Freestyle
Jag köpte en bok om freestyle på bokia och blev helt fast. Jag hade aldrig sett en föreställning men jag började träna henne i det innan jag ens tänkte på att jag kanske borde kolla upp hur det egentligen går till ^^
Var ju egentligen tänkt som en rolig hobby bara men ju mer vi håller på destomer känner jag att jag kanske vill börja tävla.
Så för några dagar sedan gick jag in på youtube och kollade runt lite på olika ekipage och hur dem gjorde. Det som förvånar mig är att hunden verkar ju inte få något kommando! När min hund ska dansa och backa osv. måste jag antingen vara verbal eller använda teckenspråk och ibland både och.
Så min fråga är egentligen, hur gör dem för att får hunden att utföra kommandona utan att visa hunden vad det är dem vill?
Jag kan tänka mig att det kan bero på att det är som en dansföreställning, en väldigt väl intränad koreografi som hunden lär sig att komma ihåg utantill. Just pga av att det är ett speciellt program till en viss låt. Men det kanske inte alls beror på det!

Jag har aldrig tränat freestyle själv, men jag gissar på att "kommandot" blir förarens egna danssteg.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag tränar freestyle.
man säger komandon men hunden ska lära sej saken INNAN man ger komandot.
Tex använd klicker utan att säga något. När hunden närmar sig det du vill den ska göra så klickar du och ger godis. Sen efter ett tag kräver du att den ska göra ännu mer rätt, så klickar du och ger godis.
När hunden gör de du vill den ska göra helt rätt flera gånger, då kan du sätta ett komando!
Lycka till! 

Jag änväder kroppsspråk och röstkomandon.. och även om det inte syns på människorna på youtube så gör dom oftast också så..
Det är bara du som inte uppfattar kommandona :)
Hunden lär sig inte koreografin och vet inte vad den ska göra till vilken låt, utan hundägarna ger kommando för varje sak. Det är antingen kroppsspråk (kroppsliga tecken utan röstkommando), enbart röstkommando eller en kombination av båda. Oftast är det både kropp och röst man använder!
På många videor hör man ju även hur de säger kommandot, du får väl titta på ännu fler :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]