Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 962 ggr
lillfrida
0

Hjälp !

Hej! Såg idag en hund som var jättesmal och rädd. Man såg både hundens ryggrad och revben. Dessutom hade den hundgrimma, jag tkr inte att den hundens såg frisk ut, och undrar om inte den borde vara på sjukhus. Ägaren såg och lite konstig ut. För en sån smal hund borde inte vara placerad på fosterhem ännu.Rynkar på näsan

Jag undrar om jag borde ringa någon lr bara låta dt vara?

Tacksamm för svarGlad

AnneN
0

Om du vet vart de bor så tycker jag du bör ringa djurskyddsinspektören i kommunen så de får kolla upp det, för hundens bästa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lillfrida
0

GladJag vet inte exakt vart dom bor utan bara i vilket område, men jag ska hålla koll och se om jag ser dom igen.

lillfrida
0

Men det kan ju också vara så att hunden har en sjukdom, men så smal borde den ju inte vara !

AnneN
0

#3 jo visst kan det vara att den är sjuk, men då är ju ägaren skyldig enligt lag att ta den till veterinär så den får vård.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anett Lindbom
0

Såg du vad det var för hundras, en del hundraser ser ju väldigt "magra & eländiga ut" utan att vara sjuka. Och en del större hundraser ex. Irl varghundar kan vara magra & rangliga i tonåren innan dom lägger på sig massa.

Jag har en Whippet & det händer att jag får frågan om varför han är så mager och om han aldrig får ngn mat. Fast nu hade han ju i och för sig en period när han var dålig så att han var riktigt mager ett tag, men vi var ju till vet. och han var fullt frisk och numera efter bla foderbyte så har min hund lagt på sig lite hull. Men även när min hund är i normalhull så finns det folk som rynkar på näsan & dom tycker att han är så mager & eländig fast han inte är det.

Så vad jag vill med det här är att det ibland kan vara lätt att ta för snabba slutsatser utan att veta bakgrunden till varför en hund ser ut som den gör.  Speciellt om man kanske inte har så stor erfarenhet av hundar eller kanske inte vet hur en del hundraser faktiskt ser ut. Óch vem vet dom kanske har varit till veterinären med sin hund just för att den är sjuk på ngt vis.

Men är du orolig för hunden så kontakta erat lokala djurskydd så kan ju dom kolla upp hunden och se så allt står rätt till där.

IdaS-A
0

säger som #5. Hellre att du ringer 1 gång för mkt än inte alls, då får inspektören se om ngn åtgärd behös, dessutom har du då gjort vad du kan.

spikes
0

försök att heja på hunden nästa gång och ta kontakt med ägaren den vägen,och kanske fråga lite snyggt om den….för det kan ju mycket väl vara som hedbrant säger….

V-lang
0

Säger som spikes och, försök att heja på hunden och prata lite smått med ägaren det kan ge dig en liten hint om hur det står till med både hund och ägare.

lillfrida
0

Men det konstiga var att det såg ut att vara en pitbull.

(såg ut som en blandras) och dom hundarna ska ju vara välbyggda, men inte magra.