Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2061 ggr
Tiarasmatte
0

rävskabb

Jag blir sååå argSkrikandesNär jag var till veterinären med Tiara med hennes exem då hon var dräktig sa veterinären att hon hade våtexem,skrev ut nån salva vi skulle ge henne…när jag sedan läste på baksidan så stog det att man ej kunde ge salvan till dräktiga eller digivande tikar! Jag köpte istället dactacort och smörjde med…exemet blev bra men det kom på andra ställen istället…hur som helst så fick Tiara sedan 2 valpar som dog båda tvåGråter

Då började jag ge salvan som vetten skrev ut tidigare…salvan hjälpte ett tag men hon fortsatte att få exem överallt samt kliade sig nåt enormt! Då var vi till veterinären igen och fick beskedet; RävskabbTyst Herregud,kunde hon inte sett det tidigare? Vad tror ni? kan rävskabbet orsakat valparnas död? Veterinären sa att det inte gjort det men självklart blev hon väl rädd att  det skulle varit så och hon hade sagt våtexem o inte rävskabb…för systerns tik som nu är dräktig har oxå samma symptom o vetten sa att man inte kunde behandla henne med rävskabbsmedlet för valparnas skull???

Om man inte ens kan lita på veterinärer,vem skall man då lita på??????????????????

Ville bara dela med mig mina känslor och ilska!

Ha en trevlig helg!!!!

Veero
0

Men gud vad jobbigt! Skulel bli så iriterad ;@ Men hoppas allt går bra. Vad tråkigt det med valparna :(

Bleenda
0

Jag förstår att du blir arg. Det skulle jag också bli. Tur att du läste på förpackningen.

Att tiken skulle påverkas av rävskabb har jag aldrig hört talas om. Men borelia har jag hört värre om.

När jag tänker tillbaka på en tik vi hade som förlorade 2 valpar som var normalt födda men dog efter ett par dagar, så var det nog så att hon inte fick igång råmjölken som är livs viktig för valparna. De andra valparna fick små eksem liknande sår som försvan med behandling. Det var vår veterinärs teori och han brukar alltid höra sej för med andra veterinärer när han råkar på lite ovanliga saker.

Lyssna lite med andra veterinärer och se vad dom säger. Någon kanske tycker det är intressant och spinner vidare på din fråga.