Valp frågor!
Hejsan,
Vi får ju hem en cotte valp i slutat av februari/början av mars. Och i slutet av Maj brukar vi åka på semester till Dalarna och hälsa på min sambos släkt. Vi bor själva i Småland. Är det för tidigt att ta med valpen dit?
Nästa fråga då:
Vet ni ungefär hur mycket handpenning man brukar få lägga ut? (bara av ren nyfikenhet)
Tacksam för svar!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tror inte det är några problem att ta med valpen.
Det är i princip inga uppfödare av renrasiga hundar som tar handpenning, vad jag har sett. Att de tar handpenning är snarare ett undantag.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Det ska inte vara någon fara:) jag hämtade min kille 2 veckor före jul förra året och tog med honom på 5 dagars julfirande utan problem;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
ofta är väl en handpenning på ca 10 %
visst finns det uppfödare på renras som tar handpenning, men hur mycket är svårt att säga det kan nog vara olika.
och det är ingen fara att ta med valpen…familjen är ju med;-)
tack för era svar :) Då slipper jag oroa mig för det iaf.
Snart är det parning på g, så då får vi hoppas att det tar :)
Ha det fint.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Min valps uppfödare säger att "handpenningtrenden" är över.. Finns naturligtvis fortfarande många som använder detta betalningssätt!
Men det kan hända så mkt konstiga saker under de första 8 veckorna så det måste vara jobbigt som uppfödare med en massa handpenning att hålla reda på!

Kan inte en uppfödare hålla isär sina valpköpares papper och vilka som betalat handpenning ska den nog inte sälja valpar.Har haft kennel i 12 år och jag tar 10 % i handpenning av nya valpköpare som en garanti för både dom och mig att valpen är deras.Detta gör jag inte fören valparna är födda och dom varit och tittat och bestämt vilken av dom som familjen väljer.Samtidigt skriver jag köpe avtalen.
Detta funkar bra för mig men alla är olika.
Det är bättre att ha sin valp med sig överallt men du kan ha en liten bur eller väska med dig som den kan ligga i när den blir trött.Börja ge mat i väskan så valpen trivs där,då känner den sig trygg när ni sen är borta.Den har ju huset med sig och flocken"matte".
Lycka till med din valp,sunt förnuft kommer man långt på det är bra att ha i åtanke.