Siberian husky
Nån som har en husky och bor i lägenhet?
Är så att jag alltid gillat dessa hundar, min farbror hade 12 st. Men suttit och läst nu, men märker att alla vill att man ska ha ett hus på landet för att ha en husky.
Så skulle bara vilja veta om det är så? Eller om det är nån som "lyckats" i lägenhet.

Visst kan man lyckas, men jag skulle inte prova! 
Problemen som troligen uppstår är för det första att de är ruskigt dåliga på att vara ensamma. Jag anser att det är djurplågeri eller i alla fall gränsande till det, att ha en husky ensam. De har sådana starka flockkänslor att man bör ha två.
Sedan tror jag inte att det är så roligt att lämna dem i lägenheten ändå, då de glatt tuggar sönder om de är uttråkade, anser att de inte vill vara ensamma hemma eller så.
Mellan 6 mån och ca 1 1/2-2 år kan de vara rena monster, så pass att man nästan ångrar att man skaffat en. Dessutomn skaffar man sällan en. Skaffar men en husky finns det två sätt. Antingen får hunden försöka anpassa sig så gott det går efter dig under hundens liv, sen skaffar man troligen ingen fler. Vanligare är att man skaffar en till, som sällskap åt den första. Sen börjar man lite med drag, och vips har du hamnat mitt ute i skogen i ett stort hus, har en hel drös hundar, massor av fina hundgårdar, monsterbilar, släp med hundboxar, olika modeller av slädar osv!
Jag vet folk som lyckats med sibbar i lägenhet, men ingen som gjort det helt smärtfritt. Saker går sönder, grannar klagar på ylande osv. När de är vuxna och landar, går det bättre, man måste bara orka dit.
Så fort de är 6 mån eller lite mer, kan man börja motionera dem. Vi har börjat med dragträningen tidigt på våra. Detta för att vi haft hundarna inne förutom dagtid. De behöver trötta ut sig fysiskt 3-4 gånger i veckan för att må bra. Inser man det, går det lättare.
Det ÄR underbara hundar, vackra, mjuka och energiska. Vill man ha lite mindre hund, kan man skaffa en på showlinjer. Tror även att det kan vara svårt att få köpa en på draglinjer till ren sällskapshund.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har tre huskys oh bor i lägenhet dock inte Siberian utan Alaskan, ser inte det som något större problem. Schäfern har ställt till med större problem än huskysarna.
Tror nog man kan ha så gott som vilken ras som helst, är väl inte i lägenheten man motionerar dem heller?!

Psyfus kontakta KarolinaNowak på djurfoto i fokus har för mig att hon har en sibbe och bor i Göteborg.
#2 Då har dom flocken och är inte ensamma, men vad säger grannarna när de börjar att yla?
#3 Det är många som tror det och det finns en anledning till varför Blocket är fullt av unga huskys för omplacering.
Mina hundar (som är på bilden i #1) är fullt nöjda om de får springa 5-8 mil framför släden vila lite och sedan springa några mil till. Sedan kommer vi hem och gör kväller då de sover 3 timmar , reser sig upp och frågar om vi inte ska iväg igen. Det är detta som kan vara svårt att hantera i en lägenhet. Men med en bra uppfödare som kan sina valpar går det nog att hitta en individ som har större chanser att klara sig som ensam hund i lägenhet.

Sen är det stor skillnad på alaskans och siberians. Visst kan jag tänka mig att Vidar kanske inte skulle finnas längre om han hamnat i en familj som sällskapshund (hade han haft otur hade han farit runt i omplaceringssvängen nåt år först), men de andra alaskans vi har har varit lugnare än sibbarna.
Fördelen med rasen, är ju att det går att börja motionera tidigt med dem, för att orka med dem. Man bör knappast börja cykla med en golden eller shaffer innan året, medan det nästan är en nödvändighet för en husky.
Vill man ha en husky till sällskap, för att de är vackra, varglika och trevliga hundar, välj en på showlinjer. Fast de ser å andra sidan ut som fluffiga gosedjur, inte som en husky…
Vi har haft våra i hundgård dagtid och inne till middagsmålet till nu. Jag skulle inte ha velat göra om detta utan hundgården.
#2 Men erkänn att de är monster mellan 6-18 mån.
Underbara, men med en sådan energi att man skulle behöva låna lite! Eller var dinas änglar under den perioden? Hade jag bott i lägenhet med våra, hade jag A aldrig skaffat så många B flyttat till hus eller C omplacerat hela högen!
#3 Polarhundarna mår bättre om de får vistas i hundgård, dvs utomhus. Sen vi flyttade och 3 av våra som tidigare sovit inne flyttat ut på riktigt, märks det tydligt. De följer gärna med in i huset nån timme och myser, men sen vill de ut igen.
Visst motionerar man dem inte i lägenheten, men det är inte heller lätt alla gånger att motionera dem i staden.
Vi hjälpte en tjej med en ung sibbehane för ett tag sedan. Hennes hade ruggiga problem att vara ensam, andra hundar gjorde att det kanske kunde fungera, men inte smärtfritt. Dagmatte var enda lösningen. Motionen då, hon skaffade en cykel, tog bussen ut från stan och cyklade med honom där.
Har man bra skidspår nära, toppen. När temperaturen är under 1§2 grader kan man cykla med dem, men då ska det helst vara på grusvägar, inte på asfalt som sliter mer. Sen är det inte lätt alla gånger att få en husky i full fart att låta bli att jaga änder i parker, låta bli att rusa fram till andrav hundar osv.
Som vi bor nu kan vi starta dragträningen direkt från gården, det enda vi riskerar att möta är jägare, bärplockare och vilda djur. Med ett 5-spann som blir ett 7-spann i slutet av vintern krävs det bra bromsar i vissa lägen.
Jag älskar rasen, och önskar att ingen husky ska tvingas sitta som ensamhund i en lägenhet och lida. Vill man pyssla med drag eller i alla fall ta 3-4 svängar i veckan med cykel eller skidor, visst, skaffa en. Att skaffa en husky utan att ha samma intresse somk den, är som att skaffa en utpräglad jakthund utan att jaga.
MVH Elin

#4 Nej dom är ju inte ensamma, men har hanen som jag har var ensam hund i 1,5 år och han klarade sig utan att yla, tugga odyl. Nja, mina hundar ylar inte inomhus och det är jag glad över. Har även pratat med grannarna att om hundarna lever om så får dom komma och säga till mig och då vidtar jag åtgärder som hundvakt eller så.
#5 Ja jag kan inte förneka att andra tiken på snart två år var ett monster under trotsålder, men efter det så har hon lugnat ner sig och är nu kolugn inomhus :) Utomhus så får dom springa av sig 2 timmar om dagen, vid träning så får dom dra 1,5 timme beroende på hur hårt dom jobbar.

Tror nog att jag sammanfattar det så här:
Visst, man kan ha en sibbe i lägenhet, men man måste nog vara lite galen för att vilja. Skaffa två (varför inte låna hem en äldre, elelr ta en omplacering, för 2 valpar samtidigt MÅSTE man nog ha hundgård för att klara av), ensamhetsträna minutiöst eller hellre ha hunddagis och räkna med massor av motion, samt troligen en del trasiga saker!
Det ÄR underbara hundar, jag vill inte vara utan dem. Dock är det svårt att rekommendera dem till folk, med tanke på att jag vet hur de är.
Jag anser vidare att man inte får vara för hård. Är man det kan man antingen knäcka dem eller lära dem att det är OK att vara hård. En husky ska vara mild och mjuk. De är avlade för att kunna spännas in med främmande hundar i spannet utan bråk. De gamla fasonerna med nedläggande av hundar od är fel för rasen, anser jag.
MVH Elin