på att han varit med mkt i stallet i helgen och därifrån fått i sej något mindre lämpligt!
Igår kräktes han och idag diareé! Kan detta ha med fästingbettet att göra? Han är bara 10veckor gammal! Kan allt detta bero på en fästingsjukdom?
Har du/ni några egna erfarenheter av detta!?
Ska jag ringa veterinären i morgon!?

Jag har själv ingen erfarenhet av det, men om han inte mår bättre så tycker jag du ska ringa veterinären, om inte annat så är det bättre att ringa en gång för mycket än en för lite
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ring vetten tycker jag med, man vet aldrig….fästingar finns det tills det blir ca 10 grader kallt så jag har inte slutat leta ännu när vi varit ute….

#1 och #2 Joo jag ringde men dom sa att jag skulle ringa igen om det syntes på lilla Arrak att han var "tagen" av fästingbettet.. Jag skulle fortsätta som vanligt men ha lite extra koll på honom!
Men vad är det jag ska hålla extra koll på? Förutom att han är pigg och glad?
Vad har hundar för normaltemp.?

Normal temp för hundar brukar vara ca 38-38,5 grader.
Håll koll på tempen, om han är pigg eller slö/hängig, om han äter och dricker normalt, om han kissar och bajsar normalt, kräkningarna och diarrén bör upphöra inom 1 dygn.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
precis som anne säger,håll koll på om han blir hängig och så, ett bra sätt att se om dom har feber är att dom blir glanslösa i ögonen, ta tempen på honom, han kan ju ha ätit nått som inte var bra också…så ge honom morotspre eller caroten så ser du om du får bort magsjukan på honom, man kan ju köpa kolpulver eller tabletter på apoteket också, för det kapslar ju in eventuella gifter i så fall.