Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1081 ggr
emsems
0

Imorgon!

Imorgon åker jag och karln för att kika på dalmatiner hos en uppfödare i närheten. Det är mest för att träffa rasen och kika på hur hundarna är och lite sånt. Fråga frågor och, ja, få in en känsla för om vi bestämt oss för rätt ras eller ej. Jag är så himla förväntansfull och har fjärilar i magen!
Vi har bestämt oss för att köpa valp till sommaren, och troligen då en dalmatiner. Anledningen till att vi väntar till sommaren är för att då kommer vi ha mer tid med valpen. Nu kalrn nytt jobb och vi har precis flyttat in i vår nya lägenhet. Vi tänkte att vi kan behöva lite tid i lugn och ro, samt att han då får veta att de vill ebhålla honom på jobbet efter provanställningen. Då hinner vi också förbereda lite mer hemma.
Men ska bli väldigt kul att se hundarna! Skrattande

[Vargnatt-]
0

Åh vad kul :)

spikes
0

vad skoj…lycka till;-)

Liss
0

Härligt! Dalmatiner är en av dem vackraste hundarna tycker jag:) Dock finns de allt för många överviktiga här i området^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

emsems
0

En fråga! Jag pratade med min bror igår och sade detta. Han sa "dalmatiner är ju helt sönderavlade! Det har Anna sagt" (anna i detta fall är hans sambo vars mamma har haft mycket hundar.

Blev jätteförvånad över detta då jag alltid hört att dalmatiner är en av de få raser som inte är "sönderavlade". Vet att många inte håller med om avel och problem, men jag är av den starka åsikten att en hund ska vara helt frisk och kry, och själv skulle jag aldrig avla en hund som börjar gå som dagens schäfrar, andas dåligt eller på andra sätt är "sönderavlade".
Någon som kan komma med en åsikt här om hur dalmatiner är gällande friskheten?

spikes
0

4, jag vet faktiskt inget om dalmatiner, förutom när pongo blev populärt, men å andra sida så går det ju sådana rykten än idag om collie efter lassie filmerna, så jag tycker inte du ska lyssna så mycket på vad andra säger, utan ta kontakt med uppfödaren och ställa alla dessa frågor dom vet allra bäst om just sin ras, kräv sedan att du får se papper på arvs anlag för din valp och där ser du ju eventuella defekter i så fall,lita på dig själv så brukar det funka,allra bäst är ju om du får träffa både mamma och pappa till valpen;-),åk även därifrån med känslan av att denna uppfödare kan du i fortsättningen ha en god kontakt med,då brukar allt lyckas….lycka till…..

Marylojs
0

#4 Dalmatiner dras absolut med rasspecifika problem, t ex hörseln, men en seriös uppfödare kan berätta om detta och vad h*n gör för att arbeta mot det. 

Så är det i de flesta raser, och man kan hitta både bra och dåliga uppfödare. Vi ska köpa schäfer i vår, och den uppfödaren vi träffade förra helgen hade då INTE schäfrar som inte kunde gå, om jag säger så…

spikes
0

6, jamen det är ju det jag menar med mitt inlägg?,ville du förtydliga eller?, det med hörseln är ju gammalt och det gäller flera ljusa raser om jag säger så…..annars håller jag med i det du skriver;-)

Marylojs
0

#7 Jag svarade inte dig utan trådskaparen. Jag visste inte att man inte fick skriva inlägg om någon annan redan svarat? :-)

spikes
0

8, men du skrev ju 4 så då tog jag det för självklart, och jag menade inget konstigt med det;-)

Marylojs
0

#9 Men inlägg 4 var ju från trådskaparen. Jag förstår faktiskt inte varför vi diskuterar det här? Du svarade TS och jag svarade TS och vi sade inte mot varandra.

spikes
0

10,Nu ser jag min virrpanna, jag såg fel på siffrorna och ber om ursäkt för det:-)

Marija
0

Vad roligt, lycka till =)

Håller med #3, har alltid velat ha en dalmatin!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Marylojs
0

#11 Haha, inget att be om ursäkt för, jag blev bara förvirrad. :-) Ha en bra dag!

emsems
0

Igår var vi och kollade på valparna!
Vi letade oss fram till det hus vi trodde kunde vara rätt, och såg en stor prickig hund i fönstret. Vi antog att vi då hade hittat rätt.
Vi går in i garaget som är fullt med hundar och får träffa de små först. 3 små knattar på fyra månader. En leverbrun och två svarta. Dom springer runt runt runt och hoppar och studsar och är helt underbara. Den bruna (hane) sätter sig genast och bara vill prata lugnt, medan de svarta (en tik och en hane) försöker komma överst och slicka en i ansiktet. Vi pratar med uppfödaren och hundarna ganska länge och de busar för fullt och bråkar lite för att visa vem det är som ska bestämma. Tjejen är lite mindre tuff än de andra, så när de morrar och hoppar på varandra och biter varandra över nosarna så tjuvnyper hon lite i baktassen och sedan backar hon. Vi träffar sedan deras mamma som verkar lite svamlig, och pappan som är jättestor. Vi träffar även alla andra hundarna (8st) varav en är ca 11 år och huuur fin som helst.
Jag hade kunnat ta hem dem då och där, allihopa innanför jackan och åka hem. Vi hade ju dock bestämt att vänta till sommaren. Vi pratade om läget och att vi ville ha hund men troligen till sommaren. Hon väntade sig dock inte att ta kull till sommaren eftersom att hon har så många nu som hon inte vet vad hon ska göra av. Hon sa att hon kan kanske ta en kull om hon har 4 tingade redan innan. Hon frågade även om vi ville ha en av de vuxna hundarna.
Och jag hade gääärna tagit lilla Greta Garbo (svarta tiken) direkt och jag fattar inte att jag var så stark och åkte hem utan, men jag vill så himla gärna. Karln blev helt fast besluten att det är en dalmatiner vi ska ha, och en tik. Han frågade också om vi inte skulle ta hem lilla Greta.

I natt sa han dock att vi måste tänka lite till innan vi bestämmer oss. Att det är ett stort beslut (tänk, dom lever i 14 år! Vi skulle vara 40 när dom dör!). Han har ju givetvis rätt, men vem tänker på det när en prickig valp kastar sig på en och med sin mjuka fina päls stryker sig mot en, eller kommer med nyfikna ögon och slickar med sin mjuka tunga? Eller när den äter en sten och vi tar ut den och inser att; munnen också är prickig!
Lilla Greta skulle vara hos en vän till henne som bor bredvid oss i helgen. Vi får se om vi stöter på dem ute på promenad någon dag.

Men som planerat blir det väl till sommaren, även om jag hellre än allt vill nu.
Det är så långt vi kommit just nu. Sommaren är ju… så långt borta! Och om hon inte skall ha kullar då, vore det jttetrist. Nu vore det väl iofs inte så svårt att åka till någon annan uppfödare, men det passade så bra när hon hade lite samma liv som oss, med hästar och grejer. Samt att hon funderade på att starta hundpensionat och valpkurser, det vore ju helt perfekt!
Små små vovvar. Här är annonsen: http://www.blocket.se/vi/17277573.htm?ca=2_s Greta är den på den första bilden, svart med många prickar. Bruna heter Goliath och den sista minns jag inte. Hon heter Greta för att "hon var ju vackrast, då fick hon heta Fläckens Greta Garbo.