Är jakt verkligen OK?
Läs detta och starta debatten sen.
http://ltz.se/artikel_standard.php?id=558406&avdelning_1=112&avdelning_2=196

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fy tusan vad otäckt om det är sant. :(
Bekräftar tyvärr min bild av många jägare (även om inte alla är stolkskott självklart).

Visst det låter fruktansvärt. Men inom alla sorters lag, föreningar mm finns alltid tokstollar och elakingar som drar ner alla i skiten. ta bara fotbollsfantaster En del huliganer och en del vanligt folk. Men huliganerna är de som man får höra och se om i tidningarna.
Jag tycker inte heller det är roligt att höra om sådana jägare. Det finns faktiskt de som inte vill plåga och förnedra djuren de jagar.
Det finns alltid två sidor av allt.

Visst är det sorgligt! men som #4 skriver… Det finns i alla led och alla former..
Men det jag inte förstår, varför skjuta ett skott till?? Är de nu ett jaktlag som är ute för att jaga älg, så hade det väl varit bättre att "sticka" älgkon?! Bara en reflektion!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ibland är det enklaste du kan göra att trycka av ett skott till istället för att sticka en älg som sprattlar hej vilt omkring sej med benen. Jag personligen skulle inte sticka den om jag hade ett gevär till hands om djuret sparkade omkring sej. Men skulle jag känna att det skulle gå fortare att använda kniven än att lägga i en ny patron i loppet på geväret, då skulle jag göra det. Tror att det är nåt som är upp till var och en när dom ställs inför det valet.
Men det som artikelförfattaren skrev om att sluta pga sin jaktkompis kommentar och den onyktre som sköt älgkon i fråga, varför sluta? Det hjälper inte djuren mer i fråga om dom får fortsätta jaga i samma jaktlag i flera år framåt och kanske skadskjuta fler älgar m.m. så svårt och ändå inte kunna avliva dom på rätt sätt när dom väl står där framför djuret och det fortfarande lever och har ont.
Jag personligen kan inte se ett djur lida, jag hade själv avlivat den älgkon så snabbt jag kunde. Jag är jägare själv men jag har inte ställts inför det valet/kvalet ännu som tur är. Den dagen jag skjuter på det djur vi jagar och det tar fel och jag skadskjuter djuret så kommer jag bryta ihop inombords för att jag inte kunde avliva det ordentligt från första början.
Var bara mina tankar om saken //Vargen
Det låter helt sjukt. Vad är det för jaktledare överhuvud taget. Den har det tunga ansvaret att se till att allt går rätt till i skogen. Det är också den personen som får ta smällen när det händer något.
Dom flesta jag känner är jägare. En gång hade vi en gäst som betedde sej väldigt olämpligt. Han kunde inte varva ner efter skottet. Kvigan var död efter första skottet. Allt gick som det ska. Men när vi skulle flå henne började han skära av öronen och mulen och vi andra fick hålla undan fingrarna. Stor brist på respekt mot djuret. Han behövde aldrig visa sej hos oss mer, kan jag tillägga.
Jag har alltid lärt våra barn att ett skott som inte avlossas, behöver man aldrig ångra. Är man osäker så låter man hellre bli. Och att man visar djuret respekt även efter döden.
Den situation som det stog om i artikeln var vidrig. Har aldrig hört talas om något liknande. Visst kan det gå galet nångång och det är väldigt tungt för skytten. Men då är det eftersök som gäller. Tills man hittar djuret och kan konstatera att det inte är skadat, eller för avlivning. Under alla dessa år (30) har min man skjutit fel en gång och han hittade djuret efter ett eftersök.
Jaktlaget i fråga skulle nog behöva granskas lite närmare anser jag.
Man får inte dra alla jägare över en kam. Tyvärr är det ju alltid de dåliga som får uppmärksamhet.
Det är ju tyvärr så som du säjer, Bleenda. Det är dom dåliga jägarna som får uppmärksamhet, och med dålig menar jag så som artikelförfattaren skrev om jaktledaren och den onyktre som sköt kvigan.
För det första så skulle en ordentlig jaktledare ALDRIG ha låtit en onykter person få vara med på jakten alls, om personen i fråga inte nyktrade till sej till dag 2 eller 3.
Sen om dom skulle bli tvungna till ett eftersök eller avliva en vilt sparkande älg som är helt panikslagen efter skottet i halsen eller på annat ställe som orsakat skadeskjutning, så SKA man visa RESPEKT för djuret oavsett. Man kallar ingen människa eller djur för nåt nedsättande ord oavsett vilken anledning man har.
Och sen som du berättade, Bleenda, om gästen ni hade. Det var jäkligt onödigt gjort av honom. Om man ska ta ett exempel, tex att det var jag som sköt och jag inte kunnat varva ner efter skottet så hade jag bett nån annan ta ur djuret åt mej. Jag vet ialla fall att om jag är uppjagad eller liknande så ska jag inte företa mej saker som kan gå fel eller bli fel i andras ögon. Men det verkar som om eran gäst inte hade den insikten, tyvärr.
Jag håller med dej på den punkten att jaktlaget i artikeln borde granskas lite närmare efter en sån insident.
Ytterligare lite av mina tankar om saken 

Jag förstår att det är nödvändigt att skjuta av lite vilt i skogarna. Men jag är HELT emot att folk får ta jägarlicens och gå ut och ha "söndagsnöje". Avskjutning av vilt ska skötas proffesionellt och endast av kommunen utsedda jägare, som gör detta på heltid. Det ska inte vara en trevlig söndagstripp för skjutglada jaktlag, där det under lunchen serveras sprit. Har själv sprungit på jaktlag där de dricks alkohol till ärtsoppan de värmt i skogen.
#9 Jag vet att det förekommer, tyvärr. Men dock mer förr.
Å deras sida skäms jag.
Jag tar denna "bekännelse" av Birger Norberg med en stor nypa salt ! Är detta en sann historia av en som jagat i 38 år eller är det en historia som går ut på att svärta ner jägarkåren ? Är Birger en jägare ?
Vidare är jag tveksam till att en jägare med 38 års vana beskriver en händelse som denna i dessa ordval och formuleringar, låter mer som en som inte har en jägares vokabulär.
Enligt Birger sköt han själv (van 38 årig jägare ? ) missade första skottet som han säger tog vid örat. Han fick skjuta ett till.
Jag har skjutit många älgar, och jag kan garantera att ett skott vid örat överlever ingen älg ! Det är där man placerar skottet om man behöver avfånga en älg.
Varför behöver han sluta jaga ? Han kan väl fortsätta att jaga, han själv är ju tydligen en jägare som vet hur jakt ska gå till. Är han tvungen att jaga med dessa fyllon ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#11 Men ett skott vid örat behöver ju inte betyda att det gått in vid örat. Det kan ju lika gärna gett en skråma.
Jag tycker själv att det låter lite konstigt att han ska ha jagat i 38 år och upplevt så mkt otrevligheter i skogen. Varför slutade han inte tidigare? Eller bytte jaktlag? Anmäler dem?
Ja ja…vad han säger eller inte är inte så avgörande. Jag har själv sett och hört så otroligt mkt om hur många jägare missköter sig i skogen.
#12 Jag vet också att det finns jägare som missköter sig, och jag skäms själv som jägare å deras vägnar. Det finns för övrigt folk i alla läger, även hundägare som missköter sig.
Men jag är fortfarande skeptisk till Birger Norbergs historia.

#13 Det är du nog inte ensam om?! Så tillvida det inte var birger som var jakt ledaren??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#13 Misstänker att det är någon som vill smutskasta jägare över lag. Du vet ju vad som pågick för ett tag sedan. Det där stora mötet.

Ja nog finns det en del avarter även bland jägarna, så himla tråkigt att dom som missköter sig förstör för dom andra. Visserligen har jag inte så mycket till övers för jakt men eftersom att älgkött är så himla gott så borde ju några få jaga i alla fall, men man har ju hört en del skräckhistorier om hur en del jägare beter sig och då blir man ju ibland rädd för att gå i skogarna när dom virriga/fulla jägarna är i farten…
#16 Du behöver inte vara rädd när du är ute i skogen. Och virriga/fulla jägare är det väldigt långt emellan, så att du skulle råka ut för sådana är en liten risk.
Skräckhistorier om fulla jägare är väldigt populära när det är jakttider och visst kan någon vara sann, men mest är det bara just historier.
Under mina ca. 45 år som jägare och bland jägare har jag råkat på en jägare som luktade sprit. Han var långt ifrån full, men han beordrades hem från jakten. Troligen var det kvällen före han hade groggat till.
Sen är det väldigt bra att tala om för jägarna att du tänker gå en tur i skogen så att de vet vart du är. Kanske rent av fråga om det stör deras jakt om du går en sväng ?

Jo men jag har bekanta som själva jagar så allt är inte enbart hörsägen, min fd. man var även med en gång på älgjakt och fick så se både det ena och det andra, eller som en bekant som tränade sin unga stövare på en harpalt, Så nog finns det rötägg till jägare ute i skogarna.

#18# Ja, jag håller med dig. Det händer nog oftare än man tror otäcka saker i skogen. Jag har också hört från några jägare häromkring vad dom sagt om varandra. :( Inte roliga saker heller.
Men ingen är ju fläckfri. Läste i dag om en stackars gris på ett slakteri som blev skållad till döds. Den hade inte blivit avblodad. Sånt händer nog också ofta i slakterier. Det finns nog mycket som en slaktare kan berätta om också.
Är inte "för" jakt men tror att dom flesta djuren inte ens hinner tänka i skogen. Mot våra slaktdjur som fraktas långt innan dom slaktas.
Det ända jag inte gillar är jakt med hund i skogen. Har hört hur hundarna kan jaga sitt villebråd i flera timmar fram och tillbaka i skogen innan den slipper lida mer och skjuts. Det är för mycket stress och sånt med då tycker jag. Hellre en hederlig jägare som sitter på sitt pass och bara väntar. Det är jakt tycker jag. Om man nu måste jaga alltså. Ännu bättre är ju att gå ut i skogen och ta med sig en kikare och bara titta på djuren. :)

#18# Ja, jag håller med dig. Det händer nog oftare än man tror otäcka saker i skogen. Jag har också hört från några jägare häromkring vad dom sagt om varandra. :( Inte roliga saker heller.
Men ingen är ju fläckfri. Läste i dag om en stackars gris på ett slakteri som blev skållad till döds. Den hade inte blivit avblodad. Sånt händer nog också ofta i slakterier. Det finns nog mycket som en slaktare kan berätta om också.
Är inte "för" jakt men tror att dom flesta djuren inte ens hinner tänka i skogen. Mot våra slaktdjur som fraktas långt innan dom slaktas.
Det ända jag inte gillar är jakt med hund i skogen. Har hört hur hundarna kan jaga sitt villebråd i flera timmar fram och tillbaka i skogen innan den slipper lida mer och skjuts. Det är för mycket stress och sånt med då tycker jag. Hellre en hederlig jägare som sitter på sitt pass och bara väntar. Det är jakt tycker jag. Om man nu måste jaga alltså. Ännu bättre är ju att gå ut i skogen och ta med sig en kikare och bara titta på djuren. :)
Jag föredrar alltid jakt före slakt, djuren har levt ute, haft ett bra och naturligt liv, ätit naturlig mat, etc. Sen blir de skjutna, och man tar hand om allt kött. Något som inte ska hända är att jägaren är onykter, det är heltokigt att man ska riskera att djuret får ont bara för att man vill ta sig en sup. Seriösa jägare skjuter inte bara hejvilt runt sig, så mina åsikter om jägare har inte ändrats.
Helena
#19 gejsa, när jag läser vad du skriver om hundjakt så önskar jag att du kunde följa med mig på jakt efter hare eller rådjur med hund, så skulle du få se hur fel du har när du tror att viltet hetsas av hundarna.
Du skulle kunna sitta och titta länge på haren eller rådjuret innan hunden kommer efter i spåret. Och ofta lurar viltet hunden så den får springa och leta ibland en timme innan den hittar spåret igen.
Rådjuren kan till och med gå och beta medans de väntar på att hunden hinner ifatt, sedan skuttar de iväg tills de får lite försprång och stannar igen.
Skulle glädja mig mycket att få visa dig hur jakt går till !
Du är så välkommen ! 

#22# Tack men vill inte se något djur dödas. Är för djurvän för att orka se det ens. Tyvärr! :)
Men jag hör ju hur hundarna ståndsskäller (heter det så) i skogen och det betyder ju att dom har ett djur framför sig som dom vill valla till husse. I flera timmar kan man höra dessa hundar skälla vilt utan uppehåll. Vad gör dom då om dom inte driver ett djur framför sig?
#22 Det du just skrev om fanns det en artikel i Nerikes Allehanda i går. Det var ett stort reportage angående DM för stövare, som gick här i närke.
Haren kan sätta sej och tvätta sej medans den väntar in stövaren. Och det har till och med gjorts en undersökning om hur haren upplever situationen. Och den lider inte av stress. Dessa små djur måste alltid vara på sin vakt. Det är deras vardag. Hålla undan för räv och annat vilt.
Det som jag tycker är så tråkigt är att en del personer som skriver här inte har en susning om hur det igentligen går till under en jakt. Det är oftast bara gissningar och antaganden.
Jag kan jaga hare med min stövare som självklart ska vara rådjurs ren. Stövaren springer förbi några rådjur som lyfter på huvudet, går undan lite lugnt och fortsätter sedan att äta.
Vi kan till exempel sätta oss här och disskutera om hur vissa bär sej åt i trafiken. Vissa kör bra. Vissa bär sej åt som idioter. Men alla utgår ifrån att man ska sköta sej och veta hur man beter sej.
#23 Hundarna skäller(driver) medans de följer spåret. Viltet är långt långt framför hunden.
Sedan är inte vitsen med jakt att skjuta varje vilt man ser, och hunden vallar inte viltet till husse. Viltet tar sina egna vägar, och det gäller för jägaren att hitta ett ställe där han tror att viltet kommer, och där sätter man sig och väntar.
Det är under sådana stunder, ibland timmar, som man sitter och njuter av naturen, lyssnar på hunden, fikar och väntar. Och som oftast sker så lurar viltet till slut hunden så den tappar spåret och sen går man hem efter en ändå givande dag i skogen.

#25# Alla kanske inte jagar likadant?
#26 Du har rätt, men på de flesta jägare stämmer det nog in.
Men det är kul att få förklara lite hur jakt går till. Det jag har skrivit är bara en liten del om jakt, och jag har inte nämnt något om allt arbete som jägarna lägger ner för att viltet ska ha det bra.
Många har en helt fel uppfattning på hur jakt går till. Man tror att jägare är onyktra och skjuter på allt de ser, skadskjuter djur så ofta de kan och behandlar sina hundar illa o.s.v.
Sen finns det en grupp Djurrättsaktivister som ska föreställa sig som djurvänner (som släpper ut minkar vid minkfarmar, som sedan svälter ihjäl) som gör allt för att baktala jägarkåren med liknande insändare till tidningar som den här tråden började med.
Men alla som säger sig "ha hört skräckhistorier" om jakt tycker jag ska ta reda på lite mer om jakt innan de sprider vidare dessa rykten.

#27# Ja, dessa djurrättsaktivister tänker mest på sig själva tycker jag. Dom tänker ju inte på att dessa stackars djur dör en kvalfylld död även i det fria eftersom dom inte är vana att vara fria osv.
Jag gillar ju inte att man dödar några djur som är friska men jo, jag äter kött. Jag är en sådan som blundar för köttbiten hemma i kylskåpet. :) Jag har ju inte sett djuret levande. Hade jag gjort det så hade jag inte kunnat äta av det.
Klart att jakt är på olika sätt i alla skogarna. Förstår att ni som är noga blir arga för rötäggen. Men det är ju tyvärr så att det finns rötägg som jagar och skiter i djuren. Att dom inte bryr sig om hundarna har jag inte hört. Dom är ju rätt så dyrbara för dom som jagar.
Men hos mig är det nämligen ett jaktlag som bor i en inhyrd loge och i husvagn och dom dricker det vet jag. Och så jagar dom och skjuter fel. Det är inte hörsägen utan jag vet det. Men vill inte skriva om det på ett forum.
Men dom allra flesta hoppas jag är som du, skötsam och dricker isf efter man jagat inte under eller före. :)

Jag vet ju att det finns dom jägare med hundar som sköter sig i skogarna, Men det är dom dära fulla och virriga rötäggen som inte ens borde få sätta sina fötter i skogarna som förstör för de ordentliga.
Det är väll så att en hund som driver inte får driva hur länge som helst, eller har jag fel där? Vart det inte några regler om sånt för länge sedan?
Min systers karl jagar och hans unga Drevertik som precis har börjat komma igång med jakten kommer alltid tillbaks efter ett tag & liksom tjeckar av & sedan fortsätter hon att driva.
Det finns ju fulla jägare som inte bara skadeskjuter djuren en del av dom klantar ju till det och skadeskjuter sig själva, det är sådana idioter som ska bort ifrån skogarna och det är tack vare sådana som man knappt vågar gå i skogarna när det är ex. älgjakt.

#29# Vi som rider vågar knappt ut på vägarna heller. Rädda för en kula som kommer eller att en rädd älg/rådjur kommer utspringande från skogen och skrämmer våra hästar. Hästar är ju flyktdjur så dom skulle ju tvärvända och vi skulle säkert ramla av då med risk för skador på oss och att tex hästen blir påkörd i sin flykt.
Jag umgås med många jägare. Dom ingår i olika jaktlag utspridda över landet. Dom i sin tur umgås med andra jägare och så vidare. Jag tycker det är jätte konstigt att jag då inte hör något om alla detaljer som påstås pågå i skog och mark.
Dåliga träffar brukar sprida sej med vindens hastighet. Och skulle någon skjuta bom brukar jägaren pikas och man driver lite med den personen. Men därimot så gör dom nogranna eftersök även när dom vet att det blivit ett bomskott.
Konstigt att alla andra "har hört". Har ni hört talas om " av en fjäder blev det en höna" För några år sedan jobbade jag på en stor arbets plats med över 300 anställda. Jag och några andra chefer startade en ryktes spridning på skoj. Det tog några dagar men sen kom ryktet även fram till oss. Helt olikt det vi startade och det var så klart mycket saftigare
Kul , men samtidigt ganska nyttigt för alla att se att man ska gå efter klara fakta och inte efter att man "har hört". Vi gick givetvis ut med att det varit ett skämt.
#30 Hoppas du inte räknar med mej som "vi". Jag rider och har inga som helst problem med förlupna kulor och skenande hästar. Därimot så har jag ett bra sammarbete med de lokala jaktlaget. När dom jagar på norra rider jag på södra och tvärtom.
Min man jagar på ett område med en ridskola. Där fungerar det så att när det kommer en ny hyresgäst till stallet får hon eller han skriva på ett kontrakt. Där står det även att sammarbetet ska fungera med det lokala jaktlaget. Kan dom inte acceptera det kan dom packa.
Uppe i kilsbergen rider jag även islands häst ibland. Ljuvliga stigar och härlig natur. Och jägare förstås. Inga problem där heller. Sammarbete. En gång motade vi till och med fram en älgko till jägarna. Alla nöjda och glada.
Och det jag har "har hört" Så är det inga problem
"Birger Norberg" som jägare existerar inte, detta är en fabulerad historia från djurrättsrörelsen för att smutskasta jägarna.
Denna historia publicerades första gången 2001 men då hade det "hänt" på scan istället (nästan ordagrant).
3 tidnigar (ÖP, LTZ, VF.se) har redan gått ut med rättelse samt en ursäkt till "Birger Norgberg" som faktist är en riktig person, men han jagar inte och har inte hållit i ett gevär sen lumpen.
Det är en djurrättsaktivist vid namn Elias Bröms som är den s.k "Birger Norberg" han står bakom hemsidan Befria.nu
PS!
Så fortsätt ni att läsa och tro på denna dynga som vedebörande skriver för att smutskasta jägarkåren.

#31# Ja, du kan ju sitta och göra narr av mig om det roar dig. Men när jag skriver jag har hört så menar jag förstås direkt av en jägare här. Tänker inte skriva namn finns ingen anledning för du lär inte känna personen iaf.
Och när jag skriver vi så menar jag förstås vi som bor här runtomkring. Det är dom jägarna jag menar så jag har ingen aning om hur det ligger till i andra skogar. Du får väl skriva på kontrakt om du vill. Men jag BOR här och skulle jag inte fått köpt huset då menar du om jag inte hade skrivit på? Haha mycket roligt skrivet.
#32 I Augusti var det ett stort Aktivist möte i Jönköping. Dom hade blivit stoppade i flera länder, men här fick dom som vanligt hållas. Dessa aktivister betraktas som terrorister. Hoppar in där det vankas bråk. Och det här mötet skulle gå ut på att sabotera så mycket som möjligt inför älgjakten.
Förstöra jakttorn, elda upp jakttorn, förstöra vindskydd. Bränna ner slaktbodar mm. Många jakttorn blir sabboterade genom att dom sågar lite i steg pinnarna eller i själva tornet. Sen behövs det inte mycket för att det ska tippa. En jägare hade med sej sin lilla son för några år sedan. Tornet tippade och pappan bröt nacken och blev totalt förlamad. Sonen klarade sej, men stog ensam i skogen med en skadad far.
Dom går även in på olika hemsidor och liknande sajter som den här och skriver en massa skit rent ut sagt. Det är så otroligt många som går på deras insändare.
Dom utsätter också många djur för onödigt lidande. Som att släppa ut små kalvar (befria) och tro att dom ska klara sej i december. Utan mat och svinkallt ute. Även kor ska dom (befria). Minkar släpps ut och svälter ihjäl och blir påkörda eller biter i hjäl varandra i ren stress. Dom är uppfinnings rika de här personerna.
Min egen åsikt om dom är väl att dom fick "fel färg på legot" som små.
Dom här personerna är tungt kriminella.

#34# Klart dom är kriminella. Man får inte förstöra andras egendom. Vi pratar om djur som är levande. Man släpper inte ut djur som varit i burar i hela sitt liv. Något fel i huvudet är det. Jag är också en himla djurvän men jag har gränser och vet när det är dags att sluta.
Låter ju verkligen otäckt det du skriver om mannen som blev förlamad. Fick dom aldrig tag på dom heller? Fy fan säger jag bara vilket sätt. Dom borde väl förstå att man kan göra illa sig rejält. Man kan ju tro att det är barn som håller på.
#32 Precis som jag anade när jag skrev mitt första inlägg här.
Jag tycker det är rent kriminellt att lura i folk sådana här saker. Man kan ju inte begära att alla ska förstå vad jakt innebär, och när sånt här kommer i pressen så tror ju folk att det är så här det går till.
Det var en insändare i aftonbladet i går med, som jag är nästan säker på, samma syfte. Denna gången handlade det om slaktsvinen, med flera sakfel, som om man är lite insatt, genomskådar med en gång.
Men här "garanterade" skribenterna att de varken var veganer eller djurrättsaktivister. Tro det den som vill…

Dom händelserna som jag har fått reda ang jakt & jägarna vill jag inte skriva mer exakt om än så eftersom att dessa berörda personer, dom sk jägarna kanske inte vill bli diskuterade på internet. Så allt är inte påhittat för det händer en del tragiska & tråkiga saker bland jägarna & under jakt-tiderna just pga alkohol och dumdristighet, tyvärr..
#37 Det händer tråkiga saker på grund av alkoholen även på arbets platser, i trafiken och på andra håll också. Tyvärr.

Ja det kan jag hålla med om,, alkoholen är ett elände som förstör mycket & för många människor..