Scalibor fästinghalsband
Jag tänker bara tipsa alla här om Scalibor fästinghalsband! Det är det bästa jag någonsin använt! Det är vitt, snyggt, mjukt och lent. Luktar absolut ingenting. Påverkas inte av vatten överhuvudtaget.
Och bäst av allt! Min hund har inte haft en enda fästing på HELA året!
Finns att köpa på apoteket!

Jag använder också halsbandet, det fungerar super.
Det luktar visserligen ingenting men det innehåller gifter, som du skriver påverkas det inte av vattenh, men vatten på verkas av det! I och med att det är giftigt kan det skada fiskar och andra djur som lever i vatten om man låter hunden bada i hav/ sjö med halsbandet, så det ska man undvika!
Vill varna vissa för att endel hundar får utslag, klåda och småsår av halsbandet!
Mvh Ellenfyrkant

Jo, det vet jag, så det åker av vid bad :)
Det är ju lite tråkigt att kemiska halsband innehåller så mycket dåligt till skillnad från halsbanden med örter. Men dem funkar ju inte alls, min hund får tvärt om mycket fler fästingar av dem!
Tur att dem flesta inte råkar ut för bibverkningarna, det har inte min hund gjort och inga av dem hundarna jag känner, men det kan ju hända, så kolla hunden om ni använder det. Men får ni inga biverkningar så är det ett suveränt skydd!
Scaliborhalsbandet funkade inte bra på mina hundar, då dom fick fästingar iallafall. Denna säsong har jag istället använt Expot som var suveränt bra då dom inte fått en enda fästing på sig.

Vart köper man expot?
#4 på apoteket. men du hade väl katt oxå? expot är supergiftigt för katter:/ de kan dö av att bara komma i kontakt med en enda droppe av det… jag använder frontline på Åskar eftersom jag har katter och Åskar har inte haft en enda fästing medan frontlinen har varit aktivt.. (är katten ute finns det även frontline för katter med)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#5 Det enda jag har hört om frontline är att det är jättedåligt, det hjälpte inte ett dugg på någon av de hundar jag vet som använder det. Konstigt egentligen att olika typer kan ta så olika.
Mvh Ellenfyrkant

Shelby tål inte alls scalibor, hon fick klåda och satt bara och kliade sig, så halsbandet åkte av illa kvickt. Hon väger dessutom för lite för att få använda exspot så jag har kört utan fästingmedel i sommar.
Trots att vi rört oss mycket ute i skog och mark har jag bara hittat 3 fästingar som bitit sig fast. Sen har man ju plockat en hel del som krupit i pälsen men det är ju en annan 5a

Två av mina dallisar fick utslag av Scalibor.
Inga bekymmer med ExSpot.
#6 för oss funkar frontline perfekt, inte en enda fästing har vi haft med det på… efter 4-5 veckor när verkan har avtagit har han fått 1 fästing och då har jag satt på nytt frontline och sluppit fästingar igen;) exspot skulle jag aldrig ens våga prova även om jag inte hade katter då jag vet 2 hundar som fallit ihop och fått kramper efter exspot… att det berodde på exspot vet vi eftersom tester har gjorts av vetten som bekräftat detta…
/Ingalill
Det beror ofta på rasen om det passar, tror det var scalibor man inte skulle sätta på sheltien så det är kind of uteslutet för vår del :P
Man får helt enkelt prova sig fram vad som passar ens egna hund bäst. Scaliborhalsbandet, Frontline och Expot är alla mycket giftiga. Alla kan ge biverkningar om man har otur, men fästingar är inte att leka med heller, så det är som att välja mellan pest och kolera. Där jag bor vimlar det av fästingar och mina hundar har varit väldigt utsatta , inget ovanligt att jag plockat tjugo fästingar eller fler per hund när vi varit ute i skogen. Jag var länge motståndare till att använda giftigt fästingskydd till mina hundar , men till slut orkade jag inte med dom äckliga krypen längre. Expot har funkat super på mina hundar då dom inte fått en ena fästing på sig, Expot funkar som så också att fästingen inte ens "hoppar " på hunden så man får inga med sig hem till skillnad från t.ex Frontline som bara hindrar fästingen från att bita sig fast. Så använder man Frontline så kan hunden få med sig krypande fästingar hem vilket inte jag tycker är så trevligt . Men har man katt så är det ju endast Frontline som gäller .
#11 Åskar har inte ens haft några krypande på sej med frontline, ändå har han massor av päls… jag kammar igenom honom varje kväll och ända gången han haft någon är mellan behandlingarna.
Min syster använder Exspot på sin hund och plockar fästingar trots det så det är nog olika från individ till individ oavsett medel.
/Ingalill
Vissa blir ju helt enkelt inte heller bitna. Min jycke har haft 4 fästingar i sitt 3 åriga liv och fram tills i juli hade jag aldrig använt några medel på henne, alls. Anledningen till att jag gjorde det i somras var för att det var ett krav på lägret som jag skulle på. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#10 Det är inte Scalibor, vissa sorter är giftiga för shelties, men det var inte Scalibor. Scalibor var det enda Zigges uppfödare tipsade mig om.
Mvh Ellenfyrkant

Min förra hund funkade inte scalibor på, han fick utslag och klåda av det… Bytte där emot ut det mot ett festinghalsband med enbart naturliga ämnen, bland annat örter! Det funkade jättebra på honom.. Ända negativa var att pälsen vart lite flottig till en början och det luktade citron i hela lägenheten! Det var grön-gult.
Där emot så verkade det funka bättre på korthåriga hundar för 2 av minna vänners hundar funkade det inte alls på och dom va långhåriga, och tydligen så va det vanligt vad jag förstod.. Räcker i 3 månader.. Kostade ca 50 kr i djuraffären! Inga enorma summor så det kan ju vara värt ett försök nästa sommar.. Dock kommer jag inte ihåg vad det heter tyvärr..
Kan ju passa på att tala om att de s.k. "örthalsbanden" kan ge upphov till stark, migränliknande, huvudvärk hos vissa PERSONER.
Lukten som halsbandet ger ifrån sig är oerhört stark.
Men börja grina då!

Jag tycker en del av örthalsbanden luktar fruktansvärt illa.. Som en blandning mellan dill och kattpiss.. BLÄÄÄ

Min farmors gamla hund på 11 år fick pga. av det vita halsbandet från Apoteket problem med balansen, så vi tog snabbt av det. En kväll kunde han inte styra sin bakdel som bara släpades efter honom, otroligt otäckt!
Dessutom har jag även hört om en valp som en vän till min kusin hade, den dog av halsbandet…. så aldrig mer att jag använder det!

Javisst luktar örthalsbandet något grymt illa!!! Men ja kunde stå ut med lukten när jag ändå såg att det funkade (utan några otäcka biverkningar) på min hund! inte en ända fästing på hela sommaren!
Tyckte att lukten försvann efter ett tag.. Men det kanske bara va jag som vande mej!
hittade en bild på det!
Jag tycker att örthalsbandet luktar gott!
Helena
Kul att vissa tycker att örthalsbandet fungerar.
Personligen är jag en aning skeptisk då efter 5 dagar med halsbadet så satt det en fästing precis under halsbandet… Hmm…?
Men börja grina då!
Scalibour är det bästa jag använt, men det passar inte alla hundar.
Vet hundar som tom. avlidigt av det.
De får inte bada ute med det halsbandet heller, giftet är farligt för fiskarna, så ni som badar med hundarna ute och använder Scalibour, ta av det innan hundarna badar, och sätt på det igen sen när ni slutat bada.
Min förra tik och min hane använde det i somras, fick väl någon fästing, men det har var såå mycket av dem i år, så inte så konstigt, hehe.
Scalibor ska tas av när hunden badar pga att OM halsbandet skulle trilla av i vattnet så kan det på lång sikt påverka livet i vattnet.
Om man nu någon gång skulle råka glömma att ta av halsbandet och det inte trillar av är ju inte det någon katastrof. :)
Men börja grina då!
Är det ingen som provat med bärnstenshalsband? Jag läste om det igår och blev väldigt nyfiken faktiskt…Tänk ett fungerande fästingmedel utan gifter och starka dofter, som till och med är fint att titta på.
Jag har bara använt örthalsabd ännu, men det märket jag hade den här sommren luktade extremt illa och mycket, och fungerade inte alls, vilket de andra örthlsbanden gjort. Så det beror nog inte bara på hunden utan vilket märke man väljer.
#25 jag har provat bärnstenshalsband men för oss funkade det inte alls… Åskar har nog alldeles för mycket päls för det 
/Ingalill
Bärnstenen fungerar ju som så att det är statisk, och om hundens päls ska kunna vara statisk kan den inte vara långhårig och den kan absolut inte vara det minsta blöt.
Men börja grina då!