Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 743 ggr
[Malin3033]
0

Vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sheltietik Ronja är snart 18månader, en liten tös på ca: 33-34cm. Hon motioneras mer än 3h dagligen och utöver det blir det agility och lydnad flera ggr/vecka, när matte tar sig i kragen är vi även ut och joggar. Hon äter 2dl Orijen torrfoder/dag, det serveras något uppblött, kanske en matsked vatten. Enligt påsen ska en hund i hennes storlek ha 3dl/dag. Jag kan inte påstå att hon älskar mat, hon väntar kanske 2-3min innan hon går fram till skålen och börjar äta, och då slänger hon inte i sig, utan tar några kulor i taget, dricker vatten och fortsätter sedan. Trots det tycker jag att hon har för mkt kring magen, mellan augusti till i mitten på oktober fick hon en halv deciliter två ggr dag, alltså bara 1 dl, men jag tycker att det känns för snålt till henne! SÅ jag gick till djuraffären för att få råd, dem tyckte inte heller att jag skulle ge så lite, och inte tyckte de att jag skulle byte foder heller för det där var det bästa dom hade, tyckte det var mkt bättre än bantningsfodrerna. Det ända tipset jag fick var att jag skulle köpa senior foder, för det var mer anpassat till hundar som inte rörde sig lika mkt, alltså är det som ett bantningsfoder. Numera försöker vi väga henne regelbundet eftersom pälsen kan luras, men hon har under den senaste tiden även gått upp i vikt pga. mer agilityträning = bygga muskler. Behöver alla tips och råd!

Vattnadal
0

För lite är dumt, då hon kanske inte får i sig alla vitaminer od hon behöver.

Känn på kroppen på henne, du ska med lä'tthet kunna känna ryggrad och revben. Försvinner de under ett "späck-lager" behöver hon gå ner i vikt. Det låter ju inte som att hon borde vara för rund med tanke på all motion hon får!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
0

Velvet som är lite större än en sheltie äter också Orijen (adult) och hon får 3dl/dag uppdelat på 2 måltider. Skulle jag ge mer så skulle hon rulla fram trots all aktivering.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Malin3033]
0

#1 jag håller med dig, och det är därför jag blir så fundersam, för hon har ingen kännbar ryggrad och för att känna revbenen får man anstränga sig lite.

Kan inte påstå att hon är överviktig/tjock, det låter för extremt, men för mycket "späcklager" har hon. Och vill få ner henne i vikt för att det inte ska belastas så mkt i agilityn. Nu när vintern börjar komma så blir det ju mindre agility och motionen kommer säkert dras ner lite också.