Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6662 ggr
pippa__
0

Fullkorn Till Hund

Bra eller dåligt?

Tänkte om man skulle koka ris och kyckling. Kan man använda fullkornsris eller ska det vara vanligt?

Vattnadal
0

Fullkorn eller råris är nyttigast. Om du vill att hunden ska kunna tillgodogöra sig det, koka med dubbla mängden vatten i dubbbla tiden motför människo-receptet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

paronskrutten
0

För att blodsockret ska hålla sig i jämn nivå är det bättre med fullkornsprodukter :)

Helena

pippa__
0

Ah jasså =) Tack för info!

#1 Vrf dubbla mängden vatten dubbla tiden?

Vattnadal
0

Vi har långa tarmar som är gjorda för att bryta ner sådant, hundens är kort och hinner inte. Det är därför hundar gärna äter bajs efter gräsätare, det är redan bearbetat av en mage, och då kan de tillgodogöra sig det.

I det vilda mumsar hunddjuren i sig tarmar och magsäck med innehåll från växtätare, och deras bajs med. Frukter och bär är mer lättsmält än spannmål och gräs. En hund som äter gräs bajsar ut det helt. Kokar du gräset blir det lättare att smälta.

Jag har lagat mat åt min golden många år. Är det ris hon får, så kör vi på råris, och koar som jag skrev, så att hon kan tillgodogöra sig det. Vill vi däremot bara ge bukfylla så att hon känner sig mä'ttare, men inte blir tjock, kan hon få "människoris".

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rackartyg
0

Hundar är inte spannmåls ätare

Googla på "barf" så hittar du mycket bra info.

pippa__
0

tack va snällt att ni svarar :D