Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2555 ggr
RubHel
0

Smörja tassarna

Här hemma smörjer vi Antes tassar på vintern innan vi går ut på promenad, dels för att det är skyddande mot kylan och sen även för att tassarna blir så otroligt torra och lätt spricker när det är så kallt.

Är det fler som gör samma sak? Vad använder ni att smörja med?

Vattnadal
0

Jag smörjer innifrån. Raksha får Standardts fiskolja på middagsmaten, och tassarna är som nya!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Försvarets har jag kört med.  Helosan nån gång ibland.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnnNelli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nelli har så tunna öron, som hon ibland får små sår på snibbarna när hon skakar sig. Har träffat fler pinschrar som fått samma problem. Där fungerar idominsalva jättebra, läker snabbt! Kleta på idominsalva och plåstra om!

Linda
0

4 ess salvan är jätte bra

Surviver
0

vi använder masterpet Hundsalva till Troy den funkar kanonbra och luktar jättegott.

Aourora
0

andvänder en speciell tasstvål från "doggy" som följde med när vi köpte wendy. Tvättar med denna när vi badar henne, funkar bra.

Använder även rapsolja direkt på tassarna när hon vrkar torr imellanåt. Funkar bra. Gör det inann ni går o lägger er, annars hitter det inte torka in,det blir bara olja på golvet då..Ta inte för mkt. Bara så tassarnas trappdynor blir blanka.

Kristina-
0

Smörjer aldrig mina hundars tassar, det har aldrig behövts. Ändå är dom ute mycket i alla väder.  Men min första hund som var en schäfer, som jag hade för typ hundra år sedan, han kunde ibland få torra trampdynor, och då minns jag att vi smörjde med försvarets hudsalva.

AnneN
0

Blir hon torr om tassarna så smörjer jag dom med kådsalva som funkar jätte bra

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lena1
0

Om det behös så är det tre ess "tjärsalva" eller "jaga lätt" som gäller, skulle det uppstå sår eller dyligt så lägger jag på Zinkpatsa och en strumpa, såret torkar kanonfort ;-).

Pomperipossa
0

#9 Ta i en klick honung i zinkpastan så blir det mjukare..:)

Jag brukar smörja med tassalva eller helosan om det mot förmodan skulle behövas..

lena1
0

10,Tack för tipset ;-)

Pomperipossa
0

#11 Var så lite så.. Funkar även utmärkt på småsår både på folk, hundar, hästar och katter och gud vet allt… Zinkpastan torkar ju ut men honungen är ju bakteriedödande och mjukgörande så man slipper sårkanter….

lena1
0

pomperipossa, ja då är det en sådan där grej som potatismjölet, det är bra med naturliga medel ;-).

Pomperipossa
0

#13 Ja jag försöker att inte blanda in för mycket kemikalier och konstigheter… Blir bättre så..

lena1
0

14,samma härFlört

[Malin3033]
0

jag ahr hört att det itne är bra att smörja in tassarna för att hundarna bli beroende?? Förstår att man smörjer in tassarna för att dem blir torra, men så gör ju inte vildhundar och vargen?

SaraC
0

#16 Det har jag aldrig hört och tror inte det ligger någon direkt sanning i det. Man hör ofta myten att vi människor blir beroende av t.ex. lypsyl och det vet jag iaf att det bara är en myt. Våra tama hundar traskar mycket i vägsalt och det är till stor del det som gör tassarna torra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

paronskrutten
0

#17 Det är långt ifrån en myt att människor blir beroende av lypsyl! Finns en tråd på marsvin om salvor och så att läsa i :)

Jag funderar på att köpa en hundsalva från Hälsinge Honung (halsingehonung.se) om Nandos tassar blir torra :)

Helena

Anders 50
0

Har aldrig smörjt tassarna på någon hund, fast att jakthundar springer i oländig terräng. Och har inte jakthunden bra tassar så kan man inte jaga med den.
Möjligen att ni som går med era hundar på saltade ställen behöver smörja in tassarna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Primee
0

Har samma som #9. Har en burk "Jaga lätt" o är och "nallar" lite ur min hästs stora burk med 3 ess tjärsalva ^^, Det sistnämnda tycker jag hjälper mot det mesta =)