Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 621 ggr
Snatchers
0

Kan ej va ensam någonstans

Jag har en stor Pudel som är 2 år gammal,  vi har nyligen flyttat till lägenhet efter att ha bott på landet, han klarar stadslivet väldigt bra, är nyfiken på allt och har inga promblem med att det är mycket folk osv.

Men mitt problem är att när vi bodde på landet bodde min hund tillsammans med en annan stor Pudel på 8 år (min mammas hund)

och han har alltid haft honom som ett slags skydd,

så min hund har varit väldigt klemig och ja mesig,

jag vill ju att han ska bli en egen individ utan att ha skydd från min mammas hund hela tiden, och nu blir han tvungen till det eftersom vi nu bor 25 mil ifrån varandra.

Men nu till problemet. Eftersom han aldrig varit helt ensam hemma innan, (han har ju varit tillsammans med min mammas hund) så har han nu jätte problem med att va ensam, jag har provat att lämna honom några minuter i taget hela tiden, och inte berömt honom eller nåt när jag kommit hem för han har ju varit helt knäck, men utan frammsteg, han sitter och ylar och skäller hela tiden, jag har suttit i trappan utanför och hört honom. Men jag vill inte gå in och öppna dörren och säga åt honom att va tyst för då kanske han tror att om han skäller så kommer jag?

Dessutom är det viktigt att jag får honom att va ensam för jag vill inte heller att hans skällade ska påverka mina grannar,  dom kan ju bli riktigt sura och då kanske vi inte kan bo kvar här..

Han har även problem med att sitta i bilen när jag handlar, han skäller så fort jag gått två meter ifrån bilen, jag brukar inte uppmärksamma honom utan gå vidare,  vet inte om detta är fel, men jag vet inte alls vad jag ska göra, behöver verkligen hjälp

Mvh / en bekymmrad matte

AnneN
0

Börja om med ensamhetsträningen som om det vore en liten valp och ta det mycket långsamt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tina-A
0

Håller med #1. Ett "tröstande" ord är att Pudel som ras har svårt att vara ensam och hela pudelskaran lider av separationsångest. Det är alltså lite utmärkande för rasen och just pudlar kan vara lite extra svåra. Kämpa på!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]