Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1183 ggr
corabora
0

Hundgård

Är det någon på detta forum som vet vad som gäller angående låsande av hundgård och dörrar till inneutrymmen. Jag vet att man inte får låsa ett stall med hästar utifall det behöver utrymmas vid brand, gäller samma sak för hundanläggningar?

rackartyg
0

Rastgård för hundar

Utomhusrastgårdar för hundar måste ha platser som kan ge både skugga och sol samt skydd mot vind och regn. Det ska också finnas en liggplats som är upphöjd från marken. Om hunden hålls i rastgården längre än någon timme varje dag, ska hunden antingen ha tillgång till ett inomhusutrymme i anslutning till rastgården eller en koja som skyddar mot väder och vind. 

Om du håller dina hundar i rastgård ska du se till att det finns miljöberikning för hundarna. Du behöver också komma ihåg att hundarna ska rastas på annan plats åtminstone en gång per dag, för att de ska få komma utanför hundgården.

I tabellen kan du se hur stor rastgården (m²) ska vara beroende på hur många och hur stora hundar (mätt som mankhöjd) som ska vistas i rastgården.

Antal hundar

<25 cm

25-35 cm

36-45 cm

46-55 cm

56-65 cm

>65 cm

1

6

10

15

16

18

20

2

8

14

18

20

24

28

För varje ytterligare hund ska ytan ökas med

4

6

8

10

12

14

Om två hundar av olika storlek hålls i samma rastgård, ska storleken på rastgården räknas som för två hundar av den större storleken enligt ovanstående tabell. Om ytterligare hundar av olika storlek förvaras i samma rastgård ska arean minst ökas enligt följande.
            1. Den minsta och den största hunden räknas som två hundar av den största hunden enligt ovanstående tabell.
            2. Till denna area adderas tillkommande hundar enligt sista raden i ovanstående tabell.

Detta är vad som står på jordbruksverkets hemsida under "utrymmen för hundar"

http://jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hundochkatt/djurutrymmen/utrymmenhundar.4.1c72e95711857a2245380009678.html

corabora
0

Utedelen är på ca:115m2 (30 kvadrat större än vad som krävs) och jag har 3st avskiljda innerutrymmen på 14m2 där de har kojor, (du missade stycket där det står att innerutrymmena får räknas till den totala ytan).

Men det var inte DET jag undrade över utan min fråga var om man får låsa inne och ute delen på hundanläggningen?

giffan
0

Man får faktiskt låsa stall, de slår inn dörren vid brand.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Vattnadal
0

Någon som jobbar på hunddagis ed kanske vet?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

corabora
0

#3 Då ska jag sparka på hästägarna på mitt jobb som säger att man inte får låsa stallet.

rackartyg
0

Jo, jag vet att det var det du frågade=)

Och det står ingenting om det på JBV hemsida.

Jag har Aldrig hört att man inte skulle få låsa stall eller hundgårdar.