Ceasar Millans
Tycker ni om om han.
Skulle ni använda hans metoder.
Verkar vara många svenskar idag som kollar på ett program som är ihopklippt till en timma och sen gör samma sak hemma. Och det är rätt skrämmande.

Hej!
Har läst en del inlägg nu där många här som inte gillar honom och hans metoder.
jag tycker själv att han är en bra hundpsykolog! Han är snäll och bryr sig om sina hundar och han ser dem också som hundar och inte små bebisar.
Jag har också sett att många har reagerat över att han använde ett halsband en gång som gav en elektrisk stöt. Men det var ju för att hunden skull lära sig snabbt och effektivt att vara rädd för skallerormar! Och som han sa det gör ju inte så ont att de skriker utan de hoppar undan och tycker att det är obehagligt.
Så nu skulle jag vilja veta rent konkret vad det är som ni inte gillar? Är det för att han drar i kopplet när de ska gå vid sidan om honom? Eller är det för att han har halsbandet högt upp vd struphuvudet? Jag skulle kunna tänka mig att man kan använda sig av det på hundar som är väldigt starka och som är väldigt beslutsamma vid att inte lyda husse och matte. Men ska man använda sig av det ska man göra det under träningen och berömma mycket när de gör rätt. Sen tar man ner halsbandet igen när de kan och vet vad man menar när man säger t ex fot.
Att det skulle vara skrämmande att flk använder sig av hans metoder tycker jag är väldigt elakt sagt. Jag tror att använder man sig av hans metoder så får man som han säger lugna och undergivna hundar. Jag själv skulle inte vilja ha en hund som trodde att han var högre i rang än mig och en stirrig hund.
Det var allt ifrån mig men som sagt jag vill veta mer konkret vad det är som är så skrämmande med honom…
Det har användts stackel i han program också. Jag ser inte hans djur som undrgivna, utan många av de hundar ja sett på programmet ser ja som rädda. Du får gärna tycka det är elakt sagt, det bryr ja mig inte om. Finns folk som säger mycket värre saker, så du kanske ska hålla för öronen då. Jag behöver inte hundar som ska visa undengivenhet för mig. Mina hundar vet att ja är flock ledaren. Sen med vilka metoder man vill uppnå det med, är ju som sagt upp till var och en.
Om du lär dig läsa, Så står det att:
Verkar vara många svenskar idag som kollar på ett program som är ihopklippt till en timma och sen gör samma sak hemma. Och det är rätt skrämmande.
Alltså många ser på tv, Och gör samma sak hemma. Han fixar inte hundarna på en timma. De visar en liten del. Jag skrev inte att han är skrämmande, utan att folk kollar lite på tv och sen gör samma sak.
Jag har inga stirriga hundar, och har haft hand om problem hundar som både dragit och gjort utfall. Och jag har ej behövt trycka ner hunden. Oj måste gjort nå skumt då.
Själv skulle jag inte använda halsbandet högt uppe på halsen, har aldrig behövt det innan så ja tackar nog nej till det.
#2 Om du trycker på sök knappen till vänster, sen cesar milan.. så hittar du MASSVIS med trådar om honom;)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Som jag sagt i tidigare trådar så gillar jag det programmet. Stackel och el ska inte användas och är som tur är förbjudet i Sverige. Men som med alla program får man sålla bland tipsen.
Att folk tittar på programmet och sedan försöker göra likadant själva visar på idiotiska tittare/hundägare och inte fel på CM. Det finns liksom varningar i varje program för att man inte ska använda metoderna hemma på eget bevåg. Troligtvis finns de där av en anledning oxå, eller vad tror ni?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Okej tack. Alltså är han uttjatad hehe
Jag är iaf inte imponerad av hans metoder. Men med rädsla så kan ja bygga upp så kan ja också få folk att bli undergivna för mig. Det är ju vad man är ute efter med sina djur.
Han går ju även och sparkar till hundarna när dom blir ouppmärksamma och drar mot något annat.
Det gör ju inget. Våld är okej, de ska visa underlägsenhet. Låter som en kvinnomisshandlarre. Men saken är ju den att ja vill inte mina hundar ska lyda han heller, för det är ej han som är flock ledare. Utan ägarna. Men jag har aldrig behövt använda mig at hans metoder. Antingen har ja haft en jävla tur. Eller så finns det andra metoder som faktiskt funkar också. Jag är mer Anders Hallgren typ. Sen kan ja tänka mig använda CMs metoder på människor däremot!!!!!!

#7 det är väl en viss skillnad på att sparka och att lätt röra vid dem med foten som han gör ibland.
Att man står med hunden vid sidan och han tittar framåt och skiter i ägaren så kan man faktiskt dutta till hunden på baken med foten INTE HÅRT utan bara så att han känner det. Som sagt INTE HÅRT och INTE SÅ ATT HUNDEN FÅR ONT utan bara att han tittar upp och undrar vad det va.

Håller med Jonazid! CM använder quickfix vilket betyder att han inte går till grunden med problemet utan bara behandla symptomen som då är det som ägaren ser som ett problem. Även jag föredrar AH's metoder.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nr 9. Som sagt ja gillar utmaningar. Och ja gillar när hundar är hundar. Inte när de följer ens minsta vink.
#9 Ja det klart det är skillnad, det vet jag också. Men han rör inte vid dom lätt med foten som du beskrivet, utan han sparkar/kickar (eller vad man nu vill kalla det) till dom med hälen.
Alla är olika. Vissa gillar hårda tag. Och ja skulle vilja se den människan som gillar om någon gör samma sak med den. Vad händer om du försvinner, ska nästa person behöva ta tag i problemet, eller ska hon också använda samma metod för en snabb fix. Detta är en evighets tråd. Och det va inte meningen att ta upp det igen.
Vissa gillar att jobba och vissa vill ta den snabba vägen. Som tur är vill både jag och min hund gå den långa vägen.
Lina-Marie
Du, innan du uttalar dig om det gör ont eller inte med elhalsband tycker jag du ska testa ett. För nog tusan gör det ONT! Det är smärta hunden känner, inte obehag!

Nu ska ju alla vara medvetna om att det han hjälper folk med är PROBLEMHUNDAR. Hundar som ägaren behandlat som en bäbis eller inte har haft hand med alls. Hundar som inte fått sin rätta plats i flocken utan tagit sej en ledar roll den inte klarar. Att det inte gått på en timme får man väl utgå ifrån.
Jag har sett många program om honom och när man ser hans stora flock blir man imponerd av hur avspännda alla hundarna är. Jag har 12 hundar själv så jag vet lite hur det är med hundar som går i flock.
Nu är det en gång så att många sitter och letar negativa saker att diskutera utan att försöka ta till sej det positiva i stället. Som ni kanske har upptäckt så får Cesar ta hand om familjen också, eftersom det är den grundläggande orsaken till problemet. Han är otroligt duktig.
När det gäller "problem" hundar, så är det i första hand förarna som ska undervisas. och icke av våldsbenägna lärare.
Problem hundar i en flock blir snabbt ihjälbitna.
Jag ser fram emot varje avsnitt. Jag ser en kille som kunnigt läser av problemhundar och problemhussar/mattar och anpassar åtgärd efter behov. Sedan är TV ett starkt medium, och producenterna klipper nog så att en del extrema och provocerande ytterligheter kommer med lite ur sitt verkliga sammanhang.
Jag har inte sett något elhalsband eller stackel, och jag sympatiserar verkligen inte med sådana redskap. Däremot kan man spekulera kring vart gränsen går om förutsättningarna är att han bara får en chans sig att rädda hunden från avlivning under tidspress. Min uppfattning är att Cesar är en djurvän som inte vill skada dem på något vis.
Han framhärdar envist att en hund skall endast belönas när den är lugn och undergiven. Med undergiven menar han inte att den skall vara rädd. Det tycker jag är en vettig förutsättning för att arbeta vidare med positiv förstärkning när det negativa beteendet avbrutits.
Sen tycker jag att det är helt sjukt när han sätter hundar på löpmaskiner. Men då får man komma ihåg att i USA finns det många människor. Och då finns det också fler lata människor som hellre avlivar hunden än anpassar sig.
Största faran med CMs program är kanske att många inte klarar av att förstå TV-mediats polarisering och kritiskt granska vad som egentligen sker och vilka faktorer eller förutsättningar som finns. Men klarar man det, så går det nog att plocka nåt russin då och då och anpassa till sin egen träning. Jag ser fram emot nästa program.
Jag ogillar starkt att man kritiserar någon som frågar efter en bok och indirekt blir idiotförklarad. Det är ett forumfientligt beteende.
Mvh/Benke
Nä det är en åsikt!

Tycker det är otroligt dåligt att Svensk Tv visar sån dålig hundträning! Vi har otroligt duktiga hundinstruktörer i Sverige. Låt dem träda fram och förklara vad hundträning är.
Att lära ut Qvickfix som C.M gör är skandal! Att få en hund att lyda för att slippa obehag/smärta är inget för mig. Men visst, det ger resultat…för stunden. Sen pyser problemet ut igen antingen genom att problembeteendet återkommer eller tar sig ut i ett annat problembeteende.
Skulle vara kul att se honom ta sig an en riktig problemhund istället för hundar vars ägare inte ens kan utföra hundens grundläggande behov som att gå en promenad.
Att man sen är dömd för djurplågeri är ju också något man ska ta sig en funderar på varför.
Böckerna är väl på väg ut på svenska tror jag. Har hört rykten om det i alla fall. Värt att kolla upp och jämföra olika netbutiker då det kan skilja väldigt mkt i pris. Vissa tar mkt i frakt medans andra som adlibris är fraktfritt. Så vill Du köpa böckerna är det värt att kolla runt lite.
Nej, jag tycker inte om honom.
Nej, jag skulle aldrig använda samma metoder som honom. Mina egna fungerar utmärkt.
Och ja, jag har en s.k. problemhund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

My gooood en till tråd om människan!!!!Den skulle inte få ha ett program i sverige, tur att man kan trycka på på en knapp så man får in en annan kanal.
#19 -"Att man sen är dömd för djurplågeri är ju också något man ska ta sig en funderar på varför."
Zebben - den där smutkastningen fick du ju svar på i din egen anti-CMtråd för länge sedan. Det var ju inte sant. Eller har det dykt upp nya åtal och domar sedan dess?
Mvh/Benke
On May 5, 2006, Flody Suarez, a television producer for the TV series 8 Simple Rules, filed a lawsuit against Millan, claiming that his Labrador retriever had been seriously injured while at Millan's training facility during an exercise routine on a treadmill.[8] National Geographic released a statement that Millan was not present at the facility at the time of the alleged incident. Millan has also claimed that Suarez's personal dog trainer was with the dog, Gator, while it was at the Dog Psychology Center and that he did not charge for use of the facilities. He allowed the trainer to bring Gator to the center as a favor. The hearing was cancelled, since a settlement (the terms of which were not made public) was reached on March 29, 2007. [9]
Ja åsikterna är olika här inne. Det är inget att bry sig om. Idag ströp ja nästan min hund. Jag jämförde det med stackel. Och det tycker CM är okej så då borde det va okej för mej med. Jag har beställt ett från usa. Han är grym. Ska bli kul och se om mina barn lyder bra med elhalsband.
#23 Jonazid - här kommer en sista bekräftelsefeed från mig till dig:

#24 Mot bättre vetande… Så ska jag väl inte mata dig…
Men CM är INTE en god Instruktör. han kan säkert lära jänkarna att gå ut med deras hundar, för om man ser CMs program så verkar alla hundägare bli förvånade om och när CM säger till dom att hunden ska ha motion…
Sen stackel är extremt vanligt i USA på nästan alla hundar. För det behövs inte mycket till för att få en hund att lyda då, stackel där är lika vanligt som ½stryp eller hel stryp här i sverige.
Och CM sätter även på stackel på en liten JRT.
Sen finns det sätt att dölja att det är ett stackel som sitter påmed hjälp av en liten nylontub med utskuren undersida för stacklarna (tror jag såg det första gången på CMs hemsida).
Men titta in på www.dogsecurity.se och se vad dom marknadsför för produkter. finns även något företag som säljer CMs universal halsband (kommer inte ihåg vem) men säljer det som tre i ett (3i1) halsband.
Men borde väl inte skriva detta då det finns många som gillar CM.. ser det mer som att så här ska jag inte göra med min hund… Min hund är inte undergiven kommer aldrig att bli undergiven, skulle vilja se CM göra ett försök med att få en Ovtjarka undergiven han skulle någ både få droga och grilla och akuputera sen spöa den för att få den någorlunda som han vill..
Skulle kunna betala bra för det.. Då ännu mer de Ovtjarkas som finns i USA som verkligen är avlade på aggresivitet och inte som här då hunden ska fungera i samhället.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#25 Tror du missuppfattat vem som är ett "internettroll". Jag respekterar dina åsikter och håller med om stackelkritik i allmänhet men är inte enig med dig i kompetensfrågan.
Mvh/Benke
Vill bara säga att stackel var ganska vanligt även här i Sverige när jag växte upp på 60-70 talet. I många andra länder är dom ju "lite efter ", men förhoppningsvis kommer förbud även där.
#25 Det är inte meningen du ska göra som CM heller!
Om du sett programmet borde du även sett varningstexterna i varje avsnitt som talar om att du inte ska göra samma sak hemma utan hjälp från en erfaren instruktör!
Sen är det din åsikt om han är en bra instruktör eller inte… det är inte fakta! Jag tycker han är bra, vilket är min åsikt. Jag påpekar det inte på det sättet som ett faktum att han ÄR bra.
Sen om stackel är lika vanligt i USA som halv/helstryp är i Sverige är en helt annan fråga. Där är det tillåtet (även om det är hemskt) till skillnad från i Sverige. Är halv/helstryp bra då? Jag använder hellre läder eller sele!
/Ingalill
#28 Jag hoppas att det kändes bra att få ur dig alla utropstecken och fetstilar. Ja - det är min åsikt. Inget faktum - vi är överens om det.
Mvh/Benke
#29 Läs vem det var riktat till innan du kommenterar
(om du inte är samma person som #25)
/Ingalill
#30 Förlåt - jag läste det inledande numret i min egen kommentar i inlägg 26 och fick för mig att du riktade det till mig. Jag blev givetvis väldigt konfunderad och ber återigen om ursäkt. 
Mvh/Benke
#31 ingen fara;)
/Ingalill

Nu är det ju så att Stackel är inte förbjudet. Och jag är väl insatt i funktion, motivation av stackel användning.
Är ingen förespråkare för det.
Sen att CMs program är en försköning av verklighet.
Och om man gillar eller ogillar är upp till var och en.
nej jag tror inte jag missupfattat dig.. Då jag och Jonazid är lite av samma uppfattning av CM och även vissa människor, sen att vi säger vad vi tycker är kanske ett problem för vissa men men..
Lägger ner CM kommentarer… Han funkar i USA och vill man titta så titta… Lär era hundar istället för att gå på någon quickfix ide ifrån USA som inte är applicerbar på en vanlig hund..
Du kan skrämma vem/vad som till lydnad.. Se på en man i tyskland, pinochet, castro stalin listan kan göras lång…
Sen är det upp till var o en att avgöra vad var rätt?? Men det är lättare att var efterklok när före..
Hälsn. Freke
#34 Jag har de med kerstin! turligt nog^^

#34 Hmmm få se nu….1,2,3,4 *räknar* jösses Kerstin och Lisette det finns hur många knappar som helst på min dosa, hur många har ni?
*asg*! jag vet inte.. 0-9 har jag för mig.. och massa andra knasknappar^^

Ohhh my goooood vad fort du räknar!!!! Jag har bara kommit till 8 en, men jag ser att jag har en massa knappar med + och- på jag ska testa dom också så får vi se vad som händer då 
vadå knappar? *hänger inte med* fattar ingen ting XD

På tv-dosan knäppfia…börja räkna du också ;)

Har ni fjärrkontroller.. en annan får lätta på arslet för att byta kanal.
Hälsn. Freke
Hahaha! ;) dagens samhälle! =) tänk hur smal man skulle blivit om man inte hade haft fjärrkontroll *funderar* ny bantningsmetog! ;)
Har 2 fjärrkontroller, ska räkna!
34 knappar har den ena…
28 har den andrA! ;)

Du fuskar Lill-Malin!!!!!!
Haha när jag var liten så hade min kompis en tv utan fjärrkontroll, knapparna satt på tv'n istället (daah
) och då använde vi en jättelång bambupinne för att byta kanal. Vart hon hade fått bambupinnen ifrån vet jag inte, men den var väldigt användbar. 
Det finns ju en kontrollmanick som styr allt i hemmet. Då kan man pösa ner i soffan resten av dagen :D
hAHA är vi så slöa i våra hemM??
japp.. vi blir bara latare o latare *s* snart blir det rullband från datan till soffan o sen vidare till sängen;P
/Ingalill
#43 VA? jag fuskar inte alls xD den ena kontrollen är en robot den andra är till tv! ;) du vill inte vem som är roboten 
Jag gillar han men skulle inte testa de själv.. De passar inte just min hund kanske??? Jag gillar de han säger i slutet.. "För att ändra hundens beeteende måste du ändra ditt eget först".. Vilket ja tycker är ganska sant..

Tycker att han verkar otroligt duktig och kunnig om problem hundar och hund problem och framförallt människor som är problemet till hundens beteende.
Man behöver ju inte apa efter allt han gör, utan snappa upp dt man själv tycker är bra. Det gäller väl all litteratur, träning osv.
Jag är imponerad av honom. Han kan läsa hundar.
Han kör QF-metoder, inget annat.
Vill man bli av med problem ska man gå till botten med det, inte kratta lite på ytan..
Så jag kallar honom en ganska lat tränare.. Riktilinjer är bra, men som sagt, Quickfix är inte min typ av träning.

#51 Men vad får man reda på efter ett program egentligen? Han bör väl ha kontakt med hundägare både innan och efter programmet?
#52 Jag går efter det jag ser i programmet.
Händer det saker utanför det kan jag inte svara på, men jag ser ju vad jag ser, och det är inget jag jobbar med.. Quickfix alltså.
Han följer upp hundarna efter ett tag. Vad jag har förståt av programet så gör han "grovjobbet" och hjälper ägarna att kunna hantera problemet dom har. Det som görs i programet tar nog mer tid än dom visar i TV så klart. Programmen skulle bli alldelse för långa annars.
Det står ju i varje program att man inte ska prova på det han gör med hundarna i många fall. Undrar om inte många missar det.
#50 Det är som du säger. Man får plocka ur godbitarna. Allt passar inte alla. Och visst är han duktig. Tyvärr så finns det de som alltid vill påpeka det motsatta i ett försök att framhäva sej själv. Men så är det. Man får gå på sin egna känsla på vad som känns rätt och vad som känns fel. Sunt förnuft med andra ord
54, finns inget som säger att man vill framhäva sig själv i att hävda det motsatta om denna människa,det är ju baserat på ren fakta att det är så, och vi som hävdar det motsatta går ju faktiskt på fakta och känsla;-)

#55 Så sant så sant…
#54 - Det är väl för att han är så "duktig" som andra instruktörer i USA förbannar istället för anammar hans metoder?!
Sen är vi Svenskar ett rätt Godtroget folk, vi vill sällan tro illa om andra och speciellt inte det vi ser på TV, men vad vi likväl glömmer är att det är en Produktion ochdet är en produktion som är en produkt för vårat nöje och underhållning på bästa Sändnings tid (undrar varför?), samt att det är gjort för Amerikanska förhållanden, där man inte går ut med hundarna, utan bara släpper dom på innergården..
Så alla fel har han inte, men han har långt ifrån alla rätt..
Att vi i Sverige har en helt annan djursyn an vad de har i det stora landet i väst och att vi har bland världens bästa instruktörer i det här landet är ju konstigt att dessa inte har gigantiska produktions team bakom sig och en massa kameror som spelar in alla deras arbeten med hundar, är lite konstigt.. Men det är väl som med filmer.. Det är mer underhållning med special effekter i en film än som många svenska, med djupa dialoger..
Hälsn. Freke
#56 Det är ju det jag menar. Man får plocka åt sej godbitarna.
Jag förstår inte riktigt vad detta handlar om?! Jag har aldrig sett att CM håller på med djurplågeri. Jag har aldrig märkt att hans hundar verkar rädda, tvärtom!
Jag håller med #17 och #54. Är själv dålig på att formulera mig…
58, det finns otaliga trådar och bevis länkar i dem sedan tidigare,så sök så finner du nog svaret på varför en del tycker olika :-)

#56 Du säger att Svenskar är ett godtroget folk, jag skulle säga istället att Avundsjuka är svenskarna allra bäst på att visa. Gärna högt och tydligt för att annars tror de inte att de blir hörda och det ser man väldigt tydligt i detta forum.
"Jag kan minsann allt, ingen kan komma här och tro att de kan mer än mig"
Och jag har aldrig sett en hund i hans program som varit rädd för honom, däremot har jag sett massvis med rädda hundar i början på programmet innan han hjälper dess förare. Oftast är det ju föraren som är problemet och som även får hjälpen inte hunden.
60,men vet du vad som sker mellan tagningarna och vilka quick fix metoder han använder för att få det så?,jag tipsar även dig om att läsa i de gamla trådarna:-).

#60 Hur kan du hävda att du vet vad som händer mellan tagningarna?Har du varit med under en inspelning? Rykten kan förvärras så inni bombens. Har du någonsin lekt en lek där man sitter i en ring och förste man viskar ett ord till den som sitter brevid etc och sen ser vad det kommer för ord från den siste i ringen?
62,som barnskötare så jepp det har jag många ggr,men har du innan du skrev detta kollat in bevisen om honom i de äldre trådarna?,jag hade aldrig skrivit bevis om jag inte visste att det finns sånna.
#63 jag har läst alla trådar men vet inte vilka "bevis" som finns där?
/Ingalill
64,det finns en tråd där en speciell länk till en del scener som är tagna mellan tagningarna, men den ligger nog långt bak.

#62 Jag har varit där och sett vad som händer… Jobbade i 2år på K9 Dog Trainieé Center I LA och har sett vilka hundar som kom in där efter att ha varit hos CM och jag kan säga både ett och annat men ska inte förstöra Illusionen om att han är så duktig..
Och han säger aldrig Nej till en Hund… Nä men jag lovar att jag kan utan problem få en hund att reagera negativt vid ordet KÖTTBULLE också.. likt hans Schhyyyy…
Och den Stackel, Elstackel hanteringen som inte visas..
Det är lite svårt att få svenskar att förstå att sådant förekommer.. Men reagerar ni på om någon rycker och sliter i kopplet på en hund??
Tänk då vad och hur hunden känner sig om den har Stackel på sig? eller om det står någon brevid kameran och när han säger Schhyyyy då trycker någon på knappen och… Ajjj säger jag bara..
Men han är DUKTIG.. Jajja men… JÄTTE..
Det är UNDERHÅLLNING!
Hälsn. Freke
66, tack freke,orkade inte gå in på det annu en gång;-)

# Förstår inte fullt ut vad du menar och tror inte på vad du säger
Over and Out

Kan någon vara snäll att putta upp den där tråden med klippet i?
Är det djurplågeri enligt svensk lag respektive amerikansk lag?
Jag har faktiskt aldrig sett Cesar Millan sätta på en hund ett stackel, förutom en gång, men då kom det även upp en ruta och en berättarröst som sade att Cesar använder sig av det ägarna vill att han ska använda, och i det fallet var det ett stackel.
Visst, jag har inte sett alla avsnitten. Men ni som skriver att han använder sig av det i egna rekommendationer kan väl isf tala om vilken säsong och vilket avsnitt?
Jag vill nämligen skaffa mig en egen uppfattning.
68, vem svarade du?
69,hade kunnat gjort om jag visste hur;-),ja det är djurplågeri och dessutom förbjudet med stackel och el i sverige
70,du säger att du har sett det en gång, det skulle räcka för mig att ens fortsätta se programen,är man en bra hund tränare så lär man väl ägaren att det är djurplågeri??,han använder ju både el och andra halsband som är rent farliga för en hund.Jag vet inte vilket avsnitt eller så, men bevisen ligger bland annat på you.toube, och det är filmningar som blivit tagna när kamera är släckt under hans sk träning, jag säger bara heja norge som bojkottade hans program och lyssnade på folket.
Det sägs att ett hundhalsband ska vara såpass brett att de täcker två av halsens kotor, annars är det skadligt.
Då är det vääääääääääääldigt många som utsätter sina hundar för fara. Inklusive jag själv..
Jag tror man kan använda vad man själv tycker är bäst bara man vet HUR det ska användas.
Säger inget om stackel eller så, men jag pratar om vanligt stryp..
Det är sååå mycket snack.
Visst, han kanske inte är bäst (det är han inte enligt mig) men alla har olika åsikter.. och så kommer det alltid att vara.
Sen finns det hur många CM-trådar som helst.. Där exakt samma saker har sagts..
72, det står utförligt i en gammal tråd vilket halsband det gäller,och det står utförligt av en tjej som läser just sånt här vad för skador som kan uppkomma, själv skulle jag aldrig sätta på min hund ett halsband om jag visste att det gör hunden illa eller tillfogar skada, det finns så många andra inlärningsvägar att gå idag, så enligt min mening är det helt förkastat
lena med lydiga hundar i samförstånd med varandra;-)
Man ska nog inte blanda ihop en sak. Vi har en lag och USA har en annan.
#73 Vem har sagt att mina hundar inte är det?
De går i stryp.. Alldeles utmärkt, hela är de också..
Det hela är hur man använder det, det är min mening..
Vi har inte tränat med stryp. Vi har inte ens tränat med något ryck i varken halsband eller koppel.
Alla halsband är farliga i olika sammanhang.
Tycker man ska använda det som känns bäst, dressyrlänk, halvstryp, eller vanligt knäpphalsband..
Har hört om hundar som farit ut i kopplet eller så och skadat halsen både med stryp och vanligt halsband..
Det är hur man använder det och huruvida man undviker att göra skada med det..
Så jag anser att använder man det rätt, go for it.
Inte om man har en hund som drar och sliter och hänger i kopplet..
Då behöver man nog hjälp av någon som kan träna på ett bra sätt.
75, ja inte sade jag det i alla fall, då uppfattade du min sista rad fel;-),håller helt med dig angående stryp,även om jag nu inte använder det själv…….

#71 Men är det olagligt i USA?
77, nej där är det lagligt
#66 du får ursäkta mig men det där tror jag faktiskt inte på… jag läste nånstans (dåligt minne) att han arbetat med ca 5 000 hundar över hela USA…. hur troligt är det då att så många av dem kommit till stället du arbetat på???
Och nej, det är inte svårt för oss svenskar att förstå att el/stackel används i USA… det är lagligt där! det användes här i Sverige oxå för inte allt för länge sedan när det var lagligt här!
Jag kan inte förstå varför folk inte kan få tycka om att titta på vad de vill utan att en del ska snacka skit om det totalt?? diskutera är en sak, men om CM är det rena påhoppen!
/Ingalill
#76 Okej, sorry för lilla missförståndet 

Vet inte hur många hundar han har haft dit? Och bryr mig inte direkt, men det jag vet är att hundar han inte lyckats få fason på har han kört dit, så att K9 fått hjälp honom med, framförallt aggressiva hundar..
Sen det är väl klart att vem som får se vad som, men det enda jag tycker i sakfrågan, är…
Att se med kritiska ögon istället för att anamma allt rakt av…
Det är känt att han är i "våra svenska" ögon och med våra djurhållningslagar kan klassas som djurplågare.. Sen om man väljer att förbise det, är upp till var och en att gör den avvägningen. Men se det som underhållning och lev inte efter hans metoder..
Och varför blev stackel förbjudet i sverige? Jo för att det skadar hunden, vem var först med att tabort det? Jo dom som borde kunna lära folk att använda det vid rätt tillfälle.. SBK.. de var dom som var på droivande för att lagen skulle vinna lagakraft för dom insåg det "vanliga" svenskar inte insåg!
Men I USA är det även lagligt att skjuta den som tränger i i ditt hus/hem! Ska SVT/TV4/TV3/Kasnal5 även visa det? Bara för att dom kan? Det är ju lagligt i där? Att skjuta sina barn i tron av att det var en inbrottstjyv? Har hänt kommer säkert att hända igen?`Men blir det mer lagligt och sevärt för det?
Hur man än vrider, vänder och tittar eller inte tittar…
Så ÄR och FÖRBLIR det en produktion.. För alla som tittar på det och dess UNDERHÅLLNING!
och påhoppen mot honom baserar sig till 99%av att han inte är snäll emot djuren, sen vad som visas och görs är två skilda saker.
Hälsn. Freke
#81 jag tror faktiskt inte nån här tar till sig allt han gör rakt av.. att du ens tror det ser jag som att du försöker fördumma oss som tycker om honom…
intressant att du drar upp SBK som drivande i förbudet mot stackel:) Läste en artikel i nån tidning (Afonbladet eller Expressen) för nåt år sedan när de var väldiga skriverier om just stackel… En högt uppsatt inom SBK hade blivit fångad på bild när han använde stackel dolt i ett specialsytt halsband;p Det är svensk human djurskötsel det….
vad som visas och vad som görs? vad vet du om det??? har du varit där under inspelningarna?
om jag säjer att "Freke slår sin hund, jag har sett det" (även fast det är osant) till 5 personer, 3 av dem tror på mig och berättar det vidare till 5 personer var till… till slut är det ju allmänt känt att "Freke slår sin hund", oavsett hur sant/osant det är… men är det inte sant då om så många säjer det?
/Ingalill
80,helt ok:-)
#82 Kommer lite in jag med..
Det finns folk som lever rakt av vad han lär ut. Jag har träffat dem och det är hemska människor! De tar allt på precis, och på alldeles för stort allvar.
Bara att söka på Youtube/internet så finner du behind the scenes..
Sen även säger Cesar själv att det krävs många tagningar för att visa det som visas på TV. Han blir illa biten, eller får inte fason på hunden direkt, som det ser ut som han får. De misstag som visas på TV är bara för att göra det lite mer spännande, men det sker bra mycket mer ofta än vad som visas. Det är underhållning enligt mig, man blir inte expert för att se på TV. Han har sina ljusa stunder och han säger bra saker, men TV är TV, det går inte att komma ifrån.
Det är inte så lätt.. Det krävs jobb, och inte ett "Thhsss" och en kick i sidan och sen är allt bra.
Nu kanske inte folk tror det här heller, men det finns ju mindre begåvade runt om oss.
Inga påhopp på någon, ville också vara med och säga att det är ju inte ur tomma intet Freke säger som han säger.
#84 självklart finns det folk runt om som tror på allt… men jag tror knappast att det finns så "blåsta" människor här på Hif där diskussionen pågår… eller jag kanske är enfaldig som tror att de flesta här är vettiga hundfolk?
jag tror inte på allt han gör, precis på samma sätt som jag inte tror på allt som finns på youtube… filmer går att klippa och redigera även för privatpersoner…
Freke har säkert rätt i en del men även fel i en del, precis på samma sätt som kanske jag har… men att dra in SBK som exempel på vad sverige är bra på, är för mig BS då jag sett både bildbevis och hört intervjuer (där de försöker prata bort vad som hänt) med uppsatta personer inom den organisationen som gör precis tvärtom vad de förespråkar, är inte direkt förtroendeingivande… men som sagt.. det är min åsikt;)
/Ingalill
sbk var den organisation som fick bort stackel, problemet är ju att dom fortfarande håller på med både el och stackel i lönndom, så den organisationen är för mig absolut inget bra….
#85 Alla vet sina hundar bäst. Alltid kommer det finnas människor som tycker olika. Låt folk göra hur de vill (ja vanlig träning, inte misshandel etc).
Jag är inte insatt i varken SBK eller SKK eller sånt, så jag kan inte säga något, men alla har sina egna knep.
Låt dem hålla på. Det är deras huvudvärk om det inte funkar..
#87 låt dem hålla på? så du menar att CM inte får använda stackel i sitt land där det är tillåtet, men sbk´are ska få hållas i sitt land där det inte är tillåtet?
jag förstod nog inte ditt inlägg men jag tolkade det som ovan;p
/Ingalill
#87 Jag menar alla som följer honom blint.
Varför? Det finns ingen universal väg att gå när det kommer till hundträning..
Mina 6 hundar har alla haft sina sätt som funkar bäst på dem när det gäller träning. Ingen har vart den samma som den andra..
Förstår du?.. 
Alla klagar på att man inte använder "deras" sätt att träna på..
Kanske lättast att förklara det på.. 
#89 ahh… jag förstod väl att det var nåt annat du menade;p
då håller jag med dig… inget träningssätt funkar på alla hundar (tom CM säjer det i sina program;p) eftersom hundar är individer;)
/Ingalill
#90 Hihi, missförståd är tillåtna :)
Ja, precis.. synd att folk missar just DE avsnitten..
#91 ja, men ibland vill folk bara fokusera på det negativa… så ser de något de inte gillar, sågar de allt…
själv använder jag mej av Pyschhh-ljudet som funkar utmärkt på Åskar;) det funkar precis lika bra för mig som klicker:) (jag har faktiskt köpt mej en klicker oxå fast jag varit så emot det *s* jag gillar inte ljudet så jag har öronproppar i när jag tränar med den men jag ser ju att Åskar reagerar)
/Ingalill
#92 Min tik får höra "Pschhh" när hon börjar "steppa", lixom gå spännt med frambenen.. Förstår du? 
Annars brukar ett "Hörru!" funka ^^
93, jag brukar använda mig av 2 korta men bestämda aa! när snodden inte hörsammar det jag säger, och det räcker ser så kul ut när han får reaktionen,"ja just ja matte glömde ju bara lite":-))))
#94 Haha! Om Rinoa får upp spår på något och är på väg åt fel hål blir det ett "AJAJ!"

har aldrig tänkt så om han.
Jag har bara sett att han säger typ schhh! ock sen blir hundarna typ jättelydiga :S
aja vet inte vem/vilka jag håller med..

"Jag tycker inte alls att han är så våldsam och hanterar allt med lugn. Kastrering tycker jag är en perfekt lösning för USA:s alla sällskapshundar som ändå inte ska användas till avel. Att lägga ned hunden tycker jag inte heller är så dumt för att få hunden att koppla av vid stressade situationer. Vid promenader vill han att hunden ska gå fint, bra tanke. Tappar hunden koncentrationen på sin uppgift så arbetar han med att få tillbaka den igen.
Han förspråkar också på ett bra sätt hur man ska ta hand om en hund (promenader, aktivering, behandla hunden som en hund och inte människa osv). Så jag förstår inte riktigt vad alla irreterar sig på? :|
De hundar han träffar på har problem och är oftast utav det extra pga t.ex för lite aktivering som han berättar hur man ska hantera. Så det förvånar mig att det är så många som verkligen avskyr Ceasar"
Citat från alltomhundar.com.. jag håller med ;)
97,så då håller du med om att stackel och el mellan tagningarna är bra också?,det är väl för sjutton inte konstigt om de hundarna lyder minsta vink från honom då eller hur, men då kan man ju fråga sig om du vill ha hundar som lyder för att dom är glada? eller för att dom är rädda?.jag tycker du borde läsa frekes artikel om dominans och dess beteende på denna sida…..
#98 har du varit med på inspelningarna och tittat?
jag tycker detta ämne börjar bli uttjatat för det är alltid bara samma diskussioner… fakta är att stackel och el är tillåtet än så länge i USA, de informerar i inledningen av programmet att vissa saker inte är förenligt med svensk lagstiftning, flera gånger under programmet kommer rutor upp med information om att man inte ska utföra metoderna själva utan kontakta en hundtränare/expert…
jag har inte sett någon diskussion här på Hif om de svenska programmen med svenska tränare som gick för några år sen där de lärde ut att kasta nyckelknippor/soppåsar på hundarna om de skällde vid staketet/dörren… Är det så mycket bättre???
/Ingalill

Självklart är det inte bra att kasta saker på eller efter hundar heller. Fast en sak som kommer flygande kan hunden uppfatta och förstå. El kan den inte alkls förstå, och får dödsångest av. Det vet väl alla som fått en kyss av el hur det känns i bröstkorgen, hjärtat stannar ju nästan till! i förstår varifrån det kommer, det kan en hund inte göra.
För mig spelkar det ingen roll om det är lagligt i USA, men använder det inte, annat än i absoluta nödfall, för att rädda en hunds liv. Det finns så många bra sätt att träna hund på, utan våld, korrigerringar od.
Hur tror ni tex att de får en delfin att lära sig saker? DFet handlar inte bara om trick som att hoppa genom ringar, utan mer "vardagslydnadadsakltiga saker som skötsel, veterinärvård od oxå. Knappast att en delfin får koppelkorringeringar eller nedlägganden i alla fall.
Kruxet är att det är svårare och tar mycket längre tid att träna hund utan quick fix. Man måste vartken köra med hårda korrigeringar eller en massa korv. Man kan träna hundar ändå, med tålamod. Fast det blir inte bra TV av det, tyvärr!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
99, det där besvarar jag inte IGEN….jag har sett tillräckliga bevis på det, och vem har sagt att det är bättre? ….inte jag i alla fall….men en sak som många måste inse är att det var FÖRUT, idag är idag och utvecklingen inom hunderiet går vidare, den stannar alltså inte kvar i stenåldern som i staterna, och varför sända ett program som utför förbjudna saker i sverige, det om nått är väl konstigt eller?,jag tröttnar också på detta uttjatade ämne, men ger mig aldrig på denna punkt angående cm….. det behöver lyftas åter och åter igen för att få bort quick fix attityden….
#99 Precis!
Jag håller med #97
ska vi ändå börja hålla med så håller jag med 100 :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
#104 Försök tänka iaf lite på dom synskadade.
Om du missat inläggen om det kan du läsa om det här .
105, nejdå jag har inte missat det lilla gumman, men vilken tur att du hittade det att ta till,och se vilken tur du hade :-)))))))))))))))))))).nu besvarar jag inget mer från dig du vet lika bra som jag att det leder nowhere :-)…..det finns säkert flera än jag som glömmer sig det är mänskligt vettu
#101 jag är nyfiken på vad du sett för bevis… är det något du sett med egna ögon? något du kan länka till som visar att du har rätt?
jag har då inte sett dig lägga fram några bevis för ditt påstående trots att jag läst igenom alla trådar om cm nu…
hörsägen och hopklippta, redigerade klipp på youtube är för mig inga bevis…
/Ingalill
107,det är bevis nog för mig,dessutom finns det i en del avsnitt synbart stackel och el, och andra halsband som är rent livsfarliga för dem,vilka avsnitt kan jag inte i huvudet, men varför frågar du om du nu är så trött på ämnet????.
#106 Du glömde dig visst igen. Och igen.
Jaja, alla bryr sig inte.
109, vet inte du att det är fult att anklaga andra på det viset,om jag bryr mig eller inte vet du inget om;-)
Dina inlägg direkt efter påminnelsen visar ju tydligt att jag inte har fel. Och ovanligt att du absolut inte tänker skriva mer, sen ojsanhoppsan kan du inte låta bli
Ganska charmigt!
Du, ta resten via PM om du har mer att säga. Allt jag ville var att påminan dig och andra om att tecken till överdrift stör.
Punkt och kraaaaam

#107 Bevis? Vill Du ha bevis på att cm använder stakel och el så finns det i många av hans program som visas på TV. Man behöver inte gå bakom kameran för att se dålig hundhantering. Det visar han så fint i rutan ändå.
Själv har jag i många tidigare trådar skrivit att de svenska instruktörerna som visats i sverige inte heller har varit något att hänga i julgran. Barbro B. ska vi inte tala om. Är ingen människa som jag rekommenderar som hundtränare. Jag har flera gånger sagt att vi har många mycket duktiga hundinstruktörer som inte ens får chansen att visa vad de kan. Eva Bodfält fick ju vara gästinstruktör på Go´morgon, vilket Tv ska åt sig heder för.
Men en duktig instruktör inser att man inte kan lära ut problemhundslösningar i TV, vilket även Cm borde inse. CM är dålig underhållning. Qvickfix lösningar som aldrig blir bra i slutändan.

Här kan man få lite tips om hur man undviker en dålig instruktör.
111,Andra?,men varför svarade du då mig
att du aldrig blir trött på dig själv skulle jag bli,kraaaaaaaaaam tillbaka lilla gumman
.
113,tack zebben
#112 nu var inte frågan vad som visas i programmen… lena påstod sig ha bevis för vad som sker mellan tagningarna…
#108 tur att du inte jobbar inom rättsväsendet eftersom youtube funkar som bevis för dig;p
så om nån klipper ihop några filmer som visar dej stå och vifta med en gren i luften (kanske för att leka), nästa film visar dig stå framför snodden när han tex lägger sig eller nåt… någon illvillig person klipper ihop dessa oskyldiga filmer till en där du står med en gren och tänker slå snodden som kryper ihop av rädsla… är detta då bevis för att det har hänt?
det är inte ens svårt att klippa ihop filmer… har man bara ett filmredigeringsprogram går allt att göra…
#110 håller med om att det är fult att anklaga nån… cm är "nån" och blir anklagad för saker som inte är olagliga i hans land där han verkar och arbetar…
/Ingalill
115 ja och dom bevisen finns bland annat på you toube, det räcker för mig, så var ligger problemet?
108, varför har du så svårt att acceptera att hans metoder är från stenåldern, och sedan är det ju så här att allt man ser är inte båg heller, det har vi ju bland annat freke till bevis för eller hur,men vill du vrida och vända på det så är det upp till dig….jag vet att det är så här så det får du acceptera eller låta bli.
Sedan tror jag nog att Hera har mål i munnen och kan försvara sig själv:-)),och cm har jag till och med varit rak och skrivit till vet även andra som gjort det, gjorde till och med en tråd om det,men inget svar undrar varför;-),och vad är det för fel med att ge sig till känna när man vet att hundar plågas under hans program….är du för det eller??
#116 jag ska nog oxå börja tro på allt jag ser/sett på youtube… med andra ord så har jag en väldigt unik son;p han hade (har han den kvar i datorn ska han få ladda upp den igen) en film på sig själv när han knockade Ingo Johansson i boxarringen… ca 30 år innan han föddes;)
menar du allvar med att ange freke som ett bevis??? det är fortfarande bara hörsägen när du inte sett eller hört det själv!!! att du tror blint på honom ser jag som ganska naivt…
Jag har inte försvarat Hera;) era mellanhavanden är mellan er;p jag höll ju med dig där, även om det var med ironi;)
även om jag personligen är emot stackel (el-avsnitten har jag helt missat) så har jag inte sett någon hund plågas i tv…
/Ingalill
117, och varför skulle freke ljuga om det han upplevt?, känner du freke personligen?.
resten behöver jag inte svara på;-)
#118 för att vissa saker han skrivit upplever jag som motsägelsefulla… bland annat i ett inlägg om nåt jobb han haft där de skulle fått in hundar som cm förstört… nästa inlägg i samma tråd så var det cm själv som kom dit med hundar han inte klarade av… hur skulle det vara? fick de in förstörda hundar efter cm eller lämnade cm in hundar han inte klarade av??? själv tror jag inte på nåt av alternativen…
sen sågar han hela sveriges poliskår, men vilka ringer han efter ha avvärjt nåt bråk på stan??? (aftonbladet-artikeln)
ge mig trovärdiga bevis för något så tror jag på det… det gäller det mesta numera eftersom jag blivit bränd så många gånger efter att ha litat på folk jag verkligen trodde på…
känner du honom personligen så du vet att han är den han utger sig för att vara?
/Ingalill
119, jag har sett dom inläggen mellan er, men det är vad du tror. alla är vi olika gudbevars:-),jag har min inställning och du din,jag känner nog freke bättre än dig verkar det som och jag tolkar honom som en ärligt rak människa;-).resten kan vi ta via pm för i denna tråden var det frågan om cm….så åter till tråden nu:-)
Somliga vill ha konkreta bevis, inte hörsägen.
som sagt vissa stjälper hellre än hjälper
#121 precis… så länge man bara hör eller läser något så är det hörsägen… inte bevis…
/Ingalill
123,men vilken tur att ni vet det jag vet,kör ni med spioner också eller?,vem är det som säger att folk vill eller för den delen kan tala om ALLA sina källor, sen om du vill ta det jag sagt som bevis eller inte är helt upp till dig,hade ni båda känt mig personligen så hade ni också vetat att jag säger inget jag inte är säker på….nu kan ni sluta tramsa tycker jag, detta är löjligt,ha en bra dag kraaaam
Ja, där har du rätt, detta är löjligt. Men av en annan anledning.
Du borde lära dig att man inte behöver vara otrevlig bara för att folk inte tycker som du. Du verkar tro att du är förmer än vissa här inne.
125 och vem svara du?
125 eftersom du inte törs skriva vem du svarade så tar jag det för att det var riktat till mig,fegt måste jag säga….och mitt svar blir tala för dig själv, du kan absolut inte acceptera att andra kan och ser saker och ting på andra sätt, utan du letar folk att tracka, men glöm inte att jag har allt sparat sedan tidigare, och jag vet att jag kan göra en anmälan på det, så lägg av nu…..
Gör precis vad du känner för :)
128, alltså var det riktat till mig, så då kan du ju börja skriva vem du svarar nu då
,och låta bli att skicka din "svans" som du har vilket inte är första gången det heller barnsligt så säg
,ja jag gör vad jag känner för absolut
Jag har inte skickat ngn till dig. Nu hittar du på saker. Det är fult om ngt! Det du hittar på i din fantasivärld kan du behålla för dig själv.
Du går verkligen över gränsen när du ljuger.
#124 nu får du väl ta och ge dej! hur gammal är du egentligen???
att det är hörsägen och inte kalla fakta om du inte sett eller hört något själv vet tom en idiot!
vill du vara naiv och tro på allt du hör och sedan kalla det vetskap så är det upp till dej! Jag vill ha obestridliga bevis innan jag tror på nåt till 100% och det är upp till mej att vilja det!
o det spelar ingen roll om jag känt dig personligen eller inte… jag tror inte fullt ut på någon (inte ens min mamma) i en diskussion om den inte kan lägga fram riktiga bevis…
så den enda jag ser som tramsar här just nu är faktiskt du!
o är det mej du kallar för "svans" så är du mer än lovligt barnslig måste jag säja!!! jag håller med den som skriver nåt vettigt… vilket jag inte sett dig göra här, men det kanske kommer? 
/Ingalill
131 varför tar du åt dig har jag sagt nått om dig?,så ta och ge dig själv,och acceptera att vi tycker olika,tramset verkar du ju stå för så bra själv….nu besvarar jag inget mera från dig om du inte pm,ar förstås.
Man kan ju undra hur gammal du är egentligen….själv är jag 45 och har en låååång erfarenhet av det mesta i livet, är de det som stör dig
.
Ha en bra dag
#132 klart jag tar åt mej när du skriver till mej… vem ska annars ta åt sej??? jag svarade på ditt #124 som var ett direkt svar på mitt #123….
/Ingalill
133, ta det via pm, jag besvarar inte mera trams i tråden:-)
Jag trodde denna tråd handlade om Ceaser Millan…? 
Men det var väldigt vad hett det blev här inne! 
Alla måste ju få ha sina åsikter utan att det måste gå ner på sandlådenivå, som vissa gör. 
Tycker tråden skall låsas, den har kommit OT + att det finns en hel del andra trådar om CM..
Ingen verkar längre disskutera det som skall disskuteras utan bara en massa tjaffs.. 
136, det tycker jag med för man får ändå inte skriva sin åsikt om det utan att bli påhoppad på en massa andra sätt som blir tramsigt i sluttampen
#136 det är inte OT;p lenas och min diskussion har hela tiden handlat om CM… iaf det jag skrivit…
/Ingalill
#137 vem har hoppat på dig och nekat dig skriva din åsikt?
/Ingalill
I inlägg 127 - 134 har jag inte sett ett ord om CM utan bara en massa trams som borde tas över PM.
iFokusmedlemmar (inte alla!) verkar ha väldigt svårt för att inte tjaffsa..
Funderar på om forumet är så seriöst som det ser ut att vara?
_
*ska man lämna sajten? - och hitta en annan?*_
140, förstår att du känner så…..det har jag gjort länge
#140 mitt inlägg #131 handlar om CM… det handlar om huruvida "bevisen" lena har emot honom är gedigna bevis eller hörsägen…
men det kanske bara är vissa som får ifrågasätta saker här?
/Ingalill
#142 Ville bara understryka det som inte handlade om CM, eller har jag fel?
Visst måste man få försvara sig, men ta det via PM, om man MÅSTE (av någon anledning synas) skriva det i tråden, kan man ju hålla det på en nivå som passar åldern?
_"#124 nu får du väl ta och ge dej! hur gammal är du egentligen???
o är det mej du kallar för "svans" så är du mer än lovligt barnslig måste jag säja!!! jag håller med den som skriver nåt vettigt… vilket jag inte sett dig göra här, men det kanske kommer?"
(Sen tänker jag inte svara på din sarkastiska (ton) "kommentar" om vissa bara får ifrågasätta saker… )_
#143 ja, en liten del av det inlägget var OT men huvudparten var det inte… men har du ens läst #124??? det är ett direkt påhopp på mig trots att inlägget hon svarar på inte ens är riktat till henne…
och för din information, min kommentar om vissa bara får ifrågasätta, var inte på något sätt sarkastisk… det var bara en enkel fråga…. (men jag tror jag fick svar på den ändå…)
/Ingalill
#144 Det var tonen jag syftade på, men eftersom det var en kommentar så skrev jag det inom situationstecken, och Ton inom parantes.
*lämnar tråden, den är lite under min nivå*
Ha en trevlig dag allihopa, och hoppas ni kan hålla sams..

Nu får det vara slut på skitkastningen på varann i den här tråden. Har ni något otalt med varandra så ta det privat på mail. Hoppas ni respekterar det.
Hälsningar KerstinP
Läst mestadels av dessa trådar rörande CM och har tyvärr skakat mitt huvud i sorg och förundran och läst vidare om hur folk spytt galla eller prisat denna instruktör. Tyckte jag borde utala mig om mina åsikter i det hela.
De som inte greppar att en stor del av hans PR ligger i att skapa TV. Dessutom den mer extremare formen av 'amerikaniserad tv' där reklamavbrotten är många och sammanfattningen mellan avbrotten är såpass extrem, det handlar om väldigt få minuter. Och vad blir resultatet? Ni som är emot hans metoder bannar det, kallar det Quickfix och avfärdar det som han egentligen inte lär ut något och mer kör över ägarna och även skadar de flesta hundar mentalt och psykiskt.
Sen att inte inse hela denna biten med PR och TV tror jag skapar en väldigt skev bild när det gäller att få en egentlig bild över hans metoder. Det är många här som bara hakat på trenden i att ogilla hans metoder över vad någon annan högt aktad person sagt och utalat sig. Tyvärr, det är hundhobbyn i ett nötskal.
Min slutsats blir att jag är glad det finns några eldsjälar som faktiskt utalar sig vettigt här i tråden. Ber folk att ta egen åsikt, inte sluka allt han säger med hull och hår och bli helt bländade. För vilken svensk eller annan instruktör gör ni så med? Tar allt han säger och tillämpar alla metoder denne kör med? Ta det lugnt, inse att det som visas på TV är också vinklat därefter och inse att han faktiskt lär ut en god portion vett till folk som ofta har en väldigt liten hum om hundar överhuvudtaget. Sen att samhället, lagen och mentaliteten kring hundar och husdjur skiljer sig ganska drastiskt från vårt egna är det skrämmande få här inne som faktiskt påpekat och tummat på.
Jag tycker han gör ett bra jobb. Han lär ut, han tar inte ställning i vad för typ av halsband ägaren använder (det är ägaren i slutändan ansvarig för) och han följer upp fall och tar personligt intresse för de hundar han tar sig an. Det var allt jag hade att säga.
#147 Så du menar att en instruktör inte ska ta ställning emot om en hundägare använder direkt olämpliga/smärtsamma/idiotiska metoder såsom stackel?? Skrämmande…
Det är upp till ägaren. Stackel är inte fel i rätt människas händer. Sen att det är väldigt få som faktiskt kan hantera stackel är en helt annan sak.

#149 Stackel är något en icke hundkunnig människa använder. Skulle jag vilja påstå.

#149 ? När är det befogat att använda stackel i dina ögon och hur ska ett stackel hanteras?
Undran bara??
Hälsn. Freke
#149 Här i h*lvete anser du att en hundägare ska använda stackel??
Hej!
har just hittat denna sajt och blev väldigt glad, trodde jag skulle kunna få lite hjälp, rådgivning och utbyte av mina tankar om mina små troll (Shih-Tzu). Men men,,,, här blir inte jag kvar. Skulle man ställa fel fråga här så grillas man tydligen.. Så jag tackar för mej och min korta men lärorika visit här.
Ha det gott alla medmänniskor!
153, det var ju synd att du drar alla över en kam….allt kan hända på ett forum,sånt får man liksom räkna med….ändrar du dig så finns vi här för dig:-)

#153 Så du dömmer alla på ett inlägg? så tillvida du inte är …. som dina "små"troll..
Men lovar vi är kvar här när du kommer underfund med att vi bryr oss mer om djuren än om folk..
Hälsn. Freke
Jag har ingenting att tillägga utöver det jag redan sagt. Jag har inget intresse i att dra igång en diskussion om stackel för det är rätt menlöst att dra igång hela skolan 'stackel eller inte stackel, tycker du det motsatta är du en komplett idiot', det är inte vad denna tråd handlar om.
Tack för svordomen där men det spär tyvärr på min tro i att vissa hobbyfolk har noll kunskap om att föra en vettig diskussion. Se mig som spydig när jag nu säger det, om ni nu mår bättre av den vetskapen.
156,det är bättre att du skriver nummren så folk vet vem du svarar….

#155 Det är inget troll, kan jag lova. Det är grannen, och hon vet troligen inte ens vad ett troll är, för hon är ny i det här med forum. Troligen därför hon reagerar oxå, på de hårda tonerna. Jag försökte förklara för henne hur het den här frågan är.
Troligen är det så enkelt att de som kör med hårda metoder vill fortsätta med det, då det fungerar för dem. De som inte gillar hårda metoder tycker att det är eller gränsar till djurmisshandel, och som djurvän reagerar man starkt då.
Kruxet med hundfolk är ju att alla vet bäst och har rätt, hur olika de än tycker.
Vidare får man egentligen aldrig kritisera någons hundhållning och hunduppfostran OM det inte är djurplågeri, och då ska man anmäla. Det gäller samma sak med barnuppfostran och "skötseln" av barn. Det äör en så känslig fråga att man verkligen bör tänka sig för inte bara en eller två gånger innan man lägger sig i.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jackass testade ett el hundhalsband en gång och det såg ut att kännas en hel del! Så den metoden går fett bort!!
Bättre att använda sig utav citrondusch halsbandet istället!

#159 jag har testat elhalsband på migsjälv och jag kan gå i god för att det gör väldigt ont, och det fortsätter göra ont ett tag efter att elen stängtsav också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#159,160 Jag har också testat alla varianter..
Vanligt Stackel, El Stackel , Kräk halsband..
Inget av dessa är särskilt skönt..
Lättaste är trots allt att behandla hunden som en hund..
Inte kräva total underkastelse alá CM för om du vill ha det är du helt fel ute och bör inte ha hund så tillvida det inte är ett kramdjur eller en porslinshund för det är de är det enda formerna av hundar du kan få 100% underkastelse av.. du kan kräva lydnad, kunskap men inte underkastelse för det faller under något annat uttryck…
Hälsn. Freke