Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 9007 ggr
absoluutsofia
0

amstaff valp köpes

Någon som vet om det är nån som har amstaff valpar leveransklara vid årskiftet? Behöver ej ha stamtavla.

Johanna
0

kolla på blocket, lr sök efter amstaff uppfödare o ring o hör m dom..

absoluutsofia
0

#1 har redan kollat runt på blocket och andra annons sidor.

Fija
0

Tyvärr är det ju inte så många som lägger ut annons förrän valparna är leveransklara eller inte långt ifrån.

Det lär nog dyka upp någon annons närmare årsskiftet, det kryllar ju med oreggad å blandis uppfödning av amstaff.

Mischa
0

Var grymt noga med HD, allergier och hudproblem när du kollar efter hund.

En reggad hund kan du själv kolla upp veterinärhistoriken på hunddata, det kan du inte med oreggat.

≧◔◡◔≦

Kristina-
0

På blocket Stockholm finns annons om väntade amstaffvalpar .

paronskrutten
0

Varför spelar det ingen roll om hunden har stamtavla? *nyfiken*

Helena

absoluutsofia
0

För att jag inte har råd att köpa en amstaff med stamtavla, då priserna ligger på 12,000kr per valp, och är inte intresserad av att ställa ut hunden. Så därför har det ingen betydelse.

Marylojs
1

#7 Nu är detta sagt i all välmening, men om du tror att den enda anledningen till att köpa en registrerad hund är att ställa ut har du gruvligt fel! Den rasen du är ute efter har drösvis med hälsoproblem, och du riskerar att få en hund med mentala brister, klåda och allergier, höftproblem mm om du inte är mycket noga med vem du köper hund av. Det du sparar in på valppriset äts snart upp om du får en klådhund som måste utredas, äta specialfoder för 1000 kr/säcken osv. 

Dessutom finns det massvis av samvetslösa skojare som tar kull efter kull efter kull efter kull på sina stackars tikar, och använder argument som att "stamtavla är ju bara viktigt om man vill ställa ut" när det i själva verket handlar om att de ska fylla plånboken maximalt på djurens bekostnad. 

Om du värnar om djur finns det bara ett alternativ, och det är att köpa registrerat med stamtavla!

pippa__
0

#8 Vad är det för klåda rasen har och vrf?

AnneN
0

#9 de flesta fall av klåda inom amstaff och andra liknande raser beror på allergier (vad jag hört från veterinärer iaf)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Marylojs
0

#10 Stämmer alldeles utmärkt! För övrigt kan nämnas att man tror att ca 25 % har HD (vet inget eftersom det inte är röntgenkrav av någon outgrundlig anledning) och dövhet, blindhet, knycksvans, epilepsi, diabetes mm förekommer.

paronskrutten
0

Håller med Marylojs.
När det gäller djur i alla former är det, för mig, jätteviktigt med stamtavla, för att man ska veta om någon längre bak i släkten har något ärftligt. Så babbel om att det är dyrare med hund med stamtavla är bara strunt då du får så mycket mer med en hund med stamtavla. Spec när det gäller en så kallad kamphund (gillar inte det uttrycket egentligen, menmen), så är det viktigt att man vet att föräldrarna har bra psyke, att det är en seriös kennel osv. Hoppas du ändrar dig nu. Spara ihop ett par tusen kronor till kan du väl göra för att ha en vän utan ärftliga problem?

Helena

[lottaeriksson]
0

#8 Visst är det kanske bättre att köpa en hund med stamtavla, men det finns ingenting som säger att de hundarna kommer bli friska.

Jag själv var väldigt noga med att hitta en uppfödare som uppfyllde mina krav, plus att jag kollade föräldrarna och med försäkringsbolaget angående hundar ifrån den kenneln. Ändå diagoniserades min hund med Demodex och har alla möjliga allergier.

Nu har dock Tarox's föräldrar osv tagits ur avel, men ändå. Dessa hundar var friskförklarade av veterinärer, men ändå blev några valpar ur den här kullen sjuka med Demodex.

paronskrutten
0

#13 Där ser du, föräldrarna togs ur avel, oseriösa uppfödare bryr sig inte om sånt. När uppfödaren kollar noga, men det ändå går fel, är det fortfarande en seriös uppfödare tycker jag.

Helena

Marylojs
0

#13 Och det är heller ingen som någonsin sagt att man någonsin får några garantier, eller hur? Däremot tycker jag att man har en skyldighet att se till att man ger sig själv och sin valp bästa möjliga förutsättningar.

pippa__
0

#10 Allergi för vad?

Elega
0

Är inte demotex en sorts hudkvalster?

Marylojs
0

#16 Det kan variera väldigt men kan vara tex födoämnesallergi, kvalster osv.

pippa__
0

#18 ok, men mot kvalster kan man väl få antibiotika eller är jag ute och reser?

Marylojs
0

#19 Ja, om du menar att det inte spelar någon roll om hunden är allergisk är du verkligen ute och reser. Jag har sett en klådhund på nära håll och det lidandet var inte kul att bevittna. Hundstackarn avlivades tre år gammal när inget mer fanns att göra.

gejsa
0

#19# En hund som har allergi mår inte så där jättebra. Det kliar oftast lite ändå ibland. Man måste kolla hunden jämt. Medicin är inte bra för kroppen heller. Min förra schäfer Ida hade ju allergi mot husdammskvalster. Hon fick medicin från 1,3 års ålder. Hade velat tagit en valpkull men det gör man inte med allergier. :(

[lottaeriksson]
0

Demodex är i den Generaliserade formen en av de svåraste hudsjukdomar som finns hos hund.
Skabbdjuret lever i hårsäckarna. Hela sin livscykel tillbringas på huden.
Hårsäckarna irriteras av skabbdjuret som irriterar hårsäckarna. Hårsäckarna skadas eller förstörs helt.
Även omgivande vävnader i överhuden kan skadas.
Vid den elakartade generaliserade formen ses utbredda partier av Håravfall, hudrodnad, mjäll, krustor och
i långt gångna fall hud förtjockningar. Sekundärinfektion förekommer ofta och ger upphov till variga inflammationer.

Varför drabbas vissa hundar?
Det man vet idag är att Demodicos uppkommer till följd av en ärftlig, specifik T-cellsdefekt för Demodex Canis.
Både hanen och tiken bidrar till till att T-cellerna blir defekta.
Defekten anses vara enkel recessiv ( hanen eller tiken kan själv vara symptomfri, men anlagsbärare).
Parasiterna får tillfälle att föröka sig och i sin tur framkallar de ett ämne som ger upphov till en mer fullständig
hämning av T-cellerna. T-celler är en speciell sorts blodkroppar som deltar i Immunförsvaret.

Källa: http://staffinfo.se/sjukdom_hud.htm

[lottaeriksson]
0

Oj vad stort numret blev i början på det tidigare inlägget :P

#19 Nu vet inte jag vad för sorts medicin de ger mot Demodex för jag har aldrig kollat, men den är iaf svindyr! Och sen mår hunden mår piss av den här sjukdomen. Det är inte bara så att det kliar lite och så ger man medicin, utan hundarna lider av klådan, och det är fruktansvärt när "den blommar ut" igen efter medicinering och man inte kan hjälpa sin hund som kliar sig blodig.

Det är verkligen en hemsk sjukdom!

pippa__
0

Oj då är det så hemskt! Visste jag inte, därför jag frågar.

Nä det är klart det vill man inte ens hund ska leva med. Men hur kan allergi gå i arv?

paronskrutten
0

Allergier går ofta i arv. Det ser man tydligt bland barn med allergiska förldrar

Helena

pippa__
0

Jasså, men allergi kommer genom att man itne tål något ju..hur hör det ihop? är inget proffs på genetik.:/

paronskrutten
0

Jag är heller inget proffs på sånt, men jag kan tänka mig att man har dåligt med försvar för olika saker, och det är det som är genetiskt

Helena

Mischa
0

Demodex är en fruktansvärd sjukdom, dels kostar den att medicinera för att hålla under kontroll och dels plågsam för hunden om den drabbas.

Såg ganska nyligen en amstaffblandis (valp!) på blocket som säljes pga ägaren inte ville/kunde betala medicinkostnaderna för valpens demodex!

Det är så extremt sorgligt, den valpen kommer troligtvis inte att få ett hem om inte någon otroligt vänlig själ tar över honom.

Det är en risk man kan få om man blint går på inköpspriset!

en hund kan kosta multum om man har otur, det gäller inte bara genetiska sjukdomar utan även skador, då överstiger snabbt veterinärkostnaderna den summa man gav för själva hunden.

≧◔◡◔≦

pippa__
0

usch va hemskt!

men vi snackar onaturlig klåda va? Inte bara att de kliar sej lite då och då?

AnneN
0

#29 det är onaturlig klåda vi snackar om, alla kan ju klia sig nån gång men detta är så att de rentav kliar sönder sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pippa__
0

Ok, blev lite orolig för min valp kliar sej regelbundet. Hon kan sitta och göra ingenting, så helt plötsigt får hon ett ryck och börjar klia sej…det är precis som när hon inte har ngt annat att göra så får hon klia lite.. :/

gejsa
0

#31# Håll utkik så hon inte kliar sig blodig. Det går rätt så fort.

Kommer ihåg min schäfer Ida när man klappade henne på huvudet så aktiverade man kliningen hon blev alldeles varm på huvuvdet sedan började hon klia sig. Om man klappade för länge på samma ställe var det samma sak. Hon fick kortsontabletter resten av livet. Och dom var iofs inte så dyra men det är ju inte bra för kroppen att äta dom. Jag laborerade själv och kollade hur mycket hon behövde äta för att inte klia sig. Det blev ungefär hälften än vad veterinären trodde. Ibland var det värre då fick man öka dosen. Hon var allergisk mot husdammskvalster så man fick ju ha rent mer men det finns ju ändå överallt. Sålde mina fåglar för dom var ju sämre att ha hemma. Mycket kvalster osv.

[lottaeriksson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär kan demodex se ut i början. Det blir som kala fläckar där det blir som blodiga små sår. Sen om man inte medicinerar blir det ju såklart bara värre och värre, och sen har hunden garanterat kliat sönder sig själv. Men sen kan dessa fläckar även försvinna av sig själva, sjukdomen slår ju ut i olika "grader".

Min egen hund har ju den här sjukdomen, så jag har ju själv fått se allt det jag skrivit om i den här tråden, att han har kliat sig blodig etc.

pippa__
0

#33 Usch som det ser ut! Ser ut som ngn slags exem ju…Nä nått sånt har inte min tjej.

rulda
0

pröva att gå in på http://www.amstaff.se/forum/ och prata med människorna där.
Men som ovan råder jag dig att titta på vad hundarna har för föräldrar.
Det kan lätt bli så att det är någon som säljer en "renrasig" amstaff till dig när det i själva verket är en blandras.
Av dom amstaffägare som jag har pratat med så är en renrasig amstaff mycket mer lätthanterlig än blandraser.
Jag funderade själv på att skaffa en amstaff men sen kom sambon hem med Tyson, så läs på mycket så hittar du nog din hund.

pippa__
0

Men har studerat amstaffs nu mkt och ingen ser ut som min Locca. Hon har mkt smalare huvud, mer smidigt.

Ska dock kolla upp det här ändå, iaf se om föräldrarna har papper för att veta vad det är för nått

KindredCold
0

.. Skulle inte våga köpa en Amstaff utan stamtavla.
Gud vet vilka problem man får hem, om man ens får hem en renrasig..

Hoppas du hittar en bra hund, kan tyvärr inte hjälpa dig, då jag vet ingan seriösa uppfödare som föder upp utan stam