Hjälp! Hundarna är inte rumsrena!
Hej!
Vi har tre hundar, en jämthund, tik, 8 år, en isländsk fårhund, tik, 6 år, & en korsning, tik, snart 2 år. Vi hade jämten först. Vi fick sen överta islänningen eftersom hon & en annan hund slogs hela tiden. Hon har även blivit misshandlad av en ex-ägare. Korsningen är hennes dotter, som blev till efter en tjuvparning.
Nu till problemet: islänningen & korsningen är inte alltid rumsrena. När vi är hemma på dagen är de rumsrena & säger till om de vill ut (om de är inne på dagen, oftast är de i hundgård). Men om vi är borta & de är inne kan de "göra inne". Ibland kan vi ha varit borta i bara en kvart & då har de gjort inne! På natten gör de också inne. De gör "det" alltid på samma ställe i huset. Vi får städa nästan varje morgon, & oftast har de både pissat & skitit inne. Det är jättejobbigt! & äckligt!
Vad ska vi göra? har nån nåt bra tips? Vi vill få ett slut på det här.
Vi har provat att ta bort vattenskålen efter kl.21, men det funkade inte, & kändes taskigt. vi går ut med hundaran ca kl.22- 23, så de borde ju kunna hålla sig till 7.30 på morgonen eller?
Hoppas på hjälp//Mande

Mår hundarna dåligt av att bli lämnade kanske?
Tips jag har hört är att ställa vattenskålen där de gör ifrån sig, fast kanske byter de bara ställe då?
Annars står det helt still i min skalle nu…

Hmm, låter som ett protest beteende om ni frågar mig. För om de gör inne oavsett om ni bara är borta en kvart så är det ren protest. För den stunden klarar alla att bli lämnade.
Jag misstänker att problemet ligger hos den äldre hunden som sedan helt enkelt har lärt det vidare till sitt barn.
Ni kan testa med att ha hundarna i ett rum på natten, funkar inte det, så dra ner det till en hundbur. Detta då hundar inte vill ha sin avföring där de sover. Detta är ingen förstagångs lösning, utan något man kan ta till när man redan stått med problemet länge.
På detta sätt kan man bryta den fula ovanan.
Även långa promendaer på kvällarna innan man går och lägger sig, gärna lite träning där de får använda huvudet också. En trött sovande hund bajsar inte inne.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag håller med åsa. Jag passade en hund och det kvittade om vi gick ifrån henne 10 min, hon satte sig direkt och kissade i ren protest :/

Vet ni säkert om det är båda hundarna eller bara en av dem?
Jag tror inte hundar tänker på det sättet så att de kan "protestera", men däremot tror jag det kan vara ett symptom på separationsångest. Kanske ni måste börja om med ensamhetsträningen?
Men bara som jag tror.

Jag tror helt klart på protester från hundar. Fast det är en annan historia. Ska fixa en ny tråd om detta så vi inte förstör den här. ;-)
Audiatur et altera pars

Jag tror också på en bur eller låda på natten. Kanske i samma rum som ni sover så att de kan krafsa eller göra er uppmärksamma på att dom vill ut. Kanske går det att prova med nåt starkt luktande som de inte gillar där de "gör inne". Några kompisar till oss som hade problem med att deras hund tuggade på saker, droppade lite pepparmintsolja på de ställena. Deras hund skydde den lukten som pesten. När de kom med flaskan ryggade han så långt han kunde.

Hur har det gått?

Hej!
Tack för alla svar! Sorry att jag inte har kunnat svara förr, men min dator har varit trasig. Men iaf, tack för alla tips!
Ja, det kan mkt väl vara som ni säger att de "protesterar" när de blir lämnade, för de blir skitsura & skäller & börjar slåss om vi lämnar dem inne själva. Men de borde ju inte göra inne på natten för det.. För då är vi ju hemma.. Nåt mer "nattips"? Känns lite taskigt att stänga in dem i ett rum, men ska prova!
Till "Nelly": Ja, vi vet att det är båda hundarna, för jag tror inte att EN hund kan göra två-tre högar & tre-fyra pölar på en natt. Eller?
Vi har aldrig tränat hundarna på att vara ensamma, för de är ju inte ensamma om de är två/tre..
Jag tror att den äldre hunden kan göra såhär för att hon blev misshandlad av en ex-ägare.. Vad tror ni?
Om vi sover borta med hundarna (t.ex. i sommarstugan) gör de aldrig inne. Skulle de inte göra det då också om de protesterade?
Till Micce: Hundarna sover i vårat sovrum (de har egna sängar), men de talar ändå inte om att de vill ut på natten.
Ska prova ha dem i ett rum (sovrummet) & se om det funkar. Hoppas också på fler svar..
//Mande
Hej på er allihopa!
Jag vet ej om jag förstod situationen rätt….men en slags "protest" är det ju ivarjefall. Jag är ingen expert och det är så svårt och skriva något när man inte ser samspelet mellan hundarna.
Men gjorde islänningen så här innan valpen kom?
Kram/flower

Hej!
Till "flower": Jag kommer inte ihåg om islänningen gjorde så här innan valpen kom, för vi hann bara ha henne några månader innan hon fick valpen. Eller asså hon blev parad (rymde) första veckan vi hade henne.. Men vad jag vet så tror jag att hon gjorde så då också.
Man behöver inte vara expert för att svara på frågorna, lite hjälp är det ju iaf!
Inatt provade vi att ha hundarna i sovrummet, & det gick bra! Hoppas att det håller i sig.
//Mande

Roligt att höra att det har hjälpt. Åtminstone nu i början i alla fall. Hoppas som dig att det håller i sig. Berätta gärna hur det går för er.
Audiatur et altera pars

Inatt hade de knuffat upp dörren & gått ut ur sovrummet, drygt.. (Det går inte att stänga dörren helt..) Hoppas att de inte gör det inatt! Tack för all hjälp!
//Mande