Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1869 ggr
Maddepadde
0

Spökålder vid 3 års ålder..?

Hm… Nu behöver jag hjälp.

Min hund Ila, en jaktlabradorstik på 3 år och kastrerad i maj, har plötsligt börjat skälla på vissa människor när vi är ute, ibland när hon ser en hund springa så börjar hon skälla, hon verkar en aning okoncentrerad vid träning och hon kan börja skälla inomhus utan anledning.
Med andra ord så är hon inte sig själv.

Dessa beteenden har kommit den senaste veckan. 

Om jag själv tänker på "Symptomen" så verkar det som en spökålder. Men en spökålder vid 3 års ålder har jag aldrig hört talas om?

Vad tror ni?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Maddepadde
1

Kanske ska tillägga att saker som hon aldrig tidigare brytt sig om har blivit jättemystiska för henne.
Vi har bl.a. ett bildäck som hänger i ett träd på klubben. Hon råkade få syn på det från säkert 100-150 meters avstånd och började tokskälla och hotade däcket.

Herregud…

Men börja grina då!

paronskrutten
0

"Min" 6-åring ser också spöken.. har ingen lösning tyvärr. Är väl nån fix idé som din vovve också fått.

Helena

Maddepadde
0

Med tanke på hur hon beter sig just nu så hoppas jag verkligen att det inte är något som kommer att hålla i sig.

Vet inte om du förstår vad jag menar med "spökåldern"?

Men börja grina då!

AnneN
0

Det kan absolut vara en "extra" spökålder. Men om hon kastrerades i våras så kan det även kanske bero på hormonrubbningar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

är säkert som anne säger,hormoner hos tikar är ju många flera än hos hanar;-).

2,Min snodden är också i en period(spökis nu) han är också 6 år, och jag vet att en hane har oftast 4 perioder i sitt liv där dom har mycket hormoner i omlopp…..min gamling Kevin fick sin sista vid 11 års ålder, men det utspelar sig ju inte så mycket som när dom är mellan 1-3 år,sedan kan ju hanar vara ännu senare än så jämfört med en tik;-)

chrissan
0

Tikar blir tuffare med åren. Min hund har också spökålder vid 3, börjar varje morgon på landet med att gå ut och morra åt saker som inte finns. Sedan är hon som vanligt, det ser ganska lustigt ut. Inte ett riktigt morr med uppdragna läppar och visade tänder utan någon slgas träningsmorr. Svansen rakt upp och morr, morr samt några gruff, sedan är hon jättenöjd. Hon är väldigt "hormonell".

Hormonerna kan säkert spela in, kastrerad i maj innebär att det är först nu som hormonnivån sjunker, det finns depåer i olika organ. Min förra hund kastrerades i samband med pyometra, hon gick sedan ut och körde dominans mot alla andra hundar i parken (gamla kompisar)  för att visa vem som var drottning. Inte elakt, bara bestämt, hon steg många grader på rangskalan direkt. Mindre östrogener gör att det testosteron som honor har blir mer framträdande.

Zebben
0

Som #6 skriver. Nu har hon börjat få in balansen i hormonerna igen efter kastreringen och med minskad östrogen så visar sig det manliga homonet mer och gör hunden lite tuffare, på gott och ont.