Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2850 ggr
Elega
0

Statistik på avlivning

Jag undrar om någon här vet hur eller vart man kan få tag på statistiken över hur många hundar som avlivas pga agressivitet och beteendestörningar kontra sjukdom/skada. Jag vill veta procenten över ett år i hela Sverige, fast en enstaka stad funkar också.

Behöver underlag till en bok jag skriver.

Tacksam för alla svar och tips!

emsems
0

ingen aning faktiskt. Kolla med någon veterinär om dom vet, eller kanske kan lämna sina uppgifter. Alternativt statistiska centralbyrån?

emsems
0

Elelr SKK??

Linda-A
0

Det kan nog vara svårt det där. Jag tror inte att det finns riktig statistik egentligen.

Agria eller andra försäkringsbolag kanske vore ett alternativ men de kanske inte lämnar ut sin info hur som helst skulle jag tro

SaraC
0

Jag tror inte att det finns någon sådan statistik tyvärr.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

Skulle inte heller tro att det finns siffror på det, dels för att orsakerna till avlivning kanske inte alltid kommer fram och dels det mörkerantal med hundar som inte avlivas hos vet.

≧◔◡◔≦

Eriiccaa
0

Tror inte det kommer fram. Eftersom man inte behöver säga varför man tog bort hunden..

Zebben
0

Jag har faktsikt sett sådan statistik, men det var hundra år sedan och jag minns inte alls varifrån jag såg den. Tyvärr. Men hetast tips är att kolla försäkringsbolag. Men där får man ju ett stort mörkertal, då alla hundar inte är försäkrade. Orsak får man ju oftast reda på då detta ska nämnas i försäkringen om man vill få ut livbelopp.

Lycka till

[Billan]
0

Tror nog inte att det går att få fram en sådan lista som är tillförlitlig. Försäkringsbolagen för statistik på vilka hundar som tas bort och varför, men då mentala brister inte ersätts kommer nog det inte till deras kännedom.

Jag har jobbat i 20 år på djursjukhus och före det några år på klinik, och det är sällan man säger att det är aggresivitet som är avlivnings orsaken. Kan rent generellt säga att det är större hundar av blandras som kommer in i två års åldern för avlivning, sällan några småvuxna raser.

Zebben
0

Ja, det är nog väldigt svårt att få en rättvis statistik över detta. Även hundstallet får ju mest in större hundar av blandras för omplacering. Så jag kan tänka mig att det är samma som åker in för avlivning.

Indylover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min hund blev avlivad p.g.a aggresivitet, där har du en procent…

liebe kann manchmal sehr weh tun

**- www.amandawestergren.blogg.se**

Freke
0

Det är en helt omöjlig statistik att få fram!

Då vem är det som säger att hunden avlivades på grund av aggressivitet? Och vad var det för form av aggressivitet? i ägarens ögon, av en som är utbildad på området eller veterinären som påstår att det inte finns alternativ för hunden?!

Det enda du nog kan få reda på är dom akutavlivningar som polis ha gjort i sverige, för där är det den enda gången som du med säkerhet kan verifiera att någon oberoende ansett att hunden är aggressiv, även om så inte är fallet.. Men det är någon annan än ägaren som ansett att hunden är så pass aggressiv att det inte just då fanns någon annan utväg än att avliva hunden.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus