Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 18191 ggr
[mia-38]
0

Valp i hundgård (12 v gammal)

Kan man lämna en valp ( 12 veckor) i hundgård ca 8 timmar om dagen, med sällskap av två andra hundar?

corabora
0

Vi har haft våra valpar i hundgården från att vi fått hem dom. De har varit födda och uppväxta i hundgård när vi hämtat dem. Så bara de känt sig trygga med hundarna de får gå med så har vi lämnat dem hundgården.

Mina hundar bor ute dygnet runt.

ingann
2

jag vet inte hur det är med hundgård men i ett hem får hunden enligt lag inte lämnas mer än 6 timmar.

18 veckor tycker jag personligen är för litet eftersom valpar under 4 månader (16-17 v) inte får lämnas alls utom väldigt korta perioder på ca 10-20 minuter…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
1

Förlåt. Jag skrev fel i tråden, hunden är bara 12 veckor gammal.
DET tycker jag är tidigt.

(har ändrat ålder i tråden nu)

ingann
1

#3 inte bara tidigt… det är olagligt dessutom! är det nån du känner tycker jag du ska upplysa dem om att det finns en ny lag om djurhållning sedan 1/5-08, annars/om de inte ändrar sig så anmäl till djurskyddet!

10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

/Ingalill

Bleenda
2

#0 Jag gör som #1 Fungerar det bra tillsammans med de andra hundarna så varför inte.

¤ Dom kan vara ute eller inne hur mycket dom vill

¤ Dom har sällskap av andra hundar

¤ Valpen får sin naturliga trygghet i en riktig flock.

¤ Oftast så är det valpens mamma den går ihop med.

Så jag förstår inte det här riktigt.

Men givetvis så ska dom ha tillsyn så att allt står bra till.

#4 Du kan få min adress så du kan anmäla mej om du vill.

Vi har faktiskt haft en kontrollant här. Fullt godkänt. Ingenting att anmärka på. Eftersom det är en registrerad kennel så kan dom dyka upp oanmälda på rutin kontroller. Hon var mycket nöjd och önskade att hon fick se såna här kennlar lite oftare sa honFlört

[mia-38]
0

Bleenda. Jag är inte ute efter att anmäla varken dej eller nån annan. Jag frågade endast om man kan lämna en valp i hundgård så tidigt.

ingann
2

#5 lämnar du en 12 veckors valp ensam i en hundgård 8 timmar så tycker jag nog du borde anmälas, ja. Att ha kennel och inte kunna följa djurskyddslagarna tycker jag faktiskt är fördjävligt!

Visste kontrollanten om att du lämnade dem så länge hade hon säkert gjort en anmärkning annars begick hon tjänstefel…

/Ingalill

fettmedkevlar
1

Min mor har valpar ute i hundgård, då har hon ju också draghundar som bor ute året om. Det fungerar fint enligt Miljökontoret och dom säger ingenting alls.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Bleenda
0

#7 Absolut inte ensam. Men det var ju inte det det gällde heller. Läs innantillFlört

#6 Klart jag förstårSkrattande

ingann
0

#9 enligt den jag pratade med på jordbruksverket för nån månad sedan om just det här med valpar under 4 månader, sa hon att valpar under 4 månader får endast lämnas ensamma utan mänsklig tillsyn kortare stunder, vilket hon ansåg vara 10-20 minuter….

andra hundar är väl inte mänsklig tillsyn? men jag vet iofs inte hur det är på en kennel där de är sina första 8 veckor… när de är 12 veckor är de väl oftast i ett nytt hem och där gäller iaf lagen…

/Ingalill

Zebben
3

Jobbar med hundar och har också kontrollanter hos oss med jämna mellanrum. Dessa är väldigt dåligt upplysta om vad lagen säger om hundar, så att man fått godkänt från dem är inget direkt att hänga i julgranen.

Anser att 12 v är alldeles för ungt för att lämnas i rastgård i 8 h. Precis som lagen ockjså tycker. Anser att det inte heller är ok att lämna vuxna hundar i rastgård så länge. Jag ser inte nöjet i att ha hundar i rastgården hela dagar eller tom dygnet runt. Personligen har jag hundar för att umgås och leva med dem.

[mia-38]
0

Så vad gör jag då om jag har en i min bekantskapskrets som har det så här. Med två vuxna och en valp i hundgård?

Jag har anmält denna innan för vanvård av sjuk hund. Denna sjuka hunden är kvar. Jag har kontaktat Miljönämnden. Dessa gör tydligen ingenting åt det. Jag har försökt att få tag i dessa men de ger mej inget svar om vad som händer.

Zebben
2

Ja, tyvärr är detta svårt. Man får jobba på rätt ordentligt för att något ska hända. Men nu, då det är olagligt, så kan man polisanmäla och sedan även följa upp med en anmälan hos miljö- och hälsa. Har man möjlighet att prata med hundägarna är ju detta också bra. De är kanske inte upplysta om att det är olagligt. Det kan göra rätt mkt bara genom att ägarna vet om att folk reagerar.

[mia-38]
0

De vet att detta är olagligt. Jag har sagt till ett flertal gånger. Men de lyssnar inte. Utan ljuger ihop nåt istället.

Bleenda
0

#11 Den här kontrollanten hade bunten med lagen med sej. Och en snorkig attityd till att börja med, menallt eftersom så blev hon trevligare och trevligare. Dom får väl inte några välkomstkamar  på många ställen.

Håller med om att dom ibland inte vet vad som gäller. Men den här visade oss alla regler hon gick efter.

Vi hade besök i lagården en gång. Där fanns det inte heller något att slå ner på. Men till slut så anmärkte personen att fönstren behövde putsasSkrattande Ett gott skratt förlänger livet.

Anders 50
1

#15 Snorkiga kontrollanter är inte att leka med! Här hängde två hundkoppel på utsidan av hundgården, det var en olycksrisk. Hunden kunde fastna med foten ! Men när jag sa att jag inte använde den avdelningen och att det var därför de hängde där blev hon ännu snorkigare, och letade fel ännu ivrigare, dock utan att hitta något att anmärka på någon annanstans här på gården heller.

Visst är det bra med kontroller på djurhållningen, men de behöver ju inte ha den förutfattade meningen att alla missköter sina djur.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

#16 Många regler snoddes ihop i ren panik när myndiheten skulle läggas ner. Och ibland finns ingen rim och reson på reglerna.

Vad skulle det göra för skada om valpen går tillsammans med sin mamma. Det är väl den finaste trygghet och uppväxt en valp kan få. Eller någon annan vuxen hund som den kan lära och präglas på. Men den ska ju absolut få vara inne med tillsammans med ägaren också förstås.

Som sagt. Sunt förnuftSkrattande

Har du inget för dej i helgen kan du komma över och putsa några fönster. Tror det är ca 200 rutor.Obestämd

[mia-38]
0

Kan tillägga att det är INTE mamman hon är med. Utan en annan hund på 8 och en äldre på 13 som är sjuk och borde avlivas.

Bleenda
0

#18 Det förstog jag  från början. Men att gå med en vuxen vänlig hund är bara uppfostrande. Men den sjuka hunden behöver nog ses över.

Mina valpar som ska vara kvar går alltid tillsammans med sin mamma. Och även inne behöver man väl tillägga här tror jagFlört

Zebben
0

Ja, tex denna regel som säger att liggplatserna i rastgårdarna ska vara en  ½ m höga känns ju väldigt löjligt med tanke på att vi dels har hundar i chihuahuastorlek som ska ligga på dessa. För att de ska komma upp måste vi då bygga en ramp. Rynkar på näsan Och skaderisken ökar betydligt. Har ju tidigare haft en dvärgtax som slet av ledbandet och bröt benet när hon skulle hoppa ner från en altan på 10 cm. Hur blir det inte om en av våra pyttehundar "trillar" ner från en ½ m. Obestämd

Måste ju finnas mkt bättre sätt att känna maktkontroll för kostymnissarna.

Anders 50
0

Allmänna råd till 2 kap. 2 §

Liggplatsen bör vara lika med mankhöjden på hunden, för att möjliggöra att hunden kan använda utrymmet under liggplatsen för att få en liggplats i skuggan

Alltså finns det ingen bestämmelse om 0,5  m. höjd.

Zebben
0

Det har vi fått papper på från SJV. Där står en höjd på ½ m oavsett mankhöjd.

rackartyg
0

Du skriver att "kontrollanter" på ditt arbete inte har koll på lagen..

Vad är det för kontrollanter du pratar om?

rackartyg
0

Vart har du fått det ifrån?

Anders 50
0

#22 Finns att läsa  på jordbruksverkets hemsida.  "Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt"   beslutat 19 mars 2008.

0,5 m faller ju på sin orimlighet ?

ingann
0

#25 så här står det:

2 § I en rastgård ska det finnas en utsiktspost i form av en från marken upphöjd liggplats. Liggplatsen ska vara minst 0,5 m hög och vara så stor att varje hund utan problem kan ligga ner i naturlig ställning. Små raser och hundar med nedsatt rörlighet ska ha landgång eller trappa om de ej förmår att hoppa upp själva.

sen under det står det:

Allmänna råd till 2 kap. 2 §

Liggplatsen bör vara lika med mankhöjden på hunden, för att möjliggöra att hunden kan använda utrymmet under liggplatsen för att få en liggplats i skuggan.

så som jag tolkar det ska platsen vara minst 0,5 m hög oavsett om det är en minihund men sedan ska den höjas om hunden har en högre mank än 50 cm.

/Ingalill

Anders 50
0

#26   #22  Erkänner att jag hade fel där.  Skäms

Men tar straffet för den ena liggplatsen jag har.

ingann
0

#27 på sätt och vis hade ni ju rätt bägge två;) båda era versioner fanns ju Flört

/Ingalill

Anders 50
1

#28 Ibland läser man för fort i papperen, rätt ska vara rätt.

Danielssonsgarden
0

Vi hade inte våran valp, som snart är 3 år, i hundgården förrän han var runt halvåret och då bara kortare stunder. Och då tillsammans med våran andra hund.

Zebben
0

Kan säga att vi tar också straffet. Vet att ingen av våra hundar kommer att ligga på dessa platser. De ligger inte på sina liggplatser idag och de kommer inte ligga på dem bara för att den befinner sig högre upp. De vill ha gräs under näsan när de sover. Dessutom kommer dessa höga liggplatser ta väldigt mkt stor yta, vilket hundarna hellre har till en yta där de kan leka och rejsa runt på.

Löjlig paragraf, tycker jag. Sen är det kanske en sak om hundarna bor i rastgården. Men några som vistas där några timmar om dagen… nä.

Zebben
0

#23 Miljö- och hälsa.