Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5582 ggr
Elega
0

Urinläckage efter kastrering

Jag funderar på att kastrera min tik. Jag har läst på mycket om detta och det verkar vara ett bra alternativ för mig och min lilla tjej som ändå inte ska få bebbar.

Det pratas mycket om för och nackdelar och väldigt mycket om aggressivitet efter kastrering, men det pratas inte mycket om urinläckage.

Jag skulle främst vilja veta varför dem kan få det, vad man kan göra åt det och hur många av er som har kastrerade tikar som har råkat ut för det här och hur ni löste det på bästa sätt.

Zebben
0

Vad jag hört är det rätt vanligt, men går ofta att medicinera bort.

Elega
0

Hur gör man då? Och hur lång tid tar det, vet du det?

Maddepadde
0

Kastrerade min tik i våras… Helt klart det bästa jag gjort med henne.

Urinläckage måste medicineras livet ut.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

paivi
0

Har haft tre kastrerade tikar. Med två av dom inga bekymmer, ingen läckage, den ena blev nio år, den andra är nu fyra och kastrerad sen två år.

Alli har urinläckage, till och från, men det had hon även innan kastreringen - hon har lite fel i anatomin. Hon var tre när hon kastrerades, är nu nästan nio år, och tar tre tabletter Rinexin per vecka, funkar perfekt, ingen läckage alls!

Elega
0

Hur mycket kostar dem tabletterna? Känns jobbigt att behöva medicinera en hund livet ut.. Måste kosta ofantligt mycket pengar.

Någon som vet hur stor % chans det är att tiken får urinläckage?

Elega
0

Ingen som vet ens hur mycket dem kostar? 0.o

AnneN
0

#4 är inte Rinexin allergitabletter?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

paivi
0

Jo. En gammalmodig antihistamin för människor, Urinstopp är en av Rinexins biverkningar, som man utnyttjar så hår. Propaline syrup har samma effektiv ämne i, men är en produkt som är utvecklad speciellt för hundar, och funkar bättre för en del tikar.

Rinexin är billigt, kommer dock inte ihåg vad det kostade senast på (finska) apoteket. Propaline syrup är lite dyrare att inskaffa, men det går tydligen åt väldigt lite medicin, så totalkostnader blir inte mycket iaf.

Jag tycker att det är bättre at medicinera hunde, även livet ut, än låta hunden ha besvär av urinläckage (jobbigt för båda stackars hunden och ägaren) - eller avliva en annars frisk och livsglad hund som eventuellt bara behöver några tabletter per vecka!

Och komm ihåg, det är långt från alla tikar som får urinläckage, och en del får det även okastrerade.

Tänk på gamla tanter,
urinläckage är ett problem hos kvinnor oxå Flört

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elega
0

#8 Tack så jättemycket för ditt svar! Det hjälpte mig mycket i mitt beslut. Det är klart att om hon får urinläckage efter kastreringen så ska hon naturligtvis medicineras. Skulle aldrig avliva henne om inte hon led något fruktansvärt, jag gör allt för min lilla diva =)

#9 Tack så jättemycket för länkarna!

Yessica
0

Får man tävla även fast man ger dom medicin mot urinläckage? Tänkte om det är någon karens på det?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi