Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3155 ggr
zickan
1

dvärg pincher fakta

Fortfarande i tankar till att skaffa en kompis till min grabb.
men vill ju hitta den bästa för min livs stil.

Lite info jag ännu inte hittat något bra svar på är:
* Dv P. är känd att vara skällig. Hur sant är detta och hur svårt att träna bort?
*Om man konstant tränar en dv p. hur stor risk är det att hunden kan ändå kan bli skällig.
* Hur stor risk löper en dv.P egentligen av att få PRA? Vad kostar en årlig ögon undersökning?
*Vilken ålder brukar glaukom dyka upp.
* Om en hund åker på ögon sjukdom. Hur svårt är det att behandla när man börjar ana nedsatt syn?
* Hur stor chans har en hund att drabbas av pattellaluxation och kan man göra något åt det efter problem börjar synas, vilken ålder ser man det oftats i?
*Jag har läst att rasen är i grund stabil men på vissa sidor står det att den inte är stabil. Ska det tolkas att rasen helt enkelt är toppen med rät uppfostran?
*med rätt träning skulle denna hund klaras av att tränas till att kunna lämnas ensam korta stunder utan problem. Eller känd för att vara svår vid ensamhet?
*Vid rejäl kyla. Klarar dv P. ändå av en längre promenad om denne ev har kläder på sig?

*Har rasen något annat man bör vara beredd på som utstickande beteenden, sjukdomar etc?

Sorry för alla frågor om olika raser. Men kul att komma i kontakt med folk som har och kan berätta sin sida på det hela.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MalinLarsson
0

Hej!

Dvärg pinschern är vaktig och det är då den skäller! Små raser är ju oftst skälligare än större, då deras "rettröskel" är lägre.

De är lättlärda men lite egna, lite som en katt =)

Enligt min erfarenhet, så är de stabila, men behöver en konsekvent uppfostran, då de gärna "tar över" om de får chansen.

DP klarar långa promenader på vintern men kräver täcke, man märker på hunden om den fryser el. ej oftast är det tassarna som blir "för kalla" och då vill de inte gå, men detta har bara hänt mig en gång då det var -15 hemma och det händer ju inte så ofta här där jag bor…

Enligt min erfarenhet, så har de inte svårt att vara hemma själva under ex. arbetstid.

zickan
0

okej.. jag ska ringa om en stund och fråga hur hunden är och så. se om jag kan få låna den i nån tid innan jag måste bestämma mig.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.