Vallning
Vallning är något jag tycker verkar väldigt roligt, själv är jag stolt matte till en sheltiepojke på 1,5 år med ovanligt mycket vall i för att vara sheltie. Så jag funderar på om man skulle pröva att valla med honom. Men hur går man till väga ? Tänkte att det kanske fanns någon här inne på Tävlingshundar som kunde förklara, då jag allt tycker att det borde finnas någon som har en vallande hund! 
Det känns som att det borde vara lättast att hunden lär sig av någon annan hund, men hur går det till, kan man gå kurser i vallning ? Eller gäller det att ha turen att känna någon med en vallande hund ? Ja, som ni märker vill jag gärna veta allt!
Skulle vara trevligt med långa välutvecklade svar!
Mvh Ellenfyrkant
På en del orter kan du ha tur att hitta kurser i vallning, eller prova-på-vallning:) sök på nätet eller kontakta brukshundsklubben. de brukar ha lite koll på sånt;) lycka till!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det finns ju vallkurser och folk med vallhundar som skulle kunna hjälpa dig.
Men du kommer sannolikt få motstånd om du inte är ute efter att träna konsekvent utan bara prova samt har en hund av icke utpräglad vallras.
(Dom flesta djurägare vill inte låna ut sina djur som "försöksobjekt" på hundar som inte är av utpräglad vallras)
vilken då bara innefattar BC och working kelpie.
≧◔◡◔≦
#2 Aussie tillhör oxå dem;)
/Ingalill

#2 Okej, förståeligt. Hur fungerar i så fall vallkurser ?
Mvh Ellenfyrkant
# nja, SVAK erkänner enbart BC och WK som vallhundar vad jag vet.
Aussien är mer bruksinriktad även om det finns vallande individer.
≧◔◡◔≦
#5 min systers aussie och flera av hennes kompisars aussies har Gk.vallh.pr och får tävla i vallning… borde de väl inte få om de inte var godkända?
/Ingalill
Jo, du kan få godkänt vallprov med schäfer också.
Det jag menade var mer inriktningen på aveln, det är inte alls lika hårt vallinriktad som på dom andra raserna, och Svak rekomenderar enbart dessa två som lämpliga vid val av vallhund.
≧◔◡◔≦
Okej, ja, många aussieuppfödare nu inriktar sig ju tyvärr på utställning vilket jag tycker är jättesynd. finns nog inget finare än att se en aussie ute bland fåren:)
/Ingalill