SKK-fråga
Jag har hört att jag inte kan regga min pitbull i SKK. Jag undrar nu vrf får inte pitbullen reggas där som alla andra raser, och var reggar man isf den?

Jag har diskuterat den saken med SKK via mejl förr och de säger att den inte är godkänd av skk pga att den inte är godkänd som ras inom FCI…
Vill du veta vart man kan regga pitbull så kan du kika på http://www.pitbull.nu/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mmm läste med det med FCI men fattade inte riktigt :/ Vad menas med det?
Om du ringer och frågar skk så får du rätt svar direkt.

Jo klart, men ville höra om nån visste här inne först. Tror inte dom svarar på en söndag..
Renrasig american pitbull terrier stamboksförs i lite olika organisationer bla ADBA,UKC och BFKC som inte har något intresse för SKK.
Ingen utav dessa nämnda har någon koppling till FCI som är SKK's och dom flesta av världens kennelklubbars paraplyorganisation.
Men rasen har en gång blivit inmönstrad i AKC/FCI/SKK men då under namnet American staffordshire terrier, så vill du ha SKK reggat så får du skaffa Amstaff.
Du kan inte komma i efterhand och regga in din "pitbull", det skall samtliga valpar i kullen göras av uppfödaren om båda föräldrardjur är reggade och har stamtavla.
≧◔◡◔≦

Så man kan inte regga en valp som inte har papper från föräldrarna?
#6 Nej det är klart att man inte kan.

# 7 Ingenting är klart om man inte vet… :/
Man kan me hästar förstår du, därav min fråga…bara att man inte kan regga som renrasig om man inte ha papper..

#8 om du vill regga en som blandras så kan du göra det på www.blandis.se
_**/Mvh Anne
#8 Och hos jordbruksverket, där ska alla hundar reggas. Men det kanske den redan är.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#10 Men jag kan inte regga min pitbull där för att pitbullen som ras är inte godkänd av dom. =(
#11 Jordbruksverket och SKK är INTE samma sak. Alla hundar, även blandisar ska vara reggade i JBV. Så vitt jag vet är det lag på det, rätta mig om jag har fel.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

#11 Jordbruksverket är i princip ett måste att regga sin hund i.
#6 nej, du kan inte regga din hund i efterhand, alla hundraser stamboksförs nånstans och tyvärr luras väldigt många av att köpa "pitbull" utan stam med diverse dåliga argument som att rasen inte är erkänd i SKK.
Vet du något om föräldrarna har tavla/reggade eller är dom bara antagna som "pitbulls" baserat på utseende?
≧◔◡◔≦

#12 Jahaa!! Då är jag me =)
#14 Vad menar du nu?

#11 alla hundar i Sverige ska enligt lag registreras i jordbruksverket oavsett om de är renrasiga eller blandraser
_**/Mvh Anne
#15 är din hund ren pitbull borde ju föräldrardjuren vara reggade/ha stamtavla eller iaf något so tyder på att dom är pitbulls.
Vet du stammen på din hund?
≧◔◡◔≦

#17 Ingen aning om stam. Finns tyvvärr inga bevis på att hon är renrasig, får helt enkelt tro på säljarens ord :/
#18 Misstänkte att det var så, det scenariot är inte ovanligt.
American pitbull terrier är inte en vanligt förekommande ras, majoriteten utav dom som benämns och säljs som det är amstaffblandisar.
Köper man eller ska köpa pitbull skall man kräva att valparna har stamtavla oavsett säljarens ursäkter och argument.
≧◔◡◔≦

Mmm har me hört det om pitbull, men spelar det roll? Jag menar, vrf säger säljaren att det är pitbull? Är det mer "värde" i dom eller?

#20 kan vara för att det ska låta "tuffare"
_**/Mvh Anne

Men kan jag skicka in papper till jordbruksverket med att hon är pitbull som vetrinär skrev, eller måste det stå amstaffblandning om jag inte har papper på henne?

#20 för att pitbull är en eftertraktad ras. Många (ursäkta, ta det verkligen inte personligt) idioter vill ha en pitbull för att det är tufft.

#22 de papper du ska skicka in är de du fått från veterinären då du id-märkte hunden.
_**/Mvh Anne

#23 Jo men jag känner tjejen i fråga som sålde hunden, hon vet ju att jag inte vill ha valpen för att det är tufft…hon säljer inte till folk som vill vara "tuffa".. :/
#24 Jo, men där skrev vi att hon är pitbull, men det är ok alltså?

#25 det bör det vara eftersom det inte är olagligt att ha den rasen
_**/Mvh Anne

#26 Ok tack så mkt! =)
Men nu står jag ändå med frågetecknet..trodde att SKK och jordbruksverket var samma sak :/ Vrf ska man regga sin hund i SKK då?

#27 reggar man hunden i SKK (om man har renrasig) så får man ju stamtavla mm, men alla hundar i Sverige oavsett renras eller blandras ska reggas i jordbruksverket, om hunden då springerbort så är det lätt att hitta ägaren om den är reggad.
Förr var allt i samma register och jag har helt ärligt ingen aning om varför de ändrade på det.
_**/Mvh Anne
#25 kan det vara så att tjejen/uppfödaren inte kände till något om saken heller?
Detär som nämnt en rätt ovanlig ras rasrena hundar som är oreggade är ännu ovanligare, folk kommer sällan över en renrasig valp av slumpen, uppfödaren har säkerligen köpt sin hund i tron om att det är en "pitbull" lika väl, tyvärr anses det inte lika prestigefullt att kalla det för blandras och det är inte lika känt att en pitbull ska ha stamtavla som det är att en schäfer ska ha det.
≧◔◡◔≦

#29 Nja, kände till gjorde hon nog, hon är ganksa insatt. Ska faktiskt fråga henne och se vad hon säger.
ja gör det, hon borde ju vara ärlig mot sin valpköpare.
≧◔◡◔≦