Kloklippningstrassel...
Jag blir snart galen! Det är stört omöjligt att få klippa klorna på min JR-kille. Han blir skogstokig när han ser klotången, morrar och nafsar och far runt som en vettvilling. Så var det inte från början utan det började för 1 1/2 månad sen kanske, sen dess har de inte blivit klippta ordentligt. Hur ska jag lösa detta? Söva ner hos veterinär eller har någon nåt bra tips?

Var bestämd och klipp klorna bara.
Munkorg på, klipp vänligt men mycket bestämt. Inte en massa prat, utan klipp i tysthet och släpp inte hunden förrän den är lugn. Ett tips kan vara att inte ta mer än en tass åt gången om han hetsar upp sig väldigt. Prova också att låta hunden stå om du brukar ha honom liggande, vissa hundar reagerar mindre negativt då.

Varför började det? då??
Klippte ni förlångt eller?? åter vinn hundens förtroende som ni har förlorat.. vilket ni inte får genom att göra som #1 eller 2 säger…
Kommer ni med högsta sanolikhet att förlora på!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Hej !
Förra hösten så skrev jag om detta problem här inne. Vår hund ylade och var helt galen vid kloklippning, min man fick hålla i honom hårt. Jag kände att jag var tvungen att byta taktik *det ska vara roligt att klippa klor*
Jag började med att ha honom på golvet, gosade och lekte. Jag hade klotången framme hela tiden. Tog tag i en tass när han låg på rygg och bara klickade med tången på hans klor. Varje klo jag gjorde så med, så fick han en godis. Jag höll på såhär ett par veckor. Sen var det dags, jag klickade inte på klon, utan klippte den första, och gav godis. Jag klippte en klo om dagen, sen ökade jag på med 2 klor om dagen….klippte pyttelite) , hela tiden under roliga former, lek och gos.
I dag när jag säger *ska vi klippa klorna* så hoppar han upp i kökssoffan och lyfter första tassen. Jag kan inte fatta hur bra det går…:-)
Lycka till……………….
#3 Tro mig, jag har försökt och försökt med den "snällare" varianten utan resultat. En dag ledsnade jag, bestämde mig för att det faktiskt var tvunget att göras och tog tag i problemet. Nu har min hund korta fina klor och han tolererar det, även om det inte är hans favoritstund. Efteråt däremot, då har vi jättejättekul.
Testa att klicka in klotången. Då blir det en positiv situation istället för något läskigt.
Börja med att klicka när hunden ser klotången. Ha tången på så långt avstånd att hunden inte blir blockerad. Gör det några gånger och ta sedan en paus. Klicka sen för att vara närmare klotången, då blir det plötsligt kul att närma sig den. Paus. Klicka sedan för att hålla klotången mot tassen när hunden har tassarna i golvet. Paus eller vänta någon dag. Sedan när ni kommit lite längre kan du klicka för att han frivilligt ger dig sin tass när du håller i klotängen samtidigt. Och ännu senare för att du klippt en klo. Sen inte förän du klippt 2 klor och sen inte förän du klippt en tass. Sen 2 tassar, sen 3 och sen alla 4.
Lycka till.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag kopierade hur jag gjorde från en tidigare tråd om samma problem…. (är lite långt så jag orkar inte skriva om det, men det fungerade kanon för mig+ att jag nyligen tränat in det på en kompis hund oxå med strålande resultat)
min kille var livrädd för kloklippning när han var liten, han skrek som om någon stack en kniv i honom och vred om… min syster (som sysslar med bla kloklippning på vet.kliniken hon arbetar på) visade mig hur jag skulle träna bort det och efter bara en vecka så var problemet som bortblåst:)
jag lade upp Åskar på ett bord, lade honom på sidan och masserade honom tills han var avslappnad, tog försiktigt i en tass i taget medan jag pratade lugnande till honom, efter varje tass jag tog i fick han en liten godisbit. på så sätt förknippade han beröringen av tassarna med något positivt. så gjorde jag i ca 10 minuter första gången. senare samma dag gjorde jag samma process igen men lade till att klicka till klorna med stängd klotång och belönade direkt. några timmar senare upprepade jag allt igen och lade till att klippa 1 klo på var tass med direktbelöning. blev han det minsta orolig masserade jag kroppen tills han var helt avslappnad igen.
3 ggr/dag upprepade jag alltihopa med tillägg av 1 klo varje gång så på 3 dagar hade alla klor klippts;) för att underhålla det positiva tänkandet klippte vi lite, lite (typ naggade i toppen) på alla klor varje dag i ca 1 månad. nu klipper vi 1 ggn/vecka med honom liggande på rygg i soffan, och Åskar kommer direkt han ser klotången för då vet han att det blir godis när han är klar;)
Lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Här kommer adressen till Eva Bodfälts blogg. Dagens ämne var just kloklippning.
Låter effektivt :)