Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 6679 ggr
emsems
0

hur hårt halsband?

Jag har en fråga.. Hur hårt skall jag sätta halsbandet? Hon är 5,5 månader gammal och har ett fast halsband.
Först satte vi det så att de två mjuka delarna på halsen blev lite intryckta. Jag släppte då efter det och så, men när hon då stannade på promenad och luktade på något och vi drog lite i kopplet, så åkte det över huvudet på henne! Mitt i stan, till hälften över övergångsstället utan halsband eller koppel med en valp vi knappt känner. Panik! Vi fick i alla fall på henne det och drog åt det lite mera. Men, hur hårt är lagomt hårt?

AnneN
0

Jag brukar spänna dem så att de just så pass inte går att trä över huvudet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

2 skulle vila tipsa om ett vanligt sele i stället….

rackartyg
0

TS

Hunden skall inte kunna backa ur det, men det skall absolut inte sitta åt.

Sätt på henne halsbandet och försök sedan att dra det över huvudet, får du av det så sitter det för löst=)

Om du får mellan några fingrar utan problem så sitter det inte åt för hårt, och är inte obehagligt för hunden.

Marylojs
0

Jag tycker det absolut bästa är halvstryp som sitter utan eller bara med antydan till strypeffekt. Enkelt att få på och av, absolut mest bekvämt för hunden (tillsammans med stryp) så länge den inte drar. Ett brett fodrat halvstryp som inte stryper slår vanliga halsband med längder tycker jag.

fettmedkevlar
0

Ett enkelt nomehalsband fungerar, det ska sitta såpass hårt att hunden ej kan dra det över huvudet och så du får in ett finger emellan. Jag rekomenderar inte sele då jag själv provat det men fick en väldigt dragig hund, dock är det olika från hund till hund. Men min klarade inte av att gå i halsband då han gick i sele ett tag

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Zebben
0

Gillar egentligen sele eller brett mjukt halvstryp bäst om man ska ha valp/unghund i stan eller "svårare" miljö. Just för att de inte kan ta sig ur. En valp/unghund har så mkt lös hull som ett helt halsband kan glida iväg med.

ingann
0

i ett fast halsband bör du få in 2 fingrar brevid varann utan att det trycker in i halsen..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner