Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 8955 ggr
J-Parnebo
0

jobbig valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Våran valp är snart fyra månader gamal, och är en schäfer.
Han hoppar på mig, biter mig, och om jag säger  Nej, så morrar han fortsätter hoppa. Och jag hatar verkligen höra djur gnälla, om man tar tag i dom. Hur skulle ni gjort om eran hund höll på så?
Han håller bara på så med mig, lite med dom andra i familjen, men mest med mig..
Behöver verkligen hjälp..

Marylojs
0

Vadå hatar att höra djur gnälla om du tar tag i dem?? Sluta upp med det då så slipper du gnället, det enda du åstadkommer är att du sabbar hundens tillit till dig. Gå en kurs och lär dig hur en valp fungerar istället för att ta så hårt i din valp att den piper av rädsla!

gejsa
0

Haha han vill ju bara leka. Så där gör min Bessie med men inte morrar iofs. Biter i mina byxben och fötter. På skoj är det ju hela tiden. Vet inte om du tror att det är allvar. Tror du det?

SparklingTindra
0

Har du provat att säga vända dig om när han hoppar så att du har ryggen mot honom? Det brukar funka. Han vill nog bara leka med dig. Går han runt för att komma mot framsidan av dig, så vänder du bara bort igen.

SparklingTindra
1

Haha, alla tre svarade nästan samtidigt. =D

J-Parnebo
0

#1 jag tar ju inte i min valp så att den gnäller. jag sa ju att jag inte gillar att höra djur gnälla. då borde la jag inte göra så att den gnäller om jag inte gillar den..

#2 jag vet inte om han vill leka, eftersom han morrar och känns som han visar ilska när jag säger imot..

#3 har testat att vända mig om, men han biter mig i benet då istället.

Craz-y
0

han morrar ju för att han leker. så gör hundar.

Du kanske skulle ha skaffat dig en mindre ras. Kanske en sällskapshund :)

[Vargnatt-]
0

Sådär gjorde Aramis när han var mindre också, han ville bara ha uppmärksamhet och busa, och han morrade också :). Morrar gör han fortfarande när man leker med honom, det är inget elakt menat.
Det är mest bara att försöka ignorerar honom när han gör så, gå därifrån kanske funkar?

J-Parnebo
0

#6 det är inte jag som bestämmer i familjen vilken hundras vi ska ha xP

#7 om man går ifrån han, skäller han så det ekar i huset och gnäller. :/

Craz-y
0

#8, jaha okej vad jobbigt hihi Tungan ute

gejsa
0

Så gör Bessie med tar tag i foten när jag går. Tycker hon är rolig bara. :) Fast ibland kan hon bita rätt så hårt hon vet inte hur stark  hon är än. hihi Så jag får skrika till aj, då släpper hon direkt.

Craz-y
0

Jag tror inte de är något speciellt man kan göra. Han är valp och det är bara att stå ut, de kommer att bli bättre när han mognar Glad låt han springa runt och leka på gräsmattan och få mycket uppmärksamhet. Det är vad jag tror funkar bäst.

dima
0

Alla mina vovvar har "pratat" mycket, morrat vid bus, rädsla, mys mm. Jag har bara haft stora raser och när mina valpar betett sej så har jag ignorera.. Men då gäller det ju å andra sidan att berömma de gånger han hälsar eller busar "rätt"..  För hur ska valpen annars veta vad du vill! Alt. är att vänd dej om och gå! hämta en leksak och lek på dina vilkor. avbryt leken och ta saken när du är färdig!

SparklingTindra
0

Sen om du blir rädd eller arg kanske han tar det som en lekinvit också. =P

När jag var liten så hade vi en valp som älskade att hoppa mot folk och bitas (på skoj såklart) och jag blev rädd och arg eftersom att han var ju nästan längre än jag när han stod på bakbenen. Så han tyckte att det var extra kul att göra så mot mig. Men allt eftersom att jag vande mig vid att han gjorde så och efter att ha fått lite assistans om vad jag skulle göra av mina föräldrar så blev jag inte det minsta upprörd när han gjorde så och till slut la han av eftersom att jag var så "tråkig".

Zebben
0

Kan nästan lova Dig att han tycker det bara är en jätterolig lek. Lekmorrar och nafsar gör alla valpar. Om valpen inte gör detta på de andra i familjen, be dem hjälpa Dig och berätta hur Du ska hantera hunden i dessa situationer. Annars rekommenderar jag att Ni tillsammans går en valpkurs.

Detta ska Ni ta tag i nu, för han kommer inte mogna ifrån det. Det kommer snarare att trappas upp och att ha en 35 kg schäfer som hoppar, lekmorrar och drar i kläder är inte kul. Han måste förstå att det han gör inte är önskvärt.

Mammi
0

Jo visst är det jobbigt med en liten valp som biter en i händer och fötter, vojne, vojne! Har själv dessa problem med vår lilla valp på 10 veckor just nu, så jag vet hur det är!

Vi säger: NEJ!! med mörk och bestämd röst, nonchalerar, skriker till med gäll stämma som valpar gör när dom vill säga till att nåt är obehagligt, trycker in bitleksaker i munnen när hon håller på osv, men inget verkar hjälpa. Inget är roligare än att bita i händer och fötter på oss i familjen,suck! Jag ser numera ut som om jag skurit mig själv på både armar och fötter….Foten i munnen

I dag kände jag mig desperat och åkte iväg och införskaffade några tuggben trots att jag inte gillar dessa riktigt ,( tror det är bättre med råa märgben ) och hon blev överförtjust och låg och tuggade en lååång stund. Efter det var hon trött och nöjd! Hon har märgben hemma som hon tuggar på emellanåt men verkar tycka att tuggben är bättre, så nu kör vi med dessa under den här mest bitiga perioden i alla fall när det kliar i munnen som värst.

Sen är det väl bara att vänta tills de har blivit större och förhoppningsvis fått lite mer vett! Glad