Hur klarar ni hund?
Jag har läst och läst och läst. Böcker, forum och allt annat som man bara kan tänka sig. Det verkar ju finnas så sjukt mycket som man måste anpassa! Blev lite nyfiken över hur mycket av detta ni följer till punkt och pricka:
- Hunden är aldrig ensam mer än 6 timmar.
- Hunden motioneras minst 2,5 timmar om dagen.
- Hunden äter alltid samma mat som är perfekt anpassad efter honom/henne.
Efter allt jag läst blir jag fundersam om hund verkligen är något för mig. Jag läste igår en bok om en kvinna som hade hund. Den skällde när någon gick förbi deras gård, och hon kände sig ansvarig över att hunden kunde skrämma förbipasserande. Därför var hon alltid på gården när hunden var ute. De hade även koll på alla busstider, så att de kunde plocka in hunden varje gång bussen kom. Hon jobbade hemma och varje gång hon skulle göra något jobb eller dyl borta, om än någon timme bara, så skaffade hon hundvakt, men så vitt jag såg hände det bara ca två gånger på 1 år. Hon blev även förbannad när en människa hade klpappat hunden på huvudet rakt uppifrån. Och allt jag tänker är, Hur kan någon ha hund om detta är reglerna som gäller?! Vem är inte borta då och då? Får man inet gå på bio om man har hund? Kan man aldrig vara bland okunniga människor för att de inte kan klappa hunden på rätt sätt? Måste man hålla koll på hela världen för att hunden skall kunna få vara ute en stund?
Jag blev alldelens förskräckt av boken och nu är jag faktiskt inte alls så sugen…
En till sak jag funderar på är, får man inte ha ett liv om man är hundägare? Jag räknar absolut med att hunden kommer ta tid och att den blir en familjevän, men man kan ju inte offra allt annat för att få ha hund?
Eh, alltså, i princip allt du skriver låter oerhört löjligt. Det enda som jag tycker att man verkligen ska försöka hålla stenhårt på (av de sakerna du nämnde) är att inte lämna hunden ensam mer än sex timmar åt gången. Ska man vara borta längre så får man fixa hundvakt.
Motionera hunden 2,5 timmar om dagen? De flesta tar väl kanske en långpromenad på minst en timme varje dag, och utöver det så är det oftast bara rastingsrundor. De flesta hundar klarar sig om du någon dag inte hinner ta ut hunden så länge. Har man inte så mycket tid någon dag kan man ju ta en cykeltur istället. Mental stimulans kan man också lösa på ganska enkla sätt.
Den hunden som det står om i den boken har ju rejäla problembeteenden. Uppfostras hunden rätt ska det inte bli så! Visst ska man kunna ha ett liv, men att gå och festa varje ledig stund kan man ju glömma. Gå på bio någon gång, hälsa på hos vänner etcetera gör jag fortfarande. Dock tror jag att man bör ha en annorlunda inställning om vad som är viktigt i livet än dagens ungdomar som ska festa konstant. Att ta det lugnt hemma och gå promenader med hunden ska vara roligare. Ska man göra något så ska man vara villig att anpassa sig efter hunden, därmed inte sagt att du måste vara hemma hela tiden.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Ja jag blir lite avskräckt när allt måste vara så himla petnoga. Jag har sett en hund som en vän, den hänger med på det som funkar och om det krisar får den vara hemma eller hos hundvakt. Nu känns det helt plötsligt som att hund är mer ansvar än att skaffa barn.. Barn kan ju i alla fall vid en viss ålder vara liiiite själva…

Kan bara gå till mig och mina rutiner. Mina hundar är nästintill aldrig ensamma. När eller snarare om jag och sambon skulle gå ut och äta middag så kan vi lämna dem ensamma. Det blir då mellan 5-6 h timmar som de ligger själva. Men detta händer kanske 1 ggr/ var 3:e månad. Men visst skulle jag kunna lämna dem oftare, men jag har valt att ha hund och anpassar oss därefter. Vi går bort ofta till vänner på middag och så, men då är hundarna alltid med. Vi ber även hundvakten om hjälp om vi ska hitta på något. Min äldre tik skulle nog kunna tänka sig att få lite mer ensamtid än vad jag ger henne. Får uppfattningen att hon tycker det är rätt skönt att få egentid. Min yngre (omplacering) däremot går alldeles utmärkt att lämna, men hon vill helst sitta som ett plåster på mig 24h/dygn. Henne kan jag heller inte lämna till vem som helst, utan jag har en kille som bor ca 10 mil bort som är den enda jag kan lämna henne till. Så det blir en bit att åka när man ska anlita hundvakt. 
2½ h promenad? Absolut. Mina hundar går promenad 2-2½ h på morgon, 1½ h efter lunch och så åker vi till klubben eller skogen på kvällen och tränar lydnad/bruks. Klubben eller kvällsaktivitet blir 2-4 dagar i veckan.
De får självklart bra mat, men det blandas så gott som dagligen i matrester, färskfoder eller annat smaskens i. Och visst har det hänt att fodersäcken tagit slut och man glömt köpa ny, ja då blir det till att ge frolic och matrester till middag istället. Mina hundar har stålmagar och tål allt. Mkt för att både uppfödare och jag alltid blandat i "konstigheter" i torrfodret.
Det är ett enormt ansvar att skaffa hund. Men som sagt det är en hund. De förlåter en för mkt som man utsätter de för. Så länge man köper en ras/individ som har behov som Du kan tillgodose så är de nöjda. Man bör, för att slippa sjukdomar och strul köpa bra hundfoder. Hundarna är flockdjur och mår bäst att få vara tillsammans med matte/husse, så man bör inte lämna dem mer än 4h /dag om man jobbar. De vill ha motion och aktivering oavsett ras, men hur mkt varierar. Sen är det mänskligt att bli sjuk och då är det ok att lägga sig på soffan en hel dag och bara ge korta kisspromenader. Huvudsaken är att hunden mår bra och att man gör så gott man kan. Vet man av att man ska vara borta hemifrån länge eller är sjuk många dagar, så kan man ju slå en signal till en vän som kan komma och gå ut med hunden. Så visst är det ett ansvar, men man får otroligt mkt tillbaka.
Lite roligt om boken du skriver ändå=) alltså så hysteriskt är det inte att ha hund, man får anpassa sig men det händer automatiskt utan att man tänker på det tycker jag. Det man främst ska tänka på är väl som alla säger här att man inte ska lämna den ensam för länge men självklart kan man gå på bio eller en runda på krogen! jag har aldrig gått efter handböcker i mitt hundägande utan på sunt förnuft och vad som funkar för mina hundar. lycka till!
Åskar är nästan alltid med mej eftersom jag har sjukpension, men ibland låter jag honom vara ensam någon timme för att underhålla ensamträningen. man vet ju aldrig om jag någon gång i framtiden hittar nåt min arm klarar att göra;) klart man måste kunna gå ut ibland trots att man har hund.
2,5 timmars promenad/dag? det är olika men automatiskt blir det nog det… ca 30-45 min på morgonen, ca 30 min mitt på dagen, ca 30 min på eftermiddan och 1-1,5 timmar på kvällen:) är jag sjuk och inte kan gå ut själv utan barnen går ut så blir det betydligt kortare tid;)
maten är i princip densamma varje dag.. kör med Royal canin, men ibland blir det rester och sånt oxå;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag kör på sunt förnuft och man känner ju sin/sina hundar bäst.
Följer nog alla de punkterna ganska så exakt, man kan väl säga jag ger anpassad mat åt honom när jag ger det uppfödaren alltid gett och rekomenderat.
Såhär pigg blir man av sin mat och glad av att få fara till landet och springa av sig lite.
Jag pluggar hemifrån så för oss är det hittills inget problem med att inte lämna Aramis hemma länge på dagarna. De dagar vi ska iväg och han inte kan följa med så ser vi till att antingen inte vara borta jättelänge eller så har vi hundvakt.
Han får såklart en mat som vi tycker passar honom, men det slinker ner rester till honom då och då.
Promenadtiderna varierar, men brukar bli 30 minuter på morgon, sen 1 timme på dagen, och sen en kvällspromenad som varierar i längden.
Men visst är hund ett stort ansvar, det är ju ett liv man tar hand om. Men hunden är även en underbar vän och det är värt allt som kommer med det.

Velvet lämnas aldrig mer än 6timmar ensam, om vi jobbar/går skola så fixar vi hundvakt om det blir mer än 5-6 timmar.
Vad det gäller motion så kräver alla hundar olika mycket beroende på ras och individ. Velvet kräver inte 2,5 timmar/dag men antingen minst 1 timmes prommenad med lite allmän träning eller minst 30 minuter mentalaktivering, vi varvar mellan dessa alternativ, och ibland blir det givetvis längre stunder också.
Maten får hon samma foder varje dag, men sedan kan hon även få matrester ibland, men vi är lite försiktiga med vad vi ger henne eftersom hon har födoämnes allergier.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nee jag tror verkligen inte du behöver beskymra dig så mkt, så som hundlivet i boken är är det ju oftast inte i verkligenheten. Och som några säger det kan oxå vara skönt för hunden att vara själv ibland, specielt om man har barn osv!
Alla mår väl bra av att ibland få vara lite för sjig själva så ja varför skulle inte en hund tycka det?.
Promenader är skoj, men något dem verkligen tycker om är att få vara ute i skogen o springa, vi brukade gå ut på en skogsväg och låta hunden springa hur han ville, medans vi gick 1mil så sprang nog hunden 2-2.5 mil han var mycket trött efter runorna och höll sig i bra form. för lite mer än ett år sedan så flyttade min mor och fick då längre till den sträckan så blev inte lika ofta att hon gick med hunden där. Och ja visst det märktes lite han gick upp lite granna i vikt.
Men ja man ska nog inte skrämmas alt för mycket av den boken du läste Emma. Tror att ägaren till hunden inte skött den redigt som hon borde gjort, då har den ju inte fått lära sig rätt o fel…
#10, tack du har nog rätt. Hoppas jag! Jag känner lite som så, att om det vore så jävligt att ha hund, skulle nog ingen ha det. I alla fall inte mer än en gång. 

min mor har precis köpt en valp och jag har STORA planer på att skaffa ett syskon till den valpen, Verkar tilla tt var riktigt bra valpar, mamma har ägt den i snart en vecka och den kan redan sitt och är mycket lydig i övrigt.
Så köper jag denna hunden blir det min första egna hund, och ja jag är bara 20år så är rätt stort steg att ha den helt själv:p
men kommer nog bli mkt kul samtidigt som det kommer bli en stor utmaning och MYCKET ansvar!
Åh spännande! vad är det för ras?
Min hund är aldrig ensam längre än 6 timmar, det är enkelt fixat. Just nu pluggar jag hemifrån och de gånger jag ska bort längre tider fixar jag hundvakt om inte pojkvännen är hemma.
Samma foder äter han alltid. Visst kan man behöva byta om ett foder inte fungerar, men när man väl hittat ett foder som passar hunden finns det ingen anledning att hålla på att ändra. Utöver fodret får han däremot lite gott och blandat, som belöning vid träning eller som lite gottis bara ibland.
2,5 timmes promenad blir det nog också de flesta dagar. Men det är knappast så att varken jag eller hunden klättrar på väggarna om det inte blir så någon dag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag behöver aldrig ha Ayla hemma själv, vilket är väldigt tur då hon hatar det, men håller på träna så att om det någon gång skulle behövas så går det.
Hon är en väldigt social hund. Går lämna med vem som helst och hon är lika nöjd, även någon hon inte känner. Men själv vill hon inte vara! Men nu är hon 8 månader och klarar 20 min själv innan hon blir orolig och börjar yla och bita sönder saker. När vi började träningen funkade det knappt 3 minuter, så det blir bättre men sakta går det. I bilen går det bra faktiskt, men där vill man ju inte ha henne längre stunder.
Så det är alltid bra att ha en nödlösning också, om det inte funkar. Vi har ju sånn tur att hon har ju sin "farmor" och "farfar" som bor 100 meter bort och där är hon alltid välkommen bara dom är hemma.
Sen är hon ju en klippa i mycke annat. Går ha med sej överallt och älskar alla människor och djur, även när dom så råkar kliva på henne på bussen osv…Skäller inte åt hundar eller annat. Och sådär. Men just vara ensam är hennes stora problem.
Men man ska nog när man skaffar hund räkna med att allt kanske inte går klockrent.
Har man en hund som får knäpp varje gång nån går förbi gården, eller om den jagar allt som rör sej eller vad det nu är för problem så kan det ta massa tid och engagemang att lösa det. Om det nu går. Som löser det sej inte med ayla att vara själv så får vi skaffa hundvakt varje gång det inte funkar att sitta i bilen, om det är för lång tid, för varm eller kallt.
Man kan ju hoppas på att allt går utan problem, men inte räkna med det! :)
Hoppas ni förstår! :)

Det är en blanding mellan Golden Retriever, Schäfer och Labrador

Har en egen hund och jag är 17 år. Hon är ensam på dagen när jag går i skola men jag kommer hem på lunchen och går ut med henne. Och ja, det är mycket ansvar. Då jag har en egen lägenhet så måste jag även sköta alla rastningar själv och det kan va lite kämpit på morgonen. Jag kan heller inte vara ute så mycket då jag har en hund som behöver sin mat, aktivering och rastning, dagligen.
Man blir väldigt bunden när man har en hund.

Oja, nu när jag skaffar hund kommer det inte finnas mkt över till annat!
Mat aktiviteter och promenader osv. uppvakting hela tiden. Men ju mer man är med hunden, desto nämre varandra kommer man och då är det härligare när den blir äldre då den verkligen är ens bästa vän!