Kastrering = Stympning!
Har några frågor :) :
1. Anser du att det är fel att kupera en hunds svans, oavsett vad det är för hund?
Varför/ Varför inte?
2. Tycker du det är okej att kupera en specifik grupp hundar? (Som jakthundar)
Varför/ Varför inte?
3. Anser du att det är stympning att kastrera sin hund? Varför/ Varför inte?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
För att då svara på mitt eget inlägg:
1. Jag tycker att det är stympning om det är av skönhetsskäl.
2. Jakthundar som man VET har/kommer att få problem med svansen tycker jag är okej att kupera, kanske inte helt, men en del av svansen.
Varför? Jag tycker att det är värre om hunden slår sönder och samman svansen gång på gång jakt efter jakt. Är det inte mer humant att låta hunden slippa det lidandet?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
1. Kupering ska enbart ske av medicinska orsaker
2. Kan inget om jakthundar så därför har jag ingen åsikt.
3. Nej, inte om man gör det för hundens skull eller att den har avelsförbud
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
1. Anser du att det är fel att kupera en hunds svans, oavsett vad det är för hund?
Varför/ Varför inte?
Svar1 - Det är okej sålänge det är av självklara skäl. Så som vissa jaktraser, att de slår av svansen. Eller att svansen skadas så pass att den måste kuperas. Är det av skönhetsskäl. Nej, då är det inte okej.
2. Tycker du det är okej att kupera en specifik grupp hundar? (Som jakthundar)
Varför/ Varför inte?
Svar2 - Som jag tidigare nämnde, om det är nödvändigt.. Men alla jakthundar har inte det problemet, så jag säger nej på den frågan.. Det är inte okej.
3. Anser du att det är stympning att kastrera sin hund?
Varför/ Varför inte?
Svar3 - Nej, det är inte stympning.. Det är i många fall bättre för hunden som inte är i avel, självklart. Det ger en liten försäkring emot prostatacancer mm.. Så nej, det är inte stympning.

Svar 1: Endast av medicinska skäl är det ok.
Svar 2: Det är ok på specifika individer, där de skadar sin svans/öron när de utför sitt jobb.
Svar 3: Är väldigt kluven. Har alltid varit emot kastrering då jag sett många hundar som verkligen blivit sämre pga sin kastrering. Men samtidigt så är det ju ett problem med alla dessa testosteronstinna hanhundar. Utställningsdomarna kriterar ju maskulina hanar och det medför att det avlas fram mer och mer testosteron och det märks ute i hundsverige. Hundägarna klarar inte alltid av att hantera alla dessa hormoner som sprutar ur öronen på hanhundarna. Så om det ska fortsätta så här så kanske det snart börjar bli dags att kastrera hundar som inte ska gå i avel. Men samtidigt så tycker jag det är synd, för jag skulle helst se att man endast kastrerade vid medicinska fel.

- Det är endast ok om det är av medicinska skäl (skada/sjukdom)
- Nej absolut inte!
- Nej det är inte stympning enligt mig iaf.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#4 Vi hade just en sådan där testosteronstin hanhund förut, och där sprutade verkligen hormonerna ur öronen på honom, och en Irl. Varghund som är på det viset är inte alls en kul hund att ha och göra med, för himlars vilket humör han hade ibland. Så han blev en kastrat vid ca 4 års ålder, han blev sedan den lugna & sansade varghund så som dom ska vara.

1. Anser du att det är fel att kupera en hunds svans, oavsett vad det är för hund? Jo ja tycker att det är fel att kupera svans & öron på hundarna, oavsett vad för hundar det är. Fast samtidigt kan jag erkänna att jag tycker att det är så grymt snyggt med t.ex, en helkuperad Dobermann, eller helkuperade Riesen/Dvärg & mellanscnauzer..
2. Tycker du det är okej att kupera en specifik grupp hundar? (Som jakthundar) Ingen aning, har ingen större erfarenhet av jakthundar, men samtidigt kan man ju undra över varför just en del jakthundar lättare slår sönder sina svansar än andra hundar(om det nu är så), det finns ju även andra hundar som har långa hårda svansar och som klarar sig utan att vifta/slå sönder dom.
3. Anser du att det är stympning att kastrera sin hund? Nej det är inte stympning att kastrera hundar, Samtidigt kan det ju kännas lite vemodigt tycker jag när ex. hanhunden blir av med sina "guldkulor", men det är jag det.. Men jag tycker ju ändå att hundar som inte går i avel gott kan få bli kastrerade & slippa allt bök & ibland även en del stress med exempelvis löp.
Alla våra jakthundar har lång svans. (ej spetsarna) Ingen har slagit sönder den. Det är både Tax och stövare. Med svansen visar hunden om den har fått vittring och man kan läsa av den mycket bra bara genom svansen.
Men jag har för mej att en del fågelhundar har en ganska klumpig svans som lätt går sönder. Det var också därför dom kuperades förr.
Sen kan jag ju säga att dobberman och rottisar var snyggare utan svans. Men föds dom med svans, så ska den allt sitta där,
Smålands stövaren kan födas med 3 olika varianter på svans storlek. Stubb, björn och hel svans. Och det är genetiskt.

Mitt svar är som #5