Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 19661 ggr
jen
7

hundens mun ren?

Man får ju ofta höra om att hundens mun är så ren.

Men ÄR den verkligen det?

Är det hälsosamt att pussas med hunden?

vet också att många låter sin hund slicka i bäbisars ansikte.

vad tror/tycker ni?

själv tycker jag det är äckligt att bli slickad i/på munnen an en tunga som nyss slickat sig i rumpan

Zebben
2

Ja, det stämmer att hundens saliv är mkt renare än vår. De har otroligt mkt färre bakterier i munnen än vi. Så det är absolut ingen fara att pussas/bli slickad i ansiktet av hunden. Men….sen är det ju upp till var och en om de tycker det är mysigt. Själv vill jag inte gärna bli pussad på av mina i ansiktet. De tvättar sig ändock i rumpan då och då. De äter hästskit om de springer förbi någon mysig hög. Obestämd 

Jag låter själv mina hundar pussa lite på dottern när vi är hemma och de har fått pussa henne även när hon var spädbarn. Vill inte gärna neja dem, då det är en vänlig gest.

ingann
1

Jo, hundens mun är bland de renaste. jag har läst nån artikel av nån hundexpert (kommer dock inte ihåg vem eller var) att deras saliv renar munnen på ca 10 minuter från bakterier.

min hund får inte pussa vare sig mig eller barn på munnen men andra vuxna som vill ha en puss av honom bestämmer själva om de vill ha den på munnen eller som jag, på kinden eller näsan:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

blackangel
0

Haha ja nja nog får Kiara pussas med mej ibland men dock ej på munnen hmmm, gillar ej riktigt att hon först slickar pullan o sen matte hahaTungan ute

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nä, jag tycker det är asäckligt!

HUR kan så snuskiga djur som äter hästskit,slickar sig i rumpan och spyr o har sig vara så söta?

giffan
1

Jag älskar alla slags djur munnar, (nästan iaf)  Det blir mycket pussar på munnar här. gillar även att "snusa dem i munnen"

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mischa
3

Ja, den är ren, under förutsättninga att den är frisk såklart.

≧◔◡◔≦

[Theriss]
0

Fast jag vill då inte ha någon hunds tunga i mitt ansikte, jag tycker inte att det känns speciellt fräscht alls Obestämd

rulda
1

"lite skit rensar magen" Jag tror att det behövs lite baciller för att vi ska hålla oss friska. Om allt är så kliniskt så får vi inget motstånd.
Här hemma väcks alltid sambon av att Tyson hoppar upp i sängen och slickar hej vilt på alla kroppsdelar som är utanför täcket. I morse tackade sambon för tungkyssen och frågade om Tyson inte skulle bjuda på middag först.
(jag har ingenting med det att göra, när jag säger "gå och väck husse" menar jag på ett snällt sätt Tungan ute)

V-lang
0

Nej jag gillar inte heller när hundar slickar vid munnen på en men därimot om det är på kinden gör det inget, men där har jag en himla tur med Skorpan för hon gillar inte att vara vid munnen utan håller sig vid kinderna eller öronen *skrattar* Frågar man henne om man får en puss så vänder hon bort nosen och trilskas man med henne då sticker hon därifrån =)

Mammi
2

Jag älskar nosar och har absolut inget emot att pussa hundar!Kyss Läste en artikel för ca ett år sedan där det hade gjorts en undersökning där det framkom att hundens pussar kunde göra dig imun mot förkylning, och att det bara var bra att låta barn kela med hunden. Vet inte om det stämmer, men på mig verkar det göra det i allafall. Jag har pussat på hundmunnar och nosar sen jag var barn, och är i stort sett nästan aldrig förkyld! Puss på er! Cool

Tina-A
2

Jag har ingenting emot att bli slickad på munnen av min hund. Det är bara mysigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Elega
1

Jag och min vovve pussas jämt! Vi brukar "dela" på mat också ^^ haha..Har man en halv macka i munnen så har man, då går inte den att tugga själv så då får hon med min tillåtelse stjäla lite. Alla tycker att det är superäckligt. Ibland när jag äter i sängen tar vi varsitt hörn på tallriken och slaffsar i oss. Har ingen bacillskräck alls.

Jag tycker att det stärker banden mellan oss. Hon pussar ju munnen (mungipan) för att visa ömhet, kärlek och respekt.