dragkamp
varje gång jag och Tyson är ute och går så är det dragkamp på högsta nivå.
Vilken är det bästa träningsmetoden för att få en hund att sluta dra i koppel?
Jag läste att man skulle stanna varje gång hunden drar och sen stå och vänta tills den fattade läget och kom tillbaka till dig.
Men nu när minusgraderna faller på är inte min kropp gjord för att stå stilla så ofta.
Ibland kan jag bara ta tre steg innan vi ska stanna igen.
Några tips?

Säg nej kanske?
Hur tillrättavisar du annat?
Du kan ju prova att vända direkt när han börjar dra och gå åt motsatt håll tills han följer dig, då vänder du tillbaka till ursprungshållet. =)
#1 jo nej säger jag men det ignoreras ganska starkt. Eller inte ignoreras han stannar och tittar på mig. Sen så börjar han dra igen.
#2 Det ska jag testa. Hur gör man om han fortsätter dra vilket håll man än går till?
#3 fortsätter gå åt ett annat håll.

Det första Du måste ta reda på är varför han drar. Det finns lika många olika anledningar att en hund drar, som en hund som gör utfall. I båda fall måste man ta reda på orsaken för att kunna veta hur man ska gå tillväga. Annars blir det bara symptomträning och det är aldrig hållbart i längden.
Köp gärna boken av Turid Rugaas: Vad gör jag när hunden drar i kopplet?

Vad finns det för anledningar till att hunden drar då?
#5 tack för tipset den ska inhandlas :)
#6 jag läste någonstans (hittar alltid en massa skumma ställen där jag läser en massa och sen glömmer bort var)
Att om hunden är van att dra så har den lärt sig att om den drar så kommer den fortare fram åt det håll som den vill. Men det finns säkert en mängd olika anledningar. Lite spännande faktiskt. Att ta reda på varför hunden drar. Det måste ju vara bekvämare för hunden att inte dra. Speciellt hundar med strypkoppel.
Jag och sambon slutade med det efter första promenaden med Tyson. Klarade inte av att höra honom kippa efter andan.

#6 Det finns mängder av anledningar, nämner några:
* Det är inlärt, när hunden drar ordentligt har ägaren följt efter. Den kommer dit den vill om den tar i.
* Hunden har smärtor
* Hunden är stressad eller rädd. Ägaren är stressad, arg, irriterad eller rädd.
* Hunden försöker komma så långt ifrån som möjligt. Kan vara av de anledningar som står i punkten ovan att man är arg, bestraffar hunden eller är irriterad.
* Hunden har lärt av ägaren att man ska dra. Missförstånd hund och ägare imellan.
* Hunden känner sig trängd i sitt halsband eller sin sele.
Håller man då på med ryck varje gång en hund drar och den har svåra smärtor i nacke/rygg, ja då blir det resultatet aldrig bra.
Är hunden väldigt stressad och drar av den anledningen så måste man reda ut varför hunden är stressad, annars kommer gå-fint-träningen vara förgäves.
#8 tack för dina tips :)
Var inne på sidan för boken och hittade en massa läsvärt. Får hoppas att dom dimper ner i brevlådan snart.