Hundar iFokus

Hundar

Etikett: sajten-och-ifokus
Läst 2860 ggr
Gerbilflicka
0

Att köpa en spansk gatuhund?

Min pojkvän och jag planerar att skaffa hund nu när vi flyttar ihop till en egen lägenhet. Vi har väldigt bra tider (han jobbar som kock, jag pluggar) så hunden skulle sällan behöva vara ensam hemma.
Vi har fortfarande inte bestämt oss för vad för hund vi ska köpa, men det blir iaf en valp från en bra uppfödare eller en omplaceringshund. Vi har båda två haft 2 omplaceringshundar var tidigare och är därför inga nybörjare med vissa problem som kan uppstå.

Min fråga är då att om vi väljer att skaffa en omplaceringshund… vågar man skaffa en gatuhund från Spanien? Kollade på ADA's hemsida och fastnade så för en hund där. Men samtidigt har jag hört varningar om att adoptera en sån hund, hälsorisker och problem som inte talas om… Det är främst hälsoriskerna är jag orolig för.

Vad tycker ni? Ska vi lyssna på förståndet som säger att en valp med bra, friska föräldrar faktiskt vore lättare och säkrare… eller ska vi öppna vårat hem för en gatuhund?

AnneN
0

Varför inte adoptera en hemlös hund från Sverige?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gerbilflicka
0

Ja, jag menar att omplacering från Sverige också är ett alternativ såklart. :) Det var mer att vi båda fick syn på en hund på den sidan vi blev intresserad av, av flera anledningar.

giffan
0

Jag har nyligen tagit hem en hund från Portugal, villket jag mera än gärna kommer att göra igen.

Det är den mest tillgivna hund man kan tänka sig, så tacksam för allt vi gör för henne.

Jag har 'ven haft renrasiga hundar och andra blandraser, men ska man bara ha en hund som sällskap och inte går in stenhårt för att tävla, så fungerar det fint med en gatuhund.

Smittorna tror inte jag att man ska behöva bry sig så mycket i, det målas nog upp mera än vad det egentligen borde. När jag bodde i Danmark där det är lättare att ta in hundar mellan gränserna va inte problemet speciellt stort med smittor mm.

Alla hundar som kommer till sverige är noga kollade.

Man kan även skriva till dem som har hand om hundarna och tala om vad för typ av hund som ni vill ha, så hjälper de till att hitta den som verkar passa bäst,

Min hund kommer från hundrondellen länk till min hund

Hoppas att ni hittar en hund som kan passa er.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus