såg ngt hemskt
var ute med min lilla papillon/shipperke , o så kom det en typ alkolist det lukta om honom o så, o hans hund o Min ville leka , så vi släppte dom ,
o sen ropar han på sin hund , ( han hade en dalmatintik) men hon kommer inte, så han springer liksom o tar henne, o slår o sparkar på henne när han får tag i henne , jag var verkligen skiträdd när jag såg det, man såg hur hon var rädd o typ bad om hjälp!
det var så otroligt läskigt att se detta.
många kommer säkert undra varför jag inte gjorde nånting , jag är bara 16 o var väääldigt rädd.
Men gud! Jag hade nog sagt till ändå. Även om man är rädd. Eller ringt polisen direkt.
Polisen gör ingenting, Dom har för mycket att göra ändå.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

eftersom han var ganska så onykter oxå….
Ja, man får väl agera efter eget samvete antar jag. Jag var och provred en häst som hade det fruktansvärt, jag ringde polisen, djurskyddet och en lokal veterinär, samt talade om för ägaren vad jag tyckte.
EmmaL; en 16 åring kan få stryk av en alkis, så jag vet inte om det är att rekommendera. Men om jag visste vem han var skulle jag anmäla.
Tyvärr brukar det som bekant inte hända något.
Är 15 år och skulle ärligt talat inte "stå upp" mot en alkis. Helt klart. Jag är för rädd om mitt eget liv.
Men börja grina då!
#5, jo visst kan man. Som sagt är det väl en fråga om samvete.. Jag jobbade med alkisar varje dag i deras eget hem när de var påtända. Jag var iofs 18 då, men det är nog itne så stor skillnad. Har aldrig blivit slagen eller dyl, men visst har vi hamnat i diskussioner och man har på annat sätt blivit illa behandlad. Men de allra flesta är snälla goa gubbar som bara behöver pratas med på rätt sätt. Har aldrig känt mig hotad. Givetvis behöver man inte göra något, det är ju upp till samvetet som sagt.
#0, du vet inte vem personen är? Kanske vet polisen? det borde itne finnas sååå många alkisar med dalmatiner.
#7 skillnaden är väl att du var hemma hos dem för att hjälpa dem, och i missbruksvården går man som regel 2 och 2. även om de var fulla då (det är narkomaner som är påtända) så vet de att du är där för att hjälpa dem samt att ni är 2, oftast har hemvårdare även ett larm också om något skulle hända…
samvetet har inte så stor betydelse i det sammanhanget när man bara är 16 år… känner man inte till personen och vet om den är agressiv eller inte är det bättre att ringa polisen än att konfrontera. för tyvärr skyddar ju inte ett samvete om hon blivit nedslagen och skadad… i dagens samhälle är det inte ens ovanligt att folk blir ihjälslagna för att de säjer något. mannen var ju utan tvekan agressiv eftersom han gav sig på hunden….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Du valde att gå hem till personerna i fråga.
Visst är det hemskt att hunden blir slagen, men helt ärligt talat så hade jag nog haft det på samvetet (att jag inte agerade) än att själv råka illa ut eller gå runt och vara rädd för mannen.
Alla agerar olika, och om du hade valt att agera så är det ditt val, men hennes val att INTE agera måste också respekteras.
Men börja grina då!
Tycker mest det handlar om att vara smart. Det är inte smart att som liten tjej gå fram och säga åt en alkis vad denna bör och inte bör göra.
Tycker inte heller man ska råda någon till det. Definitivt inte när man är ensam!
Lite skillnad på att vara 18 år och att frivilligt gå hem till alkisar.

Det var väldigt obehagligt för det lukta om honom oxå, o det var liksom på en stor fotbollsplan där det är som en skog så det var inte en enda till människa där…

Du gjorde helt rätt som gick därifrån, du själv har inte kunnat gjort något iaf utan att riskerat att något hänt dig. Du behöver inte ha dåligt samvete över det, men helt klart så ska inte sånna människor ha djur överhuvudtaget och inte barn heller. Min mamma så alltid att människor som inte var snälla mot barn var inte heller snälla mot djur.

Jag undrar mest varför man släpper sin hund att leka med en annan hund om man känner att ägaren luktar sprit?
Jag hade aldrig låtit mina hundar leka med en annan hund om jag inte var säker på att ägaren hade kontroll på sin hund.
Och stinker man sprit kanske man inte har kontroll på sin hund?
Eller?

Även om någon luktar sprit så kan vedörbörande vara trevlig och ha kontroll på sin hund, nu visade det sig att just denna person inte var en djurvän och ska deffenetivt inte ha djur överhuvudtaget. Och jag tycker inte Annarex ska behöva förklara varför hon släppte sin hund med hans hund, hon ville bara berätta att hon hade varit med om något hon tyckte var hemskt.
Hade jag som vuxen varit där så hade nog historien slutat annorlunda men nu var det inte så, alltså finns det inget att disskutera i…ja förutom att ägaren till den hunden skulle slängas i bur och skickas till en plats dit jag inte hittar 
#8, jobbade inte inom missbrukarvården hade inte larm och var inte alltid med någon, men visst, det var en del i jobbet så till viss del är det väl frivilligt (även om jag inte visste om detta då jag blev anställd).
#15 Men du valde att bråka/disskutera med dom ändå?
Vill man bråka/disskutera och riskera saker får man göra det. Men fortfarande är TS bara barnet och då tycker jag inte man skriver att den borde ha gjort si eller så mot en alkis. Och sen blanda in samvete? njää
Att lukta sprit behöver absolut inte betyda att man är alkis… Man kan ju precis ha tagit ett glas sprit innan kvällsrundan. Betyder det att man är alkis och inte har någon koll på sin hund?
Exempel liksom :)
Men börja grina då!

13. kände det ju inte direkt men sen kom han o ställde sig så nära mig.
14.Håller med denna idiot bode slängas i bur !!!!!
17. det var ju bara det att detta hände vid ungefär halv tolv på förmiddagen 
tack alla ni som stöttat, var verkligen hemskt att behöva se detta….

Det brukar väl vara ganska lätt att avgöra.
Men jag skulle inte släppa mina hundar med en annan hund om ägaren bara var tillfälligt berusad heller.
Ska mina hundar leka skall det vara med hundar där ägaren har total kontroll, det vill säga - vara nykter.
#15 vad gjorde du hemma hos dem då? hjälpte du dem med något i deras hem så är det vård, alkisar är missbrukare…
var de dessutom påtända som du skrev i #7 så var de även narkomaner, vilket oxå är missbrukare…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner