Skall = prat
Åh, vad jag tycker det är jobbigt med det eviga Tyst, tyst….Varför får inte hundarna prata som dom vill?!
Det gör ju vi.
För att det är jobbigt när hundarna avbryter mitt i en mening. Det är jobbigt när människor gör också.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Samma som #1. Sting blir väldigt taggad när vi är på väg ut. Det gör att hon stressar upp sig mer än i onödan, då försöker jag få henne att göra något, sätta sig istället, så hon får en uppgift. Det går liksom inte att prata med någon när hon håller på så. När mina är ute på tomten så skäller dom mycket åt folk som går förbi, och det är inte så kul, man får ju tänka på grannarna också. :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det beror på varför hunden skäller.
Skäller hunden för att den är aggresiv så är det TYST. Inte för skällandets skull utan för att träna bort agressiviteten. Nog för att min hund än inte har skällt aggressivt, men det skulle han inte få göra. Det skulle jag försöka stoppa långt innan det blivit befäst, eller direkt försöka träna bort.
Skäller hunden för att den vaktar så är det tyst. Inte för att den skäller utan för att den vaktar.
Skäller hunden för att den larmar så visst, skäll och larma, men när du har larmat klart så måste hunden inte skälla mer. Då är det inte att larma.
Skäller hunden för att den är glad får min hund skälla hur mycket den vill, med vissa undantag!
Skäller min hund när den leker med barn så att han skrämmer barnen så är det tyst, jag vill inte att han skrämmer barnen så de blir rädda och börjar gråta.
Skäller han för att han är såå glad och vill fram och hälsa på en annan hund är det nej och bort därifrån, detta för att jag vill att han ska vara lugnt vid hundmöten. När han skäller stressar han inte bara upp sig själv utan även den andra hunden.
Skäller han däremot när han redan leker med mig eller med en annan hund och springer runt och har kul så får han skälla hur mycket han vill. Att vara glad är inget fel!
Det är för mig inte alls skällandet det handlar om utan sinnesstämningen hunden är i när den skäller.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag tystar alltid min hund när han skäller inomhus. tex när grannbarnen leker i trappen, städerskan är där eller när brevbäraren kommer… tystar jag honom inte är risken ganska stor att vi snart står utan bostad och det är ju inte så kul:/
dessutom pratar inte min hund (och ingen annan jag känner heller) genom skall utan då det låter mer som ett kombinerat gnäll/morr vilket är fullt tillåtet;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja eller så står man med inbott för hunden har hållt tyst…
#5 tror knappast man får mer inbrott för att en hund inte skäller i en lägenhet… skulle nån göra inbrott här skulle de skita i om min hund tokskällde eller var knäpptyst, för det hörs om det är små eller stora hundar… är tjuven hundrädd går den inte in även om h*n ser en tyst hund innanför dörren…
och annars så.. ja, jag får hellre ett inbrott för att hunden är tyst än att bo på gatan;p saker kan jag ersätta, men en ny lägenhet efter vräkning är betydligt svårare att få…
/Ingalill

#5 Varför skulle en tyst hund inte kunna stoppa någon som försöker bryta sig in??
Se som tikar som oftast släpper in vem som men dom släpper inte ut den som brytit eller på annat sätt bjudit in sig själv!
En hane däremot brukar inte släppa in överhuvudtaget.. och även om den inte skäller markerar felaktigt beteende på mer än ett sätt…
Du kan mer än gärna få försöka att gå in oinbjuden hos mig, lovar att min hund kommer inte att skälla… Men jag kan oxå lova att du vill inte försöka att gå förbi honom heller!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
en riktig vakthund släpper in objudna gäster, men inte ut ;)
#8 Är beredd att hålla med dig
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#6 Varför skulle du vräkas om någon är på väg att göra inbrott hos dig? Det känns inte schysst…
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#10 man kan bli vräkt om man har en hund som skäller hela tiden… hunden vet väl inte om det är en inbrottstjuv utanför dörren så den bara skäller då, eller hur?
/Ingalill
#8: Håller med.
Hundar kan faktiskt vakta utan att skälla också.
När vår kille hör något mystiskt, ex en bil som kör upp på uppfarten som inte ska vara där (de bor ganska öde och har faktiskt haft bilar som kört upp på uppfarten och verkat som om de försökt kolla ifall någon är hemma…) skäller han inte alls.
Han ställer sig i trappen på övervåningen så han ser dörren, och sen ger han ifrån sig ett dovt boffande en till två gånger och är sen knäpptyst tills han ser vem som kommer.