Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 994 ggr
Elega
0

Vad menade han?

För 7 veckor sedan började jag på en vardagslydnadskurs med min blandrastik Diva.

Idag var sista kurstillfället och då hade hundtränaren gjort en sammanfattning om alla hundar och sa dem högt till alla ägare.

Till mig sa han så här:

"Diva är en hund som tar på sig mycket ansvar och hon måste få släppa på det ansvaret.
Hon vill så gärna leva upp till dig men hon vet inte hur hon ska göra."

Sen gick han vidare till nästa hund.

Och när han var klar med alla hundar så sa han Hejdå och lycka till och så gick alla till sina bilar och jag fick ingen chans att fråga vad han menade utan gick därifrån jätteledsen. Menar han att min hund är olycklig? Och vad ska jag göra för att släppa på hennes ansvar (vad han nu menade med det?)? Och hur ska jag visa Diva hur hon ska göra för att leva upp till mig (Måste jag lägga om mitt sätt att träna henne, eller vadå?)?

Jag är väldigt upprörd och ledsen just nu och uppskattar alla svar.

fettmedkevlar
0

Kanske att du ger otydliga signaler åt hunden?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Elega
0

#1 Tack för ditt svar!
Hur tycker du att jag ska lära mig de rätta signalerna? För det är ju ingenting man bara kan lära sig själv sådär (tror jag). Jag ska gå en hundinstruktörsutbildning i ett år, den börjar i juni nästa år. Då kommer jag ju att lära mig en hel del. Men det känns rätt avlägset just nu. Jag vill ju inte fortsätta ge henne fel signaler i 1 och ett halvt år innan utbildningen är klar.

gejsa
0

Tror också att han menade det. Men det var elakt av intstruktören att säga så utan att förklara sig tycker jag. Men å ena sidan hade det varit jag hade jag direkt frågat honom vad menar du nu?

Din hund är säkert jätteivrig och vill så mycket men att du har svårt att visa det så han förstår. Du kanske måste backa lite i utbildningen och börja om försiktigt och verkligen visa vad du vill. Ge mycket beröm så fort hunden gör rätt osv.

Elega
0

#3 Ja det tycker jag också var elakt. Men jag är blyg av mig och vågade inte avbryta honom. Och när jag ville fråga så började han skämta med hans Medarbetare och gick vidare.

Mjo, det borde jag nog göra. Hon är väldigt ivrig och otroligt intelligent. Ofta har jag inte en aning om hur hon förstod vad jag ville. Hon bara vet. Och man behöver ofta bara visa henne en sak en gång så kommer hon ihåg det sen :)

Hon är ju min första egna hund så allt är nytt för mig. Jag har aldrig tränat en hund förrut. Och dem hundarna mina föräldrar hade när jag var liten var foderhundar som redan kunde allt så mina föräldrar vet heller ingenting om träning. Så jag har ju provat olika sätt att träna henne på, ingenting har riktigt klickat för oss ännu, men vi börjar hitta vårt eget sätt. Hon är ju redan så duktig utan mycket ansträngning från min sida, jag behöver mest bara lära mig att vara riktigt konsekvent och alltid använda samma metod jag använde från början på ett moment. Jag har nog provat ungefär 4 olika sätt att få henne att gå fot men det gäller nog att hitta ett som funkar någorlunda och fortsätta med det stenhårt tills det sitter och inte ge med sig. Jag är en mes på det sättet. Jag är en "okej då, låt gå för den här gången" människa :P

Tack så mycket för ditt svar!

paronskrutten
0

Kan du inte ringa honom och fråga då?

Helena

Freke
0

Han menade nog att du låter hunden "ta för sig" av världen och att när ni gör saker, som promenader så är hunden ute och går med dig.. Inte du som är ute och går med hunden..

Så som han verkar vilja är att du tar mer kommando genom att styra hunden istället för tvärt om.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus