Hundar och hästar...?

Jag vet inte om det finns någon speciell ras som är extremt lämpade för hästar. Tror det beror på individen och vad man lär den liksom.
Mina schäfrar fungerar bra med hästarna efter en lugn inlärning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vår hund (golden) är inte rädd för hästar men har däremot respekt för dem. Men han är ändå lite för närgången båkom hästarna tycker jag. Vad han däremot är rädd för är elstängslet. Han var på det några gånger som valp och går helst inte i närheten av det nu.
I stallet brukar hunden ofta försöka sno lite hö för hästarna när de står och tuggar det över boxväggen. Det ser väldigt kul ut…

Dalmatiner och Border terrier brukar vara lämpade till hästlivet då speciellt dalmatinern är framavlad att springa brevid hästvagnar för att jaga bort stråtrövare. Finns tillomed en sport där man ska rida och ha en dalmatiner vid sin sida.. ;)

#3: Vad häftigt, vad är det för sport??
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Isländsk fårhund är ju avlad delvis för att kunna följa med överallt på ridturer och så, men där finns ju risken att de kan vilja valla hästarna i hagen, men det går ju att träna bort.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ingen hundras är egentligen lämplig ihop med hästar. Hunden är ett rovdjur något som hästen har en naturlig misstänksamhet emot. Efter att ha fått en gammal hund och en valp ihjälsparkad, av olika hästar ett sto och en valack, har jag som regel: inga hundar i närheten av häst. Om någon hund skulle vara mer lämplig än någon annan är det väl i så fall en kvick, rörlig och vaken hund i sina bästa år. Myten om Dalmatinern kommer från rasens ursprung som följeslagare till zigenare på den tiden de färdades med häst och vagn. Hundarna följde naturligtvis fordonet men inte p.g.a. någon speciell kärlek till hästen! Att man skulle kunna avla fram en egenskap som tycke för häst är ju helt tokig! Ledsen om jag är en glädjedödare nu

Min hund är med när vi rider o det funkar alldeles utmärkt. Men att säga att en speciell ras skulle vara bättre än någon annan som "stallhund" tycker inte jag är rätt. Allt hänger på individen, det man önskar är en lugn men ändå kvick hund. Har varit med om hundar som hoppar o skäller på hästarna, sånt gör mig galen, dom ska inte vara med i stallet. Max är korsning mellan borderc/vorsteh o är accepterad av alla hästar som vi har ridit/varit med även om dom aldrig har haft med hundar tidigare. Självklart finns det en risk när man har med dom, men för Max så är det det bästa han vet.
mina hundar funkar inte med hhästarna alls. Jag har schäfrar. men det är väl hur man tränar dom antar jag

Det beror nog mest på individen om det funkar eller inte. I början kan ju hundarna/hästarna tycka det är konstigt. Fördelen med Max är att han bryr sig om sitt o inte hästarna, men har full koll på var dom är. Alla hästar hittills har accepterat honom. Det enda han gärna vill hjälpa till med är om man longerar el har hästen lös o driver. Då kommer vallinstinkten, så det undviker vi…
Jag tror också att det är väldigt individuellt, och inte enbart rasbundet. Det är viktigt att det funkar för både hästen & hunden. Mycket är det nog också en vanesak. A & O är att du har bra kontakt med hunden så att du kan "styra den" från hästryggen.
Jag har mellanpudlar. Min äldre kille har alltid varit med i stallet och även sprungit med när vi ridit ut. Men även fast det är en pigg, stark & smidig hund så håller de självklart inte samma takt som en stor häst i full galopp.

Jag förstår också att det handlar mycket om hur hunden är som individ, men jag kände mig tvungen att fråga när det stod i en hundras bok att dalmatiner hade medfödd sympati och kärlek till hästar……
visserligen är boken gamal, men ändå….
cocker spaniel kanske mi hund izor som är en cocker spaniel han nosade på trynte på en hest en gång så när hästen böjde sej ner så slikade han hästen gå in på våran hemsida har 5 cockrar
sök på cockerklubben sen trycker du på uppfödare på vänster sida
sen söker du på kennelnamn då ska du leta efter candy coxs där är våra hundar gå inn på sidan om du vill titta på våra hundar
Jag skulle nog inte vilja ha en liiiiite hudn som kan gå sönder tex om den av misstag skulle bli trampad… öh… hur låter det? hm… Men våra katter blir ju itne trampade… hm.. .men om man ska ha med sig hunden då man rider så är det bra med en uthållig hund iaf.

schäfer eller jack russel tycker jag är utmärkta stallkompisar, som jag har egen erfarenhet av.. sedan är det ju förstås upp till olika individer.. =)

Jag har en springer spaniel kille som alltid springer bredvid oss när jag rider. Kan vara något närgången ibland men håller oftast ett bra avstånd!
Dessutom så har rasen ganska mycket uthållighet och jag tycker att det fungerar bra. Men någon speciell "stall-ras" vet jag inte om det är!
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag tror man kan ha vilken hund som helst ihop med hästar OM man tränar både hunden (gärna från valp) och hästen på rätt sätt…

jeg har to langhårede collier som elsker å få være med hestene.er det noe sted som hesten ikke har så veldig lyst til å gå,følger den med glede etter hunden når den går først. når det gjelder å ha hund sammen med hest er det viktig at hunden er godt dresert å kan alle komandoer.har man ikke kontroll på hunden la den bli hjemme.

Vet inte vilka som passar bäst med hästar men jag tycker att såna svensk/danska gårdshundar eller vad de heter och jack russels är extremt vanliga i stallen häromkring.

De vanligaste stallhundarna häromkring är nog schäfer & olika retrieverraser. Men det är ju som de andra säger, det beror på individen. Alla hästar gillar ju inte hundar, & alla hundar gillar inte/vill jaga hästar.
//Mande