Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 723 ggr
Glader
0

HJÄLP!

Jag skulle behöva hjälp/tips på lite saker.

Där jag bor finns det en hund, som vi får gå ut med och göra vad vi vill med. Problemet är att den kan INGENTING, har inte gått i koppel på över 1-2 år… så den drar som bara attan när man går på promenader med den. Vi har fått ett koppel av gubben som ägar den, men det är ett STRYPKOPPEL :///

Den är i en hundgård så där inne hade jag ju kunnat träna henne, men kommer man in med godis i handen/fickan blir hon helt galen!

Jag vill inte strunta i hunden helr då får den ju sitta där i sin hundgård när den inte är på jakt :/

Jag ska försöka övertala mamma att vi ska köpa nytt halsband och koppel! Annars spar jag pengar sj!

HJÄLP!

KindredCold
0

Ett strypkoppel eller dressyrlänk är i min mening inte fel att använda om man använder det rätt.
Hur du gör kan jag inte svara på.
Att lära en hund att sluta dra kan ta timmar, eller dagar..
En annan sak du kan göra är att fråga om han har en sele till hunden.
Ibland kan halsband trigga vissa hundar, då brukar en sele funka kanon.
Det är egentligen bara träna, träna som gäller.

Lycka till :)

Glader
0

jo, men jag vet ju inte riktigt hur man ska göra ..

Vattnadal
0

Troligen är hunden så pass understimulerad och vill framåt, att den drar som en galning. Den har säkert lärt sig att det lönar sig att dra, för då kommer den fortare framåt. Testa att stanna när hunden drar, byt håll och gör så så fort kopplet blir spänt. Emn sak kan ju vara att motionera hunden före koppelpromenad (cykling, springa lös i rastgård ed) för att dämpa den värsta lusten att jobba framåt.

Saker du kan göra i hundgården, är ju gömma godis, lära den fåniga små trick od, så att den får använda huvudet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KindredCold
0

#2 Det som Vattnadal föreslår är ett bra sätt att börja på :)